Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Jeg har gammel gjeld som jeg ikke kommer ut av å min eneste inntekt er AAP. Dette er andre året på rad at jeg får AAP pga depresjon og angst. Jeg får AAP ut juli. Da er målet å fullføre utdannelsen,det er kun lærling som gjenstår. Så ettersom jeg alene med ett barn som begynner på ungdomsskolen så blir det mange år fremover med dårlig råd. Når jeg er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe i barnehage å det er ikke akkurat så godt betalt,så kommer aldri til å klare å nedbetale gjelden. Har tenkt å søke om gjeldsordning,noen som vet hvor mye ca vi får å leve for da? Altså skjønner at de trekker mest mulig å det er jeg helt innforstått med,men greit å vite sånn ca hvor mye har igjen å leve for. Det er en voksen og ett barn,å har husleie på 8000 kr men får 3000 kr i bostøtte. Hva beregner de som inntekt? Alt som kommer inn? Altså regner de med barnetrygd og barnebidrag også? Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg har gammel gjeld som jeg ikke kommer ut av å min eneste inntekt er AAP. Dette er andre året på rad at jeg får AAP pga depresjon og angst. Jeg får AAP ut juli. Da er målet å fullføre utdannelsen,det er kun lærling som gjenstår. Så ettersom jeg alene med ett barn som begynner på ungdomsskolen så blir det mange år fremover med dårlig råd. Når jeg er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe i barnehage å det er ikke akkurat så godt betalt,så kommer aldri til å klare å nedbetale gjelden. Har tenkt å søke om gjeldsordning,noen som vet hvor mye ca vi får å leve for da? Altså skjønner at de trekker mest mulig å det er jeg helt innforstått med,men greit å vite sånn ca hvor mye har igjen å leve for. Det er en voksen og ett barn,å har husleie på 8000 kr men får 3000 kr i bostøtte. Hva beregner de som inntekt? Alt som kommer inn? Altså regner de med barnetrygd og barnebidrag også? Anonymkode: ef240...0c3 Gå inn på namsmannen å les. Alt som kommer inn regnes som inntekt. Du får igjen med husleie og livsopphold for deg og barnet Anonymkode: 1b63a...d27
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Gå inn på namsmannen å les. Alt som kommer inn regnes som inntekt. Du får igjen med husleie og livsopphold for deg og barnet Anonymkode: 1b63a...d27 Med andre ord blir barnet straffet med at jeg ikke får beholde barnebidraget som skal gå til barnet da. Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Med andre ord blir barnet straffet med at jeg ikke får beholde barnebidraget som skal gå til barnet da. Anonymkode: ef240...0c3 Jeg tror det. Men er ikke sikker. Min mann har gjeldsordning og halvparten av barnetrygden regnes som hans inntekt Anonymkode: 1b63a...d27
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Du må være varig ute av stand til å dekke gjelden. AAP regnes som midlertidig lav inntekt i de fleste sammenhenger, så er du sikker på at du kvalifiserer? Anonymkode: c9b0c...031
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du må være varig ute av stand til å dekke gjelden. AAP regnes som midlertidig lav inntekt i de fleste sammenhenger, så er du sikker på at du kvalifiserer? Anonymkode: c9b0c...031 Som sagt så får nå først 1 år med AAP,også er det to år som lærling å da vil jeg jo ha veldig dårlig råd ettersom jeg er alenemamma. Etter de tre årene så vil jeg jo mest sannsynlig få full jobb i barnehage,men vil forsatt ha så lav lønn at jeg aldri vil klare å komme meg ut av gjelden. Så vil absolutt tro at jeg kvalifiserer meg for å få gjeldsordning. Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Selv om jeg har AAP som inntekt både ifjor og i år så har kreditorene fått avslag på tvangstrekk så har ikke så god råd akkurat. Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har gammel gjeld som jeg ikke kommer ut av å min eneste inntekt er AAP. Dette er andre året på rad at jeg får AAP pga depresjon og angst. Jeg får AAP ut juli. Da er målet å fullføre utdannelsen,det er kun lærling som gjenstår. Så ettersom jeg alene med ett barn som begynner på ungdomsskolen så blir det mange år fremover med dårlig råd. Når jeg er ferdig utdannet ønsker jeg å jobbe i barnehage å det er ikke akkurat så godt betalt,så kommer aldri til å klare å nedbetale gjelden. Har tenkt å søke om gjeldsordning,noen som vet hvor mye ca vi får å leve for da? Altså skjønner at de trekker mest mulig å det er jeg helt innforstått med,men greit å vite sånn ca hvor mye har igjen å leve for. Det er en voksen og ett barn,å har husleie på 8000 kr men får 3000 kr i bostøtte. Hva beregner de som inntekt? Alt som kommer inn? Altså regner de med barnetrygd og barnebidrag også? Anonymkode: ef240...0c3 Du får kun gjeldsordning med fast jobb eller uføretrygd, ikke med aap eller midlertidlig jobb Anonymkode: a8732...b81
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Som sagt så får nå først 1 år med AAP,også er det to år som lærling å da vil jeg jo ha veldig dårlig råd ettersom jeg er alenemamma. Etter de tre årene så vil jeg jo mest sannsynlig få full jobb i barnehage,men vil forsatt ha så lav lønn at jeg aldri vil klare å komme meg ut av gjelden. Så vil absolutt tro at jeg kvalifiserer meg for å få gjeldsordning. Anonymkode: ef240...0c3 Du skal også utnytte ditt fulle inntektspotensiale. Det vil si at om du velger å gå på skole, så gjør du ikke det, og er du lærling, så gjør du heller ikke det. Anonymkode: 168fd...a6f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du skal også utnytte ditt fulle inntektspotensiale. Det vil si at om du velger å gå på skole, så gjør du ikke det, og er du lærling, så gjør du heller ikke det. Anonymkode: 168fd...a6f Men uten å bli ferdig med utdannelsen så vil jeg ikke få 100 % jobb. Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men uten å bli ferdig med utdannelsen så vil jeg ikke få 100 % jobb. Anonymkode: ef240...0c3 Hvor vil du ikke få 100% jobb? I barnehage? For det er ganske mange andre jobber der ute du kan søke på Anonymkode: 168fd...a6f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvor vil du ikke få 100% jobb? I barnehage? For det er ganske mange andre jobber der ute du kan søke på Anonymkode: 168fd...a6f Det er mange jobber å søke på men er få jobber der du får 100 % jobb uten utdannelse. Å jeg må ha 100 % jobb for at vi skal klare oss. Anonymkode: ef240...0c3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvor vil du ikke få 100% jobb? I barnehage? For det er ganske mange andre jobber der ute du kan søke på Anonymkode: 168fd...a6f Det er ikke så mange jobber man får uten noen utdannelse. Det er samfunnsøkonomisk lurt å hjelpe folk til selvhjelp. Anonymkode: b96b1...b36
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er mange jobber å søke på men er få jobber der du får 100 % jobb uten utdannelse. Å jeg må ha 100 % jobb for at vi skal klare oss. Anonymkode: ef240...0c3 Da må du vente til etter utdanningen med å søke da. For man kan jobbe i barnehage og butikk og flere andre steder uten utdannelse Anonymkode: 168fd...a6f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det er mange jobber å søke på men er få jobber der du får 100 % jobb uten utdannelse. Å jeg må ha 100 % jobb for at vi skal klare oss. Anonymkode: ef240...0c3 Du kan feks søke jobb i butikk. der er det sjelden krav til utdannelse. Du kan også forsøke å få jobb i barnehage. Regner med det er barne- og ungdomsarbeider du går. Den kan du i mange tilfeller ta som etterutdanning samlingsbasert eller på kveldstid. i noen tilfeller akn du ha læretiden på egen arbeidsplass Anonymkode: a7bb6...5ac
