Gå til innhold

Har du opplevd seksuell trakassering?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det har jeg.

Lærer som kledde, hånd oppunder skjørtet på formell jobbmiddag, blitt holdt fast og tvangskysset av en kollega, slibrige kommentarer mm. Ingenting alvorlig, men ganske ubehagelig til tider.

Anonymkode: 5ff09...17d

Men er det seksuell trakassering? Jeg ville definert det mer alvorlig, som selsuelt overgrep. Er ikke trakassering mer verbalt, blikk, og ikke fysisk?

Anonymkode: 53eb7...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevd at en kollega trøkte seg inntil meg med ereksjon. Ellers har jeg opplevd fint lite, men jeg er veldig klar på grensene mine. Ikke redd for å si ifra.

Er nok litt flørtete ellers. Et klaps på rompa fra en kompis tolererer jeg.

Anonymkode: 68c01...2fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ser at politikere bla klager på dette, er det så vanlig altså? 

Jeg har aldri opplevd det, eller hvertfall ikke tolket noe til å være det. Vet ei venninne mener hun stadig blir utsatt for det, og hun er litt sånn bimbo aktig av utseende. Noen ganger føler jeg hun sier det for å "skryte", dvs få fram at hun er så fin at ingen kan styre seg. Andre ganger skjønner jeg ikke at det hun mener er trakassering er nettopp det.

Mulig jeg har sluppet heldig unna siden jeg ikke er "fin nok", eller at jeg bare ikke skjønner at jeg blir trakassert evt?

Er det vanlig? Og hvordan er det typisk folk blir trakassert? 

Ja, har opplevd det.

En jeg omtrent ikke hadde snakket med satte ut falske rykter på jobb om at han hadde fått meg i seng og at jeg var lett på tråden.

En tidligere sjef som var gift pleide klå når jeg måtte passere, spurte ofte hvordan jeg hadde klart å bli så deilig og sa leende at jeg en vakker dag måtte forvente at han kom til å bare «stikke den inn».  Var mange vitner til dette den gang som ba meg ringe hovedkontoret og si fra. 

Anonymkode: 59f7e...6b5

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan fortelle om en gymlærer som mistet jobben fordi han stadig var inne i jentegarderoben. På barneskolen! ? 

Hvor går grensene deres her? 

Og så sier du at det ikke er de mest alvorlige tingene, kanskje? 

Det er helt horribelt. Vi har en lang vei å gå skjønner jeg. 

Ja, det er alvorlig, men det jeg mente var at jeg har aldri blitt utsatt for å bli befølt eller utsatt for voldtekt og overgrep, som mange andre har opplevd, og som setter dype, ureparerbare spor. 

Det var ingen som snakket om sånt den gangen (80-tallet), vi syntes at han var ekkel, men vi var liksom bare glade for at han forsvant. Nå som jeg er voksen tenker jeg jo at det er veldig sannsynlig at han bare byttet til en annen skole og fortsatte som før, og hvem vet hva annet han drev med uten å bli tatt for det. 

Og det er også en ting som er bra med at dette snakkes om - det ville blitt langt mer oppstyr hvis en lærer oppførte seg sånn i dag. Det er rett og slett vanskeligere å leve ut sin indre gris uten at det får konsekvenser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men er det seksuell trakassering? Jeg ville definert det mer alvorlig, som selsuelt overgrep. Er ikke trakassering mer verbalt, blikk, og ikke fysisk?

Seksuell trakassering er vel definert som uønsket seksuell oppmerksomhet.  

Skrevet

Jeg er blitt seksuelt krenket av en eldre jente (som barn) og av en lærer.

Anonymkode: 9059b...bf1

Skrevet

Nei, aldri! Så jeg har vært heldig opp igjennom 🙏🏻

Anonymkode: 2db78...65f

Skrevet

Jeg ser ikke bimbo ut og har opplevd seksuell trakassering helt fra jeg var 9 år. Det er ikke noe «typisk» eller «utypisk» som skjer, det kan ta alle former. I mitt tilfelle alt fra sjikane med seksuelle undertoner og klåing på kroppen min til voldtekt. 

Anonymkode: 6b723...1fc

Skrevet

Nope. Er altfor stygg til det. 

Anonymkode: 6e99e...b50

Skrevet

Ja, har opplevd det og min datter (16) opplever det stadig nå. Rekorden er en mann på 67!! som mente han skulle bli den neste kjæresten hennes etter diverse slibrige kommentarer. #metoo er stadig relevant!

Anonymkode: 2d844...961

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, har opplevd det og min datter (16) opplever det stadig nå. Rekorden er en mann på 67!! som mente han skulle bli den neste kjæresten hennes etter diverse slibrige kommentarer. #metoo er stadig relevant!

Anonymkode: 2d844...961

Dette er forferdelig. Jeg priser meg lykkelig over å være så gigastygg at menn ikke finner meg interessant. Datteren min har også opplevd slibrige kommentarer fra voksne mannfolk, og hun er 14...

Skrevet

Ja, både via kommentarer og berøringer som ikke er ok. Og jeg ser helt ordinær ut, uten at jeg ser hva det skulle ha med noe å gjøre- som om hvordan man ser ut gjør seksuell trakassering mer eller mindre ok? Virkelig?

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden):

Ja, både via kommentarer og berøringer som ikke er ok. Og jeg ser helt ordinær ut, uten at jeg ser hva det skulle ha med noe å gjøre- som om hvordan man ser ut gjør seksuell trakassering mer eller mindre ok? Virkelig?

Nei, ikke ok. Mer eller mindre sannsynlig. 

Skrevet

Ett ord: menn... sukk.

Anonymkode: 9c65f...629

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke ok. Mer eller mindre sannsynlig. 

Nettopp. Jeg har aldri sagt at det er OK, men det er en kjensgjerning at pene damer oftere får kommentarer, blikk og tilnærmelser enn damer som ingen menn finner attraktive. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Jeg har aldri sagt at det er OK, men det er en kjensgjerning at pene damer oftere får kommentarer, blikk og tilnærmelser enn damer som ingen menn finner attraktive. 

Jeg finner ingen studie som kan bekrefte dette. Derimot finner jeg studier som sier at jo mer attraktiv en kvinne er, jo større er sjansen for at hun blir tatt på alvor når hun forteller om seksuell trakassering.

https://www.insider.com/less-attractive-female-victims-of-sexual-assault-are-not-believed-2021-1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg finner ingen studie som kan bekrefte dette. Derimot finner jeg studier som sier at jo mer attraktiv en kvinne er, jo større er sjansen for at hun blir tatt på alvor når hun forteller om seksuell trakassering.

https://www.insider.com/less-attractive-female-victims-of-sexual-assault-are-not-believed-2021-1

Dette er medaljens bakside. Årsaken er todelt - både fordi pene mennesker generelt blir mer trodd og bedre behandlet av de fleste, og fordi mange ikke tror at en stygg person kan bli utsatt for trakassering.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er medaljens bakside. Årsaken er todelt - både fordi pene mennesker generelt blir mer trodd og bedre behandlet av de fleste, og fordi mange ikke tror at en stygg person kan bli utsatt for trakassering.

Godt poeng. Dessverre har du nok helt rett i det. Jeg skulle ønske du tok feil, men du har nok rett.

Skrevet

Ja, jeg er blitt befølt på t-banen i europeiske storbyer , og har opplevd litt tafsing på utesteder i Norge også.

Men jeg synes ikke det er spesielt alvorlig (selv om det er dustete oppførsel, ikke bra osv.). Det er (for meg) ikke traumatisk. (Jeg forstår at det kan være annerledes hvis det er en person man er i et avhengighetsforhold til eller hvis man har vanskeligheter med å komme ut av situasjonen.) Men at noen tafser på deg på t-banen eller i køen til et utested? Jeg tror ikke jeg husker alle gangene det har skjedd en gang. Når det har skjedd har jeg markert høylytt overfor vedkommende at han oppfører seg håpløst, og så kommet meg vekk fra situasjonen. Og deretter ikke tenkt mer på det. Man trenger ikke å la seg påvirke av alle små hendelser. 

Anonymkode: ac4fa...53f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg er blitt befølt på t-banen i europeiske storbyer , og har opplevd litt tafsing på utesteder i Norge også.

Men jeg synes ikke det er spesielt alvorlig (selv om det er dustete oppførsel, ikke bra osv.). Det er (for meg) ikke traumatisk. (Jeg forstår at det kan være annerledes hvis det er en person man er i et avhengighetsforhold til eller hvis man har vanskeligheter med å komme ut av situasjonen.) Men at noen tafser på deg på t-banen eller i køen til et utested? Jeg tror ikke jeg husker alle gangene det har skjedd en gang. Når det har skjedd har jeg markert høylytt overfor vedkommende at han oppfører seg håpløst, og så kommet meg vekk fra situasjonen. Og deretter ikke tenkt mer på det. Man trenger ikke å la seg påvirke av alle små hendelser. 

