Gå til innhold

Lavkarbo eller periodisk faste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trøbbel med magen og har blitt anbefalt å legge om kostholdet. Jeg heller litt mot lavkarbo, men blitt veldig nysgjerrig på periodisk faste.

Hva anbefaler du og hvorfor?

Mine tanker er at lavkarbo blir vanskelig når man blir bedt bort, det er dyrt og krever en del planlegging.

Periodisk faste krever mindre planlegging. Feks. spise normal sunn mat innenfor gitt spisevindu.

Anonymkode: df5a6...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har problemer med magen og skal legge om kostholdet pga det er jo ikke periodisk faste svaret, å ha et spisevindu på et visst antall timer i døgnet er jo ikke å legge om kosten...

Nå vet ikke jeg hva slags magetrøbbel du har, men ved mange forskjellige tilstander må man selv prøve og feile litt for å finne ut hva som fungerer for akkurat sin mage. Selv folk med samme diagnose kan tåle forskjellige ting.

Selv har jeg irritabel tarm, men jeg tåler løk, som jo er noe veldig mange med irritabel tarm ikke tåler. Jeg tåler ikke så godt hvitt hvetemel da, blir veldig oppblåst og løs i magen av ting som hveteboller o.l.

For meg passer et kosthold som vel kan kalles grovkarbo godt, jeg tåler korn, men tåler grovt bedre enn siktet, og helst ikke i store mengder. Jeg tåler sukker, men ikke i for store mengder. Jeg tåler fett, men også der reagerer jeg om jeg spiser for mye, som f.eks fritert mat o.l. blir jeg uggen av.

Grovkarbo, grovt og grønt, er ikke dyrt, og ikke vanskelig i forhold til det sosiale heller. Jeg holder meg jo på et minimum av hvitt hvetemel og sukker hjemme, men tåler litt av det om jeg blir bedt bort.

Anonymkode: ae328...c48

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Om du har problemer med magen og skal legge om kostholdet pga det er jo ikke periodisk faste svaret, å ha et spisevindu på et visst antall timer i døgnet er jo ikke å legge om kosten...

Nå vet ikke jeg hva slags magetrøbbel du har, men ved mange forskjellige tilstander må man selv prøve og feile litt for å finne ut hva som fungerer for akkurat sin mage. Selv folk med samme diagnose kan tåle forskjellige ting.

Selv har jeg irritabel tarm, men jeg tåler løk, som jo er noe veldig mange med irritabel tarm ikke tåler. Jeg tåler ikke så godt hvitt hvetemel da, blir veldig oppblåst og løs i magen av ting som hveteboller o.l.

For meg passer et kosthold som vel kan kalles grovkarbo godt, jeg tåler korn, men tåler grovt bedre enn siktet, og helst ikke i store mengder. Jeg tåler sukker, men ikke i for store mengder. Jeg tåler fett, men også der reagerer jeg om jeg spiser for mye, som f.eks fritert mat o.l. blir jeg uggen av.

Grovkarbo, grovt og grønt, er ikke dyrt, og ikke vanskelig i forhold til det sosiale heller. Jeg holder meg jo på et minimum av hvitt hvetemel og sukker hjemme, men tåler litt av det om jeg blir bedt bort.

Anonymkode: ae328...c48

Jo, det er jo å legge om fullstendig faktisk. For å overdrive: om man spise drittmat, mye sukker og tomme karbohydrater hele tiden, spiser noe "hele tiden", mellommåltider, snacks osv. For så å starte med periodisk faste og la tarmen få pause feks 16 timer i døgnet. Det er jo en kjempeendring. 

Har lest mye om periodisk faste og tarmhelse, virker ikke som det er feil retning å prøve ut?

Men ellers er kanskje grovkarbo enklere enn lavkarbo. Vet ca hva jeg tåler og ikke, men gjenstår litt prøving og feiling.

Skrevet

Jeg har crohns og bruker periodisk faste. Det fungerer godt for tarmene mine å hvile. 

Anonymkode: 7de7f...ef0

Skrevet

Anbefaler Marit Kolby's "Hva og når skal vi spise", om periodisk faste. Har prøvd dette i et par mnd og gått ned flere kilo. Og jeg har forsøkt lavkalorikosthold flere ganger til ingen nytte. 

Anonymkode: 0f51c...da3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler Marit Kolby's "Hva og når skal vi spise", om periodisk faste. Har prøvd dette i et par mnd og gått ned flere kilo. Og jeg har forsøkt lavkalorikosthold flere ganger til ingen nytte. 

Hun har forresten en Instagram konto også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun har forresten en Instagram konto også. 

Takk for tips 😊

Skrevet

Er det ene vs andre? Hva med kombinasjon? 

Litt rart at man «mangler» informasjon om periodisk faste, før jordbruk var vel det en del av naturens gang? Monomeals, faste, ikke prosessert mat. Er det så nytt, sånn egentlig? 

Anonymkode: 65416...ae0

Skrevet

Har veldig sansen for det Kolby sier. Kroppen tåler å bli sulten mellom måltidene. Friske kropper er laget for å tåle det. Småspising for å få opp det berømte blodsukkeret (som kroppen regulerer selv, hvis den er frisk), er noe herk og består ofte av yoghurt som inneholder mer sukker enn en bløtkake (og igjen ødelegger klima i tarmene). Spiser man seg mett til faste måltider, holder kroppen enkelt til neste. 

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Har veldig sansen for det Kolby sier. Kroppen tåler å bli sulten mellom måltidene. Friske kropper er laget for å tåle det. Småspising for å få opp det berømte blodsukkeret (som kroppen regulerer selv, hvis den er frisk), er noe herk og består ofte av yoghurt som inneholder mer sukker enn en bløtkake (og igjen ødelegger klima i tarmene). Spiser man seg mett til faste måltider, holder kroppen enkelt til neste. 

Dette tror jeg på og. Det er rett og slett logisk. 

Anonymkode: 7de7f...ef0

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det ene vs andre? Hva med kombinasjon? 

Litt rart at man «mangler» informasjon om periodisk faste, før jordbruk var vel det en del av naturens gang? Monomeals, faste, ikke prosessert mat. Er det så nytt, sånn egentlig? 

Anonymkode: 65416...ae0

Absolutt ikke, er definitivt snakk om en kombinasjon. Spise sunt er for meg veldig nært lavkarbo fordi jeg spiser ikke hvetemel, sukker osv. 

Men det viktigste for tarmen tror jeg er hvile. Da tåler man mer enn man tåler når man spiser hele tiden. 

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Ja, heller mot dette jeg også. Fornuftig.

Skrevet

Periodisk faste er bra for både hode og kropp. Ville gått for det men selvfølgelig spist sunt i spisevinduet. 

Skrevet
Elina skrev (1 time siden):

Periodisk faste er bra for både hode og kropp. Ville gått for det men selvfølgelig spist sunt i spisevinduet. 

Absolutt! 😊 Tviler på man merker samme effekt av å leve på junkfood og søtsaker i spisevinduet😅 

Tenker at å spise sunn næringsrik mat og holde seg unna kaker, søtsaker, hveteboller og kjeks feks som hverdagsmat er smart uavhengig av faste. Å drikke Juice, spise Yoghurt og energibarer hver dag er også utelukket, det går som "kos" i mine øyne. Rett og slett styre unna alt det skjulte sukkeret, og bearbeidet mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...