Gå til innhold

Flere som reagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rødt står med stor overskrift på VG sier at de i ren kommunistisk ånd vil ta fra de rikeste og ødelegge næringslivet som de rikeste har bygget opp. Moxnes sier han ønsker å ødelegge det grunnlag som bedrifter har for å drive, nemlig fortjeneste. Hvis han faktisk fikk lov til det ville nesten ingen av oss ha jobb lenger. Hva skal egentlig til for at folk skal innse hva det er for galskap Rødt står for?

Moxnes vil ta milliarder fra daglig­vare­gigantene
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EadKyG/moxnes-vil-ta-milliarder-fra-dagligvaregigantene-gaar-saa-det-griner

Dette trass at Støre forteller at vanlige folk ikke har fått det verre.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

Anonymkode: 0cba5...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit nok at Moxnes er litt på ville vidder, men Støre er jo helt uten bakkekontakt, tror ikke han vet hvem vanlige folk er engang.

Anonymkode: 595ca...131

Skrevet

Jeg likte Støre som utenriksminister, men er han i det hele tatt realitetsorientert? Hvor beskyttede liv lever egentlig politikerne våre mår de kan si noe slikt? Rødt er er marginalt parti. De er (og skal være) reaksjonære. Det er fint at vi har spredning i politikken, og de kommer neppe til noen reell makt, men hvis de etablerte, store partienes ledere fortsetter å gå med hodet i skyene spørs det om ikke folk kommer til å stemme ut mot ytterpunktene i protest. 

Anonymkode: 3fca1...cec

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg likte Støre som utenriksminister, men er han i det hele tatt realitetsorientert? Hvor beskyttede liv lever egentlig politikerne våre mår de kan si noe slikt? Rødt er er marginalt parti. De er (og skal være) reaksjonære. Det er fint at vi har spredning i politikken, og de kommer neppe til noen reell makt, men hvis de etablerte, store partienes ledere fortsetter å gå med hodet i skyene spørs det om ikke folk kommer til å stemme ut mot ytterpunktene i protest. 

Anonymkode: 3fca1...cec

Men det er skremmende mange som begynner å støtte Rødt.

Hva er det som er feil med det Støre sier?

Skrevet

Vi gar et stort problem i at en større og større andel av formuen i landet ligger hos den rikeste 1% av befolkningen og at forskjellen i inntekt mellom dem med høyest og kakestykke inntekt øker så kraftig. Jeg tror ikke vi får bedre ledere eller flere gode selskaper av at de sjefene tjener 100 ganger mer enn de ansatte i forhold til om de tjener "bare" 10 ganger så mye.

Anonymkode: 13637...f5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi gar et stort problem i at en større og større andel av formuen i landet ligger hos den rikeste 1% av befolkningen og at forskjellen i inntekt mellom dem med høyest og kakestykke inntekt øker så kraftig. Jeg tror ikke vi får bedre ledere eller flere gode selskaper av at de sjefene tjener 100 ganger mer enn de ansatte i forhold til om de tjener "bare" 10 ganger så mye.

Anonymkode: 13637...f5e

Privat næringsliv betaler ledere det de kan for å få gode ledere. Ønsker statlige bedrifter å få gode ledere må de tilby samme gode betingelser som privat næringsliv, ellers får de ikke gode ledere. Hva tror du motiverer flinke folk til å jobbe hardere?

Skrevet

Hi, du har tydeligvis ikke satt deg godt nok inn i hvordan dagligvarebransjen fungerer. Den styres i all hovedsak av tre familier, egentlig to, for den tredje bruker Norgesgruppen som leverandør (som eies av en av de to andre).

Dagligvarebransjen melker både bønder og andre matprodusenter og kundene - og så tar de ut vanvittige milliarder i overskudd selv. De bruker store ressurser på å motarbeide konkurrenter, og målet med det er selvfølgelig å få mer makt og mer penger selv.

Dagligvarebransjen er i dag et oligopol (hørt om oligarker?), og det er ikke til landets eller forbrukernes beste!

Anonymkode: fc986...418

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hi, du har tydeligvis ikke satt deg godt nok inn i hvordan dagligvarebransjen fungerer. Den styres i all hovedsak av tre familier, egentlig to, for den tredje bruker Norgesgruppen som leverandør (som eies av en av de to andre).

Dagligvarebransjen melker både bønder og andre matprodusenter og kundene - og så tar de ut vanvittige milliarder i overskudd selv. De bruker store ressurser på å motarbeide konkurrenter, og målet med det er selvfølgelig å få mer makt og mer penger selv.

Dagligvarebransjen er i dag et oligopol (hørt om oligarker?), og det er ikke til landets eller forbrukernes beste!

Det er massevis av leverandører til dagligvarebransjen som konkurrerer mot hverandre. Hvis du mener dagligvarebransjen driver helt feil så er det bare til å starte en egen dagligvarebutikk og utvide den til en kjede.

Det er konkurranse mellom butikkjedene og leverandørene. Det er det som skaper kvalitet og prisvalg.

Det høres ut som om det er du som ikke har satt deg inn i hvordan dette fungerer?

Skrevet

Moxnes har en visjon som kun vil gjøre oss alle mer fattige og ineffektive. Jeg har lenge ment at dette er en skummel visjon. Vi står ovenfor massive endringer og har allerede vært gjennom en god del. Det offentlige henger godt bakpå og er i mange tilfeller flaskehalsen. Det er hva som skjer når en ikke er konkurranseutsatt. Innovasjon og endringsvilje fordufter. Det ligger mye i uttrykket nøden lærer naken kvinne å spinne. 

Jeg er for statlig regulering av infrastruktur, men der stopper det for min del. Vi trenger en hybrid av begge deler, og vi har behov for en næringsvennlig politikk. Både høyre og Arbeiderpartiet er relativt habile på dette, men har tråkket feil noen steder på veien. 

Anonymkode: 7cd0d...584

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er massevis av leverandører til dagligvarebransjen som konkurrerer mot hverandre. Hvis du mener dagligvarebransjen driver helt feil så er det bare til å starte en egen dagligvarebutikk og utvide den til en kjede.

Det er konkurranse mellom butikkjedene og leverandørene. Det er det som skaper kvalitet og prisvalg.

Det høres ut som om det er du som ikke har satt deg inn i hvordan dette fungerer?

Her bekrefter du nettopp det jeg skrev over - at du ikke har nok kunnskap om den norske dagligvarebransjen.

Å starte en egen dagligvarebutikk og utvide den til en kjede er så godt som umulig i dag - fordi dagligvarebransjen har fått utvikle seg til et oligopol styrt av tre familier. Disse kjøper opp eiendommer som er egnet til å drive matbutikker i (det er mangel på slike i Norge i dag), slik at konkurrenter (også Coop) ikke skal få starte egne butikker. Og der de kjøper opp eiendommer hvor Coop allerede har butikk, der sørger de for å avslutte kontrakter eller sette opp leien urimelig.

Og nei, i et oligopol - hvor de få aktørene flere ganger til og med er tatt i ulovlig prissamarbeid og andre ulovlige metoder for å få konkurransefordeler mot konkurrenter (Coop) - er det minimal faktisk konkurranse. Siden Norgesgruppen styrer så stor del av markedet skaper det mindre utvalg og prisvalg.

Siden så få aktører har all kontroll gjør dette det tilnærmet umulig for andre å komme inn i markedet. Det gjør også at det er svært vanskelig for små produsenter å få innpass hos de ulike kjedene.

De få store aktørene starter også egne billigkjeder og billigprodukter som de presser så mye ned i pris (fordi de har råd til det over en periode) at de utkonkurrerer kvalitetsprodukt som koster litt mer. Når disse så får problemer (gjerne også fordi de ikke kan betale for gunstigere hylleplassering), da kjøper gjerne de store aktørene opp konkurrentene - og setter opp igjen prisene.

Johannsson (Norgesgruppen) har dessuten som klar strategi å la hver enkelt butikk eller hver enkelt kjede de kontrollerer uttale seg, slik er det lettere å skjule for forbrukerne hvor stor andel av dagligvarebransjen denne familien faktisk kontrollerer.

Et oligopol er det nærmeste man kommer monopol, og der er det svært lite reell konkurranse.

Jeg har lagt ut linker på alt det jeg her skriver i en annen tråd på forumet nylig.

Skrevet

Jeg syns dette er fantastisk og helt på tide. Alle partier burde støtte Rødt i dette. Det er det rene oligark-monopol i matvarebransjen, og det knuser både bønder og kunder! 

Anonymkode: c5259...cd3

Skrevet

Alle bør lese denne:

https://klassekampen.no/utgave/2022-08-13/matkontrollen/FgXP

«Klassekampen har møtt og snakket med fem små og mellomstore leverandører som er uavhengige og leverer til alle de tre dagligvarekjedene. Alle sitter de på suksesshistorier. De har lagd produkter som har solgt som varmt hvetebrød og som man skulle tro fortjente god plass i butikkhyllene. I stedet forteller de at de blir skvist, melket og holdt nede av en stadig mer kynisk og sentralisert kjedemakt.

Ettersom mengden egne merkevarer har vokst, og kjedene kontrollerer mer av verdikjeden, er det blitt drastisk mindre rom for de uavhengige leverandørene. For disse er presset blitt dramatisk mye større.

Én leverandør har nettopp gitt opp, en annen regner med å måtte gi seg innen ti år, en tredje er usikker på om hun orker mer, og for resten er framtida usikker. De tar et år, kanskje bare en måned av gangen. Alle vil de ta et oppgjør med utviklingen, men kostnaden er stor. Bransjen preges av fryktkultur, forteller de. De frykter for levebrødet og alle arbeidsplassene hvis de skulle våge å kritisere kjedene åpent. Da kan de, slik de ser det, ende opp med å bli kastet ut av hyllene i morgen.»

Anonymkode: c5259...cd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du ber henne bare starte opp en egen dagligvarebutikk?? Bare??!

Lidl som prøvde seg på å starte matbutikk i Norge måtte stenge, til og med Lidl! Det sier litt, så nei, det er dessverre ikke så lett å starte matbutikk i Norge. Men jeg er enig i at noe må gjøres, men dette har vi jo snakket om i alle år.

Skrevet
Elina skrev (44 minutter siden):

Du ber henne bare starte opp en egen dagligvarebutikk?? Bare??!

Lidl som prøvde seg på å starte matbutikk i Norge måtte stenge, til og med Lidl! Det sier litt, så nei, det er dessverre ikke så lett å starte matbutikk i Norge. Men jeg er enig i at noe må gjøres, men dette har vi jo snakket om i alle år.

Lidl gjorde ikke forarbeid med å sjekke hva for varer det var kundegruppen deres ønsket seg. De solgte varer få eller ingen kjøpte. Det var problemet deres.

Jo, det er faktisk bare til å starte matbutikk i Norge. Alle matbutikkene i Norge ble startet av noen få en gang i tiden. Så det er faktisk så enkelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Lidl gjorde ikke forarbeid med å sjekke hva for varer det var kundegruppen deres ønsket seg. De solgte varer få eller ingen kjøpte. Det var problemet deres.

Jo, det er faktisk bare til å starte matbutikk i Norge. Alle matbutikkene i Norge ble startet av noen få en gang i tiden. Så det er faktisk så enkelt.

Du snakker som du har vett til. Rett og slett litt pinlig å lese.

Anonymkode: 7abd3...ccc

Skrevet

Du snakker som du har vett til. Rett og slett litt pinlig å lese.

Anonymkode: 7abd3...ccc

Du, jeg fulgte veldig godt med på det når Lidl startet opp her i Norge. Jeg syntes det var kjempebra med litt konkurranse! Men det eneste de tok inn var tyske varer jo. Det var ingen som var interessert i å kjøpe utenlandske varer de aldri hadde hørt om før. Det var først på slutten at de tok inn noen grandiosa og litt forskjellig norske varer. Siden de ikke hadde fått med seg hva brukergruppen deres ønsket seg av varer før de startet opp så gikk det også dårlig. Dette har jeg peiling på!

Skrevet

Vi som faktisk har levd under kommunisme himler med øynene av nordmenn som ønsker å forvandle Norge til en kommunistisk stat. Be careful what you wish for. Og de må jo forstå at kongehuset vil ryke hvis Norge blir kommunistisk - i kommunismen er det ikke plass for nedarvede titler og posisjoner. 

Anonymkode: d4506...521

Skrevet

Vi som faktisk har levd under kommunisme himler med øynene av nordmenn som ønsker å forvandle Norge til en kommunistisk stat. Be careful what you wish for. Og de må jo forstå at kongehuset vil ryke hvis Norge blir kommunistisk - i kommunismen er det ikke plass for nedarvede titler og posisjoner. 

Akkurat det hadde ikke gjort meg noe. President Solberg hadde vært en god foregangskvinne for unge jenter. ❤️ 

Skrevet

Ica forsøkte seg de også, så dette er på ingen måte hele forklaringen. 

Anonymkode: 74a01...17b

Skrevet

Nettopp - og viser du enda en gang det jeg skrev over, at du ikke har særlig kunnskap om den norske dagligvarebransjen.

Som jeg tidligere skrev så har de to (tre) familiene som kontrollerer den norske dagligvarebransjen brukt milliardoverskudd til å bl.a. kjøpe opp eiendommer som egner seg for dagligvarebutikker. Det er strenge lover som regulerer hvordan lokalene til matvarebutikker skal være. Disse to-tre familiene har systematisk støvsugt markedet for slike eiendommer, inklusive eiendommer/bygg hvor konkurrenten Coop har butikker (for slik å skvise Coop ut, åpen egne butikker i samme lokaler hvor folk allerede er vant med å handle). Når norske kunder skal handle dagligvarer ønsker de å handle noenlunde nær der de bor. Da Lidl etablerte seg i Norge fikk de ikke lokaler til å etablere seg der kundene ville handle, men måtte legge sine butikker for langt unna til at folk fant det bryet verdt å dra til Lidl-butikker, tross gunstig prisnivå. At Lidl solgte varer av merker som var ukjent for det norske markedet hjalp heller ikke, men i stor grad var det plassering av butikkene som var problemet.

"Ifølge merkevareksperten er en matvarekjedes suksess sterkt avhengig av noen få enkle faktorer.

- Beliggenhet er det desidert viktigste for folk, deretter kommer parkering, pris og utvalg.

Lidl måtte ta til takk med dårlig beliggenhet i et godt etablert matvaremarked, og fikk ifølge Blindheim lide for det.

- De fikk lokalisert seg på steder det er plundrete å ta seg til, sier han."

https://www.dn.no/derfor-floppet-lidl/1-1-1126205

Det jeg uthevet i din tekst er nettopp der du misforstår totalt. Ja - en gang i tiden var det faktisk bare å starte en dagligvarebutikk i Norge. Det ble effektivt slutt på etter at Johannson-familien og Reitan-familien tok kontroll over dagligvaremarkedet. Lykke-familien, som driver Bunnpris, bruker Norgesgruppen (som i hovedsak eies av Johannson-familien) som leverandør. Disse familiene kontrollerer vel 70 % av dagligvaremarkedet i Norge (Lykke-familien står for 3,4 disse prosentene, så egentlig er det to familier (Johannson 44 %, Reitan 22,9 %) som kontrollerer den norske dagligvarehandelen). Coop står for de siste 29,7  % av markedet (men blir ikke sjeldent forsøkt presset ut av lokaler av de andre familienes eiendomsfirma som kjøper opp eiendommene Coop-butikkene har leid seg inn i). Så overskuddet kundenes penger gir til Johannson og Reitan blir brukt aktivt for å ødelegge for nye aktører i markedet og skvise ut konkurrenter (Coop). I tillegg overbyr de på husleie der andre eier lokaler, slik at andre aktører ikke har mulighet til å etablere seg - og slik skaffer de seg makt og dominans over større regioner.

Etter at Lidl måtte gi seg i det norske markedet har ingen nye aktører kommet til.

"Konkurransemyndighetene mener få aktører og maktkonsentrasjon er én av flere årsaker til at nordmenn har mindre å velge mellom i butikkhyllene..."

https://www.nrk.no/spesial/matgigantenes-eiendomsspill-1.15994995

"– Hvis du skal starte opp i dag er du avhengig av å kjøpe varer fra en grossist, og i dag er det ikke frie selvstendige grossister, sier Pettersen.

Professor Kåre Skallerud sier at «Rema -Reitan» og «Rimi-Hagen» har sørget for at ingen kan følge i deres fortspor."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/matkjedene-i-norge-har-for-mye-makt-1.7597499

Eneste muligheten til å starte opp dagligvarebutikk i dag og være selvstendig er egentlig å starte en spesialbutikk/delikatessebutikk som fører varer som de store kjedene ikke fører.

Her er en masteroppgave som viser det samme:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/187669/Etableringshindere i dagligvarehandelen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Og en annen masteroppgave som tar for seg utviklingen av dagligvarehandelen i Norge:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2453131/masterthesis.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du, jeg fulgte veldig godt med på det når Lidl startet opp her i Norge. Jeg syntes det var kjempebra med litt konkurranse! Men det eneste de tok inn var tyske varer jo. Det var ingen som var interessert i å kjøpe utenlandske varer de aldri hadde hørt om før. Det var først på slutten at de tok inn noen grandiosa og litt forskjellig norske varer. Siden de ikke hadde fått med seg hva brukergruppen deres ønsket seg av varer før de startet opp så gikk det også dårlig. Dette har jeg peiling på!

Det høres ut som om du ikke har peiling i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det høres ut som om du ikke har peiling i det hele tatt.

Jeg sitter ikke og googler og limer inn en masse linker fra universiteter. Jeg fulgte i stedet med når Lidl ble opprettet i Norge. Derfor kan jeg en del om dette du.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg sitter ikke og googler og limer inn en masse linker fra universiteter. Jeg fulgte i stedet med når Lidl ble opprettet i Norge. Derfor kan jeg en del om dette du.

Du fulgte tydeligvis veldig dårlig med i 2008, da Lidl ga seg i Norge.

Jfr. ene liken jeg ga deg over (og som du tydeligvis ikke har lest noen av - for da ville du innsett hvor feil du tar...):

https://www.dn.no/derfor-floppet-lidl/1-1-1126205

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Lidl dreit i vanlige spilleregler for arbeidsmarkedet, som manglende tarifflønn og fritid. Og derfor ble Lidl boikottet. 

Anonymkode: 6e545...670

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Å herregud. 
Dropp stråmennene, da. At norsk dagligvarebransje i mindre grad skal styres av tre oligarker, det sidestiller du med Sovjet-styret? 

Anonymkode: 6e545...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...