Gå til innhold

Hjelp meg å kickstarte kostholdsendring for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna lever på drittmat etter en lengre periode med sykdom hos meg, men nå er jeg bedre og kan ta tak i dette. 

Med drittmat mener jeg sjokopops, muslibar, kneip med syltetøy, og pølser og annen farsemat. Drikker mye saft. Mye godteri (i helgene). 

Tips til sunne næringsrike måltider? Frokost, niste til skolen, og gjerne snacks i helgene som ikke er potetgull/smågodte?

Middag har jeg kontroll på, men det jeg mangler inspirasjon på er det andre jeg nevner. 

Anonymkode: 740da...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars barn om alt dette går under drittmat!

Anonymkode: 2d5f4...c71

Skrevet

Her er hverdagsmat enkel og grei. Jeg liker å bake brød selv, så frokost og lunsj er brødskive med pålegg. Til matpakke bruker jeg en med tre rom, et rom til brødskive, og to til frukt og grønt. Varierer hva som er i, bør, epler, gulrot, snackspaprika osv. Mine barn er små og spiser ikke middagsrester. 
Vi har smoothie eller oppskårne frukt som mellommåltid både til hverdags og helg, godteri kun lørdag. Alltid dessert på søndag da, det teller jo og. 
Mitt beste tips er oppskårne frukt og grønnsaker. Da spiser både jeg og ungene mer. Ypperlig til middager, men ikke mindre bra til andre måltider. 

Skrevet

Kan være litt vanskelig med for stor endring på kort tid, litt som når voksne skal bli sunne i januar og går all inn for deretter å sprekke. 

Ville tatt det gradvis. Skift til grovere brød, f eks superbrød, det er grovt uten å blir for tungt. Grove lefser, polarbrød, pitabrød. Kanskje legge til en frukt om gangen og gradvis få inn en og en grønnsak/salatblad på maten. Tenker det er veien å gå, det tar litt tid å avvenne kroppen og smaksløkene fra mye fett, sukker og salt. Det du legger til bør være så nær matvaren som mulig, trenger ikke være så fancy. Gulrot, eple, pære, paprika, sukkererter, banan. Alt som er enkelt å spise. Noen nøtter kan være godt hvis de tåler det. 

Saft, godteri og annet tenker jeg det er lurt å kun kjøpe inn på fredag og i ett kvantum som passer for en helg slik at det rett og slett er tomt på mandag. Bytt ut frokostblanding med nøkkelhull. 

Anonymkode: 935b7...1b0

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Her er hverdagsmat enkel og grei. Jeg liker å bake brød selv, så frokost og lunsj er brødskive med pålegg. Til matpakke bruker jeg en med tre rom, et rom til brødskive, og to til frukt og grønt. Varierer hva som er i, bør, epler, gulrot, snackspaprika osv. Mine barn er små og spiser ikke middagsrester. 
Vi har smoothie eller oppskårne frukt som mellommåltid både til hverdags og helg, godteri kun lørdag. Alltid dessert på søndag da, det teller jo og. 
Mitt beste tips er oppskårne frukt og grønnsaker. Da spiser både jeg og ungene mer. Ypperlig til middager, men ikke mindre bra til andre måltider. 

Gode tips her! Legger til havregrøt med bær, matmuffins, omelett og wraps. Sender jeg med wraps på skolen spises det alltid opp. 

Skrevet
Optatium skrev (6 minutter siden):

Takk for tips! Oppskåret frukt og grønt skal jeg bli flink til å ha lett tilgjengelig 😊

Bake brød er lurt, lite næring i kneip.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Stakkars barn om alt dette går under drittmat!

Nei, stakkars barn om de skal spise sjokopops og sjokoladetrukket muslibar 4 ganger om dagen...

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kan være litt vanskelig med for stor endring på kort tid, litt som når voksne skal bli sunne i januar og går all inn for deretter å sprekke. 

Ville tatt det gradvis. Skift til grovere brød, f eks superbrød, det er grovt uten å blir for tungt. Grove lefser, polarbrød, pitabrød. Kanskje legge til en frukt om gangen og gradvis få inn en og en grønnsak/salatblad på maten. Tenker det er veien å gå, det tar litt tid å avvenne kroppen og smaksløkene fra mye fett, sukker og salt. Det du legger til bør være så nær matvaren som mulig, trenger ikke være så fancy. Gulrot, eple, pære, paprika, sukkererter, banan. Alt som er enkelt å spise. Noen nøtter kan være godt hvis de tåler det. 

Saft, godteri og annet tenker jeg det er lurt å kun kjøpe inn på fredag og i ett kvantum som passer for en helg slik at det rett og slett er tomt på mandag. Bytt ut frokostblanding med nøkkelhull. 

Ja, dette må skje gradvis, så klart 😊 kjempelurt å kjøpe inn kun det vi trenger slik at det er tomt når helgen er over, supert tips! 

Takk for gode forslag 😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Gode tips her! Legger til havregrøt med bær, matmuffins, omelett og wraps. Sender jeg med wraps på skolen spises det alltid opp. 

Herlig! Takk 😊 

Skrevet

Jeg skjærer ofte opp diverse frukt, f.eks. epler, appelsin, jordbær og druer, og har i blåbær, og legger oppi glass eller store pappbegre, og har litt vaniljesaus over. Det er lite sukker i vaniljesaus, men kombinasjonen gjør at det blir veldig godt og noe ungene elsker å spise.  Smoothie er også sunt og godt.

Anonymkode: 3050e...cde

Skrevet

Ikke prøv å forandre alt på en gang.

Müslibar vill jeg ha kuttet ut, men hvis de liker frokostblandinger, prøv å bytte ut med sunnere typer. Havrefras og cherios med havre er ikke så verst. Server det med frukt, f.eks. blåbær eller eple skåret i småbiter. La dem velge om de vil ha frukten i skåla eller ved siden av.

Her går det i grovbrød uten hele korn (det finnes flere typer) med vanlig pålegg (ost, skinke, leverpostei) og frukt og oppskåret grønnsak (gulrot, paprika, agurk) ved siden av i matpakka. Min erfaring er at barn ikke setter så stor pris på variasjon, så det kan godt være omtrent det sammme hver dag. Det varierer veldig hvor mye som blir spist, det må man bare tåle.

Middager er vanskeligere. Mange barn liker best mat som er myk. Fiskekaker (med høyt fiskeinnhold) og kjøttboller er muligheter hvis du ikke får dem til å spise hele stykker av kjøtt eller fisk. Pass på å ha med grønnsaker av en eller annen type hver dag, selv om de ikke spiser noe videre av det hjelper det på sikt.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Beklager at jeg kupper tråden, men hva har du inni wrapsene?

Skrevet

Herregud så hysterisk foreldre det var her da! Saft bare når det er helg? For ett hysteri! Saft er ikke gift altså!

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (7 minutter siden):

Beklager at jeg kupper tråden, men hva har du inni wrapsene?

Sist ble det strimlet Philadelphia ost, strimlet gulrot , hjertesalat , strimlet agurk, paprika og kylling. Kyllingen var rester fra taco middag og hadde fajitaskrydder på seg. Ellers er det ganske enkelt strimlete grønnsaker av det vi har , guacamole , biffstrimler , kylling etc. ypperlig til restemat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Herregud så hysterisk foreldre det var her da! Saft bare når det er helg? For ett hysteri! Saft er ikke gift altså!

Det er vel gjerne summen som blir for mye. Jeg er mer opptatt av tennene enn vekta, om det hjelper. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Sa aldri en tannlege 😅

Anonymkode: 3050e...cde

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fikk du ikke noe respons på første kommentar, så da prøver du igjen 😂

Akkurat det er hysterisk. Hysterisk festlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Spot on 🤣

Anonymkode: 105b7...2a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Begge deler er hysterisk. Nekte ungene syltetøy,nekte barna saft annet enn helg osv. Det ER å være hysterisk!

Skrevet

Takk for gode tips😊👍

Her er jeg ikke bekymret for vekta til ungene, de er tynne som streker. Men tannhelse og generell helse er viktig, er gjerne hysterisk om noen mener det. At ungene får i seg sunn og næringsrik mat er viktig, men at de fikk spise det de ville den perioden jeg ikke var frisk, det ødelegger ikke livet deres. Så føler meg fornuftig, ikke hysterisk 👍

Skrevet

Kanskje de er tynne fordi de har spist mat med lite næring. 

Anonymkode: 9da6e...40a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kanskje de er tynne fordi de har spist mat med lite næring. 

Anonymkode: 9da6e...40a

De er og har alltid vært tynne som streker. Ingen drastisk forskjell på de 8 mnd jeg har vært syk, så det går så fint. Tenker som sagt ikke på vekta, tenker på alt annet som skal fungere. 

Skrevet

Kjøp inn paprika, knaskegulrøtter, agurker og småtomater. Det er superlekkert med grønnsakstaver i matboksen. 

Finn et litt grovere brød enn kneipp og la dem venne seg til det. Og når de spiser det uten protester, finn et skikkelig grovt et. Det er mye å hente på å få i seg fiber. 

Mange unger liker fiskepålegg om kaviar, svolværpostei eller makrell i tomat. Det er sunt på skiva, og kan erstatte noen sv syltetøyskivene. 

Anonymkode: 32aaf...d57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...