Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Må man fysisk til legen for å få det? Datteren min har i kveld fått høy feber, potte tett og vondt i ørene og hodet. Hvis hun ikke er mye bedre til mandag, så må hun bli hjemme. Men da må hun ha en legeerklæring. Hvis hun må til legen, så må jeg ta meg fri fra jobb og sitte på legekontoret og vente i evigheter. Kan jo ikke være meningen det? Bruker i så fall opp verdifull tid til legen og jeg må i tillegg ta ulønnet perm. Hun har tatt koronatest som er negativ, så tenker det bare er en kraftig forkjølelse. Anonymkode: cbdfc...2b2
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Nei, ringer legen , går og henter legeerklæring og betaler Anonymkode: d33f4...b95
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, ringer legen , går og henter legeerklæring og betaler Anonymkode: d33f4...b95 Så bra! Tusen takk 👍 Anonymkode: cbdfc...2b2
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Hos oss må man ringe legekontoret, så får man en erklæring på at man har tatt kontakt. Litt molbo og misbruk av ressurser, men slik er det regjeringen vil ha det. Anonymkode: abac0...118
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 Hun må egentlig ikke ha legeerklæring. Hun kan ha opptil 10% fravær før det gjør noe. Anonymkode: 149eb...005
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 Det er ikke meningen at man skal ha legeerklæring for kort fravær. Kun ved langtidsfravær eller fravær over 10% er det nødvendig. Anonymkode: 36fd8...db9
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke meningen at man skal ha legeerklæring for kort fravær. Kun ved langtidsfravær eller fravær over 10% er det nødvendig. Anonymkode: 36fd8...db9 Noe som fort blir om man er borte to gymtimer eller geografitimer som har få timer i uka. Er du borte to ganger før jul har du bikket 10%grensa fikk vi beskjed om på møtet. Men en dag går fint. Anonymkode: 3ffc8...59b
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 Vi fikk beskjed fra skolen om at vi ikke skulle kontakte legen om legeerklæring før vi ev får beskjed fra skolen om at eleven nærmet seg grensen. Det for å spare legekontorene for mye ekstra og kanskje unødvendig arbeid. Anonymkode: 5e277...0c6
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 Når min gutt gikk på videregående måtte vi inn til legen når han var syk og borte fra skolen Anonymkode: 3042f...9bc
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Vi fikk beskjed fra skolen om at vi ikke skulle kontakte legen om legeerklæring før vi ev får beskjed fra skolen om at eleven nærmet seg grensen. Det for å spare legekontorene for mye ekstra og kanskje unødvendig arbeid. Anonymkode: 5e277...0c6 Men hvis eleven planlegger feks opptaksprøver til høyere utdanning eller å ta lappen, trengs de 10 prosentene til det. Så legeerklæring fra første fravær er absolutt å anbefale. Anonymkode: 6246a...e78
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Må man fysisk til legen for å få det? Datteren min har i kveld fått høy feber, potte tett og vondt i ørene og hodet. Hvis hun ikke er mye bedre til mandag, så må hun bli hjemme. Men da må hun ha en legeerklæring. Hvis hun må til legen, så må jeg ta meg fri fra jobb og sitte på legekontoret og vente i evigheter. Kan jo ikke være meningen det? Bruker i så fall opp verdifull tid til legen og jeg må i tillegg ta ulønnet perm. Hun har tatt koronatest som er negativ, så tenker det bare er en kraftig forkjølelse. Anonymkode: cbdfc...2b2 Barnet ditt er vel voksen nok til p kunne hå til legen selv? Man trenger ikke følge så store barn til legen. Anonymkode: c9327...b6b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men hvis eleven planlegger feks opptaksprøver til høyere utdanning eller å ta lappen, trengs de 10 prosentene til det. Så legeerklæring fra første fravær er absolutt å anbefale. Anonymkode: 6246a...e78 Men de 10% er vel betegnet til de gangene man er syk. Lappen bør man klare å få tatt etter skoletid og i ferier. Det var fraværsgrense på slutten av 90- tallet også, da jeg gikk på videregående, og selv om den da var på 15% var det ingen som fikk legeerklæring fordi man har syk en dag. Tror ikke det hadde hjulpet heller. Varsel om for mye fravær fikk vi på 10% og det var kun de som skulket som var i nærheten av den grensen. Anonymkode: e25e1...d28
