Gå til innhold

Bryr du deg om at du sårer noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke om de sårer meg først. Utover det prøver jeg unngå å såre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går aldri inn for å såre noen, men jeg har selvsagt gjort det noen ganger. Som regel har det skjedd uten at jeg har visst det. Som den gangen jeg ga mannen min en kjapp smask da han slapp meg av til et treff og noen mente at det gjorde jeg bare for å såre hun som hadde krangla med sin mann. Sånt terreng orker jeg ikke å prøve å navigere i en gang. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (4 timer siden):

Jeg sa ikke at jeg alltid gir beskjed, men når det kreves. Det kreves ikke alltid. 

Kreves i forhold til hva? For å avverge en farlig situasjon? 

Anonymkode: 60bf6...cd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er mange som blir såret av konstruktiv kritikk. Folk blir jo krenket av ingenting. Man ser jo det daglig her inne. 

Anonymkode: d6041...6d4

Hvorfor må du uoppfordret kritisere folk? Hvis vi oppmuntrer hverandre mer enn vi kritiserer, vil vi få et varmere samfunn. Jeg blir ikke såret av konstruktiv kritikk når jeg har bedt om andres mening. Uoppfordret drittslenging forkledd som konstruktiv kritikk blir noe annet. Jeg blir ikke såret av det heller da jeg er ganske hardhudet, men det ser veldig dumt ut 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg liker ikke å såre folk. Men hvis folk blir for lett såret, F.eks at de ikke tåler negativ tilbakemelding om de har gjort en dårlig jobb, bryr jeg meg ikke. 

Anonymkode: f03d3...b8e

Hvordan gir du en slik tilbakemelding? Jeg har hatt forskjellige ledere på jobb, og en og samme tilbakemelding kan gis på flere forskjellige måter. Nå er jeg selv leder, og prøver å kopiere de lederne som tilførte meg noe godt. Hvis du fokuserer kun på det personen har gjort dårlig, punktum, vil det ikke bli tatt så godt imot. Hvis du derimot fokuserer på hvordan personen kan forbedre sin ytelse, uten å kverne på den dårlige prestasjonen, vil en slik tilbakemelding både være mer konstruktiv og bli bedre tatt imot. 

Skrevet (endret)

Det plager meg kun hvis jeg ikke mente det.

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Har det skjedd noen gang?

Anonymkode: 72fb8...ba0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har det skjedd noen gang?

Er paven katolsk?

Skrevet
sug lut skrev (9 minutter siden):

Du går jo inn for å såre folk her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du går jo inn for å såre folk her. 

Med den logikken kan du anta at det plager meg lite.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Kan ikke bry meg mindre. 

Skrevet
sug lut skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig. Det har vi skjønt for ca 20 år siden. Men de fleste av oss blir ikke såret av det lenger. 

Skrevet
sug lut skrev (26 minutter siden):

Vi kan ikke anta noe som helst. Paven er jo ikke særlig katolsk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan ikke anta noe som helst. Paven er jo ikke særlig katolsk.

Nettopp. Det er handlinger som teller, ikke hva man kaller handlingene eller seg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Det er handlinger som teller, ikke hva man kaller handlingene eller seg selv. 

Godt poeng!

Skrevet

Dere har en skikkelig fin grupperunk gående her i deres felles hakking på en bruker. Men ingen av dere gir mening. Plager det dere?

Anonymkode: 12e08...9be

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Eller tenker du de fortjener det? 

Anonymkode: 9f455...9e7

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Tenker i livet og her inne. 

Dét var ikke akkurat noen presis kontekstualisering… «tenker du at de fortjener det» må jo avhenge veldig av hvem de er og hva de gjør! Der kan ikke være noe generelt svar på det.

Da kan du like godt spørre «syns du folk fortjener fengsel?». Svaret er jo både nei og ja. Noen fortjener jo det! 

Ellers lurer jeg på hva du skal med de svarene? Hjelper det deg med å føle deg mindre såret? 

Anonymkode: ff91c...8f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvordan gir du en slik tilbakemelding? Jeg har hatt forskjellige ledere på jobb, og en og samme tilbakemelding kan gis på flere forskjellige måter. Nå er jeg selv leder, og prøver å kopiere de lederne som tilførte meg noe godt. Hvis du fokuserer kun på det personen har gjort dårlig, punktum, vil det ikke bli tatt så godt imot. Hvis du derimot fokuserer på hvordan personen kan forbedre sin ytelse, uten å kverne på den dårlige prestasjonen, vil en slik tilbakemelding både være mer konstruktiv og bli bedre tatt imot. 

Hjelp ja, jeg er jo aldri ekkel. Og jeg er veldig opptatt av å fokusere på det positive. Men noen blir lei seg for alt annet enn «det var perfekt, du er rå». Og da orker jeg ikke bry meg om at de blir lei seg. 

Anonymkode: f03d3...b8e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er mange som blir såret av konstruktiv kritikk. Folk blir jo krenket av ingenting. Man ser jo det daglig her inne. 

Men hvorfor er det så viktig å gi "konstruktiv kritikk" her inne? Så lenge ikke folk ber om det selv, mener jeg det er en forferdelig uting.

Om noen forsøker å gi meg "konstruktiv kritikk" (for det er garantert ikke det samme som JEG mener er det), vil jeg tenke at det er frekt gjort, Hvem er den som mener at man vet så mye bedre enn andre, og sitter med fasiten på hvordan man skriver,tenker, føler eller mener. Man kan jo si hva som helst, og gjemme seg bak at det er ment godt fordi det er såkalt konstruktiv kritikk.   

Skrevet
Østerdølen skrev (2 timer siden):

Men hvorfor er det så viktig å gi "konstruktiv kritikk" her inne? Så lenge ikke folk ber om det selv, mener jeg det er en forferdelig uting.

Om noen forsøker å gi meg "konstruktiv kritikk" (for det er garantert ikke det samme som JEG mener er det), vil jeg tenke at det er frekt gjort, Hvem er den som mener at man vet så mye bedre enn andre, og sitter med fasiten på hvordan man skriver,tenker, føler eller mener. Man kan jo si hva som helst, og gjemme seg bak at det er ment godt fordi det er såkalt konstruktiv kritikk.   

Nettopp. Mennesker som ser sitt snitt i å oppdra andre voksne mennesker uoppfordret, gjerne i en veldig ufin stil, fremstår som patetiske. Det er intet konstruktivt i å slenge dritt. 

Skrevet

folk må slutte og være så hår såre 

Anonymkode: 14558...7e3

Skrevet
On 8/26/2022 at 9:36 PM, Anonym bruker said:

Eller tenker du de fortjener det? 

kommer an på hvorfor

Anonymkode: 0d6ac...7f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

folk må slutte og være så hår såre 

Anonymkode: 14558...7e3

Hårsår*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...