Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Har dere opplevd det samme? Han vil slutte på sin aktivitet og ikke begynne på noe nytt. Har dere pusha på for at barnet skal fortsette? Eller bare helt greit å ikke gå på noe? Anonymkode: 7f04c...f77
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Våre barn har heller ikke vært så veldig opptatt av å være med på organiserte aktiviteter, så etter småtrinnet på skolen har de sluppet hvis de ikke har ønsket det veldig selv. Nest yngste f.eks. slet mye med migrene, og ble bedre uten en fast aktivitet. Nå er han 15 år og går mye turer med hunden, trener styrke hjemme og har blitt skikkelig god på gitar, alt på egenhånd i hans tempo. Yngste har vært litt av og på, og av i to år. Nå går hun i 8.klasse og har tatt opp dans igjen og trives godt med det. Da dansekurs, i årene uten noe fast har hun bare danset hjemme til f.eks. Just dance ol. Anonymkode: 0a59b...449
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Ene barnet mitt ville ikke gå på aktiviteten sin lenger, har ikke meldt på noe nytt i år. Hun vil ikke, så jeg ser ingen grunn til å presse henne. Anonymkode: f8490...352
Gjest NotNaomi Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Det er bare en her som har gjort det (dans). De andre spilte instrumenter hos privatlærere og i band. Han har vel interesser eller en hobby?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Jeg er redd gaming kan være en av grunnene… han sier han kunne ønske flere kjente var på laget. Og de fleste på laget er ett år eldre.. men han burde absolutt ha trent mer.. Anonymkode: 7f04c...f77
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Eldste på 18 slutta nå, fordi hun går skole og jobber. Hun har ikke tid til å prioritere lagidrett, men trene på treningsstudio flere ganger i uka. Da kan hun ta det når hun har tid. Han på 15 fikk slutte på lagidrett nå, han var virkelig ikke motivert. Han har holdt på med noe siden han var 6, så det er greit. Han har lært seg å spille gitar og er dritgod, gått ett kurs og skal nå få medlemskap på treningssenter fordi han selv ønsker det. Yngste på 9 går på aktivitet 2 dager i uka og det skal han fortsette med for han kan fort bli opphengt i spillinga. Foreløpig elsker han aktiviteten sin så det er greit. for ikke å snakke om hvor deilig det skal bli å bare ha én unge som går på noe!!!🙏🙏 Anonymkode: dfe6d...243
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Jeg har en som aldri gikk på noe, og to som er veldig aktive. Aldri pushet idrett på noen Anonymkode: 84cb9...10c
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 Man kan jo ikke akkurat tvinge dem da, fysisk dra dem med seg på aktivitet liksom. Og alle trenger jo ikke holde på med det samme, ikke alle elsker korps eller idrett. Men det er åpenbart at det er noe utbytte av å gå på en eller annen aktivitet da, om ikke annet for det sosiale, men da naturligvis noe de er interessert i. Her går eldste ikke lenger på noe organisert, men han har begynt med geocaching på fritiden og litt kodekurs innimellom. Minste har aldri vært noe sportsfantom, men han går nå på kunstskole.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 Selvsagt er det greit å ikke gå på noe! Aktivitene er jo for barn å om de ikke ønsker å gå så er jo hele poenget borte! La eller barna få bruke tid på å leke med vennene sine på fritiden! Anonymkode: 2a684...a3d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 Da yngste ville slutte på fotball a jeg greit, men da skal du ut av huset hver dag en time og gjøre noe fysisk. Om hu gikk seg en tur, var med venner osv var ikke så viktig bare det at hu ikke ble sittende inne. Hun er slik som kan sitte limt i sofaen i tre dager, men kommer hu seg utenfor døra er det vanskelig å få henne inn. Dette syns hun var helt greit og aldri måtte mase på henne. Storesøster slutts på korps når hun var litt eldre, hun inngikk jeg ingen avtale med. Hu er for rastløs til å sitte forran en skjerm over tid, så hadde ikke trua på at det kom til å skje. Noe det heller ikke gjorde. Hu er her og der, gjør ditten og datten hele tia. Jeg har ikke trua på at det er lurt å pesse ungene på å fortsette med noe de ikke har gnisten for lengre. Sett flere unger på fotballbanen som ikke har noe der å gjøre, men foreldra tvinger de. Da mister både barna som vil slutte og de som syns det er gøy gnisten. Jeg skjønner det ikke er like gøy å spille med de som ikke bryr seg om det lengre. Anonymkode: 958f6...7e1
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 Da yngste ville slutte på fotball a jeg greit, men da skal du ut av huset hver dag en time og gjøre noe fysisk. Om hu gikk seg en tur, var med venner osv var ikke så viktig bare det at hu ikke ble sittende inne. Hun er slik som kan sitte limt i sofaen i tre dager, men kommer hu seg utenfor døra er det vanskelig å få henne inn. Dette syns hun var helt greit og aldri måtte mase på henne. Storesøster slutts på korps når hun var litt eldre, hun inngikk jeg ingen avtale med. Hu er for rastløs til å sitte forran en skjerm over tid, så hadde ikke trua på at det kom til å skje. Noe det heller ikke gjorde. Hu er her og der, gjør ditten og datten hele tia. Jeg har ikke trua på at det er lurt å pesse ungene på å fortsette med noe de ikke har gnisten for lengre. Sett flere unger på fotballbanen som ikke har noe der å gjøre, men foreldra tvinger de. Da mister både barna som vil slutte og de som syns det er gøy gnisten. Jeg skjønner det ikke er like gøy å spille med de som ikke bryr seg om det lengre. Anonymkode: 958f6...7e1
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 Har to med hver sin aktivitet (1 og 2 ganger per uke) og én hvor skole holder iløpet av en dag. Barn er forskjellige. Anonymkode: 02a7c...ab8
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Jeg hadde ikke godtar det hvis alternativet var å sitte inne og spille, men hvis det er et barn som uansett et aktiv og leker med venner hadde det vært greit. Anonymkode: 7fca3...46f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 10 hours ago, Anonym bruker said: Har dere opplevd det samme? Han vil slutte på sin aktivitet og ikke begynne på noe nytt. Har dere pusha på for at barnet skal fortsette? Eller bare helt greit å ikke gå på noe? Anonymkode: 7f04c...f77 La barnet slippe hvis det ikke ønsker Anonymkode: 4bd7c...b74
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #15 Skrevet 26. august 2022 Mine var med på litt forskjellig som yngre, akkurat svømmekurs er det eneste jeg har vært bastant på. Av den grunn at de bør kunne svømme, en ting er å lære av meg, en annen ting å lære førstehjelp og det å teste seg med klær i vann osv. Utover det er det opp til de om de ønsker å være med. De mistet interesse veldig tidlig, begge er gamere. Fra midten av barneskolen har ingen av de deltatt på noe organisert. Hvorfor skal de delta på noe organisert hvis ikke det gir noe glede? Det er fritiden deres. Mine fant sine egne interesser. Eldste trener styrke 5-6 ganger i uka, prepper mat og har bygd over 10 kg muskler siste året. Yngste er kreativ, lager egne kostymer, tegner både på papir og digitalt. Yngste og jeg går en del turer om kvelden for å få inn daglig aktivitet og logge av den digitale verden. Hvis du har barn/ungdom som er gamere, la de få lov til det, hjelp de heller med å finne en god balanse mellom gaming og fysisk aktivitet. Anonymkode: 143c1...335
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #16 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Mine var med på litt forskjellig som yngre, akkurat svømmekurs er det eneste jeg har vært bastant på. Av den grunn at de bør kunne svømme, en ting er å lære av meg, en annen ting å lære førstehjelp og det å teste seg med klær i vann osv. Utover det er det opp til de om de ønsker å være med. De mistet interesse veldig tidlig, begge er gamere. Fra midten av barneskolen har ingen av de deltatt på noe organisert. Hvorfor skal de delta på noe organisert hvis ikke det gir noe glede? Det er fritiden deres. Mine fant sine egne interesser. Eldste trener styrke 5-6 ganger i uka, prepper mat og har bygd over 10 kg muskler siste året. Yngste er kreativ, lager egne kostymer, tegner både på papir og digitalt. Yngste og jeg går en del turer om kvelden for å få inn daglig aktivitet og logge av den digitale verden. Hvis du har barn/ungdom som er gamere, la de få lov til det, hjelp de heller med å finne en god balanse mellom gaming og fysisk aktivitet. Anonymkode: 143c1...335 Veldig enig med deg her! Hvorfor skal gaming være så negativt? Læreren til sønnen min har selv sagt at han er nok så god i engelsk fordi han gamer. Når han gamer så bruker han engelsk hver dag både skriftlig muntlig. Han er også sosial med vennene i klassen med å spille online sammen mens de snakker sammen via headset. Anonymkode: 2a684...a3d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #17 Skrevet 26. august 2022 Min eldste på ti år slutta på svømming nå og har bare speider og kulturskole. Jeg er litt delt, på den ene siden er to aktiviteter det vi en gang så for oss som øvre grense, på den andre siden synes jeg det er viktig med regelmessig trening. De to aktivitetene som er igjen gir ikke treningseffekt. På den anre siden er dette en unge som er aktiv i seg selv. Og vi elsker å være på fjellet vinterstid (sommerstid også for min del, men da er det vanskeligere å få med barna), hun er i den alderen der idretter vil legge beslag på helgene våre. Sånn sett er det bare fint at hun ikke vil. Nr 2 er mer sedat av personlighet, og bør ha en fysisk aktivitet fast. Hun fortsetter heldigvis med svømming. Anonymkode: 6017e...256
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #18 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Veldig enig med deg her! Hvorfor skal gaming være så negativt? Læreren til sønnen min har selv sagt at han er nok så god i engelsk fordi han gamer. Når han gamer så bruker han engelsk hver dag både skriftlig muntlig. Han er også sosial med vennene i klassen med å spille online sammen mens de snakker sammen via headset. Anonymkode: 2a684...a3d Ja, samme her. Engelsk er de fagene begge hevder seg i, yngste har allerede passert meg i engelsk og jeg var på ett anstendig nivå 😅 Hun har en venn i Belgia og en i Polen. De har skravlet og spilt sammen under hele pandemien, delt tegninger og vært støtte for hverandre i en mildt sagt merkelig tid for unge med stengte skoler og kohortvenner. Ser holdingene heldigvis er på å endre seg litt rundt gaming, men det er fremdeles en liten vei å gå. Ønsker man å møtes er det kodekurs og Lan. Hvis en bare åpner døra litt på gløtt og involverer seg slik som foreldre gjør i fotball og ski, da tror jeg vi kan bidra til å skape ett bedre gamingmiljø for ungene våre. Anonymkode: 143c1...335
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #19 Skrevet 26. august 2022 Jeg sier til mine barn at her i huset trener vi minst to ganger i uka, men at de kan selv velge hva de vil gå på. Hvis de vil bytte aktivitet er det helt ok. At barn er aktive ser jeg på som en nødvendighet, omtrent som å spise noenlunde sunt. Jeg var selv et inaktivt barn som satt hjemme og leste bøker og spilte dataspill. Selv om jeg er aktiv og trener som voksen er det en del utvikling man skulle ha fått gjennom aktivitet i barndommen som det er vanskelig å kompensere for. F.eks. har jeg dårlig balanse, noe som også er en risikofaktor når man blir gammel. Å være aktiv i barndommen er rett og slett en viktig byggestein i et sunt, lykkelig og langt liv. Jeg irriterer meg fortsatt over at mine foreldre ikke fulgte opp og tilrettela bedre for det. Ellers er det jo sånn at motivasjon er mye bedre enn pushing. Det er ikke noe poeng å presse barn til noe de absolutt ikke vil. Det er ofte et poeng å starte tidlig, mens de andre på gruppa også er nybegynnere, slik at barnet ikke føler seg dårligere enn de andre. Hvis man ikke har gjort det, ville jeg satset på å finne en aktivitet som barnet er interessert i, og så øvd og fulgt opp litt hjemme ved siden av den organiserte aktiviteten, slik at barnet får mestringsfølelse. Anonymkode: 5f611...c28
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #20 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Veldig enig med deg her! Hvorfor skal gaming være så negativt? Læreren til sønnen min har selv sagt at han er nok så god i engelsk fordi han gamer. Når han gamer så bruker han engelsk hver dag både skriftlig muntlig. Han er også sosial med vennene i klassen med å spille online sammen mens de snakker sammen via headset. Anonymkode: 2a684...a3d Det ene utelukker ikke det andre. Jeg har to gutter som gamer selv, men de får ikke lov til å gjøre bare det, de må bevege seg og møte venner på ordentlig også. Begge har hvert sine idretter og trener 3-4 g i uka, i tillegg til kamper i sesong, og gamer i tillegg. Anonymkode: 7fca3...46f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå