Gå til innhold

Rare forbud og regler i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før sommeren leste jeg at vi ville få mangel på dekk fra høsten grunnet restriksjoner mot Russland, som er en stor leverandør av dekk. Økonomiske sanksjoner er forståelig som virkemiddel, så min undring her gjelder ikke fremtidige innkjøp, for å ha det greit presisert før eksempelet mitt. 

Nå kommer det frem at denne restriksjonen er pålagt også dekk som er kjøpt, betalt og levert til lager FØR invasjonen. Altså, det gir jo ingen effekt at de støver ned på ett lager fremfor å omsettes, annet enn problemer for egen regning. Hvem i all verden tenkte det var en god ide? 

https://www.elbil24.no/nyheter/innelast-pa-lager-store-mengder-bildekk-er-ulovlige-i-norge/76901155

Kan også nevne ett annet eksempel som jeg har klødd meg i hodet av. På nyåret døde en person som drev enkeltmannsforetak. Ca to mnd etter dødsfallet ble det sendt ut brev i altinn. Der står det følgende (enkelt forklart). Hei XX, vi ser selskapet er meldt avviklet grunnet dødsfall (Ps, vi vet du er død, men sender deg denne allikevel tilfelle du skulle være innom denne portalen). Minner om at mva for termin 1 må innleveres innen dato om ikke påløper gebyr for manglende innlevering  blablabla, hvis du er usikker på hvordan, ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Altså….. 

Har vi mistet all sunn fornuft og blitt en gjeng papirflyttere? Kom gjerne med ditt eksempel, hvis du har klødd deg i hodet av noe. 

Anonymkode: 5fcba...555

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Før sommeren leste jeg at vi ville få mangel på dekk fra høsten grunnet restriksjoner mot Russland, som er en stor leverandør av dekk. Økonomiske sanksjoner er forståelig som virkemiddel, så min undring her gjelder ikke fremtidige innkjøp, for å ha det greit presisert før eksempelet mitt. 

Nå kommer det frem at denne restriksjonen er pålagt også dekk som er kjøpt, betalt og levert til lager FØR invasjonen. Altså, det gir jo ingen effekt at de støver ned på ett lager fremfor å omsettes, annet enn problemer for egen regning. Hvem i all verden tenkte det var en god ide? 

https://www.elbil24.no/nyheter/innelast-pa-lager-store-mengder-bildekk-er-ulovlige-i-norge/76901155

Kan også nevne ett annet eksempel som jeg har klødd meg i hodet av. På nyåret døde en person som drev enkeltmannsforetak. Ca to mnd etter dødsfallet ble det sendt ut brev i altinn. Der står det følgende (enkelt forklart). Hei XX, vi ser selskapet er meldt avviklet grunnet dødsfall (Ps, vi vet du er død, men sender deg denne allikevel tilfelle du skulle være innom denne portalen). Minner om at mva for termin 1 må innleveres innen dato om ikke påløper gebyr for manglende innlevering  blablabla, hvis du er usikker på hvordan, ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Altså….. 

Har vi mistet all sunn fornuft og blitt en gjeng papirflyttere? Kom gjerne med ditt eksempel, hvis du har klødd deg i hodet av noe. 

Selvfølgelig har vi mistet sunn fornuft. Her er det opplevd flere ganger:

* NAV etterspurte dokumentasjon på termin tre ganger i samme svangerskap.

* NAV krevde terminbekreftelse (enda en) etter at barnet er født, for å forsikre seg om at jeg hadde vært gravid. At det var kommet et barn, var ikke bra nok.

* Politiet krevde at jeg skrev ut vedtak om statsborgerskap som jeg fikk, og tok det med sammen med andre dokumenter for å få pass. Da jeg kom dit, sa de at jeg ikke skrev ut FØLGEBREVET til vedtaket (altså, der de skriver "vedlagt følger vedtak"). Men så var de "snille" den dagen, og skrev ut brevet fra sitt eget register (der de også hadde vedtaket jeg skrev ut, lagret i systemet sitt).

* NAV "mistet" tre e-poster og et brev fra meg om at barnet begynte i barnehage. De fortsatte å utbetale kontantstøtte hver måned, selv om jeg skrev og ringte for å si fra. Så fikk jeg kjeft og trussel om å betale tilbake med renter, fordi JEG ikke opplyste om endringen.

Jeg jobber selv i offentlig forvaltning og prøver å unngå slike generaltabber i kontakt med brukere. Men ja, vi har blitt en gjeng datastyrte idioter.

Anonymkode: be2c3...a36

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Første eksempelet ditt tenker jeg er for å forebygge at bedrifter prøver å snike seg unna forbudet ved å påstå at dekkene var kjøpt før restriksjonene ble innført. Er nok ikke så vanskelig å trikse med noen datoer.

Anonymkode: c0213...102

Skrevet

At førerkort utstedt før 1998 er gyldig som førerkort, men ikke som legimitasjon, pga for gammelt bilde. Mens bankkortet mitt med bilde tatt i 1995 er gyldig som legitimasjon.

Anonymkode: 64005...41e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Første eksempelet ditt tenker jeg er for å forebygge at bedrifter prøver å snike seg unna forbudet ved å påstå at dekkene var kjøpt før restriksjonene ble innført. Er nok ikke så vanskelig å trikse med noen datoer.

Anonymkode: c0213...102

Hvordan skal man trikse med transaksjonen i bank? Det kan jo lett bevises. Enig i at en del fakturaer kan trikses med om de kommer i feil format, men deklarering, transport til lager og betaling i bank skal noe til å dekke over. Da er vi på nivået til Vollvik og kan bare pakke de om i stedet 😅 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

* NAV krevde terminbekreftelse (enda en) etter at barnet er født, for å forsikre seg om at jeg hadde vært gravid. At det var kommet et barn, var ikke bra nok.

* Politiet krevde at jeg skrev ut vedtak om statsborgerskap som jeg fikk, og tok det med sammen med andre dokumenter for å få pass. Da jeg kom dit, sa de at jeg ikke skrev ut FØLGEBREVET til vedtaket (altså, der de skriver "vedlagt følger vedtak"). Men så var de "snille" den dagen, og skrev ut brevet fra sitt eget register (der de også hadde vedtaket jeg skrev ut, lagret i systemet sitt).

* NAV "mistet" tre e-poster og et brev fra meg om at barnet begynte i barnehage. De fortsatte å utbetale kontantstøtte hver måned, selv om jeg skrev og ringte for å si fra. Så fikk jeg kjeft og trussel om å betale tilbake med renter, fordi JEG ikke opplyste om endringen.

Jeg jobber selv i offentlig forvaltning og prøver å unngå slike generaltabber i kontakt med brukere. Men ja, vi har blitt en gjeng datastyrte idioter.

😅 Hjelpes. 

Jeg fikk samme sinnabrev angående kontantstøtte forresten. Der var det også min feil da, jeg koblet ikke at 80 % plass i barnehage ikke var det samme som 80 % i barnehage, da noen hadde søkt om utvidet tid (det fikk ikke jeg med meg og var den fryktelige feilen jeg gjorde som resulterte i ett brev fra nav hvor man nesten skulle tro jeg var en svindler over alle svindlere) 

Skrevet

Jeg må sende inn dokumentasjon til nav hvert år på at barnet fortsatt har Downs syndrom for hjelpemidler og lignende. Trodde alle visste at det ikke var noe man vokste av seg 🙈

Anonymkode: 97d68...c99

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg må sende inn dokumentasjon til nav hvert år på at barnet fortsatt har Downs syndrom for hjelpemidler og lignende. Trodde alle visste at det ikke var noe man vokste av seg 🙈

Av alt som er nevnt er nesten dette det verste. Samme med de som har andre diagnoser man vet man pr. i dag ikke kan behandle. Men når det gjelder barn så blir det ekstra ille. Det er så mange utfordringer, så dette burde foreldre slippe. I tillegg er det jo helt meningsløs ressurssløsing når det offentlige skal bruke tid på å sende ut krav om dokumentasjon og behandle den hvert eneste år når det i realiteten er nok med én gang i et helt livsløp.

Anonymkode: 22088...e05

Skrevet

Førerkort er ikke godkjent id når man skal identifisere seg i banken, da kreves pass eller id-kort. For å få pass eller id-kort må man identifisere seg med førerkort.

Molboland? Jepp. 

Anonymkode: c99c6...ec1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Førerkort er ikke godkjent id når man skal identifisere seg i banken, da kreves pass eller id-kort. For å få pass eller id-kort må man identifisere seg med førerkort.

Molboland? Jepp. 

Førerkort med gyldig bilde er godkjent legitimasjon når man skal identifisere seg i banken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Førerkort med gyldig bilde er godkjent legitimasjon når man skal identifisere seg i banken.

Ikke i min bank. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde lignende situasjon var sykemeldt i svangerskapet grunnet en god del komplikasjoner som ikke var forenlig med jobben. To uker før jeg skulle ut i permisjon så fikk jeg ett brev fra nav om at sykemeldingene mine er avslått og at jeg ikke hadde rett på sykepenger så lenge. Jeg fikk helt panikk og ringte de. 1 de hadde ingen anelse om at jeg var gravid. Selv om jeg hadde mottatt brev om innvilget permisjon. 
2. De hadde det på svart hvitt at jeg hadde en feil med analen min (🤣). Og at det ikke ga sykemelding