Gå til innhold

Mal huset i farger!

Anbefalte innlegg

Hvite hus i haug og klynge skjemmer ut alt annet enn sørkandsbyet  Jeg ser så utrolig mange stygge hvite hus i uavstemte sjatteringer og nyanser som tilsammen gir mange boligområder et halvskittent og trist uttrykk. Ikke alle hus kler hvitt. Ikke alle hvitfarger er pene på hus. Og fargen på ditt hus kan bli inderlig grellmøkkete når naboens er hakket hvitere. 

Så hvorfor ikke gå for en farge? Hva er din foretrukne farge på hus (da altså bortsett fra hvitt, som ikke er en farge)? 

Anonymkode: 6c72e...c44

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144433357-mal-huset-i-farger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvite hus i haug og klynge skjemmer ut alt annet enn sørkandsbyet  Jeg ser så utrolig mange stygge hvite hus i uavstemte sjatteringer og nyanser som tilsammen gir mange boligområder et halvskittent og trist uttrykk. Ikke alle hus kler hvitt. Ikke alle hvitfarger er pene på hus. Og fargen på ditt hus kan bli inderlig grellmøkkete når naboens er hakket hvitere. 

Så hvorfor ikke gå for en farge? Hva er din foretrukne farge på hus (da altså bortsett fra hvitt, som ikke er en farge)? 

Sørlandsbyer*

Selv om jeg også er for mer farger, så vil jeg langt heller at flere maler husene sine hvite enn de mørk-mørkebrune-nesten-svarte og svarte fargene "alle" nå velger. Som om det skulle være bra etter det grå-helvete som har vært så in i flere år.

Ja, til farger og hvitt. Og heller hvitt enn grått og svart!

Anonymkode: a4256...4fc

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg også er for mer farger, så vil jeg langt heller at flere maler husene sine hvite enn de mørk-mørkebrune-nesten-svarte og svarte fargene "alle" nå velger. Som om det skulle være bra etter det grå-helvete som har vært så in i flere år.

Ja, til farger og hvitt. Og heller hvitt enn grått og svart!

Anonymkode: a4256...4fc

Enig!

Anonymkode: f9692...021

Annonse

Nå bor jeg i en sørlandsby da, så her er mange hvite gamle sørlandshus. Det må være som det er.

Men jeg synes grått er mye verre enn hvitt. De grå byggefeltene som er overalt, det er så trist. Særlig de nyere byggefeltene med bittesmå tomter og firkanta hus med flatt tak. Flatspreng, flest mulig hus på minst mulig plass og mal de alle grå eller grå-sort. Blir jo deprimert bare av tanken.

Det selger jo, behovet for boliger er der, så folk kjøper. Utbyggerne tjener godt med penger og det blir flere og flere av disse gråsorte legobyene.

Men kommer det en enebolig til salgs på feltene som ble bygget på 50 og 60 tallet, den gangen folk fikk kjøpe en tomt på rundt et mål og bygde det huset de ville, da blir det revet vekk omtrent før første visning. Jeg digger disse feltene, med litt variasjoner i terreng, litt fjellknatter og trær, mange forskjellige hus og mange forskjellige farger. Jeg er sikker på at om noen utbyggere tok sjansen på å bygge slike felt ville de fått solgt boligene for en mye høyere pris...

Selv bor jeg i et gult hus fra 1952, bygget på da siden det var ganske små hus dengangen.

Anonymkode: ae82a...467

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Sørlandsbyer skal være hvite, det er det fineste synes jeg.

Anonymkode: 79798...541

Det er derfor Kristiansand ikke er en typisk sørlandsby, men bare en by på Sørlandet. Risør, Tvedestrand, Grimstad, Lillesand og Mandal er typisk idylliske sørlandsbyer. 

Anonymkode: 413ab...d19

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske jeg hadde en hage og omgivelser rundt som "kledde" freshe farger, da ville jeg hatt en kul farge på huset! :)
Men jeg har en simpel hage med 2 trær og en thujahekk, så hvitt er liksom safe

Anonymkode: 979d6...b63

Hmm, det argumentet har jeg ikke hørt før... Kler ikke omgivelsene til huset farge?

Hvorfor kler ikke en enkel hage med to trær og en hekk farge? Jeg vil jo heller si at en enkel hage trenger litt farge...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hmm, det argumentet har jeg ikke hørt før... Kler ikke omgivelsene til huset farge?

Hvorfor kler ikke en enkel hage med to trær og en hekk farge? Jeg vil jo heller si at en enkel hage trenger litt farge...

Jo, men når jeg ser for meg en fresh farge så tenker jeg kanskje litt utenfor "normalen". Turkis hus med sterke farger på karmene, omringet av svære fruktrær, hengekøyer i trærne, lys som henger overalt og maaaasse masse blomster! Er liksom det bilde jeg har i hodet av hva som kan kle ting :)
Forøvrig er gata mi fulll av hus med helt vanlige husfarger. Er ikke mange hvite, faktisk. Mye rødt, gult, ett par svarte osv... 

Anonymkode: 979d6...b63

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde ikke orket hvis naboen hadde malt huset i en knallgul farge. Man vil ha det rolig rundt seg. Husene skal gli litt inn i naturen synes jeg. Om du maler stua di sjokk rosa, så er det bare kult. 

Anonymkode: 67b6d...0a4

Jeg liker farger, er nok personlig mest glad i grønne og blå toner. På Sørlandet kan det være riktig så flott med gult. 

Men, ikke bare enkelt å velge farger i land som Norge hvor nabokrangel står høyt på lista 😅 Her i byen ble det stor oppstandelse da noen valgte turkis på husets, artikler i avisa og klager med saksbehandling i kommunen. Hjelpes sier nå jeg bare, det her var ikke i noe vernet område eller med spesielt gjennomført stil, så hva i all verden🤯

Anonymkode: 3aefe...33c

Annonse

I mitt nabolag er hvite hus i mindretall. Her er det mest hus i ørten grånyanser. Nyere hus er mest brune, brunsvarte og svarte. Vi har hus fra - 53, og det var okserødt da vi flyttet inn. Det kler mye bedre å være i den offwhite fargen tidløs, som det er nå. Både på grunn av tomten og husets fasong. Jeg personlig liker ikke røde eller grønne hus. Gult kan være fint. Vi har et tyggisrosa hus i byen. Sprekt, men pent et det ikke. 

Anonymkode: e38ff...505

Gjest NotNaomi

Jeg skrev innlegg om omtrent det samme for flere måneder siden. Hvorfor er så mange hus hvite? 

Jeg syns derimot ikke at de skjemmer ut noe, men at det kan bli ganske kjedelig ja. Alt kommer an på beliggenhet. Bor du ved kysten i mildt klima er det neppe noe som er vakrere enn hvite hus mot sjøen/havet og med fargerike blomster i hagene. Helt nydelig er det. 

Men. Så kommer du hit til Oslo hvor det unektelig blir dritt kjedelig med hvite og grå hus. Få på farge! Gjør Oslo litt hyggeligere å komme inn i, for skal du oppleve hovedstaden på det fineste må du kjenne til strøkene utenfor inngangen fra E6 ihvertfall. Jeg tror byen er den verste i Europa i så måte! 

Men så finner du de fine strøkene når du er kjent. Langs Akerselva, på Grünerløkka og tildels på Frogner. DA blir det brått et helt annet inntrykk. Men ikke kult nok dessverre

Nordmenn er trauste. Alt blir ofte traust. Mal i vei sier jeg! Sprit opp tilværelsen litt. 

Endret av NotNaomi

Jeg synes det er fint med farger, bor selv i en tomannsbolig som er lys grå med hvite karmer, ikke noe særlig fint, neste år er planen å male det hvitt. Siden det er det som passer inn i nabolaget, de fleste her har brune, svarte og hvite hus. Jeg likte disse. https://www.google.com/search?q=Hus+med+blå+farge&client=ms-android-samsung-rvo1&prmd=imsvn&sxsrf=ALiCzsZbb_64CJu-9fem32W3fdKF6s1G1w:1661804578162&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiVt8S88Oz5AhUDOXoKHb0pAewQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=631&dpr=3

Anonymkode: 08451...97a

Endelig har jeg fått malt huset slik at det ikke stikker seg ut i nabolaget. Heldigvis fikk jeg med meg familien på fargen Dempet sort. Det ble ordentlig pent! Rødt, grått, hvitt og sort på alle husene i området, og vi bor tett. Stilig. 

Anonymkode: c24b2...c99

Jeg er blitt lei av hvite og gråe hus og blitt såå glad i gule hus. Ikke okergult da, det har jeg bodd i for noen år siden, med grønt rundt vindu (æsj). Vi solgte pga brudd så rakk ikke å male. 

Nå sikler jeg etter lysegult med hvitt rundt vnduer. Det er så glad en farge og er solens farge og ville absolutt passe på sørlandet ☀️

Selv leier jeg nå leilighet og får ikke gjøre som jeg vil 🙄

Anonymkode: 390f3...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...