Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 I min avdeling er sjefen sykelig opptatt av resultater. Vi må levere på topp hver dag, jobber under et enormt press, og blir ikke verdsatt slik vi burde. Uten oss kollapser hele bedriften, og samfunnskritiske funksjoner vil stoppe. Sjefen har fått det for seg at vi skal testes i det vi gjør. Andre liknende avdelinger testes ikke. Hos oss blir vi fulgt en dag av en utnevnt «eksaminator», og vi må gjennomføre en praktisk og en teoretisk prøve. Jeg mener dette legger et unødvendig press på en avdeling som allerede er i knestående, men sjefen insisterer på at det hever nivået. Hvordan kan jeg overtale ham om at dette er unødvendig? Det er åpenbart kun en måte for småsjefene å utøve makt over allerede pressede ansatte. Anonymkode: 0c817...5e1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): I min avdeling er sjefen sykelig opptatt av resultater. Vi må levere på topp hver dag, jobber under et enormt press, og blir ikke verdsatt slik vi burde. Uten oss kollapser hele bedriften, og samfunnskritiske funksjoner vil stoppe. Sjefen har fått det for seg at vi skal testes i det vi gjør. Andre liknende avdelinger testes ikke. Hos oss blir vi fulgt en dag av en utnevnt «eksaminator», og vi må gjennomføre en praktisk og en teoretisk prøve. Jeg mener dette legger et unødvendig press på en avdeling som allerede er i knestående, men sjefen insisterer på at det hever nivået. Hvordan kan jeg overtale ham om at dette er unødvendig? Det er åpenbart kun en måte for småsjefene å utøve makt over allerede pressede ansatte. Anonymkode: 0c817...5e1 Hvorfor ikke være fornøyde med å vise hva dere kan? Det er grunn til de testene, og jeg syns det er helt naturlig at en sjef forventer resultater. Jeg syns vinklingen din og hvordan du fremlegger dette ikke tåler til din fordel. Anonymkode: bceca...190
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg fordtår ikke helt hva som er problemet, men snakk med fagforeningen din. Anonymkode: 2ee15...9db
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor ikke være fornøyde med å vise hva dere kan? Det er grunn til de testene, og jeg syns det er helt naturlig at en sjef forventer resultater. Jeg syns vinklingen din og hvordan du fremlegger dette ikke tåler til din fordel. Anonymkode: bceca...190 Fordi det legger et ytterligere press på oss. Vi er på bristepunktet allerede om vi ikke i tillegg skal måtte bevise at vi kan jobben vår. En jobb vi gjør hver eneste dag, og som - hvis vi ikke hadde prestert - hadde veltet hele bedriften. Burde ikke det være bevis nok? HI Anonymkode: 0c817...5e1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det legger et ytterligere press på oss. Vi er på bristepunktet allerede om vi ikke i tillegg skal måtte bevise at vi kan jobben vår. En jobb vi gjør hver eneste dag, og som - hvis vi ikke hadde prestert - hadde veltet hele bedriften. Burde ikke det være bevis nok? HI Anonymkode: 0c817...5e1 Oppfattes det virkelig som et så stort press å ta to tester?Det er jo for å kartlegge og for å se hvor det må gjøres forbedringer og eventuelle forandringer. Anonymkode: bceca...190
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Oppfattes det virkelig som et så stort press å ta to tester?Det er jo for å kartlegge og for å se hvor det må gjøres forbedringer og eventuelle forandringer. Anonymkode: bceca...190 Ja. Og det oppfattes som et unødvendig maktgrep fra enkeltindivider som ikke burde ha slik makt. HI Anonymkode: 0c817...5e1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja. Og det oppfattes som et unødvendig maktgrep fra enkeltindivider som ikke burde ha slik makt. HI Anonymkode: 0c817...5e1 Lederen vil ha resultater og at jobben dere gjør utføres på best mulig måte, og det er kun positivt å vise hva man presterer i jobben, med mindre tror at du gjør den godt nok. Måten du fremlegger alt på vitner mer om autoritetskomoleks eller at du tenker personlig og ikke jobb her. En leder må ta upopulære avgjørelser og valg iblant, og da er det alltids noen som vil protestere og lure på om man kan stoppe det. Husk at lederen din også gjør en jobb og er ikke leder for å sjefen over deg eller misbruke makt. H-n vil gjøre sin jobb på best mulig måte. Anonymkode: bceca...190
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Lederen vil ha resultater og at jobben dere gjør utføres på best mulig måte, og det er kun positivt å vise hva man presterer i jobben, med mindre tror at du gjør den godt nok. Måten du fremlegger alt på vitner mer om autoritetskomoleks eller at du tenker personlig og ikke jobb her. En leder må ta upopulære avgjørelser og valg iblant, og da er det alltids noen som vil protestere og lure på om man kan stoppe det. Husk at lederen din også gjør en jobb og er ikke leder for å sjefen over deg eller misbruke makt. H-n vil gjøre sin jobb på best mulig måte. Anonymkode: bceca...190 I utgangspunktet enig med deg, men likevel ikke. Ingen av de andre avdelingene rundt om i Norge har innført praksisen med å teste de ansatte. Der stoler de på kompetansen, de ser det jo hver dag, og mener det er unødvendig med et ytterligere stressmoment som en slik testdag er. Du har rett i en ting. Sjefen er en mester på å få minisjefene til å gjøre som han vil. Han gir dem upopulære oppgaver, men gir dem også uhemmet med skryt, slik at de får bensin på bålet til å fortsette å ture på. Dette vet jeg for han prøvde å rekruttere meg. Jeg hadde nok med meg om mitt så jeg takket nei. Så sjefen får ting gjort ved hjelp av minisjefene og er umåtelig høyt ansett av de over han igjen. Det er et maktspill. HI Anonymkode: 0c817...5e1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Slik hadde jeg ikke orket å jobbe. Jeg er trygg på kompetansen min. Hvis sjefen min ikke hadde vært det ville jeg tatt med meg denne kompetansen et annet sted. Man legger ned så mye tid og energi på jobb at man bør ha det bra der. Anonymkode: 244e8...445
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Det er ikke farlig å observeres om du kan jobben din. Det er heller ikke noe rart ved at sjefen vil ha resultater Anonymkode: f0dd6...d9e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 Hva er sanksjonene hvis dere ikke «består», da? Og har øverste leder gitt sitt besyv med i laget? Anonymkode: 377ae...58e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Lederen vil ha resultater og at jobben dere gjør utføres på best mulig måte, og det er kun positivt å vise hva man presterer i jobben, med mindre tror at du gjør den godt nok. Måten du fremlegger alt på vitner mer om autoritetskomoleks eller at du tenker personlig og ikke jobb her. En leder må ta upopulære avgjørelser og valg iblant, og da er det alltids noen som vil protestere og lure på om man kan stoppe det. Husk at lederen din også gjør en jobb og er ikke leder for å sjefen over deg eller misbruke makt. H-n vil gjøre sin jobb på best mulig måte. Anonymkode: bceca...190 Nemlig. Anonymkode: f0dd6...d9e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Slik hadde jeg ikke orket å jobbe. Jeg er trygg på kompetansen min. Hvis sjefen min ikke hadde vært det ville jeg tatt med meg denne kompetansen et annet sted. Man legger ned så mye tid og energi på jobb at man bør ha det bra der. Anonymkode: 244e8...445 Dette er et viktig poeng. Man ble jo ansatt fordi ledelsen allerede i utgangspunktet hadde tillit til ens kompetanse. Anonymkode: 377ae...58e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Oppfattes det virkelig som et så stort press å ta to tester?Det er jo for å kartlegge og for å se hvor det må gjøres forbedringer og eventuelle forandringer. Anonymkode: bceca...190 Kartlegging starter med dialog … Anonymkode: 377ae...58e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kartlegging starter med dialog … Anonymkode: 377ae...58e Hvis du leser som jeg gjør her, så er det helt tydelig et problem for HI å respektere både sjef og det hun kaller minisjefer, så noe forteller ihvertfall meg at dette ikke er lederens problem alene ihvertfall. Kanskje dialog ikke alltid er så nyttig, og at man vet det godt. Kanskje har man prøvd også, men at det ikke gikk noen vei. Anonymkode: bceca...190
