Gå til innhold

Bekymret for sønnen min…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 18 år. De siste ukene har vi blitt bekymret for hva han holder på med. 
det begynte med at han plutselig ikke kom hjem på natta lenger rett før skolestart. Han ga ikke beskjed, så vi ba han si fra når han ikke kom hjem på natt. Så startet skolen, og han forsette med og ikke komme hjem. Så han ikke på flere dager. Ga beskjed bare innimellom. Svarer på mld bare innimellom etter litt mas. 
Han sier han er hos en kamerat. Og at det er greit for foreldrene til kameraten at han er der. Vet ikke hvordan han gjør det med mat og drikke. Han har også fått seg kjæreste, men hun er 16 år, så tror egentlig ikke han er der hele tiden. 
Så sa han på mld at han ønsket å slutte på skolen (går siste året på vgs), at han er lei folk og trenger ei pause. 
I tillegg trener han på treningssenter der fokuset er å bygge muskler. Det er et voldsomt fokus på det. Og han bor omtrent på dette treningssenteret. Flere timer hver dag. Og da jeg kikket i treningsdagboka hans her om dagen, var det skrevet en slags oppskrift på på ulovlige midler som skal inntas for å bygge muskler. Han har alltid vært i mot slik, men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Syns det er flere varseltegn her. Men, så er han 18 år og voksen. Er begrenset hva vi får gjort. 
Har ikke fått snakket med han heller da han bare er innom hjemme av og til en kjapp tur. Og ofte når vi ikke er hjemme. 
Vet rett og slett ikke hvordan vi skal gå fram her. 
Noen gode tips og råd?

Anonymkode: d0cfb...cd5

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Oppskrift? Hvis han har begynt med steroider så vær forberedt på at han vil bli aggresiv og utilregnelig. Ikke noe stoff er så farlig for hodet som akkurat det. Ingenting. Så ta en prat med han, og innrøm at du så i treningsdagboka hans. 

Skrevet

Stopp pengekrana? 

Anonymkode: 56c28...88d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Stopp pengekrana? 

Anonymkode: 56c28...88d

Han får ikke penger fra oss. 

hi

Skrevet
NotNaomi skrev (29 minutter siden):

Oppskrift? Hvis han har begynt med steroider så vær forberedt på at han vil bli aggresiv og utilregnelig. Ikke noe stoff er så farlig for hodet som akkurat det. Ingenting. Så ta en prat med han, og innrøm at du så i treningsdagboka hans. 

Ja, det det stod daglig inntak, navn på midler og mengde. 

hi

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det det stod daglig inntak, navn på midler og mengde. 

hi

Ok. Hva med å kontakte politiet? 

Hvis dette er ulovlige midler og det er et stort fokus på muskelbygging på treningsstudioet han er, så tipser du dem. Jeg gjentar at ingenting er så farlig for psyken som disse stoffene, og mest sannsynlig er det i omløp på senteret han trener. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Her ville jeg konfrontert han med hva dere har funnet ut av og sagt at dette her må han fint slutte med eller så gir du beskjed til trenings senteret at han tar dette. Ingen trenings senter ønsker å ha medlemmer som missbruker stoffer hos seg. Og hvis han skal fortsette å bo hos dere så får han ikke gå på dette og forklare hvor alvorligt dette er. Kanskje innformere foreldrene til kompisen hans og om dette

Skrevet

Jeg ville kontaktet Antidoping Norge hvis senteret han trener på er tilsluttet Rent Senter:

https://www.antidoping.no/forebygging/rent-senter

Og jeg ville i tillegg snakket med politiet.

Når han får tak i såpass mye stoff så er dette organisert, enten det er innenfor eller utenfor senteret.

Han vet han er sterkt ute og kjøre, så jeg tror ikke det vil ha noen hensikt "bare" å snakke med ham, for han er allerede for langt inni dette til at dere kan hjelpe ham ut av det alene.

Ville også kontaktet skolens helsesykepleier og kommunens ressursteam/rusteam for å be om råd.

Lykke til, HI :klem:

Anonymkode: c0a15...51c

Skrevet

her må dere bare få han hjem med engang, skjønner godt dere er redde. han kommer til og havne på kjøret hvis dere ikke reagerer nå

Anonymkode: a7d99...628

Skrevet

Jeg har en bror som var veldig ute på dette. Trente og sprøyt inn. Samtidig så røykte han og drev med andre narkotika problemer. Her må dere rett og slett som familie hanke han inn fort som mulig og få han vekk i fra det miljøet han er i. Driver vennene med dette så hold han vekke fra de. Bror min var 20 da vi fant det ut og var mange som hjalp oss i denne situasjonen. At han er voksen eller ei så er det mer viktig nå og vise han at dere bryr dere og gjør alt for å få han tilbake igjen. Har sett så mange som har blitt totalt ødelagt av denne driten og har ikke noe liv igjen. Kontakt alt dere kan, fastlege, skolen han går på, trenings senteret, familien til de han er med, damas familie og gjør det vanskelig for han.  Er kun det som hjelper. Han er ikke voksen selv om han er 18 år

Anonymkode: b2931...543

Skrevet

Jeg er enig med de andre, her nytter det ikke med silkehansker og tilrettelegging, her må det hjelpes med hard hånd.

Han kommer til å bli rasende på deres innblanding, men klarer dere å få han ut av dette vil han i etterpåklokskapen se at dere gjorde det fordi dere er glad i han og ville hjelpe han ut.

Sett deg ned på mandag og kontakt alle du kan tenke deg å kontakte, skolen og helsesykepleier der, antidoping Norge, senteret han trener på, foreldrene til vennene, politiet osv.

Til han selv må du bare si rett ut hva du har funnet ut, og hvor redd du er for han. Fortell at du skjønner at han er dypt inne i dette og akkurat nå ikke ser hvor farlig det han driver med er, men av omsorg og kjærlighet for han må du gjøre alt du kan for å prøve stoppe galskapen før han gjør uopprettelig skade på kroppen sin.

Han blir nok forbannet, og kanskje stenger han deg helt ute en stund. Men fortsett å bry deg, send meldinger til han, fortell at du tenker på han, at du alltid vil være der om han trenger hjelp, at han alltid kan ringe og sånne ting.

Noe skikkelig dritt det han har rotet seg opp i, men en 18 åring med skylapper ser ikke alltid sitt eget beste. Lykke til med jobben som må gjøres.

Anonymkode: 0163c...7d0

Skrevet

Enig med de over. Politi osv. Går dette for langt så mister dere han for alltid. Han er ung og dum...her trenger han hjelp. Frivillig eller ikke...

Anonymkode: 44f14...d0d

Skrevet

Håper dere kan hjelpe å få han unna dette. Masse lykke til! 

Anonymkode: 2e6a5...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...