Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #76 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): På en tesla? Vi kjørte i Danmark i sommer, den halverer virkelig ikke rekkevidden. Da må du gjøre noe med kjøreteknikken din 😅 Vi har tesla model 3, long range. Den ramler kanskje noe om vinteren, men klarer fint 50 mil. Jeg har til og med opplevd under rette kjøreforhold lengre rekkevidde enn forventet (i hvert fall når jeg kjører den, mannen er litt mer gass/brems type) Anonymkode: 2423a...401 Eh, nei. Det sier seg selv at rekkevidden går betraktelig ned ved kjøring i høy hastighet. Nå har jeg i sommer vært på ferie i en Hyundai kona, en Audi E-tron, en Tesla (husker ikke modell) og en Mercedes EQC. Samtlige biler kjørt av ulike sjåfører, i høy hastighet. Rekkevidden går selvsagt betraktelig ned. I Danmark stod for øvrig seks biler bak oss i kø for å lade på den eneste hurtigladeren som var tilgjengelig. Ellers kjører jeg ganske jevnt, og bruker autocruise når jeg kan. Så det er lite gass og brems. Jeg har opplevd at vår bil fint kan klare 50 mil når det er bilkjøring, men definitivt ikke på langkjøring. Det er bare å glemme. Vi har forresten hatt elbil i seks-syv år, så jeg ser mange av fordelene, men jeg ser definitivt ulempen av ladekø (som jeg har stått i mange ganger i mitt liv), alle appene og ventetiden. Det er et minus. Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #77 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Eh, nei. Det sier seg selv at rekkevidden går betraktelig ned ved kjøring i høy hastighet. Nå har jeg i sommer vært på ferie i en Hyundai kona, en Audi E-tron, en Tesla (husker ikke modell) og en Mercedes EQC. Samtlige biler kjørt av ulike sjåfører, i høy hastighet. Rekkevidden går selvsagt betraktelig ned. I Danmark stod for øvrig seks biler bak oss i kø for å lade på den eneste hurtigladeren som var tilgjengelig. Ellers kjører jeg ganske jevnt, og bruker autocruise når jeg kan. Så det er lite gass og brems. Jeg har opplevd at vår bil fint kan klare 50 mil når det er bilkjøring, men definitivt ikke på langkjøring. Det er bare å glemme. Vi har forresten hatt elbil i seks-syv år, så jeg ser mange av fordelene, men jeg ser definitivt ulempen av ladekø (som jeg har stått i mange ganger i mitt liv), alle appene og ventetiden. Det er et minus. Anonymkode: a1972...c35 *bykjøring Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #78 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Men det er jo aldri reelt 50 mil. Det er reelt 50 mil med bykjøring. Med kjøring i 100-110 (eller 130 som i Danmark), kan du nærmest halvere den rekkevidden. Anonymkode: a1972...c35 Halvere? Du er jo rimelig svimmel. Hvis du har en elbil som gjør dette bør du ha den på verksted for å sjekke. Har du ikke elbil kan du slutte å komme med slike påstander før du har hold i dem. Vi kjørte 10.000 km i sommer og merka ikke noe til halvert kjørelengde ved høyere hastighet. Og vi har en veldig tung elbil med store felger. Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #79 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Halvere? Du er jo rimelig svimmel. Hvis du har en elbil som gjør dette bør du ha den på verksted for å sjekke. Har du ikke elbil kan du slutte å komme med slike påstander før du har hold i dem. Vi kjørte 10.000 km i sommer og merka ikke noe til halvert kjørelengde ved høyere hastighet. Og vi har en veldig tung elbil med store felger. Anonymkode: 3b5f6...c91 Klarer du ikke å diskutere uten å ty til personangrep? Jeg har hatt KUN elbil i snart syv år, og det er ikke aktuelt å bytte til fossilbil. Jeg har hatt flere ulike typer, og over lengre perioder kjørt mange ulike typer elbiler. Der er faktum at rekkevidden blir betraktelig kortere ved langkjøring i høy hastighet. Du kan jo selv lese her: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/sa-mye-mer-strom-bruker-elbilen-pa-motorveien#:~:text=Gjennomsnittshastigheten for hele turen ligger,prosent av rekkevidden om vinteren. Da sier det seg selv at rekkevidden vil synke ytterligere enn det testen påviste når du kjører med en hastighet på 130 km/t (som det er på mange motorveier i Danmark). Eller Tyskland, for den del. Det MERKES godt. Det gjorde det på alle de fire bilene jeg kjørte i sommer. Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #80 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Klarer du ikke å diskutere uten å ty til personangrep? Jeg har hatt KUN elbil i snart syv år, og det er ikke aktuelt å bytte til fossilbil. Jeg har hatt flere ulike typer, og over lengre perioder kjørt mange ulike typer elbiler. Der er faktum at rekkevidden blir betraktelig kortere ved langkjøring i høy hastighet. Du kan jo selv lese her: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/sa-mye-mer-strom-bruker-elbilen-pa-motorveien#:~:text=Gjennomsnittshastigheten for hele turen ligger,prosent av rekkevidden om vinteren. Da sier det seg selv at rekkevidden vil synke ytterligere enn det testen påviste når du kjører med en hastighet på 130 km/t (som det er på mange motorveier i Danmark). Eller Tyskland, for den del. Det MERKES godt. Det gjorde det på alle de fire bilene jeg kjørte i sommer. Anonymkode: a1972...c35 Halvere roper du om...22% er det i artikkelen....Det er vel et stykke fra 22% til halvere? Og tror du fossilbil minsker bruken ved høye hastigheter? Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #81 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Halvere roper du om...22% er det i artikkelen....Det er vel et stykke fra 22% til halvere? Og tror du fossilbil minsker bruken ved høye hastigheter? Anonymkode: 3b5f6...c91 Jeg skrev "nesten halvere". 22% er ved hastighet i 110. Den vil altså øke ytterligere ved høyere hastighet. Jeg roper for øvrig ikke. Ellers vil en tank tåle langt mer enn 50 mil i utgangspunktet, med mindre du har en bil med svært liten tank. Så det er ikke noe å trekke inn. Du må ikke tanke like ofte som du må med elbil. Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #82 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg skrev "nesten halvere". 22% er ved hastighet i 110. Den vil altså øke ytterligere ved høyere hastighet. Jeg roper for øvrig ikke. Ellers vil en tank tåle langt mer enn 50 mil i utgangspunktet, med mindre du har en bil med svært liten tank. Så det er ikke noe å trekke inn. Du må ikke tanke like ofte som du må med elbil. Anonymkode: a1972...c35 Den vil altså øke ytterligere ved høyere hastighet Hvor mye da? Litt spent på dette svaret nemlig for i sommer kjørte vi raskere enn dette i snitt deler av turen og vi var ikke i nærheten av halvert lengde på batteriet. Husk også på regenerering. Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #83 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Eh, nei. Det sier seg selv at rekkevidden går betraktelig ned ved kjøring i høy hastighet. Nå har jeg i sommer vært på ferie i en Hyundai kona, en Audi E-tron, en Tesla (husker ikke modell) og en Mercedes EQC. Samtlige biler kjørt av ulike sjåfører, i høy hastighet. Rekkevidden går selvsagt betraktelig ned. I Danmark stod for øvrig seks biler bak oss i kø for å lade på den eneste hurtigladeren som var tilgjengelig. Ellers kjører jeg ganske jevnt, og bruker autocruise når jeg kan. Så det er lite gass og brems. Jeg har opplevd at vår bil fint kan klare 50 mil når det er bilkjøring, men definitivt ikke på langkjøring. Det er bare å glemme. Vi har forresten hatt elbil i seks-syv år, så jeg ser mange av fordelene, men jeg ser definitivt ulempen av ladekø (som jeg har stått i mange ganger i mitt liv), alle appene og ventetiden. Det er et minus. Anonymkode: a1972...c35 Hm, det høres helt snedig ut, for vi kjørte tesla senest nå i sommer og rekkevidden holdt seg greit gjennom Danmark. Så enten har vi vært heldige med vår modell eller du uheldig med din 🤔 Hvis det var snakk om en zoe ville jeg sagt amen, den halverer seg automatisk så fort gradene kryper ned på blått. Jeg skal ikke bastant påstå el eller bedre enn diesel i alle situasjoner og jeg personlig nå velger å selge tesla fremfor vår lille bensinbil. Alt til sitt behov. Men at rekkevidden halveres med dagens elbil, det kan jeg ikke si jeg har opplevd. Jeg har hatt min andel elbiler en stund jeg også. Anonymkode: 2423a...401
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #84 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal ikke bastant påstå el eller bedre enn diesel i alle situasjoner og jeg personlig nå velger å selge tesla fremfor vår lille bensinbil. Alt til sitt behov. Men at rekkevidden halveres med dagens elbil, det kan jeg ikke si jeg har opplevd. Jeg har hatt min andel elbiler en stund jeg også. Anonymkode: 2423a...401 Enig - vi er på vår tredje elbil på 8 år og aldri vært i nærheten av denne halveringen av rekkevidde. Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #85 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den vil altså øke ytterligere ved høyere hastighet Hvor mye da? Litt spent på dette svaret nemlig for i sommer kjørte vi raskere enn dette i snitt deler av turen og vi var ikke i nærheten av halvert lengde på batteriet. Husk også på regenerering. Anonymkode: 3b5f6...c91 Det sier seg jo selv dersom man følger logikken over økningen fra 60 - 110. Regenering skjer jo ikke på motorvei. Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #86 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hm, det høres helt snedig ut, for vi kjørte tesla senest nå i sommer og rekkevidden holdt seg greit gjennom Danmark. Så enten har vi vært heldige med vår modell eller du uheldig med din 🤔 Hvis det var snakk om en zoe ville jeg sagt amen, den halverer seg automatisk så fort gradene kryper ned på blått. Jeg skal ikke bastant påstå el eller bedre enn diesel i alle situasjoner og jeg personlig nå velger å selge tesla fremfor vår lille bensinbil. Alt til sitt behov. Men at rekkevidden halveres med dagens elbil, det kan jeg ikke si jeg har opplevd. Jeg har hatt min andel elbiler en stund jeg også. Anonymkode: 2423a...401 Tja, jeg har som sagt vært på bilferie med Tesla, Audi, hyundai OG Mercedes, og jeg opplevde det samme med samtlige biler. Så da må jeg ha vært uheldig med mange biler. 😜 Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #87 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det sier seg jo selv dersom man følger logikken over økningen fra 60 - 110. Regenering skjer jo ikke på motorvei. Anonymkode: a1972...c35 Er det nødvendigvis samme økning? Vet du dette? Regenerering skjer uavhengig av hva veien heter - ikke alle motorveier er dønn flate vettu. Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #88 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Tja, jeg har som sagt vært på bilferie med Tesla, Audi, hyundai OG Mercedes, og jeg opplevde det samme med samtlige biler. Så da må jeg ha vært uheldig med mange biler. 😜 Anonymkode: a1972...c35 Jøss. Bilferie med så mange biler? Spesielt? Og du har da på hele ferien med fire forskjellige el biler fulgt med på forbruket? Hele tiden? Nei du - den må du lengre ut på landet med 😂😂 Anonymkode: 3b5f6...c91
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #89 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jøss. Bilferie med så mange biler? Spesielt? Og du har da på hele ferien med fire forskjellige el biler fulgt med på forbruket? Hele tiden? Nei du - den må du lengre ut på landet med 😂😂 Anonymkode: 3b5f6...c91 Selvsagt har jeg fulgt med. Vi har jo vært nødt til å lade underveis, så da holder man en viss oversikt. Ellers har vi feriert med mange ulike i sommer, så da blir det noen ganger slik. Er det veldig spesielt for deg å tilbringe tid med andre? Anonymkode: a1972...c35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2022 #90 Skrevet 31. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det nødvendigvis samme økning? Vet du dette? Regenerering skjer uavhengig av hva veien heter - ikke alle motorveier er dønn flate vettu. Anonymkode: 3b5f6...c91 Det er lite særdeles lite regenerering på en motorvei altså. Jeg sa heller ikke samme økning, men jeg sa at det er naturlig å anta at det vil være en merkbar økning. Anonymkode: a1972...c35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå