Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 16 åringen kjøpte seg moped for egne penger. Far skulle fikse en liten ting, men endte med å ødelegge hele greia til et punkt hvor han selv ikke klarte å fikse den mer. Han ga den derfor til svogeren sin (som er mer handy) som igjen ga den videre til sin sønn. Far kjøper ny moped til 16åringen, med hensikt å gi den videre til yngre barn. Nå har stemor tatt kontakt og bedt om å få tilbake mopeden når nå 18åringen har fått lappen. 18 åringen har bedt om kompenasjon siden han brukte ganske mye penger på å kjøpe den første, og selvfølgelig kunne fått litt igjen ved salg. Stemor har sagt at det ikke kommer til å skje, men at hun forventer å få den slik at yngre søsken kan få den. Hva er riktig? Skal 18 åringen bare gi bort en moped eller er det rettferdig om far og stemor betaler litt? Anonymkode: 5e604...ac8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 16-åringen som kjøpte en moped må selvsagt få kompensert for kjøpet. Far bør betale det han/hun kunne fått igjen for å selge mopeden. Uten å ta hensyn til skaden han selv forårsaket selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden): 16-åringen som kjøpte en moped må selvsagt få kompensert for kjøpet. Far bør betale det han/hun kunne fått igjen for å selge mopeden. Uten å ta hensyn til skaden han selv forårsaket selvsagt. Takk! Er det jeg tenker også. Siden han tross alt betalte selv, og ikke fikk servert en moped Anonymkode: 5e604...ac8
Østerdølen Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 (endret) Det blir ikke riktig i det hele tatt. Her må stemor kompensere for pengene gutten har brukt, eller så står han fritt til å selge den slik han selv ønsker. Hadde jeg vært gutten, hadde jeg solgt den selv siden stemor er så frekk. Eventuelt får hun betale for den, samme pris som gutten kunne fått ved salg. Endret 30. august 2022 av Østerdølen
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Østerdølen skrev (Akkurat nå): Det blir ikke riktig i det hele tatt. Her må stemor kompensere for pengene gutten har brukt, eller så står han fritt til å selge den slik han selv ønsker. Hadde jeg vært gutten, hadde jeg solgt den selv siden stemor er så frekk. Eventuelt får hun betale for den, samme pris som gutten kunne fått ved salg. Problemet er jo at den står i fars navn så det er ikke bare bare å selge den heller. Anonymkode: 5e604...ac8
Østerdølen Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo at den står i fars navn så det er ikke bare bare å selge den heller. Anonymkode: 5e604...ac8 Jeg regner med at du er mor? Kan ikke du snakke med far da?Og forklare at det er veldig urettferdig at gutten skal tape mange penger på en sykkel fordi faren selv ødela den?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo at den står i fars navn så det er ikke bare bare å selge den heller. Anonymkode: 5e604...ac8 Hvilket navn stod den forrige mopeden på? Jeg hadde nok truet med litt av hvert dersom de har stjålet/gitt bort guttens moped. Om han ikke får solgt mopeden ville jeg beholdt den som gissel inntil jeg fikk betalt for den andre😝
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden): Hvilket navn stod den forrige mopeden på? Jeg hadde nok truet med litt av hvert dersom de har stjålet/gitt bort guttens moped. Om han ikke får solgt mopeden ville jeg beholdt den som gissel inntil jeg fikk betalt for den andre😝 Sto på far den også. Ble kjøpt da han bodde hos far ett års tid pga skole. Så sånn sett er det jo ikke tyveri, men ungen får jo ikke pengene heller Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 Østerdølen skrev (6 minutter siden): Jeg regner med at du er mor? Kan ikke du snakke med far da?Og forklare at det er veldig urettferdig at gutten skal tape mange penger på en sykkel fordi faren selv ødela den? Nei dessverre. Far er ikke tilsnakkende. Ellers hadde jeg selvsagt gjort det Anonymkode: 5e604...ac8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Sto på far den også. Ble kjøpt da han bodde hos far ett års tid pga skole. Så sånn sett er det jo ikke tyveri, men ungen får jo ikke pengene heller Anonymkode: 5e604...ac8 Det er vel strengt tatt tyveri om det er ungens penger. Forhåpentligvis betalt digitalt, slik at det finnes spor/dokumentasjon på at det var 16-åringen som betalte.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (18 minutter siden): Det er vel strengt tatt tyveri om det er ungens penger. Forhåpentligvis betalt digitalt, slik at det finnes spor/dokumentasjon på at det var 16-åringen som betalte. Joda, men det er ikke "tyveri" av mopeden, om du skjønner. Det blir mer "tyveri" om jeg beholder den her når den står i fars navn. Han har allerede truet med å melde den stjålet, så politiet er informert om at den befinner seg hos meg (jada, vi er der) Han ville nemlig ha 10.000 kroner (kjøpssum) av barnet, eller mopeden tilbake, fordi han måtte begynne å betale bidrag SJarmtroll Anonymkode: 5e604...ac8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Joda, men det er ikke "tyveri" av mopeden, om du skjønner. Det blir mer "tyveri" om jeg beholder den her når den står i fars navn. Han har allerede truet med å melde den stjålet, så politiet er informert om at den befinner seg hos meg (jada, vi er der) Han ville nemlig ha 10.000 kroner (kjøpssum) av barnet, eller mopeden tilbake, fordi han måtte begynne å betale bidrag SJarmtroll Anonymkode: 5e604...ac8 Han høres ut som et varp ja😅🙈
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (18 minutter siden): Han høres ut som et varp ja😅🙈 Helt nydelig! 😅 Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 La ungdomen sende krav til far på kjøpesummen siden det er han som har betalt for mopeden som far eide og ødela. Jeg tror ikke kravet blir foreldet før det har gått tre år uten at han har krevd pengene. Anonymkode: 4eb36...967
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): La ungdomen sende krav til far på kjøpesummen siden det er han som har betalt for mopeden som far eide og ødela. Jeg tror ikke kravet blir foreldet før det har gått tre år uten at han har krevd pengene. Anonymkode: 4eb36...967 Går det an? Via namsmann da? Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 For en jævel av en far. Gutten skal ha tilbake den summen han betalte for sin første moped, oppjustert til dagens verdi. Anonymkode: 3b82f...a80
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 Det rettferdige her er at han får det han betalte minus det den ville sunket i verdi på disse to årene. Altså det en like gammel moped i samme stand ville blitt solgt for nå. Han ville ikke fått igjen det samme som han betalte. Og så må man trekke fra forsikring i to år om far har betalt dette for gutten. Men er man forelder, så er man forelder, og da kan man være grei Anonymkode: bc012...111
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det rettferdige her er at han får det han betalte minus det den ville sunket i verdi på disse to årene. Altså det en like gammel moped i samme stand ville blitt solgt for nå. Han ville ikke fått igjen det samme som han betalte. Og så må man trekke fra forsikring i to år om far har betalt dette for gutten. Men er man forelder, så er man forelder, og da kan man være grei Anonymkode: bc012...111 Ja det er det jeg og tenker er rettferdig. At vi finner ut hva den samme ville kostet nå, og at han får det. Syns vel egentlig han kunne vært raus å spandert på han forsikringa for det er jo absolutt ingenting i kostnad (for far, han er mer enn godt stelt). Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 Men hvorfor ga far bort den første mopeden i utgangspunktet? Selv om den var ødelagt så er det forsatt ungdommens moped så lenge han har kjøpt den selv. Anonymkode: 1ffcb...635
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Men hvorfor ga far bort den første mopeden i utgangspunktet? Selv om den var ødelagt så er det forsatt ungdommens moped så lenge han har kjøpt den selv. Anonymkode: 1ffcb...635 Fordi han ikke klarte å fikse den og bestemte seg for å gi den til en i familien som kunne fikse den og gi den til sin sønn igjen Anonymkode: 5e604...ac8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 30. august 2022 #21 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi han ikke klarte å fikse den og bestemte seg for å gi den til en i familien som kunne fikse den og gi den til sin sønn igjen Anonymkode: 5e604...ac8 Hvorfor fikk ikke sønnen den igjen?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #22 Skrevet 30. august 2022 Har dere kvitteringer? Bankutskrift? I så fall kan jo gutten bevise at det var han som kjøpte mopeden og summen han betalte for den. Hvis dere har bevis for at gutten kjøpte mopeden, så ville jeg fremskaffet disse, deretter funnet ut hva samme moped ville blitt solgt for i dag - og så sendt krav til far på de pengene, og om far ikke vil betale de tilbake, tatt saken til Forliksrådet. Den faren er uansett null verdt for gutten, for far forsøker å bedra gutten, og vil i tillegg melde saken til politiet hvis han ikke får igjen ny moped, selv om det altså er gutten som taper penger her. Jeg håper far/stemor leser dette og kjenner seg igjen - far oppfører seg som en dritt og ikke som en ansvarlig far. Ingen gode fedre snylter slik på ungene sine som det denne faren gjør! Anonymkode: 55372...bee
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #23 Skrevet 30. august 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden): Hvorfor fikk ikke sønnen den igjen? Hm? Skjønte ikke hva du spurte om her? Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2022 #24 Skrevet 30. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har dere kvitteringer? Bankutskrift? I så fall kan jo gutten bevise at det var han som kjøpte mopeden og summen han betalte for den. Hvis dere har bevis for at gutten kjøpte mopeden, så ville jeg fremskaffet disse, deretter funnet ut hva samme moped ville blitt solgt for i dag - og så sendt krav til far på de pengene, og om far ikke vil betale de tilbake, tatt saken til Forliksrådet. Den faren er uansett null verdt for gutten, for far forsøker å bedra gutten, og vil i tillegg melde saken til politiet hvis han ikke får igjen ny moped, selv om det altså er gutten som taper penger her. Jeg håper far/stemor leser dette og kjenner seg igjen - far oppfører seg som en dritt og ikke som en ansvarlig far. Ingen gode fedre snylter slik på ungene sine som det denne faren gjør! Anonymkode: 55372...bee Nei det var når han bodde hos far, så jeg bare overførte penger til barnet (fra konfirmasjon) og det er det jeg var involvert i kjøpet av den… ja han er en elendig far og dette var bare toppen av alt… Anonymkode: 5e604...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #25 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Fordi han ikke klarte å fikse den og bestemte seg for å gi den til en i familien som kunne fikse den og gi den til sin sønn igjen Anonymkode: 5e604...ac8 Så han prøvde å fikse en gjenstand som ikke var hans. Og når ha ikke klarte det så ga han bort gjenstanden som fortsatt ikke var hans? Det er her dere burde protestert! Anonymkode: 1ffcb...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå