Gå til innhold

Utredning av ADHD i voksen alder - er det noen vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et av barna vår fikk diagnosen ADHD for 1,5 år siden.
Under utredningen var den mange ting jeg kjente meg igjen i.
Etter at diagnosen ble stilt har jeg også blitt mer oppmerksom på det, og seg de samme tendensene hos meg selv.

Snakket om det med ei venninne her om dagen, hun har selv ADHD, det hun sier at det har hun sett at jeg har siden første gang vi møttes.

Tenkt litt på dette, vurdert å få meg en utredning, men er det egentlig noen vits?

Jeg fungerer godt i hverdagen, følger opp ungene, har god utdanning, har god jobb med høy lønn, klarer meg veldig bra uten noen som helst hjelp.
Kan ikke se at resultatet av en utredning vil endre noe som helst, vet liksom ikke helt hva jeg trenger dette papiret til.
Er det i det hele tatt noen vits for meg å utrede meg?

Anonymkode: 024da...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du klarer deg bra og ikke har funksjonssvikt på noen områder i livet (som er kriterium for diagnose), så er det kanskje vanskelig å se for seg poenget.

Men hvis det er en del av deg, kanskje en del du har gjemt godt unna eller noe du føler du ikke får tak på, så kan det kanskje gi deg noen svar. Jeg fikk diagnose i en alder av 44. Fungerer på overflaten greit, har full jobb og barn jeg følger opp, men på innsiden er det kaos. Det vil ta tid, men med diagnosen kan jeg begynne arbeidet med å forstå meg selv bedre og forhåpentligvis få det bedre.

Anonymkode: d947d...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du klarer deg bra og ikke har funksjonssvikt på noen områder i livet (som er kriterium for diagnose), så er det kanskje vanskelig å se for seg poenget.

Men hvis det er en del av deg, kanskje en del du har gjemt godt unna eller noe du føler du ikke får tak på, så kan det kanskje gi deg noen svar. Jeg fikk diagnose i en alder av 44. Fungerer på overflaten greit, har full jobb og barn jeg følger opp, men på innsiden er det kaos. Det vil ta tid, men med diagnosen kan jeg begynne arbeidet med å forstå meg selv bedre og forhåpentligvis få det bedre.

Kaos inni meg har jeg, men ikke verre enn at jeg klarer å takle det

HI

Skrevet

Det er strenge krav for å bli utredet. Du må ha utfordringer/problemer med å fungere på mer enn ett område i livet. 

Anonymkode: 755d2...e72

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er strenge krav for å bli utredet. Du må ha utfordringer/problemer med å fungere på mer enn ett område i livet. 

Anonymkode: 755d2...e72

Gjelder ikke det bare dersom man tar det offentlig?
Privat kan vel hvem som helst ta det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kaos inni meg har jeg, men ikke verre enn at jeg klarer å takle det

HI

Du er vandt med kaoset og har lært deg å takle det. Høres ut som meg, som har gode evner, er pliktoppfyllende og ikke impulsiv. Da går det greit.

Men hva hvis du kunne sluppet kaoset? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjelder ikke det bare dersom man tar det offentlig?
Privat kan vel hvem som helst ta det?

Det stemmer, privat trenger du ikke henvisning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du er vandt med kaoset og har lært deg å takle det. Høres ut som meg, som har gode evner, er pliktoppfyllende og ikke impulsiv. Da går det greit.

Men hva hvis du kunne sluppet kaoset? 

Er litt det jeg også tenker på, men det krever vel medisinering for å slippe kaoset?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er litt det jeg også tenker på, men det krever vel medisinering for å slippe kaoset?

HI

Det kan hende medisiner er nødvendig, ja, men alle er forskjellige, så det er ikke noen fasit. Det er uansett en prosess i etterkant av en diagnose, det finnes ingen mirakelpille (selv om jeg skulle ønske det...).

Skrevet

Har og stor sannsynlig ADHD, min far, onkel, farfar , søsken barn til far osv har og disse tegnene. Min minste sønn har fått diagnosen, de 2 eldste barna har og mye tegn til dette, men er ikke testet da de klarer seg godt.

Ingen tar medisiner.

Men tror ikke jeg hadde orket å gå gjennom dette stresset, slik som min sønn måtte gjennom. Nå har jeg lært å leve med dette, lært med måter å komme gjennom skole og en stressen jobb. Noen dager kan det seff eskalere , men har mine metoder og komme meg gjennom det.

Mye søvn og egen tid er viktig, det ser jeg på barna og at de trenger.

Anonymkode: afa6a...a72

Skrevet

Mange med adhd får episoder eller perioder med shut down, der de må «lade» opp igjen. 

Det indre kaoset forverres i tillegg av overgangsalderens mangel på østrogen. 

Dette kan en utredning eventuelt hjelpe for. 

Anonymkode: 68d68...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...