Gå til innhold

Ny kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som hjemmehjelp i kommunen. Forrige uke fikk jeg en ny kollega. Hun skal jobbe 1 år for ei som har mammapermisjon. Vi har faste området og brukere som vi drar til. Den nye fikk området til hun som har permisjon. I dag kom sjefen til meg og sa at jeg måtte bytte området med hun nye. Hun klaget over at det var vanskelig og ville prøve mitt område. Mitt område er litt nærmere basen men ikke så mye at det utgjør noe.Blir ikke det feil? Jeg har jobbet i mange år. 

Hun er litt sutrete og klager til sjefen. Sjefen synes synd på henne pga hun sliter med å snakke norsk. 

Kommer jeg noen vei med dette, eller må jeg bare godta det? 

Anonymkode: 3a7dc...473

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber som hjemmehjelp i kommunen. Forrige uke fikk jeg en ny kollega. Hun skal jobbe 1 år for ei som har mammapermisjon. Vi har faste området og brukere som vi drar til. Den nye fikk området til hun som har permisjon. I dag kom sjefen til meg og sa at jeg måtte bytte området med hun nye. Hun klaget over at det var vanskelig og ville prøve mitt område. Mitt område er litt nærmere basen men ikke så mye at det utgjør noe.Blir ikke det feil? Jeg har jobbet i mange år. 

Hun er litt sutrete og klager til sjefen. Sjefen synes synd på henne pga hun sliter med å snakke norsk. 

Det må du nok bare godta, det er sjefens styringsrett. Det du kan foreslå er at dere lager en konkret avtale om å bytte tilbake når det f.eks. har gått 3- 6 måneder og hun har blitt godt kjent med oppgavene i jobben i det området ditt som er lettere å finne frem i (om det er utfordringen). 

Anonymkode: 1532b...1a2

Skrevet

Det trenger du ikke å gå med på. Det er stabilitet for brukerne at du blir i ditt område. Man trenger ikke rote det til for alle. 

Anonymkode: c4cb5...6d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det trenger du ikke å gå med på. Det er stabilitet for brukerne at du blir i ditt område. Man trenger ikke rote det til for alle. 

Samtidig er dette opp til arbeidsgiver, dvs at hun må gå med på det hvis ikke arbeidsgiver ikke vektlegger motargumentet

Anonymkode: 1532b...1a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvis arbeidsgiver bestemmer at det er det beste, så har ikke hi noe hun skulle sagt på det.

Anonymkode: 8b7fd...fa6

Skrevet

Antar, som andre sier, at hvis sjefen er fast bestemt på å gjennomføre dette, så må du godta det, HI.

Men jeg ville vært veldig tydelig med sjefen om en faglig begrunnelse for denne beslutningen og bedt om å få den skriftlig, siden du mener at dette er en avgjørelse som ikke er til brukernes beste.

Anonymkode: fcc16...b2c

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis forskjellen ikke utgjør noe, så hvorfor skal du protestere på dette?  

Hvorfor tenker du at sjefen syns synd på henne fordi hun sliter litt med språket? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du må bare godta det siden sjefen har bestemt det, men jeg synes synd på brukerne. Det er godt for dem med stabilitet. Også er det sikkert skummelt å si høyt, men jeg synes det generelt er en uting at folk som snakker dårlig norsk skal være hjemmehjelp. Jeg har en bestemor som hører dårlig og i tillegg snakker utydelig pga drypp (og derfor også trenger hjemmehjelp) og det er ordentlig frustrerende med de hjemmehjelpene som ikke forstår hva hun sier fordi de er dårlige i norsk i utgangspunktet. Og når hun ikke forstår dem pga dårlig norsk er hun ganske frustrert. De skal tross alt hjelpe med ganske intime ting i blant. Tipper det er flere av brukerne som sliter med det samme. 

Anonymkode: 1c35d...72f

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du må bare godta det siden sjefen har bestemt det, men jeg synes synd på brukerne. Det er godt for dem med stabilitet. Også er det sikkert skummelt å si høyt, men jeg synes det generelt er en uting at folk som snakker dårlig norsk skal være hjemmehjelp. Jeg har en bestemor som hører dårlig og i tillegg snakker utydelig pga drypp (og derfor også trenger hjemmehjelp) og det er ordentlig frustrerende med de hjemmehjelpene som ikke forstår hva hun sier fordi de er dårlige i norsk i utgangspunktet. Og når hun ikke forstår dem pga dårlig norsk er hun ganske frustrert. De skal tross alt hjelpe med ganske intime ting i blant. Tipper det er flere av brukerne som sliter med det samme. 

Anonymkode: 1c35d...72f

Hjemmehjelper er som oftest ufaglærte. Lykke til med å oppmuntre barna dine som er norskspråklige til å ta jobben! 😊 det er fritt fram å søke for nordmenn også vettu. 

Skrevet
NotNaomi skrev (3 minutter siden):

Hjemmehjelper er som oftest ufaglærte. Lykke til med å oppmuntre barna dine som er norskspråklige til å ta jobben! 😊 det er fritt fram å søke for nordmenn også vettu. 

Denne skjønte jeg ikke. Blir det mindre vanskelig for brukerne som sliter med kommunikasjonen med hjemmehjelperne hvis flere med norsk som morsmål blir hjemmehjelpere…?  

Anonymkode: 9077c...303

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Denne skjønte jeg ikke. Blir det mindre vanskelig for brukerne som sliter med kommunikasjonen med hjemmehjelperne hvis flere med norsk som morsmål blir hjemmehjelpere…?  

Du må jo lese det hun jeg kommentert på svarte. 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Du må jo lese det hun jeg kommentert på svarte. 

Hun skriver at det er en uting at personer med dårlige norskkunnskaper jobber som hjemmehjelp. Det er jo åpenbart. Eldre og syke er sårbare, det minste de kan forvente er å få hjelp og pleie av noen som de forstår hva sier, og som forstår hva de sier.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun skriver at det er en uting at personer med dårlige norskkunnskaper jobber som hjemmehjelp. Det er jo åpenbart. Eldre og syke er sårbare, det minste de kan forvente er å få hjelp og pleie av noen som de forstår hva sier, og som forstår hva de sier.

Ja, men det er ikke jobber som så mange nordmenn vil ha. Det var poenget mitt. 

Skrevet
NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Ja, men det er ikke jobber som så mange nordmenn vil ha. Det var poenget mitt. 

Ingen som sier at ikke-etnisk norske ikke skal få jobbe som hjemmehjelp? Men det burde jo stilles høyere krav til norskkunnskaper hvis det er sånn at brukere ikke forstår eller blir forstått.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ingen som sier at ikke-etnisk norske ikke skal få jobbe som hjemmehjelp? Men det burde jo stilles høyere krav til norskkunnskaper hvis det er sånn at brukere ikke forstår eller blir forstått.

Det kunne de sikkert gjort om de trodde flere ville søke. Antar jeg. 

Skrevet
NotNaomi skrev (3 timer siden):

Det er og fritt frem for å lære seg språket skikkelig.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er og fritt frem for å lære seg språket skikkelig.

Nå er det ikke dem selv som ansetter seg selv da. Dessuten er det visse fremmedspråklige som har større problemer med å lære seg norsk enn andre. Jeg ser problemet som nevnes, men det viktigste er jo at de får gjort jobben. Tross alt. Hvis ikke så må arbeidsgiver løse det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...