Gå til innhold

Hvor mye tørrgjær trenger jeg i i stedet for fersk gjær til skolebrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage skolebrød, og har bare tørrgjær og er ikke vant til å bruke det i det hele tatt. Oppskriften sier 1 1/2 pk fersk gjær, 6 dl væske og ca 14 dl mel. Hvor mye tørrgjær bør jeg bruke i stedet for fersk gjær, holder det med 1 pakke tørrgjær? Hvor mye ville du brukt?

Anonymkode: 85ba4...f31

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg bruker aldri mer enn 1 pose uansett hvor stor deigen er. Når det gjelder fersk gjær bruker jeg heller aldri mer enn 1 klump. 

Anonymkode: 8a539...c4f

Skrevet

Det var mye gjær! Det holder lenge med en pose. 

Skrevet

Så lite som mulig, egentlig. En pose tørrgjær er mer enn nok. Tid til å heve er mye viktigere.

Anonymkode: 66603...5b8

Skrevet

1 pk tørrgjær = 1 pk fersk gjær 

Men jeg ville aldri brukt mer en en pakke, bare hev litt lenger. Man blir så oppblåst i magen av for mye gjær.

Anonymkode: 6cef7...77d

Skrevet

Utifra mengden mel jeg har i min oppskrift på boller vil jeg si det holder med en pose gjær. I oppskriften jeg fikk av en nabo står det at det skal to pk gjær om deigen tredobbles bare, dobbel deig er fortsatt bare en pk. Nå står det også i oppskriften den før forheves lenge. Jeg kan sette den om morran og glemme den på benken. Jo lengre jeg glemmer den jo mindre gjærsmak får den. Jeg syns hjemmelaget gjærbakst ofte kan smake veldig gjær. 

Anonymkode: eefab...2d9

Annonse

Skrevet

Minst mulig gjær. I motsetning til de andre ville jeg tatt en halv pakke tørrgjær og latt deigen heve leeenge. Da blir det ikke noe gjærsmak av baksten. Lag deigen litt løs, bruk littegrann mindre mel. Du kan justere når du baker ut. Skolebrødene blir så luftige når man har litt løsere deig. Hard deig, er lik kompakte skolebrød. 

Anonymkode: deaa9...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...