Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #26 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men når ingen gjør det da? Sist det var klassekontakt-valg måtte vi ty til loddtrekning. Det ble meg, trebarnsmor, lagleder og fulltidsjobbende. Jeg forstår at andre har fullt opp og, men det er altså helt ekstremt. Jeg har ikke fem minutter til overs, og det koker i hodet. Nå blir jeg pålagt overtid i september i tillegg, så da kan det bli artig. Jeg vurderer å melde alle barna ut av organisert idrett, for dette tar knekken på meg. HI Anonymkode: 8aca6...2fe Du kan jo melde DEG SELV ut. Ikke barna. Nå har du vært lagleder, da var det noen andres tur. Ha det bra. Anonymkode: 21917...ff6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #27 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo melde DEG SELV ut. Ikke barna. Nå har du vært lagleder, da var det noen andres tur. Ha det bra. Anonymkode: 21917...ff6 Ja, for du tror ikke jeg har prøvd? Ingen melder seg. Jeg har vært i direktekontakt med folk, men alle har hundre unnskyldninger. Leder for idrettsforeningen sa sist jeg snakket med henne at da får vi bare legge ned, da. HI Anonymkode: 8aca6...2fe
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #28 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, for du tror ikke jeg har prøvd? Ingen melder seg. Jeg har vært i direktekontakt med folk, men alle har hundre unnskyldninger. Leder for idrettsforeningen sa sist jeg snakket med henne at da får vi bare legge ned, da. HI Anonymkode: 8aca6...2fe Det stopper deg da ikke fra å SLUTTE Å GJØRE DE OPPGAVENE. Jesus. Her gikk det smått. Anonymkode: 21917...ff6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #29 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, for du tror ikke jeg har prøvd? Ingen melder seg. Jeg har vært i direktekontakt med folk, men alle har hundre unnskyldninger. Leder for idrettsforeningen sa sist jeg snakket med henne at da får vi bare legge ned, da. HI Anonymkode: 8aca6...2fe Men da legger dere ned. Anonymkode: c1cf6...ee7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #30 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det stopper deg da ikke fra å SLUTTE Å GJØRE DE OPPGAVENE. Jesus. Her gikk det smått. Anonymkode: 21917...ff6 Hva er det for en måte å snakke til folk på? SKJØNNER DU IKKE AT HVIS JEG STOPPER Å GJØRE DE OPPGAVENE SÅ HAR IKKE UNGENE ET FRITIDSTILBUD? Jesus. Her gikk det smått. Anonymkode: 8aca6...2fe
Anonym bruker Skrevet 26. august 2022 #31 Skrevet 26. august 2022 Anonym bruker skrev (På 25.8.2022 den 7.31): Hver dag! Timeplanen er stappa full av to voksne i 100% jobb, tre barn med én (!) fritidsaktivitet hver, foreldremøter, besteforeldre, tanter og onkler osv. Ta i dag for eksempel. Jobb og skole. Trening for yngste, fotballkamp borte for eldste og teater for mellomste. Foreldremøte på teateret etterpå. Jeg er lagleder og klassekontakt og folk maser jevnt. Det er snart cup og jeg må stå i kiosken. Til det må jeg steke 40 vafler. Teateret trenger styremedlem og ingen melder seg. Det skulle vært klippet ugress rundt fotballbanen og ingen melder seg. To av barna på fotballaget mangler fotballsko og leggskinn, foreldrene bryr seg ikke. Skal jeg hive de ut da? Mellomste sønnen blir mobbet, det er opprettet 9A sak, men mobberen turer på som vanlig. Det er bursdager her og der, overnattinger i skogen, tantebarn som vil overnatte her, og besteforeldre som krever besøk timesvis unna. DET ER FOR MYE!! Flere som drukner om dagen? Anonymkode: 8aca6...2fe Sånn er det... Anonymkode: 935ff...ea2
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #32 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hva er det for en måte å snakke til folk på? SKJØNNER DU IKKE AT HVIS JEG STOPPER Å GJØRE DE OPPGAVENE SÅ HAR IKKE UNGENE ET FRITIDSTILBUD? Jesus. Her gikk det smått. Anonymkode: 8aca6...2fe SÅ DA FÅR DE FINNE PÅ NOE ANNET DA. Jesus. Her gikk det smått. (I bytte får de en mamma som er frisk og kam bruke fritida på dem, med andre ting enn akkurat denne sporten, hvor hun er belemret med andres barn og hvor hun brenner seg ut. Unger dør ikke av å mangle håndballag, eller hva det nå er.) Anonymkode: 21917...ff6
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #33 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (På 26.8.2022 den 12.17): Hva er det for en måte å snakke til folk på? SKJØNNER DU IKKE AT HVIS JEG STOPPER Å GJØRE DE OPPGAVENE SÅ HAR IKKE UNGENE ET FRITIDSTILBUD? Jesus. Her gikk det smått. Anonymkode: 8aca6...2fe Er det de andres barn du tenker på? For det høres absolutt ut som dine barn har en mamma som bryr seg og som kunne funnet på masse med dem utenom organisert idrett. 🙂 Du kan ikke redde alle, det er for stor bør for én person. Jeg mener ikke å overforenkle, men hvis du blir utslitt av dette, så må du prioritere deg selv og din egen familie. Det er ikke egoistisk. Hvis det gjør at aktiviteten kollapser, så må det være slik. Det er ikke sikkert de andre bevisst utnytter deg, men hvis du alltid stiller opp, så vil det bli lettere og lettere for andre å ikke stille opp. Du er med på å opprettholde situasjonen. Klem til deg Anonymkode: bf3c4...1b7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #34 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (På 26.8.2022 den 11.39): Ja, for du tror ikke jeg har prøvd? Ingen melder seg. Jeg har vært i direktekontakt med folk, men alle har hundre unnskyldninger. Leder for idrettsforeningen sa sist jeg snakket med henne at da får vi bare legge ned, da. HI Anonymkode: 8aca6...2fe Vet du! jeg har full forståelse. jeg er der selv.. Men jeg har stått der med full jobb, studier, tidsklemme med barneaktiviteter hver kveld, FAU-verv for begge ungene OG eneste som kunne drifte aktiviteten for alle andre hadde sååå mye å gjøre. Nå uten FAU verv og unger som er litt større og ikke så transportkrevende men med full jobb og ansvar for en barneaktivitet som jeg ikke har tid til, men som ingen vil ta over. det er 4 år siden egne unger var på aktiviteten selv. I utgangspunktet er det gøy og gir meg noe. Men jeg har bare ikke tid i høst på grunn av studier. Men når valget blir at den legges ned eller at jeg drifter, ja så fortsetter jeg. Jeg greier bare ikke å sette grenser når jeg vet at tilbudet forsvinner uten meg... Ledere på andre årskull gjemmer seg bak at de må følge nivået til barna sine... aaaarg jeg greier ikke være egoistisk jeg.... så da står vi vel der, men vi gjør i allefall noe da! Anonymkode: 9ea9c...e0a
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #35 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det de andres barn du tenker på? For det høres absolutt ut som dine barn har en mamma som bryr seg og som kunne funnet på masse med dem utenom organisert idrett. 🙂 Du kan ikke redde alle, det er for stor bør for én person. Jeg mener ikke å overforenkle, men hvis du blir utslitt av dette, så må du prioritere deg selv og din egen familie. Det er ikke egoistisk. Hvis det gjør at aktiviteten kollapser, så må det være slik. Det er ikke sikkert de andre bevisst utnytter deg, men hvis du alltid stiller opp, så vil det bli lettere og lettere for andre å ikke stille opp. Du er med på å opprettholde situasjonen. Klem til deg Anonymkode: bf3c4...1b7 Jeg er enig med deg. Ungene her vil ikke oppleve en utfordring med ett tilbud, mamma er allerede ett råskinn av en mamma. De blir ivaretatt. Men du slipper å dekke inn for gratispassasjerer. Noen av de trenger det kanskje, andre er kun late, men når alt kommer til alt. Det er kun din familie som er ditt faktiske ansvar. Ikke pass på andres på bekostning av din egen, det er for mye ansvar for en person. Det vil alltid være ett større behov enn du kan dekke hvis du åpner den døren uten å verne om ditt eget. Anonymkode: 52d27...0de
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #36 Skrevet 27. august 2022 Anonym bruker skrev (På 26.8.2022 den 11.39): Ja, for du tror ikke jeg har prøvd? Ingen melder seg. Jeg har vært i direktekontakt med folk, men alle har hundre unnskyldninger. Leder for idrettsforeningen sa sist jeg snakket med henne at da får vi bare legge ned, da. HI Anonymkode: 8aca6...2fe De har kanskje hundre GRUNNER. Én av dem er nok at de setter seg selv, egen lykke og barnas oppvekst med sunn og frisk forelder foran det å stille opp for alle andre til en hver pris. Anonymkode: 41780...e81
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #37 Skrevet 27. august 2022 Det er bare å innse at den tradisjonelle dugnads-modellen i barneidretten fungerer ikke i dagens samfunn. Oppskriften er å leie inn trenere, lagledere ol. Og nei, det koster ikke skjorta, og mange klubber får det til helt greit og skaffer nok ekstern finansiering. Noen fotballklubber har kun profesjonelle trenere, i svømming er det kun ansatte trenere osv. Staten kunne også prioritert en liten slump for å sørge for et likeverdig tilbud i alle kommuner f eks. Anonymkode: ad52a...581
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #38 Skrevet 27. august 2022 Trøsten er at det er en ganske kort periode av livet som er sånn. Jeg har fire barn, åtte år mellom eldste og yngste. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk snakker om når de sier barnehagetiden er så slitsom og travel. Joda, barna trenger en del hjelp og de må oppdras, men de hentes i barnehagen etter jobb og man skal ikke stresse til noe på ettermiddagen Med fire barn i grunnskolen, da er det travle dager, noen dager går slett ikke opp. Men man må puste med magen, finne løsningene som gjør hverdagen overkommelig, og vite at det er en fase. Nå er yngste min 13 og eldste 21 år, og jeg har begynt å tenke på hva i alle dager jeg skal finne på med all fritiden min... Du må sette grenser da, det er faktisk grenser for hvor mye man kan ta på seg. Om ingen vil være lagleder og dere må legge ned, ja så må dere fortelle det. Du gir deg for nå går det helt på stumpene med alle tingene du må gjøre og om ingen andre tar over må tilbudet legges ned. Legges det ned så legges det ned, da må barna finne andre ting å gjøre. Og det er som allerede nevnt i tråden ikke sånn lenger at foreldre har masse tid til dugnadsdrift av fritidsaktiviteter, og for å tvinge endringer frem må tilbudene kanskje legges ned en sesong eller to for å tvinge frem nye måter å drifte på. Anonymkode: d9e4a...dff
Anonym bruker Skrevet 27. august 2022 #39 Skrevet 27. august 2022 Men altså: vi som drifter barneaktiviteter gjør det jo for barna og det å skuffe barna med å avlyse elelr legge ned tilbud sitter laaangt inne. Og ja vi driver oss nok for langt for å få ting til å gå opp. Jeg burde ha gitt meg men jeg suller på og tenker mitt om at jeg burde vært like ego som alle de andre foreldrene... og innen jeg får gitt meg er sikkert helt utbrent men det får bare bli sånn... Anonymkode: 9ea9c...e0a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #40 Skrevet 28. august 2022 Man må sette grenser for seg selv så man ikke blir helt utbrent. Anonymkode: 6be91...a3e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #41 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Men når valget blir at den legges ned eller at jeg drifter, ja så fortsetter jeg. Jeg greier bare ikke å sette grenser når jeg vet at tilbudet forsvinner uten meg... Ledere på andre årskull gjemmer seg bak at de må følge nivået til barna sine... aaaarg jeg greier ikke være egoistisk jeg.... så da står vi vel der, men vi gjør i allefall noe da! Anonymkode: 9ea9c...e0a Herregud. Dette er jo klassisk “enabling”. Som å bære øl til en alkoholiker. Bare en påminnelse: kirkegården er smekk full av uerstattelige mennesker. Anonymkode: d697e...f9b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #42 Skrevet 28. august 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg burde ha gitt meg men jeg suller på og tenker mitt om at jeg burde vært like ego som alle de andre foreldrene... og innen jeg får gitt meg er sikkert helt utbrent men det får bare bli sånn... Anonymkode: 9ea9c...e0a Så da skal familien din, arbeidsplassen din og NAV (og dermed hele Norge) ta støyten for at du ikke klarer å være en ansvarlig voksen og formulere ordet NEI? Anonymkode: d697e...f9b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #43 Skrevet 28. august 2022 Slik var livet her også for noen år siden. En desember hadde vi 1 ettermiddag ilag, ellers var det 100 avslutninger og gjøremål. Så kom covid og det ble bråstopp….heldigvis. Nå er ungene eldre og det hjelper jo litt på. Vi måtte i tillegg prioritere. Ungene kunne ikke gå på tre forskjellige ting hver. I dag har vi rolige ettermiddager og fornøyde unger. I tillegg er jeg ikke først oppe med hånden på foreldremøter lenger. Anonymkode: 8307f...927
MollyOdd Skrevet 28. august 2022 #44 Skrevet 28. august 2022 Bor alle langt ute på landet? Er det ingen dere kan organisere skyss med? Sykle? Jeg har også vært klassekontakt osv, det hører jo med men for ei jamring. Stakkars meg buhu så utslitt. Men så gjør noe med det da! Ta litt ansvar for eget liv. Det er ikke slik at alt går adundas fordi drikke orker eller har tid til å trene lilleputt eller være klassekontakt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #45 Skrevet 28. august 2022 MollyOdd skrev (24 minutter siden): Bor alle langt ute på landet? Er det ingen dere kan organisere skyss med? Sykle? Jeg har også vært klassekontakt osv, det hører jo med men for ei jamring. Stakkars meg buhu så utslitt. Men så gjør noe med det da! Ta litt ansvar for eget liv. Det er ikke slik at alt går adundas fordi drikke orker eller har tid til å trene lilleputt eller være klassekontakt. Jo da. Foreldrene her er Atlas slle sammen, kjempen som bærer verden på sine skuldre. Og så er de Sisyfos også - arbeidet deres tar aldri slutt. Anonymkode: d697e...f9b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #46 Skrevet 28. august 2022 Jeg fikk det mye bedre da jeg la bort gudekomplekset mitt. Jeg sa fra meg 2 verv, med den begrunnelsen at jeg ikke klarte å utføre dem ordentlig lenger, nettopp fordi det ble for mye. Og aktiviteten gikk videre uten meg, gitt.. Og hvis ikke, så hadde jeg tatt skylddeling, sammen med alle de andre, også dem som aldri har bidratt. Nå gjør jeg mer av det jeg liker, bidrar fremdeles, våger å prioritere meg selv innimellom. Det er ingen som sier at jeg har så fantastisk stor arbeidskapasitet lenger, men jeg trenger det heller ikke lenger... Anonymkode: 86539...a7d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #47 Skrevet 28. august 2022 Dette legger voksne opp til selv. Jeg har to barn, ingen er med på organiserte aktiviteter. De er aktive likevel. Dere MÅ ikke servere vafler på hver bidige kamp. Og kiosk osv, kutt det ut! Er så uendelig glad for at vi har et rolig avslappende liv der vi velger hva vi vil gjøre når vi vil gjøre det. Aldri mas om kjøring, kioskvakt, treninger osv. Anonymkode: 5d0b4...a48
Anonym bruker Skrevet 28. august 2022 #48 Skrevet 28. august 2022 Kan virkelig ikke forstå hvorfor noen velger å gjøre seg til martyrer. Jeg har fire barn, som alle går på fritidsaktiviteter. Jeg er på dugnader, baker kaker til skoleavslutninger og det som er, men jeg gidder ikke å påta meg andres arbeidsoppgaver og slite meg ut. Jeg skal først og fremst være der for egne barn. Anonymkode: 004e1...828
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå