Gå til innhold

Piller for å stoppe veksten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om slike piller enkelte barn får for å stoppe veksten?

Anonymkode: 69674...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel søkes gjennom lege, men det er frarådet å gi det nå med mindre det er helt ekstreme tilfeller da de har rimelig dårlige bivirkninger som dårlig fertilitet o.s.v.

Anonymkode: 5a9b1...5b5

Skrevet

Er du helt sikker på at det er nødvendig? 

Husker det var snakk om det da jeg var liten. Men så fikk jeg mensen da jeg var 10 år, og sluttet å vokse. 

Er 167 cm.. Men var dette i 4.klasse også. 

Anonymkode: ef2e2...f09

Skrevet

En venninne av meg var livredd for å bli like høy som sin mor, og hun fikk tatt en slags måling i 10-12 års alderen som viste hvor høy hun kom til å bli. Siden makshøyden hennes ble estimert til å bli 185 cm fikk hun ikke veksthemmede behandling siden det ble vurdert som innenfor normalen. Nå er hun en nydelig og flott dame på 182 cm som bærer sine cm med stolthet og eleganse. Men moren var over 190, og det ble et stort kompleks for henne. 

Fastlegen er nok det første steget på en slik vurdering. 

Anonymkode: ee459...781

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Må vel søkes gjennom lege, men det er frarådet å gi det nå med mindre det er helt ekstreme tilfeller da de har rimelig dårlige bivirkninger som dårlig fertilitet o.s.v.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Er du helt sikker på at det er nødvendig? 

Husker det var snakk om det da jeg var liten. Men så fikk jeg mensen da jeg var 10 år, og sluttet å vokse. 

Er 167 cm.. Men var dette i 4.klasse også. 

Anonymkode: ef2e2...f09

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

En venninne av meg var livredd for å bli like høy som sin mor, og hun fikk tatt en slags måling i 10-12 års alderen som viste hvor høy hun kom til å bli. Siden makshøyden hennes ble estimert til å bli 185 cm fikk hun ikke veksthemmede behandling siden det ble vurdert som innenfor normalen. Nå er hun en nydelig og flott dame på 182 cm som bærer sine cm med stolthet og eleganse. Men moren var over 190, og det ble et stort kompleks for henne. 

Fastlegen er nok det første steget på en slik vurdering. 

Anonymkode: ee459...781

HI her.

Jeg vet det må tas gjennom fastlegen og at det er en del bivirkninger.
Det vi ønsker å informasjon om det nå slik at vi har grunnlag for å bestemme oss om vi ønsker å ta det med fastlegen eller ikke. Hun er 10 år, 170 cm høy og tror ikke mensen kommer på en stund

Skrevet

Usikker på om det faktisk er nok. Barnet til ei veninne var 175 ved 11 års alder, hun ikke det ikke innvilget. Er nå 188 om jeg husker rett og 17 år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2022 den 11.03):

HI her.

Jeg vet det må tas gjennom fastlegen og at det er en del bivirkninger.
Det vi ønsker å informasjon om det nå slik at vi har grunnlag for å bestemme oss om vi ønsker å ta det med fastlegen eller ikke. Hun er 10 år, 170 cm høy og tror ikke mensen kommer på en stund

Der er ikke nok.

Kjenner en som har vært hjennom det med både seg og barnet.

Det er så stor sjanse for problemer med fruktbarhet at det kun er ekstreme tilfeller som får det nå.

Anonymkode: ee18f...6fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Der er ikke nok.

Kjenner en som har vært hjennom det med både seg og barnet.

Det er så stor sjanse for problemer med fruktbarhet at det kun er ekstreme tilfeller som får det nå.

Anonymkode: ee18f...6fe

Det er akkurat slik informasjon jeg er på jakt etter, som jeg har lyst til å lese meg opp på før jeg EVENTUELT går til fastlegen.
Har du en link til slik informasjon

Skrevet

Det er ikke fastlegen som bestemmer det. 

Barnet må undersøkes av en spesialist på sykehuset, hvor det bla blir tatt røngten av hånda. 

Anonymkode: f37b0...d00

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke fastlegen som bestemmer det. 

Barnet må undersøkes av en spesialist på sykehuset, hvor det bla blir tatt røngten av hånda. 

Anonymkode: f37b0...d00

Som jeg regner med at fastlegen eventuelt henviser til, men det er ikke det jeg spør om.

Jeg spør om det er noen vet om noen steder hvor jeg kan finne informasjon om disse pillene jeg kan se på FØR vi bestemmer oss om vi ønsker å ta dette med fastlegen.

HI

Skrevet

Artikkelen under gir en gjennomgang, og kan være utgangspunkt for videre lesing. Limte inn deler av abstractet. 

https://www.karger.com/Article/Fulltext/443685

Surgical epiphysiodesis has the advantage that a reasonable height reduction can be achieved at a more advanced bone age, allowing a more accurate adult height prediction to base any treatment decision on. We feel that high-dose oestrogen treatment should no longer be used because of its association with reduced fecundity and imminent ovarian failure.

Anonymkode: 3b736...ee5

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Artikkelen under gir en gjennomgang, og kan være utgangspunkt for videre lesing. Limte inn deler av abstractet. 

https://www.karger.com/Article/Fulltext/443685

Surgical epiphysiodesis has the advantage that a reasonable height reduction can be achieved at a more advanced bone age, allowing a more accurate adult height prediction to base any treatment decision on. We feel that high-dose oestrogen treatment should no longer be used because of its association with reduced fecundity and imminent ovarian failure.

Anonymkode: 3b736...ee5

Tusen takk

HI

Skrevet

Jeg tror jenter får østrogen, for å lure kroppen til å tro den er ferdig utvokst.

Men det gjøres ikke før jenta har nådd en høyde som man mener er nesten høy nok, også vokser de 5 cm til etter at de får hormontilskuddet.

Bivirkninger som er meldt inn som skumle er brystkreft og barnløshet, derfor gis det ikke om det ikke er veldig nødvendig.

Tantebarnet mitt er 16 år og 184 cm høy, og det var aldri aktuelt å gi henne noe for å stoppe veksten. Hun ble vel beregnet til mellom 180 og 185, så beregningen stemte jo bra, og det mente de var helt innenfor og ikke noe de ville stoppe.

Hos spesialist sjekker de hvor høy barnet vil bli ved å ta røntgen av hånden, også sjekker de med blodprøver om barnet er i puberteten enda. De stopper ikke veksten før det er i puberteten uansett. 

Googler du etter bivirkinger ved hormontilskudd for å stoppe veksten finner du jo mye, artikler, blogginnlegg, gamle og nye saker fra media. Ikke vanskelig å finne det. Men jeg ville nå snakket med spesialisten først, og tatt det derfra. Det gjøres ingenting fra den ene dagen til den andre uansett, og etter et besøk hos spesialist har du jo litt mer info, og litt mer konkrete ting å google på, som akkurat riktig medisin osv.

Anonymkode: 5460e...f8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2022 den 10.19):

Noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om slike piller enkelte barn får for å stoppe veksten?

Hvilken vekst? 

Anonymkode: 9420a...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...