Gå til innhold

Dere med barn som spiller instrument - hva gjør dere i tillegg til kulturskoletimene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn begynte på fiolin for ikke så lenge siden. Hun liker å spille fiolin, men undervisningen er bare 20 minutter per uke, og de er to elever sammen. Jeg føler at hun egentlig ikke får så mye utbytte av slik undervisning, men er litt usikker på hvilket opplegg jeg skal la henne ha i tillegg. Jeg er selv profesjonell musiker, og da jeg var på hennes alder så hadde vi to doble skoletimer med undervisning på skolen pluss masse egenøving som ble mer og mer tidkrevende med alderen. Jeg spiller et annet instrument, men kan lære henne noter, se feil i armstilling, håndstilling, holdning, lyd og så videre. Så jeg kan hjelpe til en viss grad, jeg kan presentere henne for klassiske verker som hun synes er interessante og vise henne noe å strebe etter. Jeg vurderer også privatlærer en gang i uka slik at hun har lærerens fulle oppmerksomhet og en lengre varighet på timen. Hva har dere andre med musikerbarn gjort?

Anonymkode: a2a8e...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke om min kan kvalifiseres til å være noe musikerbarn, men han fikk privattimer i gitarspilling og har nå funnet veien til "gitaristmiljøet" i byen. Han var for flink til kulturskolen, og det er nok ikke et opplegg han hadde hatt noe utbytte av. Jeg har ingen forutsetninger for å lære han noe som helst, men privattimene var virkelig verdt hver ei krone, så ville absolutt vurdert det. Har andre barn som har gått på kulturskolen og opplever at de kanskje ikke ser potensialet til hver enkelt elev.

Anonymkode: ce1c0...2aa

Skrevet

Våre  begynte i korps og orkester i tillegg til spilletiden og så øvde de selvfølgelig hjemme hver dag. Ingen av oss voksne har kunnet spille, men vi kunne jo hjelpe til med leksene de første årene likevell. Etter noen år kunne vi stort sett bare minne dem på å øve og høre på dem, men det hjalp også.

Anonymkode: 9dece...b03

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om min kan kvalifiseres til å være noe musikerbarn, men han fikk privattimer i gitarspilling og har nå funnet veien til "gitaristmiljøet" i byen. Han var for flink til kulturskolen, og det er nok ikke et opplegg han hadde hatt noe utbytte av. Jeg har ingen forutsetninger for å lære han noe som helst, men privattimene var virkelig verdt hver ei krone, så ville absolutt vurdert det. Har andre barn som har gått på kulturskolen og opplever at de kanskje ikke ser potensialet til hver enkelt elev.

Det varierer nok fra sted til sted. Her har kulturskolen været fantastiske. En ting er selve spilletiden, men i tillegg har de seminarer, samspillgrupper, talentprogram, konkurranser og konserter med kjente utøvere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det varierer nok fra sted til sted. Her har kulturskolen været fantastiske. En ting er selve spilletiden, men i tillegg har de seminarer, samspillgrupper, talentprogram, konkurranser og konserter med kjente utøvere.

Ja, det hørtes virkelig ut som et flott opplegg! Her er det kun tiden det tar å spille på timen, de er flere sammen, og det er ikke mulig å vise frem eget potensiale da "alle må få like mye". Og det er greit nok det, men har inntrykk av at ikke kulturskolen her er det store springbrettet

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det hørtes virkelig ut som et flott opplegg! Her er det kun tiden det tar å spille på timen, de er flere sammen, og det er ikke mulig å vise frem eget potensiale da "alle må få like mye". Og det er greit nok det, men har inntrykk av at ikke kulturskolen her er det store springbrettet

Hvor lenge har han spilt da? Det tar gjerne litt tid før de ser hvem som er interessert i å øve og bli gode og hvem som er der bare fordi de "må".

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvor lenge har han spilt da? Det tar gjerne litt tid før de ser hvem som er interessert i å øve og bli gode og hvem som er der bare fordi de "må".

Ett års tid. Men han er selvlært. Kommuniserte med en gitarlærer som sa vi måtte ta kontakt med kulturskolen fordi han ikke underviste så unge elever. Han mente han måtte få grunntrening på kulturskolen først. Så sendte jeg en video av han for å la han bedømme (jeg har absolutt ingen peiling) og da fikk han komme inn fordi han virkelig er god. Da sa og gitarlæreren at han var "for god" for kulturskolen her, siden de har lite fokus på enkeltelevene i timene. Han spiller i timesvis hver eneste dag og alt han kunne før han begynte privat hadde han lært selv. Nå skal han begynne å spille med noen voksne i miljøet her, så tror det blir god læring for han :)

Skrevet

Mitt svar er vel neppe særlig hjelpsomt i så måte da jeg ikke kan noe om musikk selv omtrent. Ene barnet mitt spiller gitar. Han gikk et kurs i regi av kommunen da han var rundt 11 år, og en slektning, som bor i en annen by, har kommet med litt tips og sånt når de sees. Ellers er han selvlært. Han øver vel omtrent 5-10 timer i uken, det varierer litt, og har blitt ganske flink nå som han er 15 år. Musikklæreren på skolen skryter visst veldig av ham og sier at han har talent og godt gehør, noe han definitivt ikke har arvet etter meg.

Anonymkode: 2d363...e64

Skrevet

Min øver helt forskrekkelig lite, men jeg tenker som så at om han er interessert setter han vel igang med det når han føler han må eller ønsker det selv (jeg minner ham selvsagt på det, men orker ikke at det skal være et mas). Utover det tenker jeg at kulturskolen er bra for å lære noe annet enn det han ellers lærer, og at det ikke handler om å prestere i det hele tatt - men å bli kjent med en annen verden. Han har spilt et års tid og har så definitivt lært noe, så helt meningsløst er det ikke. 

Anonymkode: ed991...02a

Skrevet

Ja, så poenget mitt er vel hva er "utbytte"? Savner barnet mer undervisning, eller er det du som ønsker hurtigere progresjon? Er barnet fornøyd selv? Hvis svaret er ja på det siste hadde ikke jeg stresset med å lage noe opplegg, det viktigste er vel at de har det bra på fritiden sin.

Anonymkode: ed991...02a

Skrevet

Her har de en musikkgruppe på ungdomsklubben, men der er det jo mest "bandinstrumenter" som tromme, gitar, bass o.l. Vet det er en der på saxofon, men fiolin har de ikke. Men alle instrumenter er jo kule å spille pop/rock på om hun er interessert i det da. Tror ikke de har vært inne på tanken engang når det kommer til klassisk musikk.

Ellers vet jeg at en del av de på kulturskolen også er med i korps, to forskjellige typer musikk på samme instrument.

Datteren til en venninne spiller piano på kulturskolen, hun avanserte til flygel og har spilt på noen konserter o.l. i regi av kulturskolen, men har vel egentlig fått beskjed om at de ikke kan lære henne mer der så om hun fortsette opp og frem må hun finne andre veier. Vi bor i en mindre by da, så det er kanskje ikke så store muligheter i kulturskolen her? Litt rart egentlig for man tenker jo at de skal hjelpe videre om barnet virkelig har talent...

Anonymkode: 8f0b1...49c

Skrevet

Musikerbarn vet jeg ikke om jeg har.
Min eldste gikk på kulturskolen på piano. Han sluttet etter en stund, fordi instruktøren ble langtidssykemeldt, og han hadde dårlig kjemi med vikaren. 
Han har fortsatt å spille piano, øver inn nye stykker stadig vekk, både klassisk og moderne. Men han er helt selvdrevet, vi gjør ikke noe for å pushe ham. 
Han og søsteren spiller også begge gitar. De lærer her hjemme (av min mann, som spiller både piano og gitar ++), på YouTube, av musikklærer på skolen osv. 

Min erfaring er at jo mindre mas og forventninger, jo mer lystbetont og selvdrevet blir innlæringen. Hvis de vil da, hvis de ikke har lyst å lære så gjør de det ikke heller. 

Anonymkode: 9401c...e52

Skrevet

Da jeg var liten og spilte fiolin var jeg i et strykeorkester også, så det var det i tillegg til timen 20 minutter i uka. Etterhvert ble timen lenger, og jeg begynte hos Igor Rybak (faren til Alexander Rybak) og spilte i Vivaldiorkesteret hans og i juniorsymfonikerne.

Samspill er viktig

Anonymkode: 028ac...4a7

Skrevet

Jeg har to musikerbarn som har to musikerforeldre 🙂 

Jeg har prøvd å tilrettelegge så godt som mulig, finne privatlærer om det ikke er et godt tilbud i kulturskolen, eller som supplement. Samspill er alfa og omega. Finn orkester/band el.l- ta initiativ selv om det ikke er i kulturskolen.

Syng og spill mye hjemme. Hør på musikk hjemme. Se dokumentarer om musikere. Gå på masse konserter. Innfør øverutiner, feks etter barnets hver dag pluss et kvarter før skolen?

Prøv ulike instrumenter selv om det er konsentrasjon på ett. Lær spille besifring på piano. Spill, syng mye på gehør.

Skap glede rundt musikk, dans, lek. Snakk om hva dere hører, mal til musikk, lag egen musikk, improviser osv osv

Anonymkode: daf5d...72c

Skrevet

Min spiller fiolin. Heldigvis får de 30 minutter hver, og enetimer. Så de gis litt mer enn din, da. 
Hadde tilbud om orkesterdeltakelse også, 1 time i uka. De hadde noen lørdagssamlinger også, ca 1 gang i året. Han gikk på det i 2 år.

Men nå er de andre ungene i orkesteret så mye yngre enn ham, så han vil ikke dit. I stedet har jeg tatt han med på festivaler. Det er flere muligheter dersom man vil spille folkemusikk, noe han har fått dilla på nå. F eks er det en festival/ungdomskurs i Valdres som varer 1 uke hver sommer.  

Det finnes kurs også for dem som liker klassisk: I Mosjøen er det orkesterkurs på en folkehøyskole hver sommer, «Toppen-kurset». 

Ut over det så spiller han litt med søsknene. De spiller piano og bass. Og selv kan jeg lære ham litt generelt, jeg er også musiker. Akkurat nå er han opptatt av akkorder og harmonisering, så han øver litt på gitar i tillegg. 

Anonymkode: b4052...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...