Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Singel dame i femtiårene som kommer ut hver gang vi er i hagen/på terrassen. Pratesjuk og med god tid. Bor alene og jobber deltid så mye av den sosiale biten er det mannen og jeg som står for.  Men noen ganger vil jeg bare ha fred når jeg går ut. Jeg vil lese boken min, drikke kaffen min og bare være stille etter at jobb, middag og lekser er unnagjort. Så i dag snudde jeg på hælen da jeg så henne i hagen og ventet til hun gikk inn. Hun har ikke innsyn på terrassen vår fra huset sitt, så jeg får kanskje 20-30 min før hun gløtter på døren og sjekker om vi er ute.  Hadde dere sagt noe, eller bare bitt det i dere? Damen er hyggelig og grei, det står ikke på det, men jeg trenger fred også. Anonymkode: 8eef7...258
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Jeg hadde nok vært vennlig og slått av en liten prat, men også avsluttet den relativt fort. F.eks. kan du reise deg og gå bort til henne når hun kommer, slik at hun ikke får gått bort til deg. Hilse, si noe hyggelig osv., og så holdt opp boken eller hva du nå har og di noe sånt som, "nei, nå må jeg få satt meg ned med boken hvis jeg skal få tid til å lese og slappe av litt i fred før xxx, vi får snakkes mer en annen dag", og gå bort fra henne igjen. Da er du ikke ufin, men markerer likevel tydelig at du ønsker tid i fred og ro. Anonymkode: a758e...a34
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Jeg hadde ikke taklet det. Jeg har også bodd sånn, og vi valgte å flytte til slutt (der var det ikke bare 1, men en hel familie). Å ikke kunne være i fred på egen uteplass er grunn nok til å flytte, og man kan heller ikke si noe så lenge det kun er i positiv hensikt hun kommer ut. Man kan ikke være eneste sosiale punkt for noen. Anonymkode: f0d55...c00
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Det jeg er lei av er alt bråket. Unger og voksne som skriker og bråker med alt mulig. Har stor terrasse, men har sittet inne hele sommer pga alt bråket. Av og til er det helt stille, da kan jeg gå ut, men aldri lenge før spetakkelet begynner. Hater å ha naboer. Anonymkode: a2082...7c0
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Har en nabo jeg gjemmer meg for men det er fordi det er så slitsomt å snakke med henne for hun er demens. Hun kan spørre om det samme 15 ganger så går lei. Anonymkode: 79aba...c42
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Ja. Når vi flytta inn så var det en mann meg og ungene hørte om var ute før vi gikk ut av døra. Han var fryktelig slitsom, siden han haddee en gammel hund måtte hanofte på luftetur. Nå er hunden død og han har blitt helt grei. Nå er det noe få fraser om været og det er alt om det er så mye.  Men ei dame som bor litt lengre bort har blitt en skikkelig plage. Hu kan være innom jobben min fire ganger hver dag også, plager alle som jobber der. Nå har hu begynt å være i gårdsplassen vår. Jeg stakk inn til en nabo når jeg så hu var rett ved trappa mi. Naboen skjønte godt hvorfor jeg ikke gikk hjem. De bor i enebolig så de har lært seg å si at dette er vår gårdsplass, her har ikke du lov å være. Jeg bor i samme borettslag som dama så jeg kan ikke bruke en. Vi har nesten alltid vindu åpent på badet og de er alltid innom badet før de skal dra ut. Så nå har de begynt å sjekke om de hører skravla hennes ute. Hører de henne utsetter de trening osv. Eldste tok på seg motorssykkelhjelm her endag hun måtte rekke noe, da hadde hun klart å lure seg forbi. Det som var morsomt var at hu ikke kjører motorsykkel, men bil.  Føltes ut som det har blitt Terittens borettslag her, vi hadde glidd rett inn. Anonymkode: e33e3...e8a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Virker som dere er litt konfliktsky/ pleasere. Sett grenser på hyggelig måte. Gjør det klart at du ikke ønsker småprat. Det er lov  ikke lett, men fult mulig Anonymkode: e047b...ea1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Jeg kunne nok ikke bodd så tett på folk at dette var en problemstilling. Hos oss så kan naboer og andre som går tur forbi kun se oss om vi oppholder oss i innkjørselen eller på gårdsplassen. I hagen, terrasser, drivhus++ er det ingen som har innsyn. Heldigvis. Hadde ikke orket å bli oppsøkt av naboer da. Hagen er mitt friområde, både fysisk og mentalt. Anonymkode: ad103...a78
Anonym bruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Vi flyttet inn i et borettslag for 5-6 år siden. Rekkehus og tomannsboliger som ligger forholdsvis tett. Da vi kjøpte, ble vi fortalt at dette var et hyggelig borettslag å bo i, trivelige naboer og en innarbeidet regel som sa at man ikke forstyrrer / stikker innom naboer som er i sin egen hage uten å bli invitert. Og slår man av en prat over gjerdet / hekken, er det fullt akseptert å si at si ganske raskt at "Nei, nå vil jeg lese boka mi / slappe av i sola eller hva som helst". Men for det meste blir det bare fort ting som: "Fint vær i dag" eller bare "Hei" om man ser hverandre. Ønsker man selskap, der i mot, setter man seg på fellesområdet og da kan hvem som helst andre komme å sette seg der for en kort, eller lengre prat med eller uten kaffe. Det fungerer kjempefint. Den uskrevne regelen har visst vært her siden borettslaget for nytt for over 20 år siden. Eller i følge en av dem som har bodd her siden borettslaget ble bygget, ble det tatt opp på et møte og finnes nedskrevet i et referat om man leter godt. Anonymkode: ad7c0...5a7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Du må jo prøve å runde av på en hyggelig måte og se om det fungerer tenker jeg. Ja og ha, fint vær osv, noen høflige setninger fordi man møter naboen, også runde av. "Du får ha en fortsatt fin dag, nå har jeg litt ting å ordne her" "Nei, nå kan jeg ikke stå her og skravle lenger, jeg tenkte jeg skulle slappe av litt i fred og ro mellom øktene med ungene her" Et eller annet sånt, så lenge det blir sagt med et smil er det ikke en slem avvisning. Det er grenser for hvor mye tid man kan tilbringe med naboskravling... Anonymkode: 716f0...860
Anonym bruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Hehe, ja, hvis de er typen som ikke kjenner sin besøkstid. Ikke alle hvor man bare kan runde av på en trivelig måte.  Nå har jeg heldigvis flyttet, men var to år i ett borettslag med en sånn en. Latet som jeg sov når vedkommende passerte (når det ikke var mulig å snike seg unna). Det var en praksis som flere brukte, hun må jo ha undret seg litt over alle de trøtte naboene 😂😂 Nå bor jeg i enebolig igjen (halleluja) og her er det heldigvis stedet å sitte hvor ingen kan se deg. Anonymkode: 868e0...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå