Gå til innhold

Hva er en ungdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sittende og tenke på dette etter at jeg leste denne matbudsjett tråden hvor det var snakk om matbudsjett for 2 voksne og 2 ungdom.

En tenåring er lett å forstå, en tenåring er en person i en alder som slutter på -ten, altså 13-19 år.
Ungdom er verre.

Jeg har ei jente på 10 år og jeg kan se på henne og hennes venninner.
Vet at minst en av dem allerede har fått mensen for første gang, på andre av jentene har ikke brystknoppene begynt å knoppe seg enda.
Forskjellen mellom jentene er enorm når det kommer til utvikling.

Hormonene som styrer puberteten påvirker også matlysten (ref. matbudsjett),humøret og oppførselen.

Så når er man ungdom?
Skal man gå ut i fra alder eller pubertet?

Anonymkode: 15d50...ff3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder

Mellomtrinnet på skolen, altså 4. til 7. klasse er preeteen. 

Anonymkode: 454eb...cff

Skrevet

For meg er som regel ungdom og tenåring synonymer, men ungdom kan brukes noe videre, kanskje fra rundt 12 år til 22-23 år, i noen tilfeller. Min eldste blir snart 20 år, og jeg antar jeg vil omtale ham som ungdom i noen settinger en stund til. 

Anonymkode: 73ae8...741

Skrevet

Ungdom - ungsomsskolen

Anonymkode: ce65d...54e

Skrevet

Barndom - ungdom - alderdom

La ingen forakte dig for din ungdoms skyld, men vær et forbillede for de troende, i tale, i ferd, i kjærlighet, i tro, i renhet!
1 Timoteus 4:12

Ungdom regnes vel generelt i den perioden da en holder på å bli voksen. Altså, mellom 14-26 år. Det var slik før i alle fall. Det er derfor mange ungdomsbilletter er markert som "fra 18-26 år", eller 15-26. Det var den perioden da en før ble regnet som ungdom.

Anonymkode: 15f14...c22

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble sittende og tenke på dette etter at jeg leste denne matbudsjett tråden hvor det var snakk om matbudsjett for 2 voksne og 2 ungdom.

En tenåring er lett å forstå, en tenåring er en person i en alder som slutter på -ten, altså 13-19 år.
Ungdom er verre.

Jeg har ei jente på 10 år og jeg kan se på henne og hennes venninner.
Vet at minst en av dem allerede har fått mensen for første gang, på andre av jentene har ikke brystknoppene begynt å knoppe seg enda.
Forskjellen mellom jentene er enorm når det kommer til utvikling.

Hormonene som styrer puberteten påvirker også matlysten (ref. matbudsjett),humøret og oppførselen.

Så når er man ungdom?
Skal man gå ut i fra alder eller pubertet?

De fleste under 30år lever ungdomsårene , mange går i miniskjoler og korte miniskjørt osv    hører røff musikk m.m.    osv som er vanlig blandt ungdomer.

Min kone på bildet var mitt i 20årene ca  gikk ute i så korte skjørt og kjoler offentlig...    Hun er ikke like iveri på at kjoen eller skjørtet må være kort lengere idag, men hun kan finne på innimellom og bruke kort da...   vi er jo mitt i 30åra nå. 

Snapshot_20140106_12.jpg

Endret av Pils
Skrevet

Jeg definerer ungdom fra 15-18

Anonymkode: 214ea...861

Skrevet

Jeg stiller meg i alle fall ikke opp og vurderer «brystknoppene» på en tiåring for å velge om det er snakk om barn eller ungdom… 🤮 Det er kvalmt det!

Ungdom er en fase i livet. Ikke en betegnelse på fysiske attributter. 

Anonymkode: 1eda6...5cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg stiller meg i alle fall ikke opp og vurderer «brystknoppene» på en tiåring for å velge om det er snakk om barn eller ungdom… 🤮 Det er kvalmt det!

Ungdom er en fase i livet. Ikke en betegnelse på fysiske attributter. 

Jeg driver ikke og ser på brystene til venninnene til datteren min, ta det med ro.
Jeg vet det siden jeg har spurt hvorfor noen av jentene har fått mensen mens andre har ingenting

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg driver ikke og ser på brystene til venninnene til datteren min, ta det med ro.
Jeg vet det siden jeg har spurt hvorfor noen av jentene har fått mensen mens andre har ingenting

Du har spurt hvorfor noen har fått mensen??! 
Det var nesten enda mer weird. Du spirte ikke barnet selv, håper jeg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har spurt hvorfor noen har fått mensen??! 
Det var nesten enda mer weird. Du spirte ikke barnet selv, håper jeg? 

Note to self, ikke skrive mens syke barn roper i bakgrunnen.

Mente selvfølgelig at HUN har spurt om hvorfor noen av jentene har fått mensen mens andre har ingenting

Skrevet

Man er ungdom fra man er 13 til 30 år. 

Anonymkode: 472bc...05f

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Man er ungdom fra man er 13 til 30 år. 

En 30 åring er virkelig ikke ungdom!!

Anonymkode: e4bd3...4b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men en på 29 år er fortsatt litt ungdom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Alder

Mellomtrinnet på skolen, altså 4. til 7. klasse er preeteen. 

Anonymkode: 454eb...cff

Hun spør om når man er ungdom. Du mener vel ikke at en fjerdeklassing på 9 år er ungdom? Det er jo helt feil!

Anonymkode: 33cbd...489

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun spør om når man er ungdom. Du mener vel ikke at en fjerdeklassing på 9 år er ungdom? Det er jo helt feil!

Anonymkode: 33cbd...489

Av og til blir jeg litt forbløffet over manglende leseforståelse hos enkelte. Hun du kommenterer svarer på det HI spør om, altså om det er alder eller pubertet som avgjør hvem som er ungdom, hun svarer alder. Videre utdyper hun at aldersgruppen HI omtaler, heller kalles preeten, altså tydelig implisitt at de ikke er ungdommer. 

Anonymkode: 73ae8...741

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er en  aldersovergang fra ung voksen(ungdom)  til voksen så er litt forskjellig modingsnivå der over til skikkelig moden voksen... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...