Hvis det var din datter på 16-18 år som opplevde det du beskriver, så ville du si at hun ikke måtte la seg påvirke av små hendelser da? Hvis sønnen din blir beskyldt for å trakkasere jenter på den måten så ville du betrygget ham på samme måte? 

Anonymkode: ebe11...d37

Skrevet

Som ungdom fikk jeg innimellom uønsket tafsete tilnærming fra gutter. Hvor de tok på rumpa eller gjorde andre teite forsøk på å få seg et ligg. 

Jeg har derimot aldri opplevd at nei ikke betyr nei. Jeg har aldri følt det som trakassering eller overgrep og føler fortsatt ikke at det var trakassering. Det var bare teite gutter som prøvde på feil måte og tabbet seg ut.

Det er sånn jeg føler det, men har opplevd flere ganger at andre skal definere mine opplevelser som seksuell trakassering. Det syns jeg blir helt feil. Hvorfor prøve å tvinge andre til å føle seg som offer når de ikke gjør det? 

Anonymkode: 75a9d...2d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Som ungdom fikk jeg innimellom uønsket tafsete tilnærming fra gutter. Hvor de tok på rumpa eller gjorde andre teite forsøk på å få seg et ligg. 

Jeg har derimot aldri opplevd at nei ikke betyr nei. Jeg har aldri følt det som trakassering eller overgrep og føler fortsatt ikke at det var trakassering. Det var bare teite gutter som prøvde på feil måte og tabbet seg ut.

Det er sånn jeg føler det, men har opplevd flere ganger at andre skal definere mine opplevelser som seksuell trakassering. Det syns jeg blir helt feil. Hvorfor prøve å tvinge andre til å føle seg som offer når de ikke gjør det? 

Fordi de som har opplevd slikt faktisk er ofre for seksuell trakassering og overgrep?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de som har opplevd slikt faktisk er ofre for seksuell trakassering og overgrep?

Se der ja, selvfølgelig var første kommentar akkurat det jeg påpeker...

Nei, jeg har aldri vært offer for seksuell trakassering og overgrep. Jeg har vært utsatt for umodne gutter som har respektert et nei. De har aldri prøvd videre etter jeg har sagt jeg ikke er interessert. 

Det syns jeg andre skal respektere og ikke prøve å overtale meg til å føle noe annet. Andre kan føle de samme tilnærmingene som seksuell trakassering og overgrep, det respekterer jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Se der ja, selvfølgelig var første kommentar akkurat det jeg påpeker...

Nei, jeg har aldri vært offer for seksuell trakassering og overgrep. Jeg har vært utsatt for umodne gutter som har respektert et nei. De har aldri prøvd videre etter jeg har sagt jeg ikke er interessert. 

Det syns jeg andre skal respektere og ikke prøve å overtale meg til å føle noe annet. Andre kan føle de samme tilnærmingene som seksuell trakassering og overgrep, det respekterer jeg. 

Hva når disse "umodne guttene" fortsetter å ta på deg uten invitt når de er blitt voksne, når du er ute på byen, beføler deg på offentlig transport, i jobbsammenheng?

Anonymkode: 7ebdf...b7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker garantert heller ikke alle gangene jeg er blitt utsatt for slike små hendelser. Men jeg har opplevd mange ganger at det å "markere høylytt" ikke nødvendigvis nytter, hvor de fortsetter, eller at de får støtte av kompiser, at venner eller dørvakter har vært nødt til å gripe inn. Jeg har opplevd at de heller ikke nødvendigvis glemmer, selv om de fjerner seg, uansett om jeg har sagt fra saklig eller "markert høylytt" - og at de senere forsøker å overraske meg når jeg skal på toalettet der det er færre folk, at de venter utenfor når jeg skal hjem, at de følger etter for å finne ut hvor jeg bor. Eller "bare" at de setter ut stygge rykter om deg, kun fordi du avviste på en ordentlig måte. For det er dette forferdelig mange kvinner opplever! Det er ikke bare den ene invasjonen av sin intimsone, det er det at man etterpå også må være ekstra oppmerksom, slik at man ikke kommer for nær samme person igjen, at man ikke blir alene, at man må forsvare eget rykt osv. osv.

Før kvinner begynner å ta på alvor at også uinvitert "tafsing" utført av fremmede faktisk ER alvorlig, så vil menn fortsette å gjøre dette og se på det som en invitasjon til å fortsette - for mange kvinner bryr seg ikke, og "har ikke noe mot det" er dessverre for mange menn det samme som "liker det".

Anonymkode: 7ebdf...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...