Gå til innhold

Pålogging med egen Bank-ID for å logge inn i fagsystem på jobb - hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

En av forskjellene er at du ikke MÅ bruke Klarna eller Norsk tipping privat. På jobb MÅ du logge deg inn på systemene for å kunne utføre arbeidsoppgavene. 

Anonymkode: a312a...8ee

men du har fortsatt ikke forklart hva du opplever som ubehagelig, problematisk eller juridisk uklart.

Anonymkode: f51ee...12c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

men du har fortsatt ikke forklart hva du opplever som ubehagelig, problematisk eller juridisk uklart.

Jeg tror ikke jeg skal forsøke å forklare juridiske finesser til en person som begynner alle setninger med liten bokstav.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg skal forsøke å forklare juridiske finesser til en person som begynner alle setninger med liten bokstav.

Hvorfor ikke? Hvis du vil ha relevante svar på problemstilling din, bør du jo oppgi relevant informasjon. Det bør jo du som jurist vite:)

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke? Hvis du vil ha relevante svar på problemstilling din, bør du jo oppgi relevant informasjon. Det bør jo du som jurist vite:)

Fordi det er EN bruker her på forumet som alltid skriver korte svar, og alltid starter første setning med liten bokstav. Man kjenner lusa på gangen, for å si det slik. Jeg trodde du var denne brukeren, og orket rett og slett ikke å ta diskusjonen, for det blir bare tull hver gang.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke du er spesielt i stand til å forklare noe som helst, langt mindre "finesser". Ellers ville du ikke grepet til et så nedrig svar.

Anonymkode: a0ca9...715

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er EN bruker her på forumet som alltid skriver korte svar, og alltid starter første setning med liten bokstav. Man kjenner lusa på gangen, for å si det slik. Jeg trodde du var denne brukeren, og orket rett og slett ikke å ta diskusjonen, for det blir bare tull hver gang.

Men da har du sikkert forstått at jeg ikke er slik. Jeg er helt ærlig opptatt av hva du mener er problematisk. Kanskje du kan forsøke en gang til!?

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kan du svare meg som skriver korrekt? 

Anonymkode: 7003e...add

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan du svare meg som skriver korrekt? 

Blant annet flere som har tilgang til kontoen, uten at jeg må gi samtykke. Offentlig nett, felles. Mulighet for misbruk når jeg går på do osv, siden jeg ikke kan låse kontoret med nøkkel. Og så videre. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Blant annet flere som har tilgang til kontoen, uten at jeg må gi samtykke. Offentlig nett, felles. Mulighet for misbruk når jeg går på do osv, siden jeg ikke kan låse kontoret med nøkkel. Og så videre. 

Men du logger vel ut/låser maskinen når du forlater den? Hvem har tilgang til din konto på din jobb-pc?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men du logger vel ut/låser maskinen når du forlater den? Hvem har tilgang til din konto på din jobb-pc?

Blant annet IT-folka. 

Vi må bruke egen telefon til pålogging, men ikke bank-id (enda). Mannen min er leder og må logge inn i sin egen altinn for å få sykmeldinger osv. Jeg liker det ikke. Har jeg ikke med telefonen har jeg ikke tilgang til pc i det hele tatt.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Blant annet IT-folka. 

Nei, «IT-folks får ikke tilgang til dine personlige opplysninger selv om de teknisk sett kan ta kontroll over PC’n din. Vil de ha tak i fødselsnummeret ditt er det nok enklere for den gå direkte inn i din elektroniske personalmappe eller gå inn i lønnssystemet og se på lønnsslippen din

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei, «IT-folks får ikke tilgang til dine personlige opplysninger selv om de teknisk sett kan ta kontroll over PC’n din. Vil de ha tak i fødselsnummeret ditt er det nok enklere for den gå direkte inn i din elektroniske personalmappe eller gå inn i lønnssystemet og se på lønnsslippen din

Nå snakker jeg om at de kan gå inn i det jeg gjør og endre opplysninger/foreta handlinger for meg uten at kan noe for det. Har opplevd det i forrige uke da PC'en plutselig ble overstyrt.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det virker som du ikke vet veldig mye om hva IT folkene kan og ikke kan.  Det er ikke en konform standard på hva IT gjør i ulike foretak.  Vet du om det er sikkerhetsagenter på pc-en? Vet du om alle tastetrykk blir logget?

Om IT begynner å se på data i personalmapper eller lønnssystem er det et lovbrudd.  

Anonymkode: 3d1f0...56d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nå snakker jeg om at de kan gå inn i det jeg gjør og endre opplysninger/foreta handlinger for meg uten at kan noe for det. Har opplevd det i forrige uke da PC'en plutselig ble overstyrt.

Det kan de teknisk teknisk sett gjøre uavhengig av hvordan du ligger deg inn. Det er jo ikke BankID i seg selv som gjør de i stand til det

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det virker som du ikke vet veldig mye om hva IT folkene kan og ikke kan.  Det er ikke en konform standard på hva IT gjør i ulike foretak.  Vet du om det er sikkerhetsagenter på pc-en? Vet du om alle tastetrykk blir logget?

Om IT begynner å se på data i personalmapper eller lønnssystem er det et lovbrudd.  

Anonymkode: 3d1f0...56d

Poenget er at det ikke er innloggingsmetode som avgjør hva IT-folka har tilgang til. Det er lovbrudd uansett om IT finner fødselsnummer i personalmappa eller om de skulle ha funnet det via HIs innloggingsmetode

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det ikke er innloggingsmetode som avgjør hva IT-folka har tilgang til. Det er lovbrudd uansett om IT finner fødselsnummer i personalmappa eller om de skulle ha funnet det via HIs innloggingsmetode

Forskjellen er at med Bank-ID blir dette loggført på saksbehandlerens personnummer. Med brukernavn og passord blir det kun loggført på en bruker. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men da har du sikkert forstått at jeg ikke er slik. Jeg er helt ærlig opptatt av hva du mener er problematisk. Kanskje du kan forsøke en gang til!?

Her kan du i hvert fall lese hvorfor Datatilsynet mener det er problematisk:

https://www.regjeringen.no/contentassets/db912d38f6b0421d933f380ab039434b/46_datatilsynet_vedlegg_skd.pdf?uid=Datatilsynet_-_vedlegg_brev_til_DIFI_og_SKD

Det ER ikke opplest og vedtatt at dette bare er noe ansatte må finne seg i, altså.

Anonymkode: f3a68...a08

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Her kan du i hvert fall lese hvorfor Datatilsynet mener det er problematisk:

https://www.regjeringen.no/contentassets/db912d38f6b0421d933f380ab039434b/46_datatilsynet_vedlegg_skd.pdf?uid=Datatilsynet_-_vedlegg_brev_til_DIFI_og_SKD

Det ER ikke opplest og vedtatt at dette bare er noe ansatte må finne seg i, altså.

Anonymkode: f3a68...a08

Det har jeg heller ikke uttalt:) Sakene du postet var forøvrig fra 2011 og er litt utdaterte. 

Det er helt riktig at BankID knytter seg direkte til personnummer, i motsetning til brukernavn passord. 
Imidlertid er brukernavn og passord for en ansatt knytte til et navn i AA-registeret - som igjen er linket til personnummer. Ergo er man like langt egentlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...