Gå til innhold

Hvor er hunden på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når den er alene? Vi skal få valp til sommeren og siden vi ikke har hatt hund før er det mye å sette seg inn i. Den vil etterhvert bli alene i tidsrommet 8-13/14, er det da best den er inne eller ute i luftegård? Og om den er inne trenger den bur å ligge i (med åpen dør) eller holder det med kurv eller lignende?

Anonymkode: a93a5...567

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vi har vår inne i en valpebingene, veggene er 1 m høye, så hun får ikke hoppet ut. Der har hun kurven sin, vann og noen tyggeleker. Vi ser henne på kamera og hun sover stort sett hele tiden. 

Vi tenkte på luftegård, men vi bor sånn til at sola ville evt stått på hele tiden og det kan være barn/voksne som kan plage hunden, så det slo vi fra oss. Men det kommer jo ann på hvilken type hun du skal ha og da.

Hadde vår gått løs inne hadde hun vært i sofaen (får ikke lov til det), kanskje vandret mye rundt, kanskje tisset inne og kanskje tygd på ting. 

Men google valpebinge/gård. Vi kjøpte brukt på finn.

Lykke til med valp.

Anonymkode: 999f5...d26

Skrevet

Valpebinge med noen leker og slikt. Bur hvis det kun er for korte perioder. En liten valp bør ikke være løs i huset alene i mange timer, da kan den bite og tygge på alt mulig og vil danne seg mange dårlige vaner. 

Skrevet

Vår har vært løs i huset fra etter hun ble 5-6 måneder gammel (før dette brukte vi bur med åpen dør, koblet til valpebinge). Vi har valgt å la vår være i møblene, så vanligvis ligger hun og sover enten i sofaen eller på gulvet i stuen i 2.etg, eller i hundesengen sin i gangen i 1.etg hvor vi kommer inn når vi kommer hjem fra jobb/skole. 

Anonymkode: a0f68...582

Skrevet

Jeg tenkte bur som med åpen dør som et trygt sted å trekke seg tilbake, vi skal selvsagt ikke stenge den inne i 6-7 timer. 

Vi kan sperre av slik at hunden enten kun kan være i gangen nede, eller ha åpent opp til loftstue og sofa. En valpegård vil stå veldig i veien, og er kanskje ikke nødvendig når man kan ha et begrenset område naturlig? 

Så bur/kurv i skjul under trappen og grind opp til 2 etg, høres det ok ut? 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte bur som med åpen dør som et trygt sted å trekke seg tilbake, vi skal selvsagt ikke stenge den inne i 6-7 timer. 

Vi kan sperre av slik at hunden enten kun kan være i gangen nede, eller ha åpent opp til loftstue og sofa. En valpegård vil stå veldig i veien, og er kanskje ikke nødvendig når man kan ha et begrenset område naturlig? 

hi

Vi brukte de grønne kompostbinge gjerdene fra plantasjen/biltema. Geniale i valpeperioden da de kan tilpasses til behovet og flyttes rundt og stables vekk. Vi har alltid brukt hundeburet som seng og har det alltid stående med åpen dør eller hekter av døra. Da hun var valp/ung hadde vi henne enten i entreen eller laget en valpegrind av kompostbinge når hun var alene hjemme. Det er viktig at de ikke kommer til ledninger, trapper, småting osv og selvfølgelig beskytte inventaret mot valpetenner. Noen valper er mer kreative enn andre i hva de finner på og tygger på. Det er også lettere for valpen/hunden å finne roen/føle seg trygg på et mindre område enn hvis de har tilgang til hele huset. Etterhvert trengs ikke valpegrind lenger, men det kan være greit å beskytte utsatte områder som f.eks. en bokhylle, skohylle eller stenge en døråpning med et kompostbinge gjerde der du tenker det er lurt.

Anonymkode: d36cf...620

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

hi

Du må ikke la hun gå i trapper når hun er så liten, det er skadelig for kroppen/ledd osv, samtidig så kan de falle ned. Så da ville jeg stengt av trappen. Men får de for stor plass kan de bli usikkre og finne på mye rart, men det jo også veldig individuelt.

Anonymkode: 999f5...d26

Skrevet

Jeg ville fjernet trappen som alternativ første tiden ihvertfall. Litt avhengig av rase og størrelse på hunden, men gåing i trapper bør begrenses mens bena er i vekst.

Noen raser liker å ha soveplass midt i tråkket og ha oversikt hele tiden, mens andre raser liker best å ha en hule litt tilbaketrukket så de kan "gjemme seg" for å sove 

Første månedene her hadde hunden (liten rase) en grind med to senger, ene uten tak og andre et bur med døren åpen og et pledd over så det ble en trygg hule, mat, drikke, kladd og leker.

Etterhvert fikk den et rom når den var alene. Nå er den 6 mnd og har fremdeles et rom. Det er tv-stua og han får sove i sofaen om den vil, men velger som regel buret som står ved siden av sofaen når han er alene. Døra på buret står alltid åpen, og det ligger fremdeles et pledd over.

Anonymkode: a272a...c98

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

hi

Et avgrenset område kan fungere, men det er best at det faktisk er ganske lite. Og enkelte valper kan fint tygge på lister og stikkontakter og ledninger, så dere må sørge for at området er helt tomt. Og ville absolutt ikke gitt den tilgang til trapp første tiden. 

Målet er jo at de skal kunne være løse i huset, men for å oppnå det må man forhindre at de danner masse dårlige vaner mens man ikke er tilstede, og valper roter seg bort i veldig mye på veldig kort tid, så valpebinge eller bur er det tryggeste. 

Skrevet

Tusen takk for svar, alle. Dette forumet er helt supert når man trenger råd og erfaringer. 

Da blir det valpebinge i starten, og så fritt i gang og loftstue når valpen er klar for både trapper og større områder. 

Hi

Skrevet

Veldig enig med de andre. Valpebinge eller avstengt område. Jeg hadde bur og gjerde rundt. 
Ikke tilgang til trapper, det ødelegger hofter og skuldre, spesielllt skadelig å gå nedover. Da belaster de en uferdig skulder. Valper trenger ikke tur de første månedene. Små rusleturer rundt i hagen, er mer enn nok. Værste jeg ser er folk på tur med altfor små valper. Ødelegger både hofter og skuldre. Husk at valpen mangedobler vekten på få måneder, og må unngå belastningsskader. 
Lykke til. Har hatt hunder hele livet, og elsker livet med hund. 

Anonymkode: 59f25...315

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Veldig enig med de andre. Valpebinge eller avstengt område. Jeg hadde bur og gjerde rundt. 
Ikke tilgang til trapper, det ødelegger hofter og skuldre, spesielllt skadelig å gå nedover. Da belaster de en uferdig skulder. Valper trenger ikke tur de første månedene. Små rusleturer rundt i hagen, er mer enn nok. Værste jeg ser er folk på tur med altfor små valper. Ødelegger både hofter og skuldre. Husk at valpen mangedobler vekten på få måneder, og må unngå belastningsskader. 
Lykke til. Har hatt hunder hele livet, og elsker livet med hund. 

Anonymkode: 59f25...315

Takk for råd. 

Jeg gleder meg helt enormt. Ikke minst gleder jeg meg til å fortelle barnet mitt at vi skal få hund, han spør nesten hver dag. 

hi

Skrevet

På pleddet sitt som er på gulvet. 

Anonymkode: 856a7...ce5

Skrevet

Vår er 1 år - har gått fritt i huset hele tiden. Den ligger alltid å sover i en lav vinduskarm eller på et teppe når vi kommer hjem. 

Men vår har aldri brydd seg om å tygge på annet enn tyggeleker og var veldig tidlig husren. Har vel aldri ødelagt annet enn en dorull.  Jeg var også hjemme med den i 2,5 mnd på grunn av lang ferie før et jobbskifte så kunne trene den veldig gradvis. Den er vanligvis hjemme alene i 5,5 time. 

Anonymkode: 4ccfb...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vår er 1 år - har gått fritt i huset hele tiden. Den ligger alltid å sover i en lav vinduskarm eller på et teppe når vi kommer hjem. 

Men vår har aldri brydd seg om å tygge på annet enn tyggeleker og var veldig tidlig husren. Har vel aldri ødelagt annet enn en dorull.  Jeg var også hjemme med den i 2,5 mnd på grunn av lang ferie før et jobbskifte så kunne trene den veldig gradvis. Den er vanligvis hjemme alene i 5,5 time. 

Anonymkode: 4ccfb...ab0

Det er en annen bekymring jeg har, vi får nok maks til å være hjemme med den i 6 uker, etter det blir det 11 åringen som er hjemme frem til skolestart. Jeg håper det er lenge nok til å trygge den til å være alene i 5-6 timer. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er en annen bekymring jeg har, vi får nok maks til å være hjemme med den i 6 uker, etter det blir det 11 åringen som er hjemme frem til skolestart. Jeg håper det er lenge nok til å trygge den til å være alene i 5-6 timer. 

hi

Hvis seks uker blir for kort så hør med naboer du vet er hjemme eller jobber skift. Jeg er ufør, og gikk tur med naboen sin valp midt på dagen i cirka fire uker. Det var kjempe koselig.

Anonymkode: 27bd6...24a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

hi

Det burde gå fint. Begynn å trene korte perioder alene etter den første uka. La valpen være alene i valpebingen i en time av gangen med en kong eller lickimat slik at den opplever det som noe positivt. 

Skrevet
On 9/3/2022 at 8:39 AM, Anonym bruker said:

Når den er alene? Vi skal få valp til sommeren og siden vi ikke har hatt hund før er det mye å sette seg inn i. Den vil etterhvert bli alene i tidsrommet 8-13/14, er det da best den er inne eller ute i luftegård? Og om den er inne trenger den bur å ligge i (med åpen dør) eller holder det med kurv eller lignende?

Han er løs i huset,men han er litt over 1 år og sover stort sett hele dagen, pappan min som er pensjonist går tur med han en gang, hvis han må på do. jeg tar han ut før jeg går på jobb og med engang jegk ommer hjem

Anonymkode: a3bd4...71e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...