Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Dette blir jeg ofte spurt om, eller varianter av dette. Det kan gjelde en oppgave på jobb som jeg blir ferdig med lenge før andre, at jeg leser bøker, trener, er med venner ol. (altså har tid) selv om jeg har mange barn osv. Sannheten er, så vidt jeg kan skjønne selv, at jeg rett og slett bare er veldig rask, effektiv og antageligvis ganske smart. Problemet er hva man skal svare på slike spørsmål uten å framstå som kvalmende arrogant. Jeg kan jo ikke akkurat svare "fordi jeg er mer effektiv enn deg", så det blir til et vennlig smil og et litt vagt "nei, du vet..." og skifte av tema. Nå er jeg neppe den eneste som opplever slike kommentarer, så jeg lurer litt på om dere har noen gode svar? Og dere som spør om sånt, hvilket svar forventer dere egentlig? Og bare for å understreke det, jeg har masse negative egenskaper også, men nå er tilfeldigvis noen av mine positive de overnevnte. Anonymkode: 39646...23d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 Skjønner hva du mener… jeg er ikke spesielt smart, men jeg er sinnsykt effektiv når jeg setter igang og får ting unna. Jeg kan fint jobbe til 16, fikse kake og servere den på foreldrekveld på skolen kl 18 for så å hente eldste på jobb kl 21. Det betyr ikke at jeg syns det er fryktelig gjevt eller noe jeg gjør med største glede, men jeg får det gjort. Samme på jobb. Jeg gjør ting når jeg blir spurt, jeg utsetter ikke. Men jeg svarer på samme måte som deg da, eller så sier jeg at jeg ikke har så mye valg, at jeg bare må få det til Anonymkode: ea510...ab9
Gjest NotNaomi Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Dette oppfatter jeg som et retorisk spørsmål, eller fraser som dere også liker å kalle det. Jeg tror du responderer helt riktig. Et smil er også nok.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 NotNaomi skrev (30 minutter siden): Dette oppfatter jeg som et retorisk spørsmål, eller fraser som dere også liker å kalle det. Jeg tror du responderer helt riktig. Et smil er også nok. Dere? Anonymkode: 753a7...7a0
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 «Jeg liker å få ting gjort» med et fint smil. Anonymkode: 753a7...7a0
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette blir jeg ofte spurt om, eller varianter av dette. Det kan gjelde en oppgave på jobb som jeg blir ferdig med lenge før andre, at jeg leser bøker, trener, er med venner ol. (altså har tid) selv om jeg har mange barn osv. Sannheten er, så vidt jeg kan skjønne selv, at jeg rett og slett bare er veldig rask, effektiv og antageligvis ganske smart. Problemet er hva man skal svare på slike spørsmål uten å framstå som kvalmende arrogant. Jeg kan jo ikke akkurat svare "fordi jeg er mer effektiv enn deg", så det blir til et vennlig smil og et litt vagt "nei, du vet..." og skifte av tema. Nå er jeg neppe den eneste som opplever slike kommentarer, så jeg lurer litt på om dere har noen gode svar? Og dere som spør om sånt, hvilket svar forventer dere egentlig? Og bare for å understreke det, jeg har masse negative egenskaper også, men nå er tilfeldigvis noen av mine positive de overnevnte. Anonymkode: 39646...23d Eller så har du adhd? Aldri sex med mannen lenger? Kan være mange årsaker. Synes det er rart at folk spør så ofte at det er et problem for deg. Anonymkode: bbc2c...378
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Eller så har du adhd? Aldri sex med mannen lenger? Kan være mange årsaker. Synes det er rart at folk spør så ofte at det er et problem for deg. Anonymkode: bbc2c...378 Jeg har definitivt ikke adhd, og har sex med mannen 1-2 ganger i uken sånn ca (hva i alle dager har forresten det med saken å gjøre?). Folk spør ikke veldig ofte, men det dukker opp jevnlig og blir jo en del totalt når man har levd noen år. HI Anonymkode: 39646...23d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): «Jeg liker å få ting gjort» med et fint smil. Anonymkode: 753a7...7a0 Jeg har forsøkt den varianten et par ganger, men da blir det fort oppfølgingsspørsmål som "jammen når da, sover du aldri?", og sannheten er jo bare at jeg er mer effektiv enn dem sånn at oppgavene tar kortere tid. HI Anonymkode: 39646...23d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Jeg er som deg. Har stor kapasitet, rekker mye. Lærer meg nye ting på 1.forsøk og må derfor holde hjernen i gang med å lære meg komplekse ting - som å spille sjakk eller snakke portugisisk. Så jeg får innimellom den kommentaren. Det varierer litt hva jeg svarer. Noen ganger (hvis de lurer på hvordan jeg rekker alt) svarer jeg «jeg dropper støvsuging og vindusvask, det sparer meg for masse tid!». Og hvis de lurer på hvordan det kan ha seg at jeg «får til» ting, så sier jeg «alt går lettere når man syns det er morsomt!». Jeg tenker at det ikke nytter å si «jeg klarer dette fordi jeg er meg», hva skal de liksom bruke en sånn kommentar til? Anonymkode: ffbee...309
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Jeg sier det bare som det er, nemlig at jeg er effektiv når jeg først begynner med noe. Anonymkode: 0aa1a...d6a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 «Jeg gjør ting fort» og «jeg har maur i rompa» Anonymkode: 4673b...5e3
Iiiiik Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Jeg svarer at jeg sover lite, for det gjør jeg, men den tiden på kvelden da andre sover bruker jeg til å se TV.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Naboen min er sånn, og jeg har faktisk stilt akkurat det spørsmålet. Tenkte ikke akkurat over hvilket svar jeg forventet, det liksom bare glapp ut fordi jeg var full av beundring og litt misunnelse. Hun svarte at hun ikke klarer å sitte i ro og må gjøre noe hele tiden. Helt greit svar som forklarer mye, men det passer kanskje ikke så bra om du leser bøker. 😛 Anonymkode: cd3ac...5a4
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 Jeg er også ganske kjapp, hvis jeg og mannen skal vaske huset, bruker jeg omtrent like lang tid på en etasje som han bruker på ett rom. Har også fått de spørsmålene den gang jeg var på topp, når energien min samsvarte med oppgavene. Siden har det snudd, men den gang merket jeg nesten det lå en irritasjon over at jeg rakk å trene, i tillegg til full jobb, husbygging og studier. Gikk i fella en gang da en annen ble skikkelig sur på meg da jeg sa at jeg bare krever den tiden. Det var i småbarnstiden hvor noen av mammaene i gjengen var veldig opptatt av hvor lite tid man har til sånt, fordi ditten og datten. Jeg har ikke noe mer tid enn andre, tvert i mot, men på den tiden var mannen og jeg ganske samstemte og energinivået bra. Så det var helt riktig, hvis jeg vil løpe, så sier jeg bare: Jeg løper en tur. Jeg analyserte ikke om det var tid eller om jeg ville. For vi mennesker bruker faktisk ganske mye tid og energi på det rundt, i stedet for å bare gjøre. Kanskje noe av utfordringen er at slike spørsmål ikke nødvendigvis kommer av at man egentlig ønsker å endre noe og da er man ikke så mottakelig for svaret. Det var min opplevelse av det. Nå svarer jeg mer som deg, hvis noen fortsetter på temaet, pleier jeg å snakke om 5-sekundersregelen. På generell basis, så ingen skulle bli fornærmet 😅 Anonymkode: 74945...f20
Pobie Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 Jeg blir ofte stilt dette spørsmålet. Jeg mener jeg har lært å være spesielt effektiv pga jeg har vært veldig tidsfattig de siste 4-5 årene. Har funnet hacks og rutiner som sparer mye tid. Det sies at en oppgave fyller tiden som er tilgjengelig for å fullføre den. Men jeg svarer jo ikke at jeg er spesielt effektivt, det er mest et retorisk spørsmål og å nikke og smile er riktig svar.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Naboen min er sånn, og jeg har faktisk stilt akkurat det spørsmålet. Tenkte ikke akkurat over hvilket svar jeg forventet, det liksom bare glapp ut fordi jeg var full av beundring og litt misunnelse. Hun svarte at hun ikke klarer å sitte i ro og må gjøre noe hele tiden. Helt greit svar som forklarer mye, men det passer kanskje ikke så bra om du leser bøker. 😛 Anonymkode: cd3ac...5a4 Haha, nei jeg er egentlig ganske lat sånn sett, og elsker å sitte eller ligge i ro og lese, tegne, se tv eller bare slappe av ute i solen. Men for å få tid til dette, må jeg jo få unna alt det kjedelige, og det blir da gjort fort. Så jeg har kanskje to gir sånn sett; supergir og parkert 😅 HI Anonymkode: 39646...23d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Haha, nei jeg er egentlig ganske lat sånn sett, og elsker å sitte eller ligge i ro og lese, tegne, se tv eller bare slappe av ute i solen. Men for å få tid til dette, må jeg jo få unna alt det kjedelige, og det blir da gjort fort. Så jeg har kanskje to gir sånn sett; supergir og parkert 😅 HI Anonymkode: 39646...23d Ok, ja, men det kan du jo fint svare. Jeg synes i alle fall ikke det høres arrogant ut, selv om jeg ikke har dette supergiret selv. Skulle gjerne hatt det. 😛 Anonymkode: cd3ac...5a4
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje noe av utfordringen er at slike spørsmål ikke nødvendigvis kommer av at man egentlig ønsker å endre noe og da er man ikke så mottakelig for svaret. Det var min opplevelse av det. Ja, noen spør nok for å få en bekreftelse på at det er du som er «den rare» og de selv som er «normale». Ingen spør egentlig for å få vite hva de selv gjør feil. Det er ofte for vondt å høre. «Du bruker for mye tid på utseendet ditt» eller «jeg ser ikke på serier, du kan spare tid på å droppe sånt» er jo bare en vond replikk hvis personen helst vil fortsette med de tingene. Anonymkode: ffbee...309
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Jeg får det spørsmålet / kommentaren ofte. Stort sett smiler jeg å sier vet ikke helt. jeg trives med å ha det hektisk og gjøre mye. Til bursdagen min fikk jeg nettopp en fotbad av nærmeste nabo, hun sa vi tenkte hva kan vi kjøpe til deg. Å fant ut at fotbad måtte være tingen siden du alltid er på bena og kan ha godt av en pause Anonymkode: 21e4f...a50
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, noen spør nok for å få en bekreftelse på at det er du som er «den rare» og de selv som er «normale». Ingen spør egentlig for å få vite hva de selv gjør feil. Det er ofte for vondt å høre. «Du bruker for mye tid på utseendet ditt» eller «jeg ser ikke på serier, du kan spare tid på å droppe sånt» er jo bare en vond replikk hvis personen helst vil fortsette med de tingene. Anonymkode: ffbee...309 Men er det det som er? At du ikke ser på serier feks? Da får man jo igjen litt tid. Men det er jo min belønning og anristress, det som holder meg fra å klikke av stress. Anonymkode: 77e24...ec3
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #21 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, noen spør nok for å få en bekreftelse på at det er du som er «den rare» og de selv som er «normale». Ingen spør egentlig for å få vite hva de selv gjør feil. Det er ofte for vondt å høre. «Du bruker for mye tid på utseendet ditt» eller «jeg ser ikke på serier, du kan spare tid på å droppe sånt» er jo bare en vond replikk hvis personen helst vil fortsette med de tingene. Anonymkode: ffbee...309 Ja, når en kanskje ikke vil eller har låst seg litt inn i ett fast mønster. Nå er heldigvis ikke det normalen, men personen som ble så fornærmet den gang, var styrt inn på at hun alltid var nødt til å være tilgjengelig og tilstede for ungene, selv om pappaen var inne i bildet. Har man barn, jobb og andre forpliktelser, så er det egentlig ikke magisk at en rekker og en annen ikke. Begge må unnagjøre forpliktelsene i fritiden. Høres sikkert banalt ut at man tar den tiden eller krever den tiden til å trene. Men hvis en venter til at mannen skal si, nå kan du trene, så vil det jo skli ut og ofte ikke bli noe av. Virket som det var provoserende at jeg bare tok meg tiden til det. For ordens skyld både jobbet jeg og hadde like mye forpliktelser som den jeg tydeligvis fornærmet med det. Anonymkode: 74945...f20
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #22 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, når en kanskje ikke vil eller har låst seg litt inn i ett fast mønster. Nå er heldigvis ikke det normalen, men personen som ble så fornærmet den gang, var styrt inn på at hun alltid var nødt til å være tilgjengelig og tilstede for ungene, selv om pappaen var inne i bildet. Har man barn, jobb og andre forpliktelser, så er det egentlig ikke magisk at en rekker og en annen ikke. Begge må unnagjøre forpliktelsene i fritiden. Høres sikkert banalt ut at man tar den tiden eller krever den tiden til å trene. Men hvis en venter til at mannen skal si, nå kan du trene, så vil det jo skli ut og ofte ikke bli noe av. Virket som det var provoserende at jeg bare tok meg tiden til det. For ordens skyld både jobbet jeg og hadde like mye forpliktelser som den jeg tydeligvis fornærmet med det. Anonymkode: 74945...f20 Jeg har mann som jobber turnus, så ikke lett å bare ta den tiden. Han er ofte borte på kvelder, helger og røddager. Når han er hjemme er han sliten, så mye havner på meg. Lite tid til "meg" inne i det her, og ganske vanskelig å kreve at jeg skal bruke tid på mitt. Umulig å rekke alt. Anonymkode: 77e24...ec3
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #23 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har mann som jobber turnus, så ikke lett å bare ta den tiden. Han er ofte borte på kvelder, helger og røddager. Når han er hjemme er han sliten, så mye havner på meg. Lite tid til "meg" inne i det her, og ganske vanskelig å kreve at jeg skal bruke tid på mitt. Umulig å rekke alt. Anonymkode: 77e24...ec3 Men er ikke du sliten også da? Anonymkode: 39646...23d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #24 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har mann som jobber turnus, så ikke lett å bare ta den tiden. Han er ofte borte på kvelder, helger og røddager. Når han er hjemme er han sliten, så mye havner på meg. Lite tid til "meg" inne i det her, og ganske vanskelig å kreve at jeg skal bruke tid på mitt. Umulig å rekke alt. Anonymkode: 77e24...ec3 "Når han er hjemme er han sliten" - er aldri DU sliten? Han krever jo tid av deg som han bruker på "sitt" hvis du går og dekker over oppgaver han kunne ha tatt om han ikke skyldte på at han var sliten. Anonymkode: 18959...3ba
Anonym bruker Skrevet 6. september 2022 #25 Skrevet 6. september 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Men er det det som er? At du ikke ser på serier feks? Da får man jo igjen litt tid. Men det er jo min belønning og anristress, det som holder meg fra å klikke av stress. Anonymkode: 77e24...ec3 Nei, det er bare jug. Jeg ser på serier, jeg også. Men jeg forteller det ikke til folk som uansett aldri kommer til å rekke over det de ser meg rekke.... Anonymkode: ffbee...309
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå