Gå til innhold

Enig med Støre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er jeg ikke.

Anonymkode: 3de7c...faa

Skrevet

Han har jo på mange måter rett. I Norge er det vanvittig mange mennesker med (for) mye penger. I et land med 5,5 millioner innbyggere er det 900 000 fritidsbåter, og 440 000 hytter. Det er helt hverdagslig å eie hus, hytte, båt og to- tre biler pr familie. 

Så det er virkelig ikke synd på nordmenn nå som vi får litt mindre kjøpekraft. MEN problemet er selvsagt at det er økende forskjeller i landet. Og en liten andel vil slite nå: både de som hadde det virkelig ille fra før, og de som har levd fullstendig over evne. 

Anonymkode: bb508...d4f

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det jeg liker best nå er at de såkalte godt stelt får erfare hvordan det ikke er å være det! Det jeg liker minst nå er at de som allerede sliter, vil slite mer! 

Skrevet

Problemet er jo ikke gjeldende for de som har mye, men de som har lite. Vi har en helt gjennomsnittlig lønn, helt alminnelig hus og én bil. 3 barn som koster, og mat og andre utgifter. Vi blir satt i en posisjon hvor vi ikke lenger kan unne oss noe ekstra. Vi hadde ikke flust av det før, nå er det ingenting. 

De som har ekstremt mye har fortsatt det. Og de som hadde lite fra før har ingenting nå. Det kommer til å slite ut de som har lite lenge før de som har mye blir berørt. 

Nå stenges badeland her pga strømpris, klubbene rundt om klarer knapt ha hallene oppe pga strømprisene. Tilbud til barna blir borte, fordi noen har bestemt at gjengen på toppen ikke får bruke mye penger. 

Han som eier en båt til 20 millioner vil neppe bli påvirket av at drivstoffprisen går opp, for han har mye. 
alenemoren til 3 barn som solgt bilen for 2 år siden for å få det til å gå, har nå ingen ting 

Det er ikke rettferdig 

Anonymkode: ef39b...b02

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo ikke gjeldende for de som har mye, men de som har lite. Vi har en helt gjennomsnittlig lønn, helt alminnelig hus og én bil. 3 barn som koster, og mat og andre utgifter. Vi blir satt i en posisjon hvor vi ikke lenger kan unne oss noe ekstra. Vi hadde ikke flust av det før, nå er det ingenting. 

De som har ekstremt mye har fortsatt det. Og de som hadde lite fra før har ingenting nå. Det kommer til å slite ut de som har lite lenge før de som har mye blir berørt. 

Nå stenges badeland her pga strømpris, klubbene rundt om klarer knapt ha hallene oppe pga strømprisene. Tilbud til barna blir borte, fordi noen har bestemt at gjengen på toppen ikke får bruke mye penger. 

Han som eier en båt til 20 millioner vil neppe bli påvirket av at drivstoffprisen går opp, for han har mye. 
alenemoren til 3 barn som solgt bilen for 2 år siden for å få det til å gå, har nå ingen ting 

Det er ikke rettferdig 

Jo, det er nettopp det det er. De som jobber hardt tjener mer enn nok. Den som har en båt til 20 millioner har jobbet for å få råd til den. Den som ikke jobber får heller ikke god råd.

Anonymkode: d5dcd...a2a

Skrevet

Enig med

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Han har jo på mange måter rett. I Norge er det vanvittig mange mennesker med (for) mye penger. I et land med 5,5 millioner innbyggere er det 900 000 fritidsbåter, og 440 000 hytter. Det er helt hverdagslig å eie hus, hytte, båt og to- tre biler pr familie. 

Så det er virkelig ikke synd på nordmenn nå som vi får litt mindre kjøpekraft. MEN problemet er selvsagt at det er økende forskjeller i landet. Og en liten andel vil slite nå: både de som hadde det virkelig ille fra før, og de som har levd fullstendig over evne. 

Enig i dette. De fleste av oss har SVÆRT god råd. Hytter, båter osv osv er blitt en selvfølge. Men så er det noen som har lite og forskjellene øker. Skulle gjerne hatt en utjevning her. 

Anonymkode: 6ee3a...35e

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Problemet med dette er jo at de som har mye nå, vil fremdeles ha mye selv med høyere strompriser, priser på drivstoff og mat  De fleste av de blir veldig lite påvirket av dette, de vil ture på som før.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er nettopp det det er. De som jobber hardt tjener mer enn nok. Den som har en båt til 20 millioner har jobbet for å få råd til den. Den som ikke jobber får heller ikke god råd.

Det er jo ikke sånn at alle som har mye penger har jobbet hardt for de selv da, mange arver jo enorme summer. Det er litt for enkelt å automatisk sidestille mye penger med hardt arbeid. Vokser man opp i velstående familier så har man uendelig mange flere muligheter til å få formuen til å vokse, enn for de som ikke vokser opp sånn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mener ikke at de som har mye ikke fortjener det?? Det har de da virkelig gjort seg fortjent til! 
Men det går utover de som har lite før det rammer de som har mye. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Det jeg liker best nå er at de såkalte godt stelt får erfare hvordan det ikke er å være det! Det jeg liker minst nå er at de som allerede sliter, vil slite mer! 

Men det er helt feil. Jeg sitter greit i det og erfarer overhodet ikke hvordan det er å ikke sitte greit i det nå. Vi med litt over snittet inntekt og to inntekter i husstanden klarer oss helt fint. Innen vi sliter har altfor mange uten den fordelen gått personlig konkurs. 

Anonymkode: 79a5c...2e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke rettferdig 

Forskjellene i økonomi mellom kommunene vil bli enorme. Kraftkommunene som Bykle og Sauda håver inn vanvittig med penger, mens andre kommuner sliter sterkt. 

Anonymkode: d96b3...93f

Skrevet

Støre har helt rett, det er i gjennomsnitt altfor mye penger blant folk, og altfor mange har lagt seg til motbydelig overforbruk. Når vanen er innarbeidet, så tror man at det skal være slik. 

Anonymkode: 64caa...c62

Skrevet

Sier han som har en årslønn på over 1.8 mill i året. De fleste har ikke det. 

Anonymkode: 52f50...343

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sier han som har en årslønn på over 1.8 mill i året. De fleste har ikke det. 

Anonymkode: 52f50...343

Og han er ansvarlig med de pengene. Det beviser at han kan ta ansvar. Noe som er en viktig og god egenskap som leder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Støre har helt rett, det er i gjennomsnitt altfor mye penger blant folk, og altfor mange har lagt seg til motbydelig overforbruk. Når vanen er innarbeidet, så tror man at det skal være slik. 

Anonymkode: 64caa...c62

Nettopp.

Jeg synes oppriktig synd på de som virkelig har lite, og som sliter enda mere nå som prisene har økt.

Men nordmenn flest sliter ikke. Nordmenn flest har mer enn nok penger, og tror at det kvalmende overforbruket vi driver med er normalen.

Men du er ikke fattig om du ikke har råd til å bruke hytta eller båten, eller kanskje til og med må selge. Du er ikke fattig om du ikke har råd til å reise på ferie. Du er ikke engang fattig om du må prioritere bort kjøttmiddager den siste uka før lønn.

Støtes jobb burde ikke være å gi «folk flest» bedre råd - de fleste har mer enn nok. Jobben hans burde være å drive god fordelingspolitikk, slik at de som FAKTISK har lite, får mer.

Anonymkode: 1844b...0f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nettopp.

Jeg synes oppriktig synd på de som virkelig har lite, og som sliter enda mere nå som prisene har økt.

Men nordmenn flest sliter ikke. Nordmenn flest har mer enn nok penger, og tror at det kvalmende overforbruket vi driver med er normalen.

Men du er ikke fattig om du ikke har råd til å bruke hytta eller båten, eller kanskje til og med må selge. Du er ikke fattig om du ikke har råd til å reise på ferie. Du er ikke engang fattig om du må prioritere bort kjøttmiddager den siste uka før lønn.

Støtes jobb burde ikke være å gi «folk flest» bedre råd - de fleste har mer enn nok. Jobben hans burde være å drive god fordelingspolitikk, slik at de som FAKTISK har lite, får mer.

Anonymkode: 1844b...0f2

Da må de finne en annen fordelingsnøkkel, for den de bruker nå fungerer ikke. Den rammer folk i etableringsfasen urimelig hardt. Studenter får det også svært vanskelig fremover. 

Anonymkode: d96b3...93f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og han er ansvarlig med de pengene. Det beviser at han kan ta ansvar. Noe som er en viktig og god egenskap som leder.

Kjenner du han  siden du vet at han er ansvarlig med lønna si?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

OMG🤣🤦🏼‍♀️

Anonymkode: dff98...5a9

Skrevet

Ja, jeg er enig. Vi har langt igjen før vi kan begynne å klage. 

Anonymkode: 81725...e29

Skrevet

Når en av fire sliter, innebærer det tross alt at tre av fire ikke sliter. 

De fleste er nok middels fornøyd, fullt klar over at denne situasjonen ville vært her uavhengig hvem som styrer. Men jeg venter fremdeles i spenning på denne rettferdige fordelingspolitikken han drar frem støtt og stadig, må være lov å si at de bruker lang tid på å sette den i sving. 

Jeg tror det her bare er starten, en resesjon, deretter noen store konkurser og ei ny økonomisk krise. Norge vil som før klare seg noenlunde greit gjennom det, hvor kollapsen starter denne gang gjenstår å se, men det er plausibelt å se i retning Kina og eiendom. Det som er litt kjipt er at vi har kun 20-tallet igjen før vi står ovenfor en eksistensiell krise, da blir det nok kjipt å være menneske. De beste årene ligger nok dessverre bak oss. Bare å feste setebeltet. 

Anonymkode: 79a5c...2e7

Skrevet

De fleste har mer enn nok. Dyre biler, båt og hytte. Reiser på ferier. Drikker dyre viner. Er helt enig med Støre. Vi kan fint gå ned i levestandard. Som noen skriver er overforbruk den nye normalen. Vi burde heller satse på å hjelpe de som bor alene, uføre eller studenter. De sliter. Jeg skrur ned varmen og tar på tykke sokker. Ikke synd på meg. 

Skrevet
MollyOdd skrev (4 timer siden):

De fleste har mer enn nok. Dyre biler, båt og hytte. Reiser på ferier. Drikker dyre viner. Er helt enig med Støre. Vi kan fint gå ned i levestandard. Som noen skriver er overforbruk den nye normalen. Vi burde heller satse på å hjelpe de som bor alene, uføre eller studenter. De sliter. Jeg skrur ned varmen og tar på tykke sokker. Ikke synd på meg. 

Det er jeg enig med deg i.

men Støre uttrykker seg klønete og denne regjeringen gjør det ikke bra.

Håper flere stemmer Rødt neste gang

Anonymkode: cfe6c...abe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg enig med deg i.

men Støre uttrykker seg klønete og denne regjeringen gjør det ikke bra.

Håper flere stemmer Rødt neste gang

Anonymkode: cfe6c...abe

Du håper på kommunisme?! Da får du si ha det til alle du kjenner som har andre meninger enn deg. For jeg håper du er forberedt på hva som skjer om de får sette drømmen sin ut i virkelighet?

Anonymkode: ad292...45e

Skrevet
On 8/26/2022 at 7:33 PM, Anonym bruker said:

Er vi fornøyde selv om matvareprisene, drivstoffprisene, strømmen og rentene skyter i været?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Anonymkode: 2b3c5...6cc

NEI. han kan godt sitte på sin høye hest og påstå det,men han tjener bra og mye mer enn de fleste vanlige folk

Anonymkode: 432be...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...