Gå til innhold

Hvordan skal en frisk ananas se ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de er grønne så er de jo ikke ordentlig modne. Men de fleste er mer gule/brune, og rett og slett på vei til å råtne. Bladene løsner, og inni er det brune flekker.

Den siste jeg kjøpte var grønn, men begynner å modnes mer nå. Men den har også noen brune flekker, og også noen små hvite?

Skrevet

En tidligere kollega, som har bodd en del år i et land der det dyrkes ananas, lærte meg en gang at ananas egentlig ikke modner noe særlig etter at den er høstet. Så om den er grønn når du kjøper den, så er sjansen større for at den blir dårlig enn at den modner. Jeg kjøper ananas hvert jubelår, så jeg har ikke testa den teorien selv. Det jeg også lærte var at den skal være jevnt gul, ikke brun, litt myk å klemme på og at den skal lukte friskt og søtt når du lukter på bunnen av den når den er perfekt. 

Skrevet

Du må lukte på den, den skal lukte ananas,umodne lukter lite, og overmodne lukter gjæret. Bladene på doppen skal løsne lett, og ikke være helt inntørket. 

Anonymkode: f1b10...56a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du må lukte på den, den skal lukte ananas,umodne lukter lite, og overmodne lukter gjæret. Bladene på doppen skal løsne lett, og ikke være helt inntørket. 

Anonymkode: f1b10...56a

Takk, det var en god forklaring! (Jeg er ikke hi)

Anonymkode: 7de55...d34

Skrevet

Jeg har også lært at du kan dra av et av «bladene» på toppen. Dersom det løsner med litt motstand er den passe moden. Klarer du ikke å dra det av er den umoden og er det for lett å dra av er den overmoden. 

Anonymkode: 4a285...b02

Skrevet

De innerste bladene skal løsne hvis du drar i dem, resten skal sitte såpass fast at de er vanskelige å løsne. 

Skrevet

Takk, da står jeg bedre rustet neste gang jeg skal kjøpe ananas🙌🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...