Gå til innhold

Hjelp, strømregning

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Logg inn på Elhub og sjekk forbruket der. Kan være strømselskapet har stilsikkert forbruket ditt. Agva har gjort det i august hvert fall.

Anonymkode: f7b23...dce

*stilsikker=stipulert

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Huset er fra 65, men hele første etasje er etterisolert i 2018 og kjelleren er renovert nå og kledd inn med isolasjon overalt. Alle varmekabler er av. Ungene får dusje 5 min (men skrur som sagt av berederen). Vaskemaskin tar faktisk ikke så mye, men trommelen har jeg kanskje brukt 1 gang i uka, Max…

Anonymkode: 920bb...f63

Da må dere forske litt, for ut fra hva du beskriver har dere en strømtyv ett eller annet sted. Det er unormalt høyt mtp på bruken. 

Anonymkode: ee059...235

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Da må dere forske litt, for ut fra hva du beskriver har dere en strømtyv ett eller annet sted. Det er unormalt høyt mtp på bruken. 

Anonymkode: ee059...235

Forbruket ligger normalt på mellom 400 og 600 w når vi ikke bruker noenting annet enn tv/pc og sånt. Vet ikke hva det trekker til vanlig jeg 😬 får prøve å dra ut alt som er og se en dag da 

Anonymkode: 920bb...f63

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva skulle den strømmen gå til?

Anonymkode: 8790a...05d

Nei si det🤔 Muligens til å varme opp vannet igjen... 🤷 

Dere har jo et sinnsykt høyt forbruk HI. Noe må jo trekke enormt med strøm. Vi ligger på mellom 450 og 550 kWh. 110m2, 1972 og 3 stk i husstanden. 

Anonymkode: 44e95...ca9

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dere har jo et sinnsykt høyt forbruk HI. Noe må jo trekke enormt med strøm. Vi ligger på mellom 450 og 550 kWh. 110m2, 1972 og 3 stk i husstanden. 

Vannet i varmtvannsberederen må jo varmes uansett. Om man gjør det sjeldenere trekker det ikke mer strøm.

Anonymkode: 05f4a...e8e

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vannet må jo varmes opp uansett. 

Anonymkode: 8790a...05d

Ikke skru av varmtvannsberederen. Da må jo kanskje 150 liter vann (eller hvor stor bereder du har) varmes opp fra lunka og til innstillt tempratur. 
Om du bruker litt varmt vann til dusjen, og dusjer på 2 min, så har du kanskje brukt 10 liter varmt vann. Da må berederen varme opp 10 liter, istedenfor 150 liter. Det sier seg vel selv at det går mindre strøm på å varme opp 10 liter enn 150 liter. 
Ikke så lett å forstå slike ting, men samtidig må man se på alt i huset og se hvor man kan spare inn. Mange bekker små. Bruk tibber eller tilsvarende app og få steømforbruket kontinuerlig målt. Da får du en pekepinn hva som trekker. 

Anonymkode: d647d...164

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke skru av varmtvannsberederen. Da må jo kanskje 150 liter vann (eller hvor stor bereder du har) varmes opp fra lunka og til innstillt tempratur. 
Om du bruker litt varmt vann til dusjen, og dusjer på 2 min, så har du kanskje brukt 10 liter varmt vann. Da må berederen varme opp 10 liter, istedenfor 150 liter. Det sier seg vel selv at det går mindre strøm på å varme opp 10 liter enn 150 liter. 
Ikke så lett å forstå slike ting, men samtidig må man se på alt i huset og se hvor man kan spare inn. Mange bekker små. Bruk tibber eller tilsvarende app og få steømforbruket kontinuerlig målt. Da får du en pekepinn hva som trekker. 

Anonymkode: d647d...164

Jo, når varmtvannsberederen står på varmer den de 150 litrene også. Selv om den er godt isolert vil temperaturen i varmtvannsbereder synke. Er den termostatstyrt, skrur den på varmeelementet hver gang temperaturen synker under et visst nivå. Dermed skrur den seg på og av og på og av gjennom dagen og varmer opp vannet (f.eks. fra 67 til 70 grader) om igjen og om igjen.

Anonymkode: 05f4a...e8e

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja og det jeg synes er kjipt er at jeg virkelig passer på. Vaskemaskin går to ganger i uka, maks tre og på korte program. Oppvaskmaskin annenhver dag, og selvfølgelig ingen varme. 

Anonymkode: 4ca0f...3d2

Sjekk strømforbruket på vaskemaskinprogrammene. Hos oss er det de som går absolutt lengt som bruker minst strøm fordi det er mindre varme på dem, men mer tid i vann. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Strømstøtten kommer på NETTLEIA!

Anonymkode: b1560...7c7

Kommer an på. Noen får alt på en faktura, noen får to. Jeg har ikke betalt nettleie siden strømstøtta startet fordi fratrekket er større enn utgiftene. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Tre uker i august, brukt 1800kwh , regning 7800😱 og da har vi passet på.  Hvordan skal det gå i vinter.

Hvordan gikk det med andre her?

1800 kwh i august er mye. Du må finne ut hva som trekker strøm. 

Du har ikke svart meg om du har undersøkt om fakturaene baserer seg på et STIPULERT forbruk. Vet enkelte strømselskap har sendt faktura med estimert forbruk som er mye høyere enn faktisk forbruk. Logg inn på elhub for å se om forbruket stemmer.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har ikke svart meg om du har undersøkt om fakturaene baserer seg på et STIPULERT forbruk. Vet enkelte strømselskap har sendt faktura med estimert forbruk som er mye høyere enn faktisk forbruk. Logg inn på elhub for å se om forbruket stemmer.

Ja vi har nå skjønt at vi har hatt en elendig leverandør som har stipulert forbruk. Etter en telefon så sa de at vi skulle se bort fra fakturaen og får tilsendt ny. Fy… for noe lureri. Visste ikke at slike ting foregikk i Norge. Hadde vi ikke ringt så hadde de lett fått de pengene inn som de sikkert får fra mange. Så viktig å holde øynene oppe dere.

Lektor Doppler med tillegg skrev (4 timer siden):

Kommer an på. Noen får alt på en faktura, noen får to. Jeg har ikke betalt nettleie siden strømstøtta startet fordi fratrekket er større enn utgiftene. 

nettopp!

Om ting kommer på en faktura eller på to uke har ingenting å si. Strømstøtta kommer fortsatt til fratrekk på nettleia:)

Anonymkode: b1560...7c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...