Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Hørte fra en beskjent, at på deres skole måtte foreldrene gå natteravn i helgene. Skoler og klasser ble inndelt i helger . Er det sånn på skoler rundt om i landet? Trodde ikke de kunne pålegge foreldre dette, da det er gjenger som absolutt driter i voksne, som går og herjer ute i helgene . Og politi kommer ikke med en gang en ringer heller… Synes det er skummelt, da en hører om flere som blir banket opp, og får til svar fra politi, at de «følger» med på dem. Anonymkode: 7e09a...bf1
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Det er slik ved ungdomsskolen her. Vi foreldre fra alle tre trinn blir satt opp på vakter, også de av oss som hører til en annen barneskolekrets (samme ungdomsskole) flere kilometer unna. Jeg går ikke fordi jeg har ungdom som oppfører seg, og som ikke ligger utpå med utprøving av rusmidler og kontakt med politiet. Bruker derfor ikke min fritid i helgen på å passe på andres ungdommer på skråplanet. Anonymkode: 7a5c1...cab
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Slik er de her også, men det er kun fredager man går. Det er retningslinjer på hva man skal gjøre og man skal ikke gripe inn. Man skal være en trygg og synlig voksen og ringe politi eller ambulanse ved behov. Som regel blir man godt møtt av ungdommene man treffer på. Jeg har ikke hørt om noen her som har fått problemer som natteravn. Mine barn henger heller ikke ute og har ingen utfordringer med rus eller grensesetting. Jeg går likevel natteravn. Dette for å gjøre området tryggere for alle. Det er faktisk mer nøytralt om man ikke kjenner så godt de ungdommene man møter på. I tillegg hadde det nok ikke blitt mye ravning om kun foreldre med problembarn skulle stille opp. Noen av disse foreldrene følger ikke barna godt nok opp i utgangspunktet og ville aldri stilt som natteravn. Andre er har ikke overskudd etter utfordringene med ungdommen og må hensynta søsken når ungdommen er ute av huset osv. I tillegg kan det komme tilreisende ungdom. Det blir svært utfordrende å drive natteravn om det forventes at disse foreldrene skal stille som ravner der barnet finner det for godt å reise til. Anonymkode: be681...80d
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Her har de natteravner fredager og lørdager men alt er helt frivellig. De har likevel nok voksne hver helg. Anonymkode: bf348...703
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Det er sånn hos oss. Jeg har gått natteravn, og det handler absolutt ikke om å håndtere ungdommer på skråplanet. Dem tar politiet seg av. Å være natteravn er å være ansvarlig voksen tilstede for å snakke med ungdommen som er "på byen", eller rett og slett skape en balanse på byen. Natteravnene skal ikke bryte inn i konflikter, ikke håndtere utagering, men snakke med ungdommer som har lyst til det, kontakte politiet om man ser noe, spørre om han som er litt for full og sitter på et hjørne om han har det bra eller trenger hjelp osv osv. Det var faktisk veldig fint, og veldig lærerikt og absolutt lurt som forelder til ungdommen og se litt utenfor sin egen stue og få et inntrykk av hvordan ungdommen "på byen" er og har det i dag. Og jeg hadde absolutt et inntrykk av at ungdommen syntes det var fint og kanskje betryggende å ha oss der. Anonymkode: 16196...8b9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Her får trinnene tildelt ulike vakter/helger. Det er frivillig å sette seg opp. lista går rundt på foreldremøter, så er visst press er det jo. Og det er jammen bra! Som mye annet er også natteravn en frivillig ordning. Hvis ingen bidrar blir det ingen voksne til å passe på. På samme måte som at noen er vakt på juleballet, noen serverer på 10-klasse avslutningen osv. Mine barn er ingen utfordring. Ikke reker de ute i helgene heller. Likevel stiller vi selvfølgelig opp. En eller annen gang starter de sikkert sin «fest-karriere», og jeg setter stor pris på at det er flere voksne tilstede der ungdommen ferdes enn kun politi! Dessuten har vi voksne absolutt godt av å å ferdes der hvor ungdommen er innimellom. Og se hva som foregår. Anonymkode: d6a04...f6b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 På forrige skole ble det 6. og 7. trinn som fikk ansvar for natteravning, det var et samarbeid mellom politi, Natteravnene og Fau. Hver klasse fikk en gitt fredag eller lørdag, men det var opp til hver enkelt forelder å melde seg. Meldte ikke nok folk seg, ble ravningen avlyst. Denne måten å organisere på, ble til etter at vanlig ravning ikke fikk nok folk til å gjennomføre. For lite engasjement i bydelen, selv om det klagdes høyt og offentlig om bråkete ungdommer ute på kveldene. En slik organisering krever godkjenning fra skolens Fau, og før noe som helst blir bestemt, har alle foreldre hatt mulighet til å komme med sine synspunkter. Anonymkode: f3741...4c9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 Vi blir delt opp i helger og datoer; foreldrene i 8. trinn er dem som blir spurt. Men NB: natteravn-organisasjonen vektlegger at deltakelsen er FRIVILLIG. Absolutt ingen er nødt hvis de ikke vil, det er og skal være et frivillig arbeid. Anonymkode: 258e3...ca3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Alle blir spurt her også. Det er få som melder seg av. Alle foreldre på ungdomsskolen deltar med noen få fritatte. Jeg har blitt fritatt da jeg er alene med 3 barn og en med diagnose som gjør at han ikke kan være alene hjemme Anonymkode: a737a...1a0
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Har ikke gått selv heller, har heller ikke barn som går ute i gatene på kveldene. Jobber helger, så derfor prioriterer jeg ikke å bruke en av få frihelger til dette. Jeg vet mange synes det er et bra tiltak, MEN ser aldri en politibil kjøre forbi her. Og da politiet er lagt ned her, tar det lenger tid før de dukker opp viss det skulle trengs. På mine barn sin skole, er det sjeldent at foreldre melder seg til dette. Og når en vet at noen av dem så er ute og lager bråk, er kjenninger av politiet og i tillegg driter i at voksne følger med, så holder jeg meg heller borte selv. Anonymkode: 7e09a...bf1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Jeg syns det er en selvfølge å bidra til å gjøre gatene tryggere for ungdommen. Det gjelder jo også mine barn. Anonymkode: 3a6d4...f3c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 Det er noe vi har gjort med glede når det var vår tur. Alt som trygger gater for voksne og ungdom, og alt som gir ungdom trygge og synlige voksne, er et gode vi gjerne bidrar til. Anonymkode: 72bf9...4ec
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Her har også ungdomsskoleforeldre blitt brukt som natteravner, men det har vært helt frivillig. Man melder seg på og de har aldri manglet folk. Har hendt et par ganger at det har blitt sendt ut en melding om at de mangler noen den eller den helga og da har alltid folk meldt seg på. Nå er det lenge siden vi har hørt noe om det fra skolen for det er flere frivillige organisasjoner som tar det også er noe ute på dugnad fra kommunen. Altså lønner kommunen litt og foreninger har tatt det som dugnad. Byens godt voksne bikermiljø er ute hver helg, på motorsykler. Kule gutter fra 40 år og oppover med gule refleksvester er der det skjer, og samarbeider med politiet. Det har vært veldig positivt. Anonymkode: 7f1a5...7f2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 7.trinn på vår skole har som oppgave å bidra til natteravning. Alle blir satt opp på en helg i løpet av året. Anonymkode: 86e8d...28f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 Vi blir oppfordrett til det på ungdomsskolen, hver klasse får i utgangspunktet tildelt sine helger. Jeg har aldri gått da jeg bruker 2.hver helg på turneringer med lagene til barna mine så er nok borte i helgene. Anonymkode: a8df9...e90
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 Her har 9.trinn ansvaret, men som flere påpeker, så er det frivillig. Jeg har aldri vært med selv, og vi har hatt tre 9.klassinger. Grunnen er ganske enkelt at ingen av våre har rekt ute på kveldstid, så jeg må innrømme at jeg derfor ikke helt har følt på kallet. Anonymkode: 3d513...ca5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Her deler de ut helger til de forskjellige trinnene, fra og med 5. trinn. Mitt barn gikk i 5. trinn i fjor, og det ble påstått at vårt trinn hadde ansvaret for å dekke den og den helgen. Men i brosjyren vi fikk utdelt stod det at det var helt frivillig, så hvordan de da kan pålegge trinnene ansvaret forstår jeg ikke helt... Mitt barn hadde leggetid kort tid etter at natteravningen skulle begynne, og jeg følte meg ikke komfortabel med å la en 5. klassing sove alene hjemme, så jeg meldte meg ikke. Og ble i tillegg litt provosert over måten det ble gjort på og at vi som har barn som ikke er så store at de er ute på kveldene skulle pålegges dette. Men ellers synes jeg det er et flott tiltak, så lenge det er fullstendig frivillig. Anonymkode: bef47...cb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå