Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg må si, etter så lang fartstid i barneidretten, at det slår meg, det er foreldrene som er verst. De takler nederlagene dårligere enn barna, på barnas vegne. Jeg har sett det mye opp gjennom! Nå har sønnen min blitt tatt opp i en eliteklubb, og det liker mange av de andre foreldrene svært dårlig! De har snakket bak ryggen på oss, og det er et hav av ulike meninger. Noen mener han er for ung, andre mener de satser på toppidrett for tidlig, andre igjen mener flere burde fått sjansen (les deres sønn), det har UTELUKKENDE vært negativitet. Jeg har holdt meg nøytral, og det viktigste for meg er trivselen til min sønn, idrettsglede, fellesskap, mål og visjoner. Og jeg synes han fortjener plassen. Allerede som 13 åring kom talentspeidere og så på han. Han har fått tilbud vi ikke har snakket høyt om til noen. I morgen skal sønnen min spille siste kamp med sitt lag, og jeg kjenner at istedenfor å heie på de flotte guttene, så gruer jeg meg til å møte de andre foreldrene. Det er mange sterke personligheter der!! Og ikke en av de rundt laget har gratulert sønnen min, alle er sure. Det synes jeg er så dårlig gjort, spesielt siden han selv er en som løfter andre. Noen tips til hva jeg kan si hvis de begynner å snakke negativt? Anonymkode: fb620...e6f
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 «Vi er så glade for at han får denne sjansen til å utvikle talentet sitt». Ikke beklag, ikke bortforklar eller snakk det ned. Vær klar på at dette er en sjans han ikke kan takke nei til og at dere følger han opp på beste måte. Anonymkode: 97690...c96
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg ville laget meg et standard svar og bare gjentatt det samme igjen og igjen om noen kommer med negativt oppgulp. "Ja, jeg skjønner det er mange meninger om toppidrett fra ung alder, men sønnen min har nå akseptert denne plassen og vi ønsker han lykke til. Hva skal dere i høstferien i år da?" Anonymkode: 127d6...ddb
Gjest NotNaomi Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Hvis de begynner å snakke negativt? Du tenker at det er sannsynlig at de rett ut ovenfor deg starter og kritisere deres avgjørelse og valg som foreldre? Hvis de er av den typen som faktisk er så frekke og lavpanna, så hadde jeg rett ut spurt hvorfor de legger seg opp i det. Det er absolutt ingen grunn til å være overpedagogisk her og svare at du "skjønner at det er mange ulike meninger og blabla" Deres meninger er ikke viktige i denne saken på noen måte, så vær rak i ryggen og spør hvorfor de bryr seg, og legg til at dere håper at han fortsetter den gode utviklingen.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde bare svart at vi er veldig stolte og takknemlige for at han får denne sjansen. Er du sikker på at du ikke tar alt som blir sagt i verste mening? Har ei venninne som har et barn med spesielle evner, og vedkommende kommer med mye rare utsagn om hva alle skulle mene om det. Faktum er at folk ikke sier så veldig mye i det hele tatt, og de kommentarene som kommer er positive. Når det er sagt: det er selvsagt en del idioter av foreldre også, så godt mulig at det faktisk er reelt det du skriver. Da ville jeg bare hevet meg høyt over det. Anonymkode: 538c5...d28
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde bare svart at vi er veldig stolte og takknemlige for at han får denne sjansen. Er du sikker på at du ikke tar alt som blir sagt i verste mening? Har ei venninne som har et barn med spesielle evner, og vedkommende kommer med mye rare utsagn om hva alle skulle mene om det. Faktum er at folk ikke sier så veldig mye i det hele tatt, og de kommentarene som kommer er positive. Når det er sagt: det er selvsagt en del idioter av foreldre også, så godt mulig at det faktisk er reelt det du skriver. Da ville jeg bare hevet meg høyt over det. Anonymkode: 538c5...d28 Nei, det er ingen overdrivelse. Sønnen min personlig har til og med blitt oppringt av en far, prøvde å overtale han til å takke nei.. Han mente det i beste mening som han sa! Så dessverre.. altfor mange fedre med større ambisjoner enn sønnene her. Anonymkode: fb620...e6f
Ekspatt Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Du skylder dem i alle fall ikke å gå inn i noen form for unnskyldende og oppklarende forklaring. Spesielt ikke slik de andre oppfører seg, som du beskriver. Jeg ville, som andre har foreslått over, hatt et kort standardsvar i gaten «Vi er glade for at han får denne muligheten», og ved behov gjentatt til det kjedsommelige.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det er ingen overdrivelse. Sønnen min personlig har til og med blitt oppringt av en far, prøvde å overtale han til å takke nei.. Han mente det i beste mening som han sa! Så dessverre.. altfor mange fedre med større ambisjoner enn sønnene her. Anonymkode: fb620...e6f Den faren har tråkket over alle grenser for hva som er akseptabelt. Makan til liten mann! Baller nok til å ta det med dere foreldre - om han virkelig var bekymret for gutten - det har han tydeligvis ikke! Det jeg synes er merkeligst, HI, det er at det virker som om det er så mange som mener det samme. DET tenker jeg er noe klubben burde ta tak i, for det vil kunne hindre de som blir igjen fra å nå sine mål (enten det er å bare ha det gøy eller å bli mye bedre). Jeg ville tatt det opp med klubben, for det er egentlig helt horribelt at så mange voksne nærmest kollektivt fryser ut og forsøker å trykke ned en ung gutt. Det er selvfølgelig en mulighet for at det er mange som ikke egentlig mener dette, men som ikke er tøffe nok til å stå mot slike "menn" som han som ringte til gutten din, og at de finner det lettere å jatte med, for å slippe å få en slik bølles sinne rettet mot seg. Jeg har ikke sett så ille som du forteller om, men har gjennom jobben min sett noen foreldre som på alle måter de kunne forsøkte å pushe barna sine, kjøpe dem fordeler m.m. Det er som regel også disse som også snakker ned barnas konkurrenter (les venner), fordi de er misunnelige på lagvenner som gjør det bedre enn egne barn. Disse er bøller, farer frem med spisse albuer og stygg kjeft - samtidig som de gjerne er "gode" på å spille kameratslig overfor trenerapparat og andre foreldre... en voldsom falskhet. De legger ofte også unødvendig mye press på ungene sine - og ungene blir som regel ikke bedre av akkurat det, men heller mer stresset fordi de føler de aldri blir gode nok og alltid må være bedre for å slippe foreldres vrede. Eller andre varianten, de som snakker egne barns prestasjoner opp i skyene, helt urealistisk syn på barnas daværende evner og prestasjoner - og de får ungene til å tro at de kan surfe seg fremover, uten like mye egeninnsats som andre, og blir sure når andre som jobber mer og har mer talent går forbi dem. Så jo, de finnes! Men hos dere virker det å være ekstremt, det må være 1-2-3 foreldre som er så dominerende at de får med seg alle andre, eller gjør at de andre ikke tør stå for egne meninger. Uansett er dette et alvorlig miljøproblem for klubben, og det bør tas tak i! Fortsett å støtte sønnen din på en fornuftig måte, som dere synes å gjøre. Håper han når sine mål og har glede av prosessen hele veien - lykke til videre til ham! Anonymkode: 64cfb...665
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Den faren har tråkket over alle grenser for hva som er akseptabelt. Makan til liten mann! Baller nok til å ta det med dere foreldre - om han virkelig var bekymret for gutten - det har han tydeligvis ikke! Det jeg synes er merkeligst, HI, det er at det virker som om det er så mange som mener det samme. DET tenker jeg er noe klubben burde ta tak i, for det vil kunne hindre de som blir igjen fra å nå sine mål (enten det er å bare ha det gøy eller å bli mye bedre). Jeg ville tatt det opp med klubben, for det er egentlig helt horribelt at så mange voksne nærmest kollektivt fryser ut og forsøker å trykke ned en ung gutt. Det er selvfølgelig en mulighet for at det er mange som ikke egentlig mener dette, men som ikke er tøffe nok til å stå mot slike "menn" som han som ringte til gutten din, og at de finner det lettere å jatte med, for å slippe å få en slik bølles sinne rettet mot seg. Jeg har ikke sett så ille som du forteller om, men har gjennom jobben min sett noen foreldre som på alle måter de kunne forsøkte å pushe barna sine, kjøpe dem fordeler m.m. Det er som regel også disse som også snakker ned barnas konkurrenter (les venner), fordi de er misunnelige på lagvenner som gjør det bedre enn egne barn. Disse er bøller, farer frem med spisse albuer og stygg kjeft - samtidig som de gjerne er "gode" på å spille kameratslig overfor trenerapparat og andre foreldre... en voldsom falskhet. De legger ofte også unødvendig mye press på ungene sine - og ungene blir som regel ikke bedre av akkurat det, men heller mer stresset fordi de føler de aldri blir gode nok og alltid må være bedre for å slippe foreldres vrede. Eller andre varianten, de som snakker egne barns prestasjoner opp i skyene, helt urealistisk syn på barnas daværende evner og prestasjoner - og de får ungene til å tro at de kan surfe seg fremover, uten like mye egeninnsats som andre, og blir sure når andre som jobber mer og har mer talent går forbi dem. Så jo, de finnes! Men hos dere virker det å være ekstremt, det må være 1-2-3 foreldre som er så dominerende at de får med seg alle andre, eller gjør at de andre ikke tør stå for egne meninger. Uansett er dette et alvorlig miljøproblem for klubben, og det bør tas tak i! Fortsett å støtte sønnen din på en fornuftig måte, som dere synes å gjøre. Håper han når sine mål og har glede av prosessen hele veien - lykke til videre til ham! Anonymkode: 64cfb...665 Og ang. hva du sier, om de begynner å være ubehagelige. Jeg ville sagt omtrent som noen over: "Vi er veldig glade for at Per har fått denne sjansen til å utvikle talentet sitt. Og vi er så glad for at laget har hatt gode trenere og klubb som stiller opp for barna, er dere ikke enige?" Anonymkode: 64cfb...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå