Musemor med tre søte små Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Min sønn på 7 år hadde et lite uhell på onsdag. Han hadde lyst på eple, og han vil ALLTID ha eplet sitt oppkuttet. Han så også at både mamma og pappa var litt opptatt i etasjen under kjøkkenet så han fant frem skjærebrett, fant ikke barnekjøkkenkniven (som lå i oppvaskmaskinen) og tok en biffkniv istedenfor. Det må jo gå galt siden den ikke er lager for å dele epler, og han har nå 3 fine sting i fingeren etter en liten tur på legevakten. Jeg har fått noen reaksjoner i ettertid foruten stakkars gutten. Reaksjoner som at så flinke vi er til å slippe til barna på kjøkkenet, det at han kan finne frem på kjøkkenet betyr at han er kjent der og det vil han ha godt av senere og lignende kommentarer... Ja da, barna mine har fått være med kjøkkenet siden de selv hadde lyst til å prøve, og han på 7 har lenge vist hvor ting er, men er det nå så unormalt? Trodde det var helt normalt å ta med barna på kjøkkener fra barnehage alderne. Når fikk deres barn lov til å hjelpe til på kjøkkenet, og bruke kniv?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 De har fått oppgaver etter alder, men har fått være med fra de begynte å ønske det, så fra de var et par år. Usikker på når de fikk ordentlig (barne) kniv, men tror ca 3 år. Anonymkode: 58d89...8e9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 Jeg vil slippe mine til tidlig, forsøker jo å gjøre dem delaktig i hverdagsaktiviteter fra de er helt små. Er også oppvokst med at det er normalen. Jeg hadde også et uhell selv med en kniv jeg normalt ikke brukte, hadde riktignok fått den av min mor med formaninger om bruk, men det glemte jeg i leken ute. Ble et lite kutt som førte til at fingeren har vært litt skjev etterpå, men ingen alvorlig skade. En venninne av meg hadde et uhell med en kniv som var altfor lite skarp til den oppgaven hun skulle (hennes mor var overforsiktig), det førte til en større skade i hånden, og bare flaks gjorde at hun ikke fikk varige men. Etter det krevde min venninne å få bruke riktig redskap Men ja, det er en del som er overforsiktig, som forsøker å skjerme barna for alt mulig, pakker dem inn i bobleplast - ikke får de klatre, ikke får de utforske, ikke får de lære å bruke kniv osv. Og så er det en annen gruppe som mener de skal la ungene få slippe å "jobbe" (dvs. være med på vanlige huslige oppgaver innendørs/utendørs) og derfor ikke vil inkludere ungene i slike aktiviteter. Begge deler er misforstått omsorg. Jeg har to venninner jeg tok ordentlig tak i, de så heldigvis at de var på vei i feil retning og hentet seg inn igjen, lot ungene få prøve seg, lot ungene lære og lot ungene delta. God bedring til din selvstendige gutt Anonymkode: 899a5...d32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Fra ca 5 år. De fikk da sine egne kniver, en spesiell ‘barnekniv’ fra en japansk merke, og brukte kun disse på kjøkkenet. Fra 6-7.trinn kunne de bruke vanlige kniver. Anonymkode: df5b8...1b1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Minstemann på 6 år har vært med på kjøkkenet siden 3 års alderen. Røre i grytene, flippe pannekaker, hakke kjøttdeig,skjære opp grønnsaker. Eldste har ikke samme interesse Anonymkode: 969bb...3df
Optatium Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 Begge mine vil (men må også) hjelpe til. Yngste er 4, har bidratt i smart ett år. Det er viktig lærdom syns jeg. De har en liten skarp kniv, vet ikke om den kalles en barnekniv, men den er passe i størrelse og ikke alt for skarp.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Det der kan like godt skje voksne. Hvor mange voksne er ikke på legevakten i helgene med avokado-kutt, for eksempel? Mange. Anonymkode: 5d573...a60
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 De skar opp grønnsaker til fredagstacoen fra de var 4-5 år. Man tilpasser jo aktiviteten etter ferdighetene. Stikke ut pepperkaker, leke med oppvasken og elte brøddeig fikk de gjøre lenge før den tid også. Anonymkode: 61a72...337
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 Mine har vært med på kjøkkenet fra de var små og de har ikke hatt barnekniver. Har ikke vært noen uhell som ikke har kunnet behandles med plaster om det idet hele tatt har vært det. Når jeg tenker etter nå så har jeg igrunn bare kniver som kan brukes til det ungene kutter. Har noen spessialkniver gjemt bort ett eller annet sted, men siden jeg aldri kom på de når jeg egentlig skulle bruke de la jeg de vekk. Jeg kuttet meg når jeg skulle dele meg ett eple når jeg var liten, det var også en slik kjøttkniv. Fortsatt arr siden jeg ikke torde vise det til mamma… jeg skulle jo ha sovet. Men nei, det er færre og færre mindre banr som er med på kjøkkenet. Begge ungene har kommentert dette når de har begynt med matlagning på skolen. De har syntes det har vært rart at noen bruker vanlig bestikk kniv når de skal kutte ting. De må bli lært hvordan de bruker en større kniver som er for slikt. Anonymkode: 07dc5...311
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 Min tiåring får bruke kjøkkenknivene under oppsyn. Han har adhd og trenger litt hjelp til å holde fokus n Anonymkode: 287df...898
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men nei, det er færre og færre mindre banr som er med på kjøkkenet. Begge ungene har kommentert dette når de har begynt med matlagning på skolen. De har syntes det har vært rart at noen bruker vanlig bestikk kniv når de skal kutte ting. De må bli lært hvordan de bruker en større kniver som er for slikt. Anonymkode: 07dc5...311 Sønnen min var rysta etter en slik time - kompisen hans visste ikke engang at det skulle ligge ei skjærefjøl under, så han hadde skåret ting rett på benken og laget masse hakk…. Anonymkode: 61a72...337
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 Ingen barnekniver på vårt kjøkken. Barna har deltatt i matlaging siden de var små, og kan håndtere ulike kniver. Da de begynte å kutte grønnsaker fikk de bruke små grønnsakskniver. De var eldre før de brukte kokkekniv. Anonymkode: 9ab57...79f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 16 hours ago, Musemor med tre søte små said: Min sønn på 7 år hadde et lite uhell på onsdag. Han hadde lyst på eple, og han vil ALLTID ha eplet sitt oppkuttet. Han så også at både mamma og pappa var litt opptatt i etasjen under kjøkkenet så han fant frem skjærebrett, fant ikke barnekjøkkenkniven (som lå i oppvaskmaskinen) og tok en biffkniv istedenfor. Det må jo gå galt siden den ikke er lager for å dele epler, og han har nå 3 fine sting i fingeren etter en liten tur på legevakten. Jeg har fått noen reaksjoner i ettertid foruten stakkars gutten. Reaksjoner som at så flinke vi er til å slippe til barna på kjøkkenet, det at han kan finne frem på kjøkkenet betyr at han er kjent der og det vil han ha godt av senere og lignende kommentarer... Ja da, barna mine har fått være med kjøkkenet siden de selv hadde lyst til å prøve, og han på 7 har lenge vist hvor ting er, men er det nå så unormalt? Trodde det var helt normalt å ta med barna på kjøkkener fra barnehage alderne. Når fikk deres barn lov til å hjelpe til på kjøkkenet, og bruke kniv? han var vel 2-3 år når han begynte, aldri skrape kniver da, liker det fortsatt og nærmer seg 10 Anonymkode: 8e8d3...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå