Gå til innhold

Hvordan finner man et band man kan spille i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå snakker jeg ikke kjente band, men mer "garasjeband" man kan spille sammen, ha det gøy og være sosial. 

Sønnen min er en sær liten sak, han er ikke så glad i folk, men han har noen få gode, nære venner. Ingen av de spiller noe instrument, men sønnen min er selvlært på gitar og har nå gått kurs. Gitarlæreren mener han er som "skapt for å spille i band" og jeg er enig. Men, hvor finner man det? Kjøp og salg grupper på facebook? Finnes det et eget nettverk som disse ungdommene noe sted? 

Anonymkode: e58d1...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere en ungdomsklubb eller noe i nærheten? 

Anonymkode: 73839...954

Skrevet

Forhør dere ved kulturskolen, ved andre skoler, musikklubber i ulike sjangre (de vet gjerne om yngre som ønsker å spille sammen med andre, og noen gir også yngre en mulighet til å spille med eldre). Sett opp lapper osv.

Lykke til til gutten din!

Anonymkode: 374e6...3d0

Skrevet

Takk for svar! 

Vi har ungdomsklubb, men han ville nok heller gnagd av seg høyrearmen enn å risikere å spille for noen på skolen :)
Kan sjekke med kultursskolen, det var godt tips! Han er fryktelig sjenert, men vil gjerne ha noen andre å spille med. Kan hende han hadde proffitert bedre på å spille med noen litt eldre, voksne er ikke fullt så flaut og vanskelig som jevnaldrende. Han fikk innmari god kjemi med gitarlæreren, men han er på flyttefot vekk herfra så det er ikke mulig å koble noe der

Skrevet

Han må inn i miljøet, altså musikkmiljøet. Kjenner ikke gitarlæreren til dette og kan hjelpe han å få en fot innenfor før han flytter?

Det er litt forskjellig fra by til by, sted til sted, men som regel er det et musikkmiljø enten i/rundt kulturskolen, ungdomsklubben e.l

Jeg hadde en kjæreste i tenårene som spilte og de kjente liksom hverandre alle sammen. Det ble stadig dannet band og grupper på kryss og tvers. Men alle hadde jo gått på kulturskolen og lært, også hadde de en ganske stor gruppe på ungdomsklubben, det var "jamme-kvelder" en ukedag i måneden med 14 års grense på en pub som det vanligvis var 18 års grense på osv.

Anonymkode: bea6b...85b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han må inn i miljøet, altså musikkmiljøet. Kjenner ikke gitarlæreren til dette og kan hjelpe han å få en fot innenfor før han flytter?

Det er litt forskjellig fra by til by, sted til sted, men som regel er det et musikkmiljø enten i/rundt kulturskolen, ungdomsklubben e.l

Jeg hadde en kjæreste i tenårene som spilte og de kjente liksom hverandre alle sammen. Det ble stadig dannet band og grupper på kryss og tvers. Men alle hadde jo gått på kulturskolen og lært, også hadde de en ganske stor gruppe på ungdomsklubben, det var "jamme-kvelder" en ukedag i måneden med 14 års grense på en pub som det vanligvis var 18 års grense på osv.

Anonymkode: bea6b...85b

Nei, han kjente ikke til noen her som spiller det sønnen min spiller. Han (læreren) var i "jazz-miljøet", men siden han nå skal/har flyttet så var det ikke så mye å hente der. 

Vi har en slags klubb her i byen, hvor jeg vet de arrangerer åpen scene og slike ting. Forsøkte å komme i kontakt med de på facebook for å sjekke evt. aldersgrenser, men har ikke fått respons. Kan sende de en mail, kanskje. 

Skjønner miljøene blir litt sånn at alle kjenner alle. Sønnen min sier de ikke har noe særlig av dette på skolen, det er liksom fotball som er det store her vi bor, og "alle" spiller fotball. 

Får oppfordre han til å sjekke litt rundt (mamma kan ikke fikse alt heller), vet han har fått god kontakt med noen av de som jobber på en musikkbutikk i byen så han har blitt invitert med på noe konserter via dem (som også har 18 årsgrense, men han får komme med en voksen) 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Der har du et utgangspunkt. Ta han fortsatt med på konserter hvor han kommer inn med voksne! 

Jeg fornemmer at sønnen din kommer til å komme en vei her 🙂 sjekk ut klubber og gode lærere der dere bor. Husk all erfaring er god erfaring. DET er det viktigste nå! 

Heier hardt på han 🙂

Skrevet
NotNaomi skrev (36 minutter siden):

Der har du et utgangspunkt. Ta han fortsatt med på konserter hvor han kommer inn med voksne! 

Jeg fornemmer at sønnen din kommer til å komme en vei her 🙂 sjekk ut klubber og gode lærere der dere bor. Husk all erfaring er god erfaring. DET er det viktigste nå! 

Heier hardt på han 🙂

Takk! :) Han er veldig flink, og har lært masse selv før han fikk kurs i gave☺️ Er nok veien å gå for han, han spiller hele dagen. Får undersøke om mussiklærerene på skolen kanskje vet om noe, ett par av de spiller i band selv ☺️

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Takk! :) Han er veldig flink, og har lært masse selv før han fikk kurs i gave☺️ Er nok veien å gå for han, han spiller hele dagen. Får undersøke om mussiklærerene på skolen kanskje vet om noe, ett par av de spiller i band selv ☺️

Han må høre på Jimmy Hendrix, på Johnny Winther og ikke minst Jimmy Page også 😊 det er legender han vil lære mye av. Og sikkert flere. Øystein Sunde er fks en sinnsyk god gitarist. For å ta en norsk eksempel 🙂

👍for sønnen din. 

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Han må høre på Jimmy Hendrix, på Johnny Winther og ikke minst Jimmy Page også 😊 det er legender han vil lære mye av. Og sikkert flere. Øystein Sunde er fks en sinnsyk god gitarist. For å ta en norsk eksempel 🙂

Han gjør det allerede :) han kan artister jeg ikke har hørt om og er veldig interessert i eldre gitarister. Ikke noe listepop på denne gamle sjelen

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han gjør det allerede :) han kan artister jeg ikke har hørt om og er veldig interessert i eldre gitarister. Ikke noe listepop på denne gamle sjelen

Det ante meg... 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...