Gå til innhold

Prøvedag istede for intervju nummer to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært med på det? Er en helt annen type jobb enn jeg har så vil jo være «umulig» å vise noe på en dag da opplæringen sikkert vil gå over minst en uke eller to. Får helt noia her. 

Anonymkode: dbf61...206

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du skriver "umulig". Fint, for det er ikke umulig! Du har søkt på jobben av en grunn, og se heller på det som en bra og viktig utfordring. Du må bare trå til og husk å still spørsmål også, ikke bare dure på.

Lykke til! Ha tro på deg selv. 

Skrevet

Praktisk da. Hvis de har 10 personer til annenrangs, så har de gratis arbeidskraft i 10 dager😂

Hvis fu må ta deg fri fra jobben du har i tillegg, kan dette bli et tap om du ikke får jobben. Men vis hva du kan bidra med og spør om alt du lurer på. Vær oppriktig interessert og engasjert

Anonymkode: 5a98b...1f1

Skrevet

Det høres veldig rart ut. Hva slags jobb er det...? 

Anonymkode: 19abe...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Praktisk da. Hvis de har 10 personer til annenrangs, så har de gratis arbeidskraft i 10 dager😂

Hvis fu må ta deg fri fra jobben du har i tillegg, kan dette bli et tap om du ikke får jobben. Men vis hva du kan bidra med og spør om alt du lurer på. Vær oppriktig interessert og engasjert

Loven er klar på at prøvejobbing skal være lønnet 

Anonymkode: d480d...43d

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det høres veldig rart ut. Hva slags jobb er det...? 

Hvorfor syns du at det er rart? Det er jo veldig fornuftig! Snakke klarer de fleste, men så er det dem som sliter oppriktig i intervjuer. De vil jo helt klart vinne på dette de også. 

Skrevet

Loven er klar på at prøvejobbing skal være lønnet 

Hvilken lov tenker du på da??

Anonymkode: d47d5...d4f

Skrevet
29 minutes ago, NotNaomi said:

Hvorfor syns du at det er rart? Det er jo veldig fornuftig! Snakke klarer de fleste, men så er det dem som sliter oppriktig i intervjuer. De vil jo helt klart vinne på dette de også. 

Rart er et synonym på uvanlig. I hva slags type jobb kan man bare ta inn en tilfeldig person og sette i arbeid. 

Så jeg spør hvilken jobb dette er. Du er velkommen til å svare på det også. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Rart er et synonym på uvanlig. I hva slags type jobb kan man bare ta inn en tilfeldig person og sette i arbeid. 

Så jeg spør hvilken jobb dette er. Du er velkommen til å svare på det også. 

Javel. Jeg ville tenkt at "rart" er noe mer uforståelig ift til uvanlig. Men det er nå meg da...sikkert. 

Ja, det ville vært fint å vite hvilken jobb. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Javel. Jeg ville tenkt at "rart" er noe mer uforståelig ift til uvanlig. Men det er nå meg da...sikkert. 

Ja, det ville vært fint å vite hvilken jobb. 

Resepsjonist. 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Resepsjonist. 

Ok. Ja, men da handler det om kundebehandling, og der må du bare være serviceinnstilt og vennlig. Husk toneleie. Jeg skjønner at du er nervøs, men det skjønner de som skal ansette deg også! Jeg skjønner jo at det er mer å gjøre enn å snakke med folk, men bare gjør så godt du kan. Er det kanskje noen steder på nett du kan finne ut mer om hva og hvordan? Det er greit å være forberedt. Ha troen på deg selv og tenk positivt, det er faktisk veldig viktig. Å være nervøs er mye bedre enn å ha for mye selvtillit i ditt tilfelle, for da ville det tydet på litt dårlig selvinnsikt så lenge det er nytt. Lykke til! 🤞

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilken lov tenker du på da??

Rettspraksis 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Rettspraksis 

Rettspraksis og lov et ikke det samme

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.9.2022 den 21.14):

Rettspraksis og lov et ikke det samme

Dette skjønner du åpenbart svært lite av. Mye er ulovfestet, men likevel styrende prinsipper. Ett eksempel er f.eks. arbeidsgivers styringsrett.  https://snl.no/rettspraksis

Se forøvrig linken i innlegget lengre opp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.9.2022 den 20.02):

Rettspraksis 

Rettspraksis og lovregulert er helt forskjellige ting. 

Og er ulovsfestet et ord?

Anonymkode: 8a429...693

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Rettspraksis og lovregulert er helt forskjellige ting. 

Og er ulovsfestet et ord?

Anonymkode: 8a429...693

Joda, ulovfestet er et ord. Og rettspraksis er faktisk veldig viktige vårt rettssystem. Slik som styringsretten. Det innebærer at rettssystemet gjennom ulike rettssaker har stadfestet at styringsretten er reell selv om den ikke er nedfelt i lov, men at den reguleres av feks arbeidsavtalen og tariffavtalen. 

Vi har ikke samme rettspraksis på lønn. Faktisk er det ved dom godtgjort at arbeid uten lønn er ok, selv i bransjer som har krav til minstelønn, så lenge det er frivillig fra begge parter og det ikke følger forpliktelser med arbeidet. 

For eksempel kan du ved en prøvedag velge å gå når du måtte ønske, du er ikke satt inn i en vaktplan osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...