Gå til innhold

Er ikke 15 eller flere sexpartnere fryktelig mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er en partner nok hvis man blir forlatt, enke/enkemann eller lurt? Så leve resten av livet i sølibat i slike tilfeller?

Anonymkode: 0ce71...e63

Jeg tolket det som at hun mente at en partner var nok for å få det, altså slipper man ikke unna bare fordi man holder seg til en.

Anonymkode: 9e718...aa0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Derfor har jeg tatt HPV vaksine på egen regning. I tillegg bruker jeg kondom når jeg har sex med andre enn min mann. Han har gjort det samme.

For oss er ikke sex ensbetydende med kjærlighet. Og etter mange år sammen har vi valgt å bli swingers. Det er helt tipp topp for oss! Vi har fått et enda nærere forhold 😁

Anonymkode: 424fb...57d

😅 Det er så fjernt fra min hverdag, men artig å lese andres varianter. Hvordan kom dere på det egentlig? Sitter en fredagskveld og bare, du, vi skulle ikke prøvd en sånn der swingersklubb? 

Bare for å presisere, i og med det ofte blir tatt som kritikk, ikke ment som det. Jeg er relativt liberal rundt andres rett til å velge for seg og sitt. Oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: 4da1f...d1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

😅 Det er så fjernt fra min hverdag, men artig å lese andres varianter. Hvordan kom dere på det egentlig? Sitter en fredagskveld og bare, du, vi skulle ikke prøvd en sånn der swingersklubb? 

Bare for å presisere, i og med det ofte blir tatt som kritikk, ikke ment som det. Jeg er relativt liberal rundt andres rett til å velge for seg og sitt. Oppriktig nysgjerrig. 

Tja… vi har vel snakket om at vi tenner på tanken å ha med flere i mange år. Og så ble det litt sånn… hvorfor ikke? La oss se hva for folk dette er 🙈 Så begynte vi forsiktig med sosiale treff og fant ut at det var hyggelige oppegående sosiale mennesker. Oppdaget at det var lettere å treffe folk med høy sosial kompetanse som byr på seg selv i det miljøet en ellers i samfunnet. De aller fleste er reflekterte mennesker som er trygg på eget forhold og seksualitet. Og utolig deilig å ha et litt sånn hemmelig liv og noe som bare vet om 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tja… vi har vel snakket om at vi tenner på tanken å ha med flere i mange år. Og så ble det litt sånn… hvorfor ikke? La oss se hva for folk dette er 🙈 Så begynte vi forsiktig med sosiale treff og fant ut at det var hyggelige oppegående sosiale mennesker. Oppdaget at det var lettere å treffe folk med høy sosial kompetanse som byr på seg selv i det miljøet en ellers i samfunnet. De aller fleste er reflekterte mennesker som er trygg på eget forhold og seksualitet. Og utolig deilig å ha et litt sånn hemmelig liv og noe som bare vet om 😁

En ting var å tenne på det og fantasere om det sammen. Var litt skummelt å ta steget da 😅

Skrevet

Hvis du er 18 år så kanskje. Men hvis man er 50 år og har levd et liv? Nei

Anonymkode: 5cf2d...e47

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En ting var å tenne på det og fantasere om det sammen. Var litt skummelt å ta steget da 😅

Det kan jeg se for meg (selv om jeg ikke har vært der selv) Må jo ha vært en liten stund der hvor man er bittelitt usikker på hvor samkjørt en er på hvor langt den andre er komfortabel med å ta det. Veien blir kanskje litt til mens en går, i ukjent terreng. 

Men for all del, gøy at dere har funnet deres greie og er to om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg se for meg (selv om jeg ikke har vært der selv) Må jo ha vært en liten stund der hvor man er bittelitt usikker på hvor samkjørt en er på hvor langt den andre er komfortabel med å ta det. Veien blir kanskje litt til mens en går, i ukjent terreng. 

Men for all del, gøy at dere har funnet deres greie og er to om det. 

Å være god på å kommunisere både før, underveis og etterpå er eneste måten dette kan bli en suksess på tenker jeg.  Frem til nå (et par år) har vi utelukkende positive opplevelser. Anbefales dersom dette er noe begge to i et par kunne tenke seg. Og for å være helt ærlig- sex med andre sammen er vel og bra, men den sexen vi har alene i etterkant kan ikke beskrives! Helt fantastisk!

Men skjønner jo at dette ikke er for alle, og ikke i alle livsfaser. Når alle barna var små hadde ikke det vært noe for oss iallfall.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.8.2022 den 22.52):

(Ikke meg du svarer)

Én partner er nok, men sjansen for å smittes øker desto flere seksualpartnere man har. 
https://kreftlex.no/Gyn-livmorhalskreft/BAKGRUNN/Arsak

Anonymkode: 71ee1...1b9

Bare hvis man ligger sammen uten beskyttelse. 

