Gå til innhold

Velge diesel eller El bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Diesel bil, el bil er jo tullete med denne prisen på strømmen

Anonymkode: e12ee...10d

Ja for diesel er billig.

Strøm er dyrt, men fremdeles mye billigere enn diesel og bensin.

Anonymkode: fe733...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja for diesel er billig.

Strøm er dyrt, men fremdeles mye billigere enn diesel og bensin.

er ikke billig,men føler at strømmen spiser meg mer opp enn diesel bilen min

Skrevet

Definitivt el-bil! Betalte 270kr for «fulladet» bil i dag, altså 500 km. Vi har en liten dieselbil også, mye mer kostbart!

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 27.8.2022 den 9.10):

Ikke nå lenger😅 Men elbilene er herlige å kjøre, responsive og stille.

Nei.

En bil skal jo lage lyd.. det er jo hele gleden med å kjøre bil jo🤗 elbil lager bare en forferdelig pipe lyd🤮

Anonymkode: 6687d...3dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

er ikke billig,men føler at strømmen spiser meg mer opp enn diesel bilen min

Kan da ikke sammenligne den generelle strømregning og strømregninga du hadde fått ved å kun lade elbil.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 timer siden):

Etter å ha kjørt noen timer passer det meg veldig fint å hanen stopp for å strekke på bena, ta en tur på toalettet og spise litt. Ikke sikkert jeg rekker alt det mens bilen lader, men da kan jeg enten lade lenger enn nødvendig, eller spise i bilen.

Men da er det jo ikke verre enn at du som setter pris på kjørepause kjører elbil, mens de som ikke har tid eller ønske om ladepause kjører bensin- eller dieselbil.

Anonymkode: c5dff...6b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men da er det jo ikke verre enn at du som setter pris på kjørepause kjører elbil, mens de som ikke har tid eller ønske om ladepause kjører bensin- eller dieselbil.

Jo, det stemmer det, men dagens elbiler har ganske lang rekkevidde og pauser må man ha innimellom uansett hvilken type bil man har. Spesielt dersom man kjører med barn i bilen.
Elbilen vi har har en rekkevidde på 470 km, og vi kjører ikke 5-6 i strekk uten noen pauser

Anonymkode: 2092f...a71

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De færreste klarer å kjøre i mer enn 5-6 timer i strekk uansett. Da må folk flest på toalettet, spise litt og strekke på beina.

Anonymkode: 2f799...bce

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De færreste klarer å kjøre i mer enn 5-6 timer i strekk uansett. Da må folk flest på toalettet, spise litt og strekke på beina.

Anonymkode: 2f799...bce

Ja, men så er det kanskje kø, 1-2 som står foran og skal lade i 30 min hver før du selv kommer til. Da kan pausen bli vel lang! Jeg tror ikke el-bil vil passe meg. 

Anonymkode: d9311...eec

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men så er det kanskje kø, 1-2 som står foran og skal lade i 30 min hver før du selv kommer til. Da kan pausen bli vel lang! Jeg tror ikke el-bil vil passe meg. 

Eller ca 15 biler i ladekø,  som det var å en bensinstasjon vi stoppet i sommer. Heldigvis har vi hybrid (for det er ikke bare diesel eller el som et alternativene) og kunne kjøre forbi køen og dra videre etter 10 min...

Anonymkode: d9600...e17

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Eller ca 15 biler i ladekø,  som det var å en bensinstasjon vi stoppet i sommer. Heldigvis har vi hybrid (for det er ikke bare diesel eller el som et alternativene) og kunne kjøre forbi køen og dra videre etter 10 min...

Vi har kjørt mye, både i Norge og utlandet med el-bil! Vi har aldri stått i ladekø.. det er bare å sjekke i bilen hvor det er ledig, å kjøre dit! Men aldri stått i ladekø med vår tesla.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jo, men man har da app som viser ladestasjoner i nærheten, og om det er noe ledig der.
Er veldig enkelt å unngå å stå i lade kø.
Vi kjørte veldig mye rundt om i Norge nå i sommer, samt i Danmark, fikk ikke det problemet der

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 27.8.2022 den 9.10):

Ikke nå lenger😅 Men elbilene er herlige å kjøre, responsive og stille.

Er det så dyrt å lade el-bil altså? Sist jeg fylte diesel, så kostet det meg rundt 1200 og det var nesten full tank.

Anonymkode: 7ec4f...a0f

Skrevet

Det kommer alltid an på hvor du nor og hva bilen skal brukes til. Jeg kunne ikke valgt el-bil. Da måtte jeg installert ladestolpe i tillegg, for det er langt mellom ladestasjonene på landet. Jeg kjører diesel, og fyller normalt tanken full annenhver uke. I dag fylte jeg for 19,99 per liter

Anonymkode: 7da19...055

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er det så dyrt å lade el-bil altså? Sist jeg fylte diesel, så kostet det meg rundt 1200 og det var nesten full tank.

Vi gikk fra diesel til el i mars.
I forhold til hva vi brukte på diesel den gang så er utgiftene vi nå har til lading cirka på det halve.
I tillegg så har prisen på diesel økt en del siden mars
Vi har lader hjemme og lader mer eller mindre bare her.

Skrevet
Twintipp skrev (1 time siden):

Vi har kjørt mye, både i Norge og utlandet med el-bil! Vi har aldri stått i ladekø.. det er bare å sjekke i bilen hvor det er ledig, å kjøre dit! Men aldri stått i ladekø med vår tesla.

Det er fordi du har Tesla, som har et ladenettverk ingen andre elbilprodusenter har. Jeg har stått myyyye i ladekø, både i Norge og utlandet. Det er virkelig det største minuset med elbil. 

Anonymkode: a1972...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er fordi du har Tesla, som har et ladenettverk ingen andre elbilprodusenter har. Jeg har stått myyyye i ladekø, både i Norge og utlandet. Det er virkelig det største minuset med elbil. 

Nå kan alle el-biler lade på Teslas ladenettverk. 

Anonymkode: 54062...e86

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå kan alle el-biler lade på Teslas ladenettverk. 

Anonymkode: 54062...e86

Bare på et lite utvalg stasjoner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt🤷🏼‍♀️ Hva andre velger å kjøre bryr jeg meg lite om, men jeg gidder ikke la feilinformasjon stå uten å prøve å rette opp i det.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Neida, det er fortsatt billigere med el, men med de svimlende prisene vi har nå (over 10 kr i morgen🥵), begynner lønnsomheten å bli mindre. Jeg har tesla med gratis lading, og betaler ingenting for å «fylle tanken» 🤑

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Bare på et lite utvalg stasjoner. 

Nei, på de aller fleste stasjoner.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden):

Selvsagt🤷🏼‍♀️ Hva andre velger å kjøre bryr jeg meg lite om, men jeg gidder ikke la feilinformasjon stå uten å prøve å rette opp i det.

Neida, det er fortsatt billigere med el, men med de svimlende prisene vi har nå (over 10 kr i morgen🥵), begynner lønnsomheten å bli mindre. Jeg har tesla med gratis lading, og betaler ingenting for å «fylle tanken» 🤑

Nei, på de aller fleste stasjoner.

Ikke i utlandet i alle fall. Det er for øvrig ganske mye dyrere for oss å lade der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har også kjørt mye i Norge og Danmark, og heller aldri stått i ladekø.
Sjekker fra app på mobilen hvor det er ledig i nærheten, vi kjører en VW ID. 4, ikke Tesla

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har også kjørt mye i Norge og Danmark, og heller aldri stått i ladekø.
Sjekker fra app på mobilen hvor det er ledig i nærheten, vi kjører en VW ID. 4, ikke Tesla

Da vil jeg si at du er heldig. Jeg har hatt elbil i sju år, og har stått mye i ladekø. Særlig på ferie i Norge, og enda mer i Danmark. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da vil jeg si at du er heldig. Jeg har hatt elbil i sju år, og har stått mye i ladekø. Særlig på ferie i Norge, og enda mer i Danmark. 

Bilen her en rekkevidde på 470 km, vi kjører ikke så langt i et strekk, har et par pauser på veien.
Sjekker på appen om det er noe ledig i nærheten når det nærmer seg tid for pause og avpasser pausene ut fra hva vi finner

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bilen her en rekkevidde på 470 km, vi kjører ikke så langt i et strekk, har et par pauser på veien.
Sjekker på appen om det er noe ledig i nærheten når det nærmer seg tid for pause og avpasser pausene ut fra hva vi finner

Bilen vi har nå har omtrent tilsvarende rekkevidde. Med kjøring på motorvei med hastighet må man lade enda mer. Jeg stod i alle fall mye i kø da vi var på ferie til nord i sommer. Stod også litt i kø i Sverige, pluss enda mer i Danmark. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke sant! Ladekø... Mens jeg svipper inn til dieselpumpa, drar kortet, fyller, parkerer, går inn på stasjonen og tisser, samt fyller kaffekoppen. Max 10 minutter. Da er det fremdeles en time igjen før el-bilisten i det hele tatt får begynne å fylle tanken (sorry, batteriet...) Innen el-bilisten kommer ut på veien igjen, så har jeg kjørt 10 mil. Minst. 

Anonymkode: 163f0...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...