Gå til innhold

Jeg har absolutt ingen autoritet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk tråkker over meg både på jobb og i det sosiale. Jeg er usynlig, ingen hører om jeg prater.
Jeg har mange års erfaring fra et respektert yrke, men ingen lytter når jeg deler av kompetansen eller erfaringen min. I møter, dersom jeg tar ordet, blir jeg avbrutt, eller noen stjeler ideen min like etterpå. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har foreslått noe på jobben, det går litt tid og ingenting skjer, men når Einar kommer med samme ide, applauderes han og ideen iverksettes umiddelbart. 
Jeg er luft. 
Finnes det noen måte å tilegne seg autoritet, eller må jeg bare akseptere nå i en alder av snart førti at det var bare slik det ble?

Og før noen foreslår det. Joda, jeg har reist meg i møter, stått opp, snakket høyt og tydelig osv. Men hva gjør jeg når kroppen ikke spiller på lag? Når jeg begynner å rødme, når jeg ikke klarer å se folk i øynene, eller når hendene blir så svette at det er merker i bordet? 

Anonymkode: fd3a9...395

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg frem forslagene dine skriftlig i tillegg til muntlig. Da kan de ikke så lett stjeles.

Legg ned stemmeleiet litt. Det er enklere å bli tatt på alvor om du bruker litt dyp stemme.

Kle deg formelt.

Forbered deg godt og alier deg med en eller to andre. Legg frem forslaget og ha avtalt at de tar ordet rett etterpå for å støtte det.

Anonymkode: 5dab1...511

Skrevet

Måten du beskriver deg selv på minner meg om en førsteamanuensis på universitetet der jeg tok doktorgraden. Hun var utrolig kunnskapsrik, men stille og forsiktig. Professorgubbene la mye arbeid over på henne, og kjøpte gjerne en eske sjokolade til henne til jul som takk for alle timene med arbeid hun hadde lagt ned for dem. Hun var verdt ti professorer, men ble aldri anerkjent for jobben hun gjorde. Jeg vet ikke om det er til noen trøst, men du kan være sikker på at noen legger merke til kompetansen og arbeidet ditt. Stå på kravene, gå i lønnsforhandlinger og tydeliggjør det du utfører. Økt lønn og «høyere» tittel må noen ganger til for å synliggjøre verdien din for enkelte (spesielt godt voksne menn).

Anonymkode: 8190c...a57

Skrevet

Smink deg sånn at rødming ikke synes, og øv deg på å nagle folk med blikket. 
Ta noen timer hos en stemmepedagog, og øv deg på å puste hensiktsmessig. 

Og så innstuderer du 2 setninger du kan utenat, og dem bruker du når du blir avbrutt og når forslagene dine blir stjålet: «Nå snakker JEG, og jeg misliker å bli avbrutt!» samt «morsomt at du sier/gjentar/vil gjøre akkurat det; jeg husker å ha foreslått det så seint som på tirsdag/i går/nå nettopp. Veldig bra at ideen min blir brukt, men synd jeg ikke får kred for den.»

(Finn formuleringer i dine egne ord som faller deg lett på tunga, dette er bare mine forslag.) 

Anonymkode: 10a84...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...