Anonymkode: d8947...891

Skrevet

Det er mye for meg, jeg har bare hatt 5. Men for andre er det sikkert ikke mye.

Anonymkode: b55b0...e02

Skrevet

Jeg synes ikke det er mange nå til dags. Jeg har bare hatt 3, men jeg traff mannen da jeg var 17. Hadde jeg vært singel over tid så hadde det nok ikke tatt så mange år før jeg var oppe i 15 tipper jeg.

Anonymkode: 47ec8...c13

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Kondom beskytter selvsagt kun de områdene det dekker. Så hvis vortene sitter på steder som ikke dekkes av kondomet, og de områdene kommer i berøring med den andres slimhinner, så er det klart at det kan smitte. 

Men det smitter jo ikke i 30% av tilfellene likevel - det smitter jo kun fordi folk beskytter seg for dårlig.

Mange i tråden her forveksler "sjansen", "risikoen" og "oddsene". Og så omtaler de f eks kjønnssykdommer på samme måte som man omtaler lungekreft. Risikoen for å få lungekreft øker hvis man røyker, det er jo velkjent. Og jo mer du røyker, desto større risiko. Også hvis du røyker over lengre tid. 

Risikoen for å få en kjønnssykdom øker ikke ved høyere antall samleier eller høyere antall partnere. Sykdommen skyldes ikke sexen. Sykdommen skyldes smitteeksponering. Og da er det sånn at jo flere partnere du har ubeskyttet sex med, desto høyere er ODDSENE. Altså, oddsene for at én av dem skal ha en sykdom du blir smittet av. Men det er ikke høyere RISIKO. Risikoen er den samme hver gang - nemlig enten 100% eller 0%. Mens risikoen med røyking starter med 0% ved den første sigaretten, øker så suksessivt med den hundrede eller den tusende sigaretten, øker når de 1000 første er blitt til vanerøyking, øker for hver måned og hvert år man er vanerøyker. Og så når man et punkt der det nesten bare er et spørsmål om tid. 

På DIB får jeg ofte følelsen av at folk tror det er likedan med sexpartnere: hvis man bytter dem ut ofte, er de som sigaretter det blir flere og flere av, og der sykdomsrisikoen hoper seg opp på grunn av selve antallet. Men det er jo feil. Enhver ny partner kan være frisk og testet for alle sykdommer, hvis man vil det. Og da kan man ha så mange tusen som man rekker på et liv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.9.2022 den 13.45):

Hvis du er 18 år så kanskje. Men hvis man er 50 år og har levd et liv? Nei

Anonymkode: 5cf2d...e47

Huff, jo. 

Anonymkode: 7c4e7...dca

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Huff, jo. 

Så hvis en dame på 50 år, har vært seksuelt aktiv i 35 år, men aldri vært i langvarig forhold. Men flere forhold som har vært kortvarige, så mener du at 15 partnere er for mye? Det er under 1 annenhvert år, det er jo faktisk latterlig få.

Anonymkode: de58e...063

Skrevet
NotNaomi skrev (På 30.8.2022 den 19.44):

Hvis du er 16 så er det mange. Er du 25, så nei det er ikke mange. Er egentlig overrasket over at det kun er 20% av kvinner og 13% av menn som har hatt det antallet sexpartnere for å være ærlig. 

20 % av kvinner fant kanskje mannen i sitt liv da de var 16? Og det var den første de hadde sex med?

Vet faktisk om flere som drar ned snittet her. Ble sammen da de var veldig unge, og er fortsatt sammen i en alder av 40 +.

Anonymkode: 91133...867

Skrevet

Så hvis en dame på 50 år, har vært seksuelt aktiv i 35 år, men aldri vært i langvarig forhold. Men flere forhold som har vært kortvarige, så mener du at 15 partnere er for mye? Det er under 1 annenhvert år, det er jo faktisk latterlig få.

Anonymkode: de58e...063

Hadde følt meg skitten og billig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.8.2022 den 22.29):

Ja for damer som har hatt mange forskjellige sexpartnere blitt sett på som løs,horete og billig. Mens jo flere sexpartnere enn mann har hatt,jo mer respekt får han.

Anonymkode: f69fe...a1e

Nei nå er du tilbake på ungdomsskolen igjen.

Anonymkode: 06864...973

Skrevet

Siden der er så mange pripne folk her, tenk på følgende: Så og si alle hender du hilser på har holdt en kuk! 

Anonymkode: b99a9...0c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Kondom beskytter selvsagt kun de områdene det dekker. Så hvis vortene sitter på steder som ikke dekkes av kondomet, og de områdene kommer i berøring med den andres slimhinner, så er det klart at det kan smitte. 

Men det smitter jo ikke i 30% av tilfellene likevel - det smitter jo kun fordi folk beskytter seg for dårlig.

Mange i tråden her forveksler "sjansen", "risikoen" og "oddsene". Og så omtaler de f eks kjønnssykdommer på samme måte som man omtaler lungekreft. Risikoen for å få lungekreft øker hvis man røyker, det er jo velkjent. Og jo mer du røyker, desto større risiko. Også hvis du røyker over lengre tid. 

Risikoen for å få en kjønnssykdom øker ikke ved høyere antall samleier eller høyere antall partnere. Sykdommen skyldes ikke sexen. Sykdommen skyldes smitteeksponering. Og da er det sånn at jo flere partnere du har ubeskyttet sex med, desto høyere er ODDSENE. Altså, oddsene for at én av dem skal ha en sykdom du blir smittet av. Men det er ikke høyere RISIKO. Risikoen er den samme hver gang - nemlig enten 100% eller 0%. Mens risikoen med røyking starter med 0% ved den første sigaretten, øker så suksessivt med den hundrede eller den tusende sigaretten, øker når de 1000 første er blitt til vanerøyking, øker for hver måned og hvert år man er vanerøyker. Og så når man et punkt der det nesten bare er et spørsmål om tid. 

På DIB får jeg ofte følelsen av at folk tror det er likedan med sexpartnere: hvis man bytter dem ut ofte, er de som sigaretter det blir flere og flere av, og der sykdomsrisikoen hoper seg opp på grunn av selve antallet. Men det er jo feil. Enhver ny partner kan være frisk og testet for alle sykdommer, hvis man vil det. Og da kan man ha så mange tusen som man rekker på et liv.

HPV er ikke noe man tester for hos menn så man kan ikke vite sikkert at de er friske selv om de har testet seg for de vanlige kjønnssykdomene.

Skrevet

HPV er ikke noe man tester for hos menn så man kan ikke vite sikkert at de er friske selv om de har testet seg for de vanlige kjønnssykdomene.

Der tar du feil, for eksen min testet seg for HPV allerede i 1991, kan jeg huske. Han beskrev i detalj hva legen gjorde. Så hvis man ber om det, blir man testa. 

Anonymkode: a891f...2dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Der tar du feil, for eksen min testet seg for HPV allerede i 1991, kan jeg huske. Han beskrev i detalj hva legen gjorde. Så hvis man ber om det, blir man testa. 

Hva gjorde legen da? I Norge testes ikke dette hos menn, og det er fordi man uansett ikke har noen måte å behandle det på uansett. 
Men kanskje du tenker på kondylomer/kjønnsvorter som smittes av bl.a HPV 6 og 11? Det er ikke disse HPV-typene som gir alvorlige celleforandringer og livmorhalskreft.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva gjorde legen da? I Norge testes ikke dette hos menn, og det er fordi man uansett ikke har noen måte å behandle det på uansett. 
Men kanskje du tenker på kondylomer/kjønnsvorter som smittes av bl.a HPV 6 og 11? Det er ikke disse HPV-typene som gir alvorlige celleforandringer og livmorhalskreft.

Legen testet ham ved å pensle dem og granske hvordan de reagerte. Tror han så etter en fargeforandring.

Å behandle var ikke hovedfokuset da, men han ville vite om det han hadde var noe som kunne smitte videre til meg. Å teste er glimrende selv om man ikke har en kur. Hvis man vet hva man er smittet av, kan man endre sin EGEN atferd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2022 den 0.58):

Hadde følt meg skitten og billig. 

Stakkars deg som har et så usunt forhold til kropp og sex. Jeg synes oppriktig synd i deg.

Skrevet
ulenissen skrev (2 minutter siden):

Stakkars deg som har et så usunt forhold til kropp og sex. Jeg synes oppriktig synd i deg.

Det tror jeg ikke at du gjør. Du føler deg bare bedre. 

Anonymkode: 04cef...39b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ikke at du gjør. Du føler deg bare bedre. 

Anonymkode: 04cef...39b

Nei, jeg tror dette må være vanskelig for deg. Synes oppriktig synd på folk som linker sex og kropp til noe skittent og ekkelt. Tenker det har vært mange mennesker rundt deg i oppveksten som har påført deg mye skam i forhold til seksualitet, og antageligvis en hel del andre ting også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...