Gå til innhold

Hamster, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt på å skaffe oss hamster. Noen som har erfaring og har noen råd og tips? Evt bra nettsider med info?

Bråker de mye på natta? Hamstere vil helst være alene i motsetning til marsvin hvor man helst bør ha to?

Tips til aktivisering, utstyr til dette, vet en kan gå tak i kanter de ikke kommer over bla.

Hvilken type hamster? 

Anonymkode: 1f593...317

Skrevet

Du kan ikke ha to hamstre med mindre de er søsken og vant til å være sammen. 

Om de bråker på natta avhenger av utstyret du gir dem. De løper en del, men med enten stillehjul eller trehjul hører du ikke så mye. 

Skaff stort nok bur. Særlig dverghamstre er aktive krabater og krever mye plass for å trives. Den vi har nå bor i en liggende Ikea Detolf, og koser seg masse. Den er ikke så veldig sosial, men er en god graver og graver tuneller og huler. Det er mange bur til salgs på finn. 

Anbefaler papirmasse, Uber, som bunndekke, det er fint å grave, ufarlig og lukter ikke. 

Nå har vi syrisk, sist hadde vi dverg. Jeg likte dvergen bedre. Neste blir dverg. Dvergen var også mye mer sosial enn den vi har nå, men det kan være personlighet. Den forrige kom når det var folk i rommet, ville gjerne ut og bli bespist og kost. Den vi har nå vil bare av og til være sosial. 

Mye info her
http://norskhamsterklubb.no/laererikt/bur-og-innventar/

Skrevet

Du MÅ ha stort nok bur! Og stort nok er gjerne 3-4 ganger større enn det du kanskje tenker er stort nok. Vær så snill gjør god research på forhånd. 

Anonymkode: d502d...ec6

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (30 minutter siden):

Du kan ikke ha to hamstre med mindre de er søsken og vant til å være sammen. 

Om de bråker på natta avhenger av utstyret du gir dem. De løper en del, men med enten stillehjul eller trehjul hører du ikke så mye. 

Skaff stort nok bur. Særlig dverghamstre er aktive krabater og krever mye plass for å trives. Den vi har nå bor i en liggende Ikea Detolf, og koser seg masse. Den er ikke så veldig sosial, men er en god graver og graver tuneller og huler. Det er mange bur til salgs på finn. 

Anbefaler papirmasse, Uber, som bunndekke, det er fint å grave, ufarlig og lukter ikke. 

Nå har vi syrisk, sist hadde vi dverg. Jeg likte dvergen bedre. Neste blir dverg. Dvergen var også mye mer sosial enn den vi har nå, men det kan være personlighet. Den forrige kom når det var folk i rommet, ville gjerne ut og bli bespist og kost. Den vi har nå vil bare av og til være sosial. 

Mye info her

Takk! Veldig nyttig link! 

Hvor mye tid vil du si går til vask og rydding av bur og samhandling med den? Har aldri hatt burdyr før så ser liksom for meg mye jobb daglig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du MÅ ha stort nok bur! Og stort nok er gjerne 3-4 ganger større enn det du kanskje tenker er stort nok. Vær så snill gjør god research på forhånd. 

Anonymkode: d502d...ec6

Ja, stort bur skal vi sørge for. Vi skaffer ikke dyr før vi vet nok om det, derfor jeg har begynt research her nå😊 

Skrevet

Jeg fnisa litt da jeg fant denne siden. 😂 

Merk deg at buret skal være mye større en man tror. Dyrebutikker anbefaler ofte et som er mindre. 
De sover hele dagen og er IKKE noe ungene har glede av. (Med mindre man ikke respekterer dyrets døgnrytme og vekker det da, noe jeg synes er dårlig gjort) Vår bråker mye i hjulet sitt om natten. Vi har DIGERT bur, tre etasjer, rør som går utenpå buret. Leker vil han ikke ha. Har to hus (vokste ut av det første) det første huset bruker han som lager og har gravd igjen åpningen. Vi har brukt pappesker til å lage hus, labyrint og ting han kan utforske. En hamster SKAL være ute av buret hver dag. Minimum 45 minutter (mener å huske det var det)

Vår liker faktisk sånn plastball han kan være inni. Da løper han rundt og utforsker. 

Anonymkode: 66a17...247

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvor mye tid vil du si går til vask og rydding av bur og samhandling med den? Har aldri hatt burdyr før så ser liksom for meg mye jobb daglig.

Tar meg majs 20 min å vaske én gang i uka. De liker bur med rør. 

Anbefaler treplate å løpe på, ikke hamster hjul. 

Bråker ikke om natten, har nok spon i buret og under løpeplate. Hamster er ett fint dyr. 🤩Må ha det ute misnt 30 min hver dag. 

Anonymkode: 8c11c...68a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fnisa litt da jeg fant denne siden. 😂 

Merk deg at buret skal være mye større en man tror. Dyrebutikker anbefaler ofte et som er mindre. 
De sover hele dagen og er IKKE noe ungene har glede av. (Med mindre man ikke respekterer dyrets døgnrytme og vekker det da, noe jeg synes er dårlig gjort) Vår bråker mye i hjulet sitt om natten. Vi har DIGERT bur, tre etasjer, rør som går utenpå buret. Leker vil han ikke ha. Har to hus (vokste ut av det første) det første huset bruker han som lager og har gravd igjen åpningen. Vi har brukt pappesker til å lage hus, labyrint og ting han kan utforske. En hamster SKAL være ute av buret hver dag. Minimum 45 minutter (mener å huske det var det)

Vår liker faktisk sånn plastball han kan være inni. Da løper han rundt og utforsker. 

Glemte do-hjørne i plast. Vår har ett do hjørne med sand (uparfymert kattesand) og ett med badesand. (Spør i dyrebutikken om forskjellen). Vår er veldig renslig og har klart skille mellom do og bad. Han elsker å få ren do og bad, da ruller, triller og graver han. Bunnstrø varierer jeg. Spon, pellets eller 50/50. Slik at han får variasjon. Han ser ut til å like spon best, han graver masse i det og rydder og ordner buret når det er rent. Kvister fra trær elsker han, og løvetann. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er min datter som er sjef for hamsteren og vask, men hun vasker en gang hver 14 dag, og bytter da ut Uber som lukter, den vi har nå lager seg matlagre og markerer der så det blir lukt om det går mer tid. 

Den vi har nå er ikke så interessert i utforske verden utenfor, ofte når den blir tatt ut krøller den seg bare sammen og sover. han er også sjelden våken før 00 så i hverdagene er det ikke alltid vi ser den våken. I helga blir den trimmet.  Den vi hadde før ville gjerne ut, og elsket å løpe i sofaen, klatre og gjemme seg mellom putene. Den endret døgnrytmen så den sto opp når vi kom fra jobb og skole. 

Skrevet

Kjøp to for da har de selskap. Men helst samme kjønn 😂

Anonymkode: 6ba0b...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...