Gå til innhold

Arver min kriminelle halvsøster automatisk etter meg?💵🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøkte å få barn i mange år, mislykkets. Jeg har en helbror, en ukjent halvsøster. Si at våre foreldre og besteforeldre er døde. Da vil min bror arve etter meg sant? Hva med min halvsøster? Får hun automatisk arv eller må hun kreve min arv? Hun er narkoman og kriminell så jeg ønsket ikke at hun skal arve. Vi kjenner hverandre ikke. Da vi skulle møtes første gang stjal hun fra meg, da innså jeg at jeg ikke ønsket kontakt. Hun var truende og ufin også, truet til og med nevøen min på 18år.

Så igjen, får hun automatisk arv etter meg? Må hun søke? Hun vil ikke få beskjed om min død, ingen vil si noe heller da vi bor på ulik kant i landet.  Jeg er ugift. Vil at min bror arver, men kom på at kanskje hun også er arving. Vi har felles far, dette er registrert. Ja jeg bør skrive testamente men lurer likevel.

Anonymkode: 045c9...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slekt i andre arvegangsklasse arver bare hvis avdøde ikke etterlot seg barn, barnebarn eller annen slekt i nedstigende linje.

Andre arvegangsklasse er slekt i oppstigende linje, altså mor og far.

Hvis mor og/eller far er død, går arven videre til den avdøde forelders øvrige barn, det vil si avdødes søsken. Hvis en bror eller søster er død, deler denne personens barn den avdøde søskenets del.

Arveloven setter ikke noen grense for hvor langt nedover arven kan gå.

Halvsøsken arver bare gjennom den av avdødes foreldre som arvingen og avdøde har felles. Arvens størrelse vil da avhenge av hvor mange søsken det er på hver side.

Skrevet

Kort og enkelt svar som du skal få gratis av meg: det avhenger.

Anonymkode: 9affe...f81

Skrevet

Ja. Men du kan fritt testamentere alt til bror.

Anonymkode: db1ed...d56

Skrevet

Ja, hun arver. Men som andre skriver her: Skriv et testamente der bror får alt og problemet er løst.

Skrevet

Det er ikke noe  plikdelsarv til halvsøsken, så du kan testamentetere til noen andre.

Anonymkode: 84d62...842

Skrevet

Dersom du ikke har noe testament vil hun det

Anonymkode: 85223...6b6

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja. Men du kan fritt testamentere alt til bror.

Anonymkode: db1ed...d56

Stemmer det

Endret av Gladjente00
Skrevet

Slik jeg har forstått er det kun pliktsarv ovenfor første arverekke (det er ikke din halvsøster). Det innebærer at du kan skrive testament og med dette utelate din halvsøster. 

Anonymkode: ea46d...88e

Skrevet

Her var det mange som uttalte seg uten å ha peiling. Etter loven går arven i utgangspunktet til livsarvingene. Ettersom du ikke har barn går arven til dine foreldre, jf arveloven paragraf 5. Hvis en av foreldrene er død, går vedkommendes del av arven i stedet til dennes livsarving, altså til dine søsken på den siden. Det er ingen forskjell på helsøsken og halvsøsken. Arveloven er lett tilgjengelig på Lovdata, så dette kan du bare søke opp. Kortversjonen er: Hvis du vil hindre at din halvsøster får deler av arven etter deg, må du opprette testamente.

Anonymkode: e7463...e8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her var det mange som uttalte seg uten å ha peiling. Etter loven går arven i utgangspunktet til livsarvingene. Ettersom du ikke har barn går arven til dine foreldre, jf arveloven paragraf 5. Hvis en av foreldrene er død, går vedkommendes del av arven i stedet til dennes livsarving, altså til dine søsken på den siden. Det er ingen forskjell på helsøsken og halvsøsken. Arveloven er lett tilgjengelig på Lovdata, så dette kan du bare søke opp. Kortversjonen er: Hvis du vil hindre at din halvsøster får deler av arven etter deg, må du opprette testamente.

Det er jo det folk sier.
Denne halvsøsteren vil arve henne dersom hun ikke lager et testament på forhånd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jøss, det er jo det absolutt alle her har svart...

Hun arver om hi ikke skriver et testament.

Anonymkode: 84d62...842

Skrevet

Går dette automatisk eller må hun kreve min arv?

Ser jeg må skrive testamente men nysgjerrig på gangen i det. Om hun må kreve eller om det går automatisk. Kommer til å gi til min bror og nevøer.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ser jeg må skrive testamente men nysgjerrig på gangen i det. Om hun må kreve eller om det går automatisk. Kommer til å gi til min bror og nevøer.

hi

Det går automatisk

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er vel det stort sett alle skriver her 🤔

Ikke pliktarv, men må skrive testament for at det ikke skal følge arverekka.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

hi

Går automatisk hvis ikke det er gjort noe formelt. Vi arvet etter tante, hun skrev testament og hennes søsken fikk da ingen arv, kun tantebarn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...