Gå til innhold

Betablokker brukere, se hit.. har et spm (positiv test)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften taler nok for seg.

jeg testet nettop positivt.

har hormonspiral som dog er 6 år gammel. Så den er nok fri for hormoner virker det til.. går i tillegg på betablokkere og testet i dag positivt på strimmel! 

Hva søren skal jeg gjøre?

jeg kan jo ikke gå på betablokkere som gravid?! Og spiralen! Nei assa, detta var ikke ventet!! Har noen erfaringer med dette? 

Anonymkode: cfa4b...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har ikke erfaring med dette, men jeg ville bestilt time til lege asap.

Skrevet

Kjenner ei som ble gravid på spiral. Da anbefalte de å fjerne spiralen, men det var en sjanse for at hun ville miste fosteret samtidig.

Det gjorde hun ikke, spiralen ble fjernet, svangerskapet fortsatte og hun fødte en frisk jente. 

Betablokkere vet jeg ingenting om, men om de gir fosterskader må du jo ta abort. Ring lege i morgen.

Anonymkode: 50565...af6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Betablokkere vet jeg ingenting om, men om de gir fosterskader må du jo ta abort. 

Tull. Selvsagt må hun ikke det! Det er ikke noe helsevesenet ville anbefalt heller.

Anonymkode: c727d...b91

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tull. Selvsagt må hun ikke det! Det er ikke noe helsevesenet ville anbefalt heller.

Må man ikke? Uansett hvor jeg leiter på Google (ja jeg vet… jeg googla 😩) så sier Google at fosteret kan få skader av det 🥺

jeg er helt ærlig livredd.. jeg kan ikke slutte på betablokkene. Jeg går på de pga uregelmessig hjerterytme. 
det meste taler jo sterkt imot et nytt svangerskap.. jeg er 36 år og har småskolebarn fra før. Det i sammenheng med hjertet og betablokkene skremmer meg altså :(

jeg har alltid vært pro en kvinnes valg til selvbestemt abort. Men jeg har aldri tenkt at jeg trengte å ta det valget :(

/hi

Skrevet

Ring legekontoret i morgen med en gang de åpner og legg frem saken sto kan de enten gi deg en legetime i morgen eller komme med en anbefaling om hva du bør gjøre frem til legetime. 

Anonymkode: d958b...25f

Skrevet

Jeg skal selvsagt ringe lege i morgen. Jeg måtte bare lufte dette ett sted. Jeg har ikke sagt det til noen.. ikke til mannen min en gang .. enda.. tar en legetime først.. 

jeg vet og at han ikke vil ha flere barn. 

Jeg vet jeg må vente til jeg får snakke med legen før jeg trenger å bekymre meg noe mer eller tenke noe mer.. men jeg er så full av tanker og redd nå :(

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ring legekontoret i morgen med en gang de åpner og legg frem saken sto kan de enten gi deg en legetime i morgen eller komme med en anbefaling om hva du bør gjøre frem til legetime. 

Anonymkode: d958b...25f

Takk for svar ❤️

Skrevet

Du kan faktisk ringe legevakt og be om å snakke med vakthavende lege. I hvert fall hvis dette er medisin du tar daglig som kan skade fosteret.. 

Anonymkode: 708cf...1a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan faktisk ringe legevakt og be om å snakke med vakthavende lege. I hvert fall hvis dette er medisin du tar daglig som kan skade fosteret.. 

Anonymkode: 708cf...1a8

Takk for tips. Jeg gjorde det i sta. Der ble jeg bare henvist til å kontakte lege i morgen dersom det ikke var akutt. 
jeg er ganske sikker på datoen dette frøet ble sådd. Så det er veeeldig ferskt. 
Det er nok og en veldig «bra ting», hvis det viser seg at jeg må ta den bort.. :(

Jeg kjenner jeg trenger å sove på dette her. Faen altså :( (unnskyld språket.. jeg er bare så lei meg nå :( )

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Må man ikke? Uansett hvor jeg leiter på Google (ja jeg vet… jeg googla 😩) så sier Google at fosteret kan få skader av det 🥺

jeg er helt ærlig livredd.. jeg kan ikke slutte på betablokkene. Jeg går på de pga uregelmessig hjerterytme. 
det meste taler jo sterkt imot et nytt svangerskap.. jeg er 36 år og har småskolebarn fra før. Det i sammenheng med hjertet og betablokkene skremmer meg altså :(

jeg har alltid vært pro en kvinnes valg til selvbestemt abort. Men jeg har aldri tenkt at jeg trengte å ta det valget :(

/hi

Nei, så klart må du ikke det. At medisinen KAN gi fosterskader, betyr ikke at fosteret ditt vil få noe skade. Hvert fall ikke når du bytter den ut ganske raskt etter å ha diskutert alternativer med lege. Det er ganske mange som går på medisiner som man ikke bør bruke hvis man er gravid og som uplanlagt blir gravide likevel. De fleste går det bra med. Kompetent helsepersonell anbefaler ikke abort bare pga en mulig skadelig medisin. Da vil man heller få tilbud om tidlig UL med fosterdiagnostikk, men det vil du få tilbud om uansett pga alder.

Skrevet

Hvilken betablokker er det snakk om egentlig og hva bruker du den for? Blodtrykk? Migrene? Annet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvilken betablokker er det snakk om egentlig og hva bruker du den for? Blodtrykk? Migrene? Annet?

Metoprolol pga uregelmessig hjerterytme

hi

Skrevet

Metoprolol er ikke forbundet med økt risiko for misdannelser hos fosteret, men det er en viss risiko for bivirkninger hos den nyfødte når mor behandles helt frem til fødselen. Helsepersonell bør informeres om dette, og barnet bør observeres 1-2 døgn etter fødselen.

Anonymkode: b0856...f18

Skrevet

Hei, takk for alle gode svar her ❤️

jeg tok en ny test i dag med morgenurin. 
den var negativ. 
trolig var nok bare denne jeg tok i går falsk positiv, eller så kan det være at det har vært noe der som ikke lenger er.

tusen takk igjen for at jeg fikk «tømme» meg her. Nå skal jeg senke skuldrene :)

Skrevet

Håper du bytter spiral. 

Anonymkode: 34409...cea

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Håper du bytter spiral. 

Anonymkode: 34409...cea

Allerede bestilt time for det. Gjett om den skal byttes, ja..

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

/hi

Hva står det i pakningsvedlegg til medisinene dine? Den skal i hvert fall gi en viss indikasjon på hvordan det kan påvirke ett foster.  

Håper du får time hos lege raskt slik at du slipper å gå rundt å være usikker. 

Anonymkode: 1843d...859

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hei, takk for alle gode svar her ❤️

jeg tok en ny test i dag med morgenurin. 
den var negativ. 
trolig var nok bare denne jeg tok i går falsk positiv, eller så kan det være at det har vært noe der som ikke lenger er.

tusen takk igjen for at jeg fikk «tømme» meg her. Nå skal jeg senke skuldrene :)

Det er veldig sjelden man får falskt positive tester altså, mye mer vanlig med falskt negativ.

Så jeg hadde ikke slått meg helt til ro før jeg hadde tatt noen flere tester...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...