Gå til innhold

Ja, da har frysetiden begynt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal investere i noen gode tepper, for nå er det bare å belage seg på å fryse i mange mnd.  

Strøm har vi ikke råd til å bruke som varmekilde. Ved har jo pris som gull, så den må brukes med omhu.  

Godt vi har ulltøy fra i fjor, som kommer til å bli flittig brukt.  

Dette skal bli en interessant vinter. 

Anonymkode: 9f854...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, om du bor i nord, er sommer på Sørlandet enda. 

Anonymkode: 071cc...c2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, om du bor i nord, er sommer på Sørlandet enda. 

Om hun bor i nord er det bare å sette på flombelysningen og skru på alle varmekabler og ovner. Der får du snart betalt for å bruke strøm.

Skrevet

Frysetiden? Her har det vært 20 grader ute i over en uke. Inne stuen har det vært 22 grader uten at vi har noe varme på.

Anonymkode: ec007...0d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Frysetiden? Her har det vært 20 grader ute i over en uke. Inne stuen har det vært 22 grader uten at vi har noe varme på.

Da bor vi hvertfall ikke på samme plass. Godt vi fikk avklart det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bor på Østlandet, og til tross for relativt varm dagtemp er det 6-7 grader på natta og morgenen nå. Da er det kaldt i huset ganske lenge før sola får tatt tak, altså. 

Anonymkode: 598a0...4fd

Skrevet

Godt du har klagingen i rute, da. Er du riktig uheldig skal du se du overlever.

Anonymkode: 75749...71e

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Godt du har klagingen i rute, da. Er du riktig uheldig skal du se du overlever.

Anonymkode: 75749...71e

Dø gjør jeg nok ikke. Hvertfall ikke av kulde. Vi er en stor familie,  så vi skal nok holde varmen sammen.  

Men uansett kjedelig å ikke kunne ha det godt og varmt inne. 

Skrevet

Hjemmestrikka ullsokker i gode tøfler utgjør stor forskjell, HI.

Ellers kan det være greit å ha noen ullsjal også, godt å slenge rundt skuldrene eller på fanget når man trenger litt ekstra, men ikke orker hele teppet.

Pulsvarmere er heller ikke dumme.

Jeg har god effekt av å bruke ullsinglet innerst, så ullunderskjorte med lang arm, og så tykkere ull. Den ullsingleten gjør det mye varmere, fordi man får mer varme på rygg/mage/bryst hvor vi trenger mer.

Er man ordentlig kald og ikke får varmen i seg - varmeputer under teppet. Og en stor kopp med Sweet Chili-te fra helsekosten :)

Anonymkode: ea0a3...cb7

Skrevet

(Og så har du meg… som aldri har forstått hvordan man kan kjøpe eller bygge seg en bolig uten en vedovn - spesielt om man har barn.)

Jeg forstår at det er krevende med dyr strøm. Men de aller fleste kan fremdeles kutte på noe. Og det må man faktisk forvente i hardere tider.

De som virkelig sliter får hjelp på nav. Alle oss andre må kanskje klare oss uten lørdagsgodtet og kutte ned på unødvendige bilturer, ferie, øl i helgene og kino. Kanskje må vi kle på oss og ha det kaldere inne. Dusje et par ganger i uken i stedet for 7. Klare seg med en bil eller nedskalert bolig. 

Det må man forvente av samfunnsborgere  FØR de får hjelp fra staten. 

De det ER synd på er de som levde slik fra før. Og som ikke har noe å kutte. 

Og vet du, i akkurat denne situasjonen er det flertallet som må ta grep. Det er en trøst. Man er ikke utenfor «normalen» om forbruket må kraftig ned nå. I forhold til resten av Europa ligger nordmenn flest fremdeles godt an. 

Anonymkode: 94884...85f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

(Og så har du meg… som aldri har forstått hvordan man kan kjøpe eller bygge seg en bolig uten en vedovn - spesielt om man har barn.)

Jeg forstår at det er krevende med dyr strøm. Men de aller fleste kan fremdeles kutte på noe. Og det må man faktisk forvente i hardere tider.

De som virkelig sliter får hjelp på nav. Alle oss andre må kanskje klare oss uten lørdagsgodtet og kutte ned på unødvendige bilturer, ferie, øl i helgene og kino. Kanskje må vi kle på oss og ha det kaldere inne. Dusje et par ganger i uken i stedet for 7. Klare seg med en bil eller nedskalert bolig. 

Det må man forvente av samfunnsborgere  FØR de får hjelp fra staten. 

De det ER synd på er de som levde slik fra før. Og som ikke har noe å kutte. 

Og vet du, i akkurat denne situasjonen er det flertallet som må ta grep. Det er en trøst. Man er ikke utenfor «normalen» om forbruket må kraftig ned nå. I forhold til resten av Europa ligger nordmenn flest fremdeles godt an. 

Hvis prisene går mer opp nå kommer ikke jeg til å klare meg, jeg kommer heller ikke til å få hjelp av nav. 
Jeg dusjer 2 ganger i uka. Ungene får dusje Max 5 min etter jobb/trening. Jeg har ingen kabler på. Jeg spiser kaldmat så langt det går, eller legger middagen til tid på døgnet når ikke strømmen er dyr. Skal strømprisene fortsette sånn her så handler det ikke om å kutte ned på en øl eller en kinotur, for det har jeg ikke råd til uansett. 

Anonymkode: 340a4...409

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis prisene går mer opp nå kommer ikke jeg til å klare meg, jeg kommer heller ikke til å få hjelp av nav. 
Jeg dusjer 2 ganger i uka. Ungene får dusje Max 5 min etter jobb/trening. Jeg har ingen kabler på. Jeg spiser kaldmat så langt det går, eller legger middagen til tid på døgnet når ikke strømmen er dyr. Skal strømprisene fortsette sånn her så handler det ikke om å kutte ned på en øl eller en kinotur, for det har jeg ikke råd til uansett. 

Dersom du ikke får støtte fra nav så bør du klare deg. Da har du det som folk flest. Hvilke regninger er det du har som spiser opp budsjettet ditt?

Dersom det er gjeld må du ringe kreditorene og be om en ordning. Mat, hus, strøm og barnepass er regningene du må ta uansett og som skal betales først. Resten må du vente med og da lønner det seg med en telefon. Kan du få betale bare renter så gjør du det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dø gjør jeg nok ikke. Hvertfall ikke av kulde. Vi er en stor familie,  så vi skal nok holde varmen sammen.  

Men uansett kjedelig å ikke kunne ha det godt og varmt inne. 

Hvorfor kan du ikke ha det varmt? 

Skrevet

Dersom du ikke har nok til mat, rimelig hus, strøm eller barnepass før alt annet er betalt, vil du selvsagt kvalifisere for sosialhjelp fra nav. Har du en inntekt kan du kanskje kvalifisere for nedsatt betaling av barnehage/sfo. Nav kan også gi støtte til betaling av fritidsaktiviteter. Nav skal alltid vurdere barnets beste i sine økonomiske stønader. Søk bostøtte. 

En ting som mange ikke tenker på er at den største muligheten til økt lønn er jobbskifte. Mange arbeidsplasser skriker etter folk nå. Det gir mulighet til å søke ny jobb og bruke det enten til å reforhandle lønn med sin gamle arbeidsgiver eller få høyere lønn i ny jobb. Be om lønnsforhandling (men ikke argumenter med dårlig råd). 

Det er tøft å vere eneforsørger, all sympati for det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom du ikke får støtte fra nav så bør du klare deg. Da har du det som folk flest. Hvilke regninger er det du har som spiser opp budsjettet ditt?

Dersom det er gjeld må du ringe kreditorene og be om en ordning. Mat, hus, strøm og barnepass er regningene du må ta uansett og som skal betales først. Resten må du vente med og da lønner det seg med en telefon. Kan du få betale bare renter så gjør du det. 

Jeg har 3 barn, og jobber ja. Får ikke noe annet enn barnetrygd fra nav.

ingen andre regninger enn billån, studielån, huslån, forsikringer, etc som alle andre har. Men det betyr ikke at jeg har råd til å bruke 6000-7000 kroner i mnd på strøm. 

Skrevet

Høsten er den beste tiden. Pledd og levende lys hjelper på det meste. 

Anonymkode: 529d1...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...