Gå til innhold

Er dette lov? Jobbintervju, dumt eller ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jobbintervju i dag. Har jobbet for leder som intervjuet meg før. 

Midt i intervjuet forteller vedkommende at jeg var syk da jeg jobbet for h*n sist og at det var vanskelig. 

Det var folk fra HR etc.  der og jeg opplevde som dritt å få tidligere sykdom rippet opp i. Det er snakk om nesten 10 år siden og var isolert sykmeldings periode.

Har jobbet 100% i etterkant uten fravær (annet enn influensa etc.) 

Skal sjekke med fagforening i morgen. Er bare litt satt ut. Trodde informasjon om sykdom var "hemmelig". 

Anonymkode: edb7a...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en annen arbeidsplass enn den du jobbet på den gangen, men leder er den samme nå der du var på intervju?

I så fall har leder brutt taushetsplikt fra forrige jobb. Helseopplysninger skal ikke deles med andre uten tillatelse.

Denne lederen er tydeligvis ute etter å bruke hersketeknikker overfor deg, og det er virkelig ikke greit.

Jeg ville kontaktet både fagforening og arbeidstilsynet!

Anonymkode: d26b1...b04

Gjest NotNaomi
Skrevet

Nå har de ikke lov til å innhente eller spørre om helseopplysninger under jobbintervju. Med mindre opplysningene har noe å si for om du kan utføre arbeidsoppgavene. Vet ikke hvilke oppgaver du hadde og om helsen din indikerer at du ikke kan utføre jobben. Uansett var dette helt feil av lederen. Det var mest sannsynlig ulovlig ja, med mindre det er noe i konteksten her som ikke kommer fram. Det så ikke greit ut på noen måte som du fremlegger det her. 

Skrevet

Oj….dette er ikke ok!

Anonymkode: 55ef1...f00

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Midt i intervjuet forteller vedkommende at jeg var syk da jeg jobbet for h*n sist og at det var vanskelig. 

Det var folk fra HR etc.  der og jeg opplevde som dritt å få tidligere sykdom rippet opp i. Det er snakk om nesten 10 år siden og var isolert sykmeldings periode.

Skal sjekke med fagforening i morgen. Er bare litt satt ut. Trodde informasjon om sykdom var "hemmelig". 

En sykmelding for 10 år siden etterfulgt av tilnærmet null fravær har null og niks betydning for ansettelsen. Her har hun et eller annet motiv til å si det hun sa foran alle. Jeg hadde tatt dette med fagforeningen og HR. Informasjon om sykdom for 10 år siden er fullstendig irrelevant i dag, med mindre du må ha tilrettelegging fortsatt. Hvis lederen i tillegg nevnte den nøyaktige diagnosen, har hun begått grovt overtramp.

Skrevet
VeslePesle skrev (25 minutter siden):

En sykmelding for 10 år siden etterfulgt av tilnærmet null fravær har null og niks betydning for ansettelsen. Her har hun et eller annet motiv til å si det hun sa foran alle. Jeg hadde tatt dette med fagforeningen og HR. Informasjon om sykdom for 10 år siden er fullstendig irrelevant i dag, med mindre du må ha tilrettelegging fortsatt. Hvis lederen i tillegg nevnte den nøyaktige diagnosen, har hun begått grovt overtramp.

Dette!! 
Her bør du rapportere. Dette er grovt brudd på taushetsplikten 

Anonymkode: 55ef1...f00

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Informasjon om sykefravær er ikke taushetsbelagt, bare info om sykdomsårsaken.

Forøvrig burde sykefravær for 10 år siden ikke vært et tema som ble tatt opp i intervju, forstår at det fremstår som uproft og ufint. 

Endret av Merdee
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette er en annen arbeidsplass enn den du jobbet på den gangen, men leder er den samme nå der du var på intervju?

I så fall har leder brutt taushetsplikt fra forrige jobb. Helseopplysninger skal ikke deles med andre uten tillatelse.

Denne lederen er tydeligvis ute etter å bruke hersketeknikker overfor deg, og det er virkelig ikke greit.

Jeg ville kontaktet både fagforening og arbeidstilsynet!

Samme arbeidsplass. 

Jeg gikk over i annen enhet internt for mange år siden. Søkte meg nå tilbake på grunn av en veldig spennende stilling. 

Etter å ha sett søkerlisten (statlig bedrift, søkerlisten gjøres tilgjengelig for søkere) så jeg at jeg var en sterk kandidat. Det var to av oss som skilte oss positivt ut, begge interne på arbeidsplassen. 

Tidligere leder og jeg hadde ikke verdens beste kjemi. Sykmeldingen min stresset han, husker jeg. Både fordi det stilte krav til han som leder med tanke på oppfølging og fordi det genererte behov for vikar etc. som "koster" arbeidsgiver i opplæring etc. 

Mistenker at leder husker alt dette godt og ikke vil ha meg tilbake. 

Kontakter fagforening i dag. 

Skrevet
NotNaomi skrev (9 timer siden):

Nå har de ikke lov til å innhente eller spørre om helseopplysninger under jobbintervju. Med mindre opplysningene har noe å si for om du kan utføre arbeidsoppgavene. Vet ikke hvilke oppgaver du hadde og om helsen din indikerer at du ikke kan utføre jobben. Uansett var dette helt feil av lederen. Det var mest sannsynlig ulovlig ja, med mindre det er noe i konteksten her som ikke kommer fram. Det så ikke greit ut på noen måte som du fremlegger det her. 

Jeg var 100% sykmeldt i 3 mnd. på grunn av stort arbeidspress på jobb. Deretter jobbet jeg meg tilbake til 100% jobb i løpet av noen mnd. 

Kontor/saksbehandling. Har fungert godt i etterkant, har lært å sette grenser og gi beskjed hvis det blir for mye! Kan ikke se at dette har relevans, gitt at jeg har vært frisk i etterkant og er bevisst på å ikke jobbe 150%. 

Skrevet
VeslePesle skrev (7 timer siden):

Ingen diagnose ble nevnt. "Kun" at jeg hadde vært syk og at det var vanskelig og at jeg kom tilbake i opptrapping. 

Mistenker at vår dårlige kjemi fra tidligere pluss at det en annen god internt søker som arbeidsgiver kanskje heller vil ha er årsaken. 

Skrevet

Takk for alle kloke og støttende svar. 

Tar dette videre med tillitsvalgt. Ser at det ikke bare er meg som syns dette ikke er innafor. 

Uansett om det er brudd på regelverket eller "bare" uheldig ønsker jeg å gi beskjed. 

Helt greit at en leder ikke liker meg som person, noe jeg mistenker. Jeg er profesjonell og gjør en god jobb. Liker ikke leder godt, men man kan ikke forvente å like alle på en arbeidsplass. Søkte på grunn av stillingens innhold og enhetens fokusområde. Det er det viktigste.

Det går fint å fungere profesjonelt men folk man ikke klikker med, det er min erfaring. Drømmen er jo en arbeidsplass hvor alle liker alle, men det er en rimelig naiv forventning. Det samme er "den perfekte leder". 

Takk! 

Skrevet

Siden du har hatt annen jobb i mellomtiden så vet vel kanskje ikke denne lederen at du har vært stabil etter det som skjedde for 10 år siden. Fikk du fortalt hvor stabil du har vært da? 

Anonymkode: b5dab...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Siden du har hatt annen jobb i mellomtiden så vet vel kanskje ikke denne lederen at du har vært stabil etter det som skjedde for 10 år siden. Fikk du fortalt hvor stabil du har vært da? 

Nå har HI oppdatert og fortalt at det er snakk om samme arbeidsplass, annen enhet.

Enda merkeligere blir det dermed at denne tidligere lederen hennes forsøker å holde tre måneders sykemelding mot henne 10 år senere...

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Samme arbeidsplass. 

Jeg gikk over i annen enhet internt for mange år siden. Søkte meg nå tilbake på grunn av en veldig spennende stilling. 

Etter å ha sett søkerlisten (statlig bedrift, søkerlisten gjøres tilgjengelig for søkere) så jeg at jeg var en sterk kandidat. Det var to av oss som skilte oss positivt ut, begge interne på arbeidsplassen. 

Tidligere leder og jeg hadde ikke verdens beste kjemi. Sykmeldingen min stresset han, husker jeg. Både fordi det stilte krav til han som leder med tanke på oppfølging og fordi det genererte behov for vikar etc. som "koster" arbeidsgiver i opplæring etc. 

Mistenker at leder husker alt dette godt og ikke vil ha meg tilbake. 

Kontakter fagforening i dag. 

Bra du kontakter fagforeningen, HI.

Høres ut som du har en konstruktiv, profesjonell og positiv innstilling til jobben.

Lykke til! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Arbeidsplassen er ikke SÅ stor og vedkommende vet hvor jeg har jobbet. Jeg fokuserte ikke på fravær i samtalen. Forsøkte p holde fokus på hva jeg kunne tilby og hvorfor jeg hadde søkt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Bra du kontakter fagforeningen, HI.

Høres ut som du har en konstruktiv, profesjonell og positiv innstilling til jobben.

Lykke til! :)

Hei. Tusen takk. Hadde en god prat med tillitsvalgt i dag. Vedkomende skal kontakte fagforeningen sentralt i Oslo og personvernombudet på jobben. Min lokale tillitsvalgt mente at dette var viktig å følge opp, både for min del og generelt med tanke på roller, rettigheter og plikter i et jobbintervju. 
Mistenker mer og mer at jeg var uønsket, kanskje på grunn av tidligere fravær/sykmelding og kanskje fordi jeg var et sterkere kandidat på papiret enn en annen intern kandidat. Mulig de ønsket seg han istedenfor. Dette blir bare spekulasjoner. 
Rart og ubehagelig var det, uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hei. Tusen takk. Hadde en god prat med tillitsvalgt i dag. Vedkomende skal kontakte fagforeningen sentralt i Oslo og personvernombudet på jobben. Min lokale tillitsvalgt mente at dette var viktig å følge opp, både for min del og generelt med tanke på roller, rettigheter og plikter i et jobbintervju. 
Mistenker mer og mer at jeg var uønsket, kanskje på grunn av tidligere fravær/sykmelding og kanskje fordi jeg var et sterkere kandidat på papiret enn en annen intern kandidat. Mulig de ønsket seg han istedenfor. Dette blir bare spekulasjoner. 
Rart og ubehagelig var det, uansett. 

Enig i at det var merkelig fremgangsmåte av tidligere leder!

Veldig bra at du har tatt det videre og at både tillitsvalgt og fagforening og personvernombud på jobben er koblet inn!

Veldig enig i at dette er en viktig sak også generelt med tanke på roller, rettigheter og plikter i et jobbintervju!

Skrevet

Hvorfor ønsker du en jobb der du åpenbart har en dårlig relasjon med leder?

Anonymkode: 974df...333

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ønsker du en jobb der du åpenbart har en dårlig relasjon med leder?

Anonymkode: 974df...333

Jeg trodde det var en tilbakelagt greie, at jeg var syk, og ante ikke at dette skulle komme opp. Hadde jeg ant at leder skulle være på den måten hadde jeg aldri søkt. 

Jeg liker han ikke som person/ville aldri vært venn med han. Samtidig evner jeg å ha en grei relasjon med folk og er mer opptatt av innholdet i jobben. Dette er en mer ansvarsfull stilling, så min tanke var at han gjerne blir en sjef litt på avstand. Da er jeg mer opptatt av at vi fungerer enn at vi er bestiser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde det var en tilbakelagt greie, at jeg var syk, og ante ikke at dette skulle komme opp. Hadde jeg ant at leder skulle være på den måten hadde jeg aldri søkt. 

Jeg liker han ikke som person/ville aldri vært venn med han. Samtidig evner jeg å ha en grei relasjon med folk og er mer opptatt av innholdet i jobben. Dette er en mer ansvarsfull stilling, så min tanke var at han gjerne blir en sjef litt på avstand. Da er jeg mer opptatt av at vi fungerer enn at vi er bestiser. 

Synes du svarer så godt for deg hi. Håper du får jobben i allefall 🤗😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...