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvis du leser som jeg gjør her, så er det helt tydelig et problem for HI å respektere både sjef og det hun kaller minisjefer, så noe forteller ihvertfall meg at dette ikke er lederens problem alene ihvertfall. Kanskje dialog ikke alltid er så nyttig, og at man vet det godt. Kanskje har man prøvd også, men at det ikke gikk noen vei. Anonymkode: bceca...190 Kartlegging starter likevel med dialog … Anonymkode: 377ae...58e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kartlegging starter likevel med dialog … Anonymkode: 377ae...58e Det ser ikke ut som du skjønner hvordan å ha dialog da. Du får en kommentar med hva som kan være en grunn til at nettopp dialog ikke har ført frem og ditt svar her er et tydelig eksempel på hvordan den kan bli boikottet i utgangspunktet. Anonymkode: bceca...190
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det ser ikke ut som du skjønner hvordan å ha dialog da. Du får en kommentar med hva som kan være en grunn til at nettopp dialog ikke har ført frem og ditt svar her er et tydelig eksempel på hvordan den kan bli boikottet i utgangspunktet. Anonymkode: bceca...190 At JEG ikke skjønner hvordan man har dialog…?? Jeg skjønner i alle fall at en dialog bør ha en tematisk rød tråd 🤣 Det er mer enn DU skjønner! Anonymkode: 377ae...58e
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): At JEG ikke skjønner hvordan man har dialog…?? Jeg skjønner i alle fall at en dialog bør ha en tematisk rød tråd 🤣 Det er mer enn DU skjønner! Anonymkode: 377ae...58e Det ser i hvertfall ut til at du vet hvordan du ødelegger en dialog. Anonymkode: 2ee15...9db
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis du leser som jeg gjør her, så er det helt tydelig et problem for HI å respektere både sjef og det hun kaller minisjefer, så noe forteller ihvertfall meg at dette ikke er lederens problem alene ihvertfall. Kanskje dialog ikke alltid er så nyttig, og at man vet det godt. Kanskje har man prøvd også, men at det ikke gikk noen vei. Anonymkode: bceca...190 Vet du, jeg hadde aldri noe «problem,» i den grad det er et problem, med sjefen eller «minisjefene» før de bestemte seg for å teste og utfordre min og mine svært dyktige kollegers kompetanse. Ved at han/de innfører dette føler vi at de ikke tror på oss eller jobben vi daglig utfører med gode resultater. HI Anonymkode: 0c817...5e1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #21 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vet du, jeg hadde aldri noe «problem,» i den grad det er et problem, med sjefen eller «minisjefene» før de bestemte seg for å teste og utfordre min og mine svært dyktige kollegers kompetanse. Ved at han/de innfører dette føler vi at de ikke tror på oss eller jobben vi daglig utfører med gode resultater. HI Anonymkode: 0c817...5e1 Hva med å legge vekk hva dere føler og faktisk forholde dere til hva som blir gjort/sagt? Hvordan tenker du lederen din skal lede om ikke lederen din får ta del i hva du faktisk gjør hver dag? Det må ikke være en dårlig intensjon bak det å vite hvordan arbeidshverdagen til medarbeiderne du leder faktisk er. Kanskje det til og med legges på plass en løsning på bemanningskrisen dere opplever. Tenke seg til! Anonymkode: 84433...f69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå