Gå til innhold

Angst av alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og ei til har blitt invitert i et selskap til en venninne i neste uke, der det skal være mexicansk tema. Grunnen til at vår venninne inviterer til dette er at vi skal feire noe som angår bare oss tre og at hun har fått oppskrift på noen margaritas hun vil prøve. Problemet er at jeg har fått helt angst for alkohol. Jeg tåler det rett og slett ikke, da jeg blir sørpe full av bare bittelitt. Særlig av drinker som inneholder tequila eller annet brennevin. I tillegg er jeg dårlig i flere dager etterpå, både fysisk men enda verre psykisk. Jeg vet at min venninne blir kjempeskuffa hvis jeg ikke vil smake, da hun virkelig har lagt sjela si i dette og gleder seg veldig. Hun har planlagt det lenge, men jeg fikk høre om det først i dag. Hvis jeg sier det ikke passer, utsetter hun det bare til jeg kan. Jeg må jo si til henne at jeg ikke blir med på dette, men det er jaggu ikke moro altså.

Anonymkode: 8c652...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, du kan jo bare si det som det er? Kroppen din tåler ikke alkohol, så du vil la være. 

Jeg er glad i vin selv, men det er da uproblematisk å ikke drikke. Jeg ble fortsatt invitert som gravid.. De ville vel se meg, ikke se meg drikke.. 

Anonymkode: de70b...1ed

Skrevet

Blir du dårlig av én drink? Hvis ikke vil jeg tatt den ene, og stoppet der.

Hvis det ikke går, får du bare si det som det er.

Anonymkode: ff992...afa

Skrevet

Så klart kan jeg det, men da vet jeg hun blir veldig skuffa. Dette er ikke et treff for å møtes sosialt, men fordi hun har gått på et spesielt kurs og vil servere oss det hun har lært der i denne anledningen. Det blir som å bli invitert på middag for så å takke nei til all mat når du kommer dit. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Så klart kan jeg det, men da vet jeg hun blir veldig skuffa. Dette er ikke et treff for å møtes sosialt, men fordi hun har gått på et spesielt kurs og vil servere oss det hun har lært der i denne anledningen. Det blir som å bli invitert på middag for så å takke nei til all mat når du kommer dit. 

Ikke gjør dette til ditt problem. Du drikker ikke alkohol. Da kan hun velge om hun allikevel vil invitere deg. Eller invitere andre. Og dét ville vært litt sært, for å være ærlig. 

Alkohol kan ikke sammenlignes med mat. En bedre sammenlikning ville vært om du var invitert på krepselag og du var allergisk mot skalldyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Blir du dårlig av én drink? Hvis ikke vil jeg tatt den ene, og stoppet der.

Hvis det ikke går, får du bare si det som det er.

Anonymkode: ff992...afa

Ja jeg må nesten prøve det. Har på en måte innsett at jeg har et slags alkoholproblem selv om så godt som aldri drikker. Det går fint med litt øl eller vin, der klarer jeg å kontrollere det. Med brennevin eller bobledrikker er det akkurat som om det 'smeller i hodet' i hodet og jeg blir helt koko av bare bittelitt. Og jeg skjønner det ikke der og da så jeg bare fortsetter å drikke. Det føles som jeg har kontroll men plutselig er det helt blackout.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du tenkt til å fortsette sånn gjennom livet? Å leve opp til andres forventning. Sånn "men sjefen la jo opp til sex, så hvordan si nei?" "Men hun hadde jo jobbet med dette lenge, så da må jeg jo kjøpe produktet"? "Jeg er allergisk mot skalldyr, men kjæresten har jo fanget krabbene selv?"

Ta deg sammen

Kort og godt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke gjør dette til ditt problem. Du drikker ikke alkohol. Da kan hun velge om hun allikevel vil invitere deg. Eller invitere andre. Og dét ville vært litt sært, for å være ærlig. 

Alkohol kan ikke sammenlignes med mat. En bedre sammenlikning ville vært om du var invitert på krepselag og du var allergisk mot skalldyr. 

Takk!!! Den skal jeg ta med meg.

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Har du tenkt til å fortsette sånn gjennom livet? Å leve opp til andres forventning. Sånn "men sjefen la jo opp til sex, så hvordan si nei?" "Men hun hadde jo jobbet med dette lenge, så da må jeg jo kjøpe produktet"? "Jeg er allergisk mot skalldyr, men kjæresten har jo fanget krabbene selv?"

Ta deg sammen

Kort og godt. 

Takk! Ta 'ræ sammen! Snart 50 år nå. Livet i et nøtteskall 😆

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Ta 'ræ sammen! Snart 50 år nå. Livet i et nøtteskall 😆

You go. Right

Vi er like tette alle sammen iblant, så da må vi lære oss å høre på andre 😊 Som har gjort like teite ting og vil gjøre det igjen. Men vi har rett da 😅

Skrevet

Herlighet, det er da ingen problem å lage en drink uten å tilføye alkohol. Bare gi beskjed at du ikke tåler det, men gjerne smaker på selve drinken. 

Jeg har flere venner som er avholds, null stress det her altså. Alkohol er da kun en ingrediens som tilsettes, men ikke ett must. 

Anonymkode: 1b439...891

Skrevet

Om jeg forstår deg riktig så har hun gått et kurs hvor hun har lært å mikse drinker?

I så fall er det jo bare å si at hvis du skal smake noe av det hun lager så må hun lage noe alkoholfritt til deg, siden du ikke lenger tåler sprit/alkohol.

Og du - ingen som er gode venner blir sure eller sinte fordi noen tar ansvar for seg selv og holder seg unna alkohol når man ikke tåler det. I så fall er de ikke venner av deg!

En god venninne vil si "åh, beklager, det tenker jeg ikke på - ok, jeg tar det som en utfordring, jeg skal se om jeg greier å mikse en like god alkoholfri til deg, det er god trening for meg!".

Snakk med henne i morgen og vær ærlig. Om hun forsøker å overtale deg, bare avbryt henne og spør henne om hun hørte hva du sa - at du ikke lenger tåler å drikke sprit og derfor ikke hverken kan eller vil drikke drinker! - og be om at hun respekterer det. Og kom med et forslag om at hun kan blande noe tilsvarende som er alkoholfritt. Blir hun da sur eller irritert, da hadde jeg bare gratulert henne med bestått kurs og takket for invitasjonen, men sagt at du ikke kan komme når hun ikke kan respektere at du ikke kan drikke alkohol.

Anonymkode: 8ac54...c9e

Skrevet
NotNaomi skrev (6 minutter siden):

You go. Right

Vi er like tette alle sammen iblant, så da må vi lære oss å høre på andre 😊 Som har gjort like teite ting og vil gjøre det igjen. Men vi har rett da 😅

😅😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herlighet, det er da ingen problem å lage en drink uten å tilføye alkohol. Bare gi beskjed at du ikke tåler det, men gjerne smaker på selve drinken. 

Jeg har flere venner som er avholds, null stress det her altså. Alkohol er da kun en ingrediens som tilsettes, men ikke ett must. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg forstår deg riktig så har hun gått et kurs hvor hun har lært å mikse drinker?

I så fall er det jo bare å si at hvis du skal smake noe av det hun lager så må hun lage noe alkoholfritt til deg, siden du ikke lenger tåler sprit/alkohol.

Og du - ingen som er gode venner blir sure eller sinte fordi noen tar ansvar for seg selv og holder seg unna alkohol når man ikke tåler det. I så fall er de ikke venner av deg!

En god venninne vil si "åh, beklager, det tenker jeg ikke på - ok, jeg tar det som en utfordring, jeg skal se om jeg greier å mikse en like god alkoholfri til deg, det er god trening for meg!".

Snakk med henne i morgen og vær ærlig. Om hun forsøker å overtale deg, bare avbryt henne og spør henne om hun hørte hva du sa - at du ikke lenger tåler å drikke sprit og derfor ikke hverken kan eller vil drikke drinker! - og be om at hun respekterer det. Og kom med et forslag om at hun kan blande noe tilsvarende som er alkoholfritt. Blir hun da sur eller irritert, da hadde jeg bare gratulert henne med bestått kurs og takket for invitasjonen, men sagt at du ikke kan komme når hun ikke kan respektere at du ikke kan drikke alkohol.

Anonymkode: 8ac54...c9e

Takk for gode svar. Jeg skal kvinne meg opp og utfordre henne på alkoholfrie margaritas 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Takk for gode svar. Jeg skal kvinne meg opp og utfordre henne på alkoholfrie margaritas 😊

Det kommer til å gå helt fint, det er helt ok at man ikke tåler alkohol. Fullt mulig å lage den drinken uten også. 

Håper du får en super og trivelig kveld med venninnene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer til å gå helt fint, det er helt ok at man ikke tåler alkohol. Fullt mulig å lage den drinken uten også. 

Håper du får en super og trivelig kveld med venninnene. 

Tusen takk 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...