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men de 10% er vel betegnet til de gangene man er syk. Lappen bør man klare å få tatt etter skoletid og i ferier. Det var fraværsgrense på slutten av 90- tallet også, da jeg gikk på videregående, og selv om den da var på 15% var det ingen som fikk legeerklæring fordi man har syk en dag. Tror ikke det hadde hjulpet heller. Varsel om for mye fravær fikk vi på 10% og det var kun de som skulket som var i nærheten av den grensen. Anonymkode: e25e1...d28 Haha, morsom du. Er du klar over hvor vanskelig det er å få time til lappen nå for tiden? Det er fort tre måneders ventetid, og man må ta det som er. Jeg er lærer i vgs selv, og støtter absolutt elevene i å få legeerklæring hvis de har fravær en dag de har 2-timersfag. Det er mange grunner til at det kan dukke opp uforutsett fravær, og da er det greit å ha dekning for det man kan. Politikerne bør beholde fraværsgrensen, men øke den til 15 % i de små fagene. Anonymkode: 90778...dd2
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Men de 10% er vel betegnet til de gangene man er syk. Lappen bør man klare å få tatt etter skoletid og i ferier. Det var fraværsgrense på slutten av 90- tallet også, da jeg gikk på videregående, og selv om den da var på 15% var det ingen som fikk legeerklæring fordi man har syk en dag. Tror ikke det hadde hjulpet heller. Varsel om for mye fravær fikk vi på 10% og det var kun de som skulket som var i nærheten av den grensen. Anonymkode: e25e1...d28 Herligt, du har tydeligvis ikke barn som skal ta bil lappen.. Men synes godt at siden er må til lege hver gang barna er syke, så kunne de hatt en billigere pris på denne attesten, sykt at det koster ungdommen over 200kr hver gang. Anonymkode: d33f4...b95
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men de 10% er vel betegnet til de gangene man er syk. Lappen bør man klare å få tatt etter skoletid og i ferier. Det var fraværsgrense på slutten av 90- tallet også, da jeg gikk på videregående, og selv om den da var på 15% var det ingen som fikk legeerklæring fordi man har syk en dag. Tror ikke det hadde hjulpet heller. Varsel om for mye fravær fikk vi på 10% og det var kun de som skulket som var i nærheten av den grensen. Anonymkode: e25e1...d28 Oppkjøring er bare mulig innenfor arbeidstid stort sett. Og hva med opptaksprøver til høyere utdanning? Skal de droppe det da, hvis de var syke i oktober? For nei, det er ikke gyldig fravær. Og det finnes en god del høyere utdanning som har sånt. Anonymkode: 6246a...e78
Anonym bruker Skrevet 4. september 2022 #16 Skrevet 4. september 2022 Finnes ymse nettdoktorer som har legetimer på video som dere kan ta kontakt med, bare å google. Anonymkode: 7597e...306
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Man vet ikke hva året bringer, så det er lurt å få legeerklæring på alt. Hos oss kan man ringe legekontoret og få attesten for 100 kr. Anonymkode: abac0...118
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man vet ikke hva året bringer, så det er lurt å få legeerklæring på alt. Hos oss kan man ringe legekontoret og få attesten for 100 kr. Anonymkode: abac0...118 Her koster attesten 200kr, hadde vært mye bedre viss det var samme pris over alt, da ungdommen må skaffe dette viss de blir syke Anonymkode: d33f4...b95
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 Vi ordner legeerklæring med en gang, fordi fraværsgrensa må brukes til andre ting, som feks å ta lappen. Jeg forsøkte å kontakte flere kjøreskoler og ville legge opp et løp til kjøring utenfor skoletid. Svaret jeg fikk da var at for det første, det vil _alle_ så timene er få. Og en annen faktor er at de skal kjøre på ulike tider av døgnet fordi trafikkbildet endrer seg iløpet av dagen. Langkjøring feks er kun på dagtid (men også gyldig fravær, skal sies), glattkjøring på bane er på dagtid for da er banen åpen osv. Vi må inn til legen, så jeg må ta fri for å ordne det, ja. Heldigvis trenger jeg ikke vente hele dagen for legen er ganske presis om det ikke oppstår noe uforutsett. Koster 200 kroner. Anonymkode: f92c2...ff7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi ordner legeerklæring med en gang, fordi fraværsgrensa må brukes til andre ting, som feks å ta lappen. Jeg forsøkte å kontakte flere kjøreskoler og ville legge opp et løp til kjøring utenfor skoletid. Svaret jeg fikk da var at for det første, det vil _alle_ så timene er få. Og en annen faktor er at de skal kjøre på ulike tider av døgnet fordi trafikkbildet endrer seg iløpet av dagen. Langkjøring feks er kun på dagtid (men også gyldig fravær, skal sies), glattkjøring på bane er på dagtid for da er banen åpen osv. Vi må inn til legen, så jeg må ta fri for å ordne det, ja. Heldigvis trenger jeg ikke vente hele dagen for legen er ganske presis om det ikke oppstår noe uforutsett. Koster 200 kroner. Anonymkode: f92c2...ff7 Akkurat kjøretimene kan man justere litt etter timeplanen. Både elevene mine og de to eldste sønnene mine (18 og 20 år) pleier/pleide å få til kjøretimer på tidspunkt før eller etter undervisning hvis de startet senere en dag eller sluttet tidligere, eller har fritimer midt på dagen. Det er faktisk ikke ofte jeg fører fravær for vanlige kjøretimer. Derimot må oppkjøring komme når den kommer. Glattkjøring, landeveiskjøring og kartkjøring er det eneste i kjøreopplæringen som genererer godkjent fravær, så der trenger de bare å unngå dager med heldagsprøver ol. Anonymkode: 90778...dd2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #21 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Akkurat kjøretimene kan man justere litt etter timeplanen. Både elevene mine og de to eldste sønnene mine (18 og 20 år) pleier/pleide å få til kjøretimer på tidspunkt før eller etter undervisning hvis de startet senere en dag eller sluttet tidligere, eller har fritimer midt på dagen. Det er faktisk ikke ofte jeg fører fravær for vanlige kjøretimer. Derimot må oppkjøring komme når den kommer. Glattkjøring, landeveiskjøring og kartkjøring er det eneste i kjøreopplæringen som genererer godkjent fravær, så der trenger de bare å unngå dager med heldagsprøver ol. Anonymkode: 90778...dd2 I fjor hadde hun skole 8.30-15.20 hver dag. I år, på påbygg, har hun enkelte fritimer, men skolen er 20 minutter unna med bil så det er vanskelig å få til. Nå var hun heldig og fikk mesteparten av kjøretimene i ferien så da kunne hun kjøre "nårsomhelst" så lenge det ikke kolliderte med jobb. Hun har kun hatt landeveiskjøring i skoletida, og det er jo som du nevner, godkjent fravær Men skjønner det absolutt ikke er lett for alle å få det til. Hun har bursdag nå i september, men har du bursdag før sommerferien er det jo litt vanskelig å legge alt til ferier. Anonymkode: f92c2...ff7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #22 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): I fjor hadde hun skole 8.30-15.20 hver dag. I år, på påbygg, har hun enkelte fritimer, men skolen er 20 minutter unna med bil så det er vanskelig å få til. Nå var hun heldig og fikk mesteparten av kjøretimene i ferien så da kunne hun kjøre "nårsomhelst" så lenge det ikke kolliderte med jobb. Hun har kun hatt landeveiskjøring i skoletida, og det er jo som du nevner, godkjent fravær Men skjønner det absolutt ikke er lett for alle å få det til. Hun har bursdag nå i september, men har du bursdag før sommerferien er det jo litt vanskelig å legge alt til ferier. Anonymkode: f92c2...ff7 Sønnen min var ferdig med alt det obligatoriske et halv års tid før han hadde bursdag, det er ikke noe problem. Han hadde bare en dobbeltime et par dager før oppkjøringen for å friske opp det å kjøre med kjøreskolebilen. Han hadde oppkjøring på bursdagen sin uten å ha noe fravær pga kjøretimer. Han tok lappen forrige skoleår, han er 18 år. Anonymkode: 5de85...bdb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #23 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min var ferdig med alt det obligatoriske et halv års tid før han hadde bursdag, det er ikke noe problem. Han hadde bare en dobbeltime et par dager før oppkjøringen for å friske opp det å kjøre med kjøreskolebilen. Han hadde oppkjøring på bursdagen sin uten å ha noe fravær pga kjøretimer. Han tok lappen forrige skoleår, han er 18 år. Anonymkode: 5de85...bdb Hvis han fikk til å legge alle kjøretimer utenom skoletid så er jo det fantastisk. Det var dessverre ikke mulig her Anonymkode: f92c2...ff7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #24 Skrevet 5. september 2022 24 minutes ago, Anonym bruker said: Hvis han fikk til å legge alle kjøretimer utenom skoletid så er jo det fantastisk. Det var dessverre ikke mulig her Anonymkode: f92c2...ff7 Her er det dessuten mye dyrere å ta kjøretimer på ettermiddagen, hver time koster et par hundre kroner mer enn dagtid. Lappen er allerede dyrt nok som det er. De fleste arbeidsgivere jeg har hatt hadde strukket seg langt for å tilrettelegge for ting som sykdom og kjøretimer, det er helt vilt at skoleelever ikke får samme tilrettelegging. Anonymkode: ac99e...020
Anonym bruker Skrevet 5. september 2022 #25 Skrevet 5. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I fjor hadde hun skole 8.30-15.20 hver dag. I år, på påbygg, har hun enkelte fritimer, men skolen er 20 minutter unna med bil så det er vanskelig å få til. Nå var hun heldig og fikk mesteparten av kjøretimene i ferien så da kunne hun kjøre "nårsomhelst" så lenge det ikke kolliderte med jobb. Hun har kun hatt landeveiskjøring i skoletida, og det er jo som du nevner, godkjent fravær Men skjønner det absolutt ikke er lett for alle å få det til. Hun har bursdag nå i september, men har du bursdag før sommerferien er det jo litt vanskelig å legge alt til ferier. Anonymkode: f92c2...ff7 Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvilken linje det var? Jeg kjenner ikke til noen linjer som har 8-timers skoledag hver eneste dag, i hvert fall har ingen av linjene på skolen jeg jobber på så mange timer pr. uke. Vi har elektro, bygg, design, helse og tipp. Anonymkode: 90778...dd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå