Gå til innhold

Noen som har valgt å ta lærerutdanning i godt voksen alder?

Anbefalte innlegg

Noen ganger tenker jeg at læreryrket virker spennende. Jeg merker at jeg får energi av unge mennesker og kunne tenke meg en jobb som involverer barn eller ungdom.

Men jeg har en helt annen utdannelse og godt betalt jobb (har ikke lyst til å legge ut eksakt hva da jeg vil være anonym). Jeg har kontorjobb, omgås bare voksne i jobb. 

Vi har mye boliglån og i grunnen har vi ikke råd til at jeg går mye ned i lønn uten å endre livsstil. Men kjenner at det kunne vært bra for meg å gjøre noe helt annet.

Anonymkode: ffe4a...6e3

Fortsetter under...

Tok yrkesfaglærer etter mange år som faglært og leder innen mitt felt. Jobber nå som lærer i ungdomskolen. Angrer ikke selv om det er høyt arbeidspress og mye stress til tider. Har vært innom yrkesfag på vgs, men det er ungdomstrinnet som er mitt hjerte nært. 

Anonymkode: f4b1c...291

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hadde stått over hvis jeg var deg.

Hilsen lærer...

Anonymkode: 40edc...d7d

Angrer du på valg av yrke? Skjønner at det kan være en tøff jobb og som absolutt burde vært bedre betalt.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tok yrkesfaglærer etter mange år som faglært og leder innen mitt felt. Jobber nå som lærer i ungdomskolen. Angrer ikke selv om det er høyt arbeidspress og mye stress til tider. Har vært innom yrkesfag på vgs, men det er ungdomstrinnet som er mitt hjerte nært. 

Anonymkode: f4b1c...291

Jeg har undervist litt i mitt eget fag, på universitetsnivå, men synes det virker flott å jobbe med ungdom, men sikkert tøft også. Kanskje særlig at man har mange elever.

Jeg hadde for litt siden en dame i slutten av førtiåra med noen dager. Hun hospiterte rett og slett før hun tok valget, hun endte med å bli lærer. Men da kan være en løsning i alle fall 😊

Annonse

Optatium skrev (3 minutter siden):

Altså ikke en løsning på spørsmålet, men et forslag til hvordan å finne ut av om du liker læreryrket. 

Det var et godt råd

Nå vet jeg jo ikke hva du jobber med, men på vår skole (vgs) har vi to hovedtyper lærere. Den ene er fellesfaglærere, de som har fag som norsk, engelsk, historie, matematikk ol. og enten har gått lærerutdanningen eller tatt ulike fag og bygget på med PPU. Den andre er de som er spesialist i et fagfelt, f.eks. har jobbet som sykepleiere, tømrere osv. og har bygget på med PPU og har undervisningskompetanse innen sitt fagfelt. Hvis du har et yrke som passer til dette, trenger du kanskje bare PPU (1-årig) for å bli yrkesfagslærer i vgs. Jeg trives i hvert fall veldig godt med aldersgruppen i vgs 😊

Anonymkode: fbbe4...9f0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noen ganger tenker jeg at læreryrket virker spennende. Jeg merker at jeg får energi av unge mennesker og kunne tenke meg en jobb som involverer barn eller ungdom.

Men jeg har en helt annen utdannelse og godt betalt jobb (har ikke lyst til å legge ut eksakt hva da jeg vil være anonym). Jeg har kontorjobb, omgås bare voksne i jobb. 

Vi har mye boliglån og i grunnen har vi ikke råd til at jeg går mye ned i lønn uten å endre livsstil. Men kjenner at det kunne vært bra for meg å gjøre noe helt annet.

Jeg har en venn av en venn som er nyutdannet lærer. Han var veldig spent og gledet seg veldig, men innen få uker klaget han over hvor fæle ungdommene var og han skulle ønske det var lov med fysisk avstraffelse. 

Tror læreryrket er for spesielt interesserte altså. 

Endret av Pobie

Tok PPU for noen år siden, da jeg var 39. Skulle ikke mer enn to praksisperioder til før jeg skjønte at jeg aldri i verden skal jobbe som lærer. Møkkayrke. Veldig synd, for jeg elsket å være med ungdommen, og de likte meg også. Det var ikke ungdommen som var problemet, de var helt fantastiske, det var alt annet, hele skolesystemet er jo helt bak mål. 

Anonymkode: ce996...6fe

Pobie skrev (30 minutter siden):

Jeg har en venn av en venn som er nyutdannet lærer. Han var veldig spent og gledet seg veldig, men innen få uker klaget han over hvor fæle ungdommene var og han skulle ønske det var lov med fysisk avstraffelse. 

Tror læreryrket er for spesielt interesserte altså. 

Nå er jo ikke ungdommer de letteste å begynne med heller da. Godt mulig han hadde trives bedre på barneskole med de yngste barna.

Anonymkode: e4bc6...8dc

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg har undervist litt i mitt eget fag, på universitetsnivå, men synes det virker flott å jobbe med ungdom, men sikkert tøft også. Kanskje særlig at man har mange elever.

Tro meg, det er IKKE elevene som er problemet.

Jeg ga opp etter 16 år som lærer i vgs. Nå jobber jeg med noe helt annet. Og det er skoleeierens skyld, ikke elevenes.

Anonymkode: 09cd7...b6c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Tok PPU for noen år siden, da jeg var 39. Skulle ikke mer enn to praksisperioder til før jeg skjønte at jeg aldri i verden skal jobbe som lærer. Møkkayrke. Veldig synd, for jeg elsket å være med ungdommen, og de likte meg også. Det var ikke ungdommen som var problemet, de var helt fantastiske, det var alt annet, hele skolesystemet er jo helt bak mål. 

Enig. 
Ungdommene er jo bare ungdommer. De har gode og dårlige dager, man blir venn med dem og glad i dem og sint på dem og alt det der. Det er helt menneskelig. Men systemet er ødeleggende.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nå vet jeg jo ikke hva du jobber med, men på vår skole (vgs) har vi to hovedtyper lærere. Den ene er fellesfaglærere, de som har fag som norsk, engelsk, historie, matematikk ol. og enten har gått lærerutdanningen eller tatt ulike fag og bygget på med PPU. Den andre er de som er spesialist i et fagfelt, f.eks. har jobbet som sykepleiere, tømrere osv. og har bygget på med PPU og har undervisningskompetanse innen sitt fagfelt. Hvis du har et yrke som passer til dette, trenger du kanskje bare PPU (1-årig) for å bli yrkesfagslærer i vgs. Jeg trives i hvert fall veldig godt med aldersgruppen i vgs 😊

Ettårig PPU er ikke et alternativ for yrkesfaglærere mer. De må ha treårig yrkesfaglærereutdanning. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nå er jo ikke ungdommer de letteste å begynne med heller da. Godt mulig han hadde trives bedre på barneskole med de yngste barna.

Anonymkode: e4bc6...8dc

Det er ikke så stor forskjell er min erfaring. Mindre snørr og skolisser. Og morsommere elever. Gå for den gruppen som tiltaler deg mest. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (3 timer siden):

Ettårig PPU er ikke et alternativ for yrkesfaglærere mer. De må ha treårig yrkesfaglærereutdanning. 

Å, det visste jeg ikke. Det er egentlig synd, for det var jo en veldig fin løsning. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nettopp! 

Og som svar til et innlegg over: Jeg likte yrket mitt godt i begynnelsen for x antall år siden, men skolen har endret seg stort de siste årene. Fag og undervisning har blitt en svært liten del av yrket. Møter, samtaler, rapportering, alt som stjeler bort tiden fra det vi egentlig skal gjøre. Så ja, nå angrer jeg på valget mitt. Skal bort fra yrket innen få år. Bryr meg ikke om dersom jeg går ned i lønn. Vil ha en jobb som ikke sluker all energi av meg. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nettopp! 

Og som svar til et innlegg over: Jeg likte yrket mitt godt i begynnelsen for x antall år siden, men skolen har endret seg stort de siste årene. Fag og undervisning har blitt en svært liten del av yrket. Møter, samtaler, rapportering, alt som stjeler bort tiden fra det vi egentlig skal gjøre. Så ja, nå angrer jeg på valget mitt. Skal bort fra yrket innen få år. Bryr meg ikke om dersom jeg går ned i lønn. Vil ha en jobb som ikke sluker all energi av meg. 

Dette er eksakt min erfaring. Da jeg studerte tok jeg fag jeg likte, og trodde at det ville være like gøy å holde på med de fagene som lærer. Jeg elsker språk og musikk, det var det jeg fordypet meg i. Fikk jobb på videregående etter mastergraden min, og i starten opplevde jeg trivsel. Men det kom noen ødeleggende endringer rundt 2008, tror jeg det var.

Nå er det sånn at en forsvinnende liten del av tida går til selve det faget du brenner for. I stedet dekker lærerne opp funksjoner som man tidligere hadde andre ansatte til; alt mulig som er irrelevant for elevene. Selv rene kontoroppgaver sitter det lektorer og gjør, i den tida de kunne ha brukt på noe bedre; som å forberede undervisning. I tillegg er det en masse oppkonstruerte oppgaver man vil at de gjør, som kun handler om å tilfredsstille systemer - ikke mennesker. Man rapporterer inn en masse tall og data som ingen likevel leser eller nyttiggjør seg av etterpå. Deltar på "utviklingsarbeid" som oppleves som tidheft. Det er New Public Management for alle penga, og de som driver skolene - fylkeskommunen, og i siste tur Udir - har ikke skjønt at dette fungerer mot sin hensikt.

Da jeg sluttet og begynte for meg selv, gikk jeg ned til ca 60% av lønna jeg hadde hatt. Det er likevel uaktuelt å gå tilbake til den videregående skolen.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I tillegg er det en masse oppkonstruerte oppgaver man vil at de gjør, som kun handler om å tilfredsstille systemer - ikke mennesker. 

To eksempler fra den ene praksisperioden min på tre uker:

- Gå sammen tre og tre og lag et morsomt rollespill eller en dans, presenter for alle på neste møte

- Lag en avisforside der dere forestiller dere en sak som handler om skolen vår 20 år frem i tid. Presenter på neste møte.

Dette var altså ting ledelsen ved skolen synes det var fornuftig å bruke tid på. Husker det holdt på å rakne for veilederen min. Hun hadde en perverst stor bunke med tekster i norsk å vurdere, hun skulle forberede elevene sine på en større prøve/vurdering, hun hadde flere elever i klassene sine som var fullstendig ute å kjøre som hun ønsket å bruke tid på, og hun skulle i tillegg planlegge og gjennomføre den ordinære undervisningen sin. I stedet måtte hun være med å lage dans og en fiktiv avisforside, samt bruke masse tid på å se på sine kollegers motvillige fremvisning av dans/rollespill/avisforside.

Der døde min motivasjon for å bli lærer fullstendig.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

To eksempler fra den ene praksisperioden min på tre uker:

- Gå sammen tre og tre og lag et morsomt rollespill eller en dans, presenter for alle på neste møte

- Lag en avisforside der dere forestiller dere en sak som handler om skolen vår 20 år frem i tid. Presenter på neste møte.

Dette var altså ting ledelsen ved skolen synes det var fornuftig å bruke tid på. Husker det holdt på å rakne for veilederen min. Hun hadde en perverst stor bunke med tekster i norsk å vurdere, hun skulle forberede elevene sine på en større prøve/vurdering, hun hadde flere elever i klassene sine som var fullstendig ute å kjøre som hun ønsket å bruke tid på, og hun skulle i tillegg planlegge og gjennomføre den ordinære undervisningen sin. I stedet måtte hun være med å lage dans og en fiktiv avisforside, samt bruke masse tid på å se på sine kollegers motvillige fremvisning av dans/rollespill/avisforside.

Der døde min motivasjon for å bli lærer fullstendig.

Jeg lurer så fælt på hvilken fylkeskommune dette er!

Dette er så langt fra min arbeidshverdag det går an å komme. 

Jeg jobber med fag hele tiden. En eller to ganger i året synes jeg fellestiden er skikkelig bortkastet, men det varer som regel bare en liten time. Noe rapportering driver jeg jo med, men ikke mer enn det jeg synes er nødvendig for å kunne dokumentere vurderingene mine. 

Jeg er riktignok ikke kontaktlærer for tiden - der er det en del annet grums å drive med. Men det er jo kjempeviktig at en som elevene kjenner står i førstelinjen!

Jeg elsker jobben min, og savner elevene mine og arbeidet mitt helt drøyt nå som jeg er i streik. 

Anonymkode: 475bc...4f7

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber med fag hele tiden. En eller to ganger i året synes jeg fellestiden er skikkelig bortkastet, men det varer som regel bare en liten time. Noe rapportering driver jeg jo med, men ikke mer enn det jeg synes er nødvendig for å kunne dokumentere vurderingene mine. 

Jeg er riktignok ikke kontaktlærer for tiden - der er det en del annet grums å drive med. Men det er jo kjempeviktig at en som elevene kjenner står i førstelinjen!

Jeg elsker jobben min, og savner elevene mine og arbeidet mitt helt drøyt nå som jeg er i streik. 

Jeg tenker det samme som deg. Jeg er ikke lærer, men jobber tett på dem og har ikke inntrykk av at de deler noen av de negative erfaringene. Klart de har litt papirarbeid med å sette karakterer, sende varsel om fravær osv, men arbeidsdagen deres er undervisning og for- og etterarbeid. Kan det være så stor forskjell på landsbasis?

Anonymkode: 70243...90a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker det samme som deg. Jeg er ikke lærer, men jobber tett på dem og har ikke inntrykk av at de deler noen av de negative erfaringene. Klart de har litt papirarbeid med å sette karakterer, sende varsel om fravær osv, men arbeidsdagen deres er undervisning og for- og etterarbeid. Kan det være så stor forskjell på landsbasis?

Anonymkode: 70243...90a

Ditt inntrykk av hva de gjør og deres egen rapport av hva de faktisk gjør, er nok to ulike ting… 

https://bodonu.no/det-hjelper-lite-aa-fylle-paa-med-vann-hvis-det-er-hull-i-bunnen/02.09-19:09

Anonymkode: 20b28...97c

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Viken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...