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Som sagt så får nå først 1 år med AAP,også er det to år som lærling å da vil jeg jo ha veldig dårlig råd ettersom jeg er alenemamma. Etter de tre årene så vil jeg jo mest sannsynlig få full jobb i barnehage,men vil forsatt ha så lav lønn at jeg aldri vil klare å komme meg ut av gjelden. Så vil absolutt tro at jeg kvalifiserer meg for å få gjeldsordning. Anonymkode: ef240...0c3 Men hvor mye gjeld er det snakk om? Om du har barn på ungdomsskolen er jondet barnet snart voksen. Så om 5-6 år er det bare deg selv å forsørge, og full jobb i barnehage er ikke så dårlig betalt som fagarbeider. Anonymkode: 094b3...f71
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Som sagt så får nå først 1 år med AAP,også er det to år som lærling å da vil jeg jo ha veldig dårlig råd ettersom jeg er alenemamma. Etter de tre årene så vil jeg jo mest sannsynlig få full jobb i barnehage,men vil forsatt ha så lav lønn at jeg aldri vil klare å komme meg ut av gjelden. Så vil absolutt tro at jeg kvalifiserer meg for å få gjeldsordning. Anonymkode: ef240...0c3 Du kvalifiserer ikke når du går på midlertidige ytelser som aap, du må vente med å søke til utdannelsen er ferdig. Det er ikke sikkert du kvalifiserer da heller om du får 100% stilling og fast inntekt. Anonymkode: 5cd3c...598
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Med andre ord blir barnet straffet med at jeg ikke får beholde barnebidraget som skal gå til barnet da. Anonymkode: ef240...0c3 Nei. Barnebidraget er aldri ment som rene penger til barnet. Det er ment som et tilskudd til å dekke helt vanlige utgifter et barn fører med seg. Jeg sparer jo aldri bidraget direkte til barnet, det har jeg ikke råd til. Anonymkode: ec7dc...d73
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 Du må være varig ute av stand til å betale, og det er du jo ikke. Anonymkode: 58288...2a1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Med andre ord blir barnet straffet med at jeg ikke får beholde barnebidraget som skal gå til barnet da. Anonymkode: ef240...0c3 Nei, barnet blir ikke straffet. Bidraget skal gå til å dekke kost, losji, fritid og utstyr til barnet, alt dette får du penger igjen for å dekke, om du får gjeldsordning. Men pr i dag, på aap og under utdanning vil du ikke få det. Anonymkode: 5cd3c...598
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #21 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er mange jobber å søke på men er få jobber der du får 100 % jobb uten utdannelse. Å jeg må ha 100 % jobb for at vi skal klare oss. Anonymkode: ef240...0c3 Det finnes jobber du kan få, selv om det ikke er drømmejobben. Velger du å studere fremfor å jobbe, så må du vente med å søke gjeldsordning Anonymkode: a8732...b81
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #22 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvor mye gjeld er det snakk om? Om du har barn på ungdomsskolen er jondet barnet snart voksen. Så om 5-6 år er det bare deg selv å forsørge, og full jobb i barnehage er ikke så dårlig betalt som fagarbeider. Anonymkode: 094b3...f71 Barn behøver gjerne økonomisk hjelp fra sine foreldre lenge etter de har fylt 18-19 år Anonymkode: a8732...b81
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #23 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Barn behøver gjerne økonomisk hjelp fra sine foreldre lenge etter de har fylt 18-19 år Anonymkode: a8732...b81 Det trenger de på ingen måte få om de har foreldre som er så skviset økonomisk at de vurderer gjeldsordning altså... Jeg har to barn på 18 og 21 selv, og de har da ikke fått noen penger av meg etter at de begynte i lære. Eldste var lærling i to år, tok påbygg og jobbet ved siden av, har klart seg selv hele veien. Nest eldste er lærling og har da mye mer penger enn meg til fri disposisjon. Barn skal forsørges så lenge de går på vgs, men etter det klarer de seg fint med enten studielån og ekstrajobb eller som lærlinger altså. Mine har riktignok bodd gratis hjemme da, og har derfor selv spart penger hver måned til fremtidig boligkjøp, men jeg har ikke hatt noen utgifter på dem utover det. Anonymkode: 5cd3c...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå