Gå til innhold

Hvordan få råd....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal selvfølgelig undersøke litt, men hvordan få råd til å betale regulering til barnet. Ja, vet det er dekningsgrad osv. Men må fortsatt ut med 30 000. Det er langt mer enn min månedslønn, ufør. Var nok utrolig dum som valgte Invisalign. Så har alt betalt 18 000. Men må over på fade 2 og det koster 30 000.

I tillegg må jeg ut med 15 000kr til sameiet for oppgraderinger, som alle må ut med.

Dette henger over meg, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få råd til 45 000kr. 

Noen gode råd?

Anonymkode: 8c48e...fef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ingenting om far? Er det noe å hente fra den kanten? Større utgifter skal han vel være med og dekke.

Du har ingen som kan kjøpe noen tjenester fra deg? Om du er i form til det vel og merke. Vaske hus for familie, klippe plen? Selge noe?

Anonymkode: 40f9b...e74

Skrevet

Jobb ekstra, selg ting dere ikke trenger, reduser forbruket, bruk egne og barns sparepenger, ta opp lån, søk tilskudd fra nav.

Hvis du skriver mer konkret om økonomien kan du få mer konkrete råd.

Anonymkode: 1078a...220

Skrevet

Her deler de opp reguleringsregningen på forventet behandlingstid. Er det forventet at det tar 2 år deler de summen på 24. Hør med tannlegen om det er mulig.

Far skal betale sin del, søk om ekstra bidrag til det gjennom nav.

Hør uansett med nav om å få noe støtte.

Anonymkode: b090d...dda

Skrevet

Nav kommer til å kreve en del inn av far,også kommer jeg til å søke om støtte fra NAV itellegg ettersom jeg er alenemamma og bare har minstetakst av AAP å leve av.

Anonymkode: 09dc6...c00

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du skriver ingenting om far? Er det noe å hente fra den kanten? Større utgifter skal han vel være med og dekke.

Du har ingen som kan kjøpe noen tjenester fra deg? Om du er i form til det vel og merke. Vaske hus for familie, klippe plen? Selge noe?

Anonymkode: 40f9b...e74

Det er trøblete med far. Kan ikke forvente at han har noe å bidra med. Derfor betalte jeg de 18 000 selv. 

Skrevet

Du betaler jo over tid, ikke alt på en gang? 
Og den andre forelderen skal betale ekstra bidrag til dette. 

Anonymkode: 9f44b...e6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jobb ekstra, selg ting dere ikke trenger, reduser forbruket, bruk egne og barns sparepenger, ta opp lån, søk tilskudd fra nav.

Hvis du skriver mer konkret om økonomien kan du få mer konkrete råd.

Anonymkode: 1078a...220

Her er det ufør. Eier bolig selv, avdragsfritt lån. Jeg sitter igjen med 6000kr som skal dekke alt av mat, drivstoff, husholdning, klær/sko, bursdager og det som eller kommer opp i hverdagen. Har 3 barn. Får ikke lån. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her er det ufør. Eier bolig selv, avdragsfritt lån. Jeg sitter igjen med 6000kr som skal dekke alt av mat, drivstoff, husholdning, klær/sko, bursdager og det som eller kommer opp i hverdagen. Har 3 barn. Får ikke lån. 

Jeg fikk av og til sosialstøtte fra NAV for regningene fra kjeveortopeden. Stikk innom og søk du. 

Anonymkode: 16ff1...620

Skrevet

Reguleringen kommer vel stort sett i avdrag. 
Den beste måten å få oversikt på, er å sette opp et budsjett. Da ser du hvilke poster som koster, og du kan kanskje også finne noen muligheter til å redusere. Skriv noen mailer til forsikringsselskap og banker for å be om bedre tilbud. Sjekk om det finnes bedre tilbud på mobilabonnement for dere, noen har mulighet for familiedeling av data f.eks. 
Ta utgangspunkt i SIFO sine satser, og tilpass det ditt behov. Det skal være et nøkternt budsjett, men jeg synes det er ekstremt raust. 

Ikke tenk at småpenger bare er småpenger. En liten sum spart kan bli nye over tid, og en liten sum utgift kan bli stor.

Jeg har ikke dårlig råd. Men jeg har likevel gjort det til en slags sport å spare penger. Handle datovarer og tilbudsvarer, og å planlegge meny utifra hva jeg har og hva som er på tilbud.

Skrevet

Når du har dårlig råd så velger du selvfølgelig ikke en dyrere løsning enn nødvendig. Invisalign er mye mer kostbart enn ordinær regulering!

Ved behandlings hos kjeveortoped så får du alltid et kostnadsoverslag før behandlingen starter. Du vet summen og du vet hvordan den skal betales - altså i rater. Dette er jo noe dere frivillig har gått inn på, og i tillegg har dere valgt å utføre en dyrere behandling enn nødvendig. Og på toppen av det så tenker du at far ikke skal betale sin del? Fordi det er trøblete?

Anonymkode: 4172e...94b

Skrevet

Vi fikk det oppdelt over tiden hn gikk med streng. Her betalte far noe. Ikke halvparten. 

Anonymkode: e531a...748

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk av og til sosialstøtte fra NAV for regningene fra kjeveortopeden. Stikk innom og søk du. 

Anonymkode: 16ff1...620

Spørs om man får dekket noe, når man velger en løsning som er dyrere enn nødvendig.

Anonymkode: a5ae2...56e

Skrevet

Trøblete med far?? Du trenger jo ikke snakke med han en gang,NAV krever inn pengene for tannregulering av far.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Når du har dårlig råd så velger du selvfølgelig ikke en dyrere løsning enn nødvendig. Invisalign er mye mer kostbart enn ordinær regulering!

Ved behandlings hos kjeveortoped så får du alltid et kostnadsoverslag før behandlingen starter. Du vet summen og du vet hvordan den skal betales - altså i rater. Dette er jo noe dere frivillig har gått inn på, og i tillegg har dere valgt å utføre en dyrere behandling enn nødvendig. Og på toppen av det så tenker du at far ikke skal betale sin del? Fordi det er trøblete?

Anonymkode: 4172e...94b

Jeg var ikke klar over at det var et dyrere valg. Kjeveortopeden sa 18 000. Ikke mer enn det. Men så plutselig må vi på fase 2, da var det 30 000kr. Og ja, jeg burde sikkert undersøkt bedre, men tenkte kun på at barnet slapp togskinner. Noe jeg har hatt selv. Og det er ikke behagelig. Sitter igjen med arr som jeg til stadighet biter i. 

9år med konflikter, da velger man kampene med omhue. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (8 timer siden):

Reguleringen kommer vel stort sett i avdrag. 
Den beste måten å få oversikt på, er å sette opp et budsjett. Da ser du hvilke poster som koster, og du kan kanskje også finne noen muligheter til å redusere. Skriv noen mailer til forsikringsselskap og banker for å be om bedre tilbud. Sjekk om det finnes bedre tilbud på mobilabonnement for dere, noen har mulighet for familiedeling av data f.eks. 
Ta utgangspunkt i SIFO sine satser, og tilpass det ditt behov. Det skal være et nøkternt budsjett, men jeg synes det er ekstremt raust. 

Ikke tenk at småpenger bare er småpenger. En liten sum spart kan bli nye over tid, og en liten sum utgift kan bli stor.

Jeg har ikke dårlig råd. Men jeg har likevel gjort det til en slags sport å spare penger. Handle datovarer og tilbudsvarer, og å planlegge meny utifra hva jeg har og hva som er på tilbud.

Vi ligger på det absolutt laveste på alt. Avdragsfrihet på lån osv. 

Skrevet

Sånn er det bare dessverre, jeg betalt 20 000 alene for barnet her, men fikk heldigvis dele inn i 10 ganger, så gikk bra

Anonymkode: d5d6b...912

Skrevet

Invisalign tilbys kun til voksne så dette er tulleinnlegg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sånn er det bare dessverre, jeg betalt 20 000 alene for barnet her, men fikk heldigvis dele inn i 10 ganger, så gikk bra

Anonymkode: d5d6b...912

Jeg også fikk dele opp de 18 000. 1000kr mnd. Men 30 000kr er myyye mer og de 1000kr var mye for min økonomi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Invisalign tilbys kun til voksne så dette er tulleinnlegg!

Du bør kanskje sette deg inn i ting før fu kommenterer. 

Datteren min har gått med det. Kusina har det, og flere barn rundt oss har det

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg var ikke klar over at det var et dyrere valg. Kjeveortopeden sa 18 000. Ikke mer enn det. Men så plutselig må vi på fase 2, da var det 30 000kr. Og ja, jeg burde sikkert undersøkt bedre, men tenkte kun på at barnet slapp togskinner. Noe jeg har hatt selv. Og det er ikke behagelig. Sitter igjen med arr som jeg til stadighet biter i. 

Det er forståelig, men dette er kanskje en kamp du bør ta. Det er bestemt at foresatte skal dele på utgifter for tannregulering. Det har ikke du bestemt. Du kan bare sende inn til nav det de trenger så snakker de med far. Om han er ubehagelig på noen måte er jo det da en ting du bør ta tak i utenom enten gjennom familievernkontor, via advokat eller annet, alt etter som hvordan dette utarter seg. Du og barnet skal ikke lide pga dette og hvor god mamma blir du når du går og bekymrer deg for økonomi 24/7.  Den ene kampen med far krever kanskje mindre enn år med bekymring for økonomi....? 

Anonymkode: 490bd...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Med omhu heter det. 

Be nav kreve inn fars andel (både fra forrige runde og denne runden). Du trenger ikke snakke med ham om det en gang. 

Anonymkode: d07da...9c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.8.2022 den 1.40):

Skal selvfølgelig undersøke litt, men hvordan få råd til å betale regulering til barnet. Ja, vet det er dekningsgrad osv. Men må fortsatt ut med 30 000. Det er langt mer enn min månedslønn, ufør. Var nok utrolig dum som valgte Invisalign. Så har alt betalt 18 000. Men må over på fade 2 og det koster 30 000.

I tillegg må jeg ut med 15 000kr til sameiet for oppgraderinger, som alle må ut med.

Dette henger over meg, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få råd til 45 000kr. 

Noen gode råd?

Faren har vel jobb? Eller er du også en alenemor? 

Anonymkode: fb4ed...4b1

Skrevet

Spiller ingen rolle om det er trøblete med far, du søker nav om særtilskudd også krever de det inn av far. Her måtte far betale over halvparten av fakturaen hver gang, det hjalp 

Anonymkode: c21f2...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...