Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Det er jo standard at en forplikter seg til å betale kontigent i velforeninga, når en kjøper hus i et byggefelt. Det er nå bestemt at dersom en ikke betaler denne regninga, går den til inkasso. Er dette lov, sånn rent juridisk? I tillegg er det to dugnader i året. Dersom en ikke deltar på minst en, må en betale dobbel kontigent. Igjen, er dette lov? Selv har vi alltid betalt, og bidratt på dugnader så sant vi er hjemme. Vi sitter bare med en slags følelse av at alt det «koselige» er borte..! Anonymkode: 0bb5f...cb3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Om du forplikter deg, så ja? Vi har ikke forpliktet oss, men bidrar på dugnad. Kontigent har vi ikke. Anonymkode: 78394...4ac
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Jeg har ikke noe godt svar, men trodde velforening var frivillig. Men jeg hadde jo ønsket å være medlem hvis de var positive for bomiljøet Hva gjør velforeningen da? Anonymkode: 02f78...4c6
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Jeg tror du kan lese det meste her, på velnett, men velforeninger er jo frivillige organisasjoner så jeg tviler på at de kan kreve noe som helst egentlig...? https://www.velnett.no/punkt_06/underpunkt_01/ Anonymkode: 7791f...bc9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Spørsmålet er visst hva slags medlemskap dere har i velforeningen, om det er et pliktig medlemskap kan de kreve, men ikke om det er et frivillig. Hva slags typer medlemskap er aktuelt? I en velforening er det disse typer medlemskap aktuelle: Frivillig: Husstandene i velområdet melder seg inn frivillig i velforeningen Pliktig: Alle som bor i området må være medlem, i henhold til kommunale forskrifter, utbyggingsavtale og/eller heftelser i skjøtet på eiendommene Åpent: Alle som bor i området regnes som medlemmer i velforeningen, oftest uten kontingent. Anonymkode: 7791f...bc9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Nå måtte jeg google litt, og så vidt jeg kan finne kan de ikke kreve at du blir med på dugnad. Dette fant jeg i Aftenposten: Velforeningen kan ikke pålegge sine medlemmer arbeidsplikt og kan derfor ikke innkreve gebyr for unnlatelse av å utføre slikt arbeid https://www.aftenposten.no/norge/i/eEgr4/maa-jeg-vaere-med-i-velforeningen Anonymkode: 7791f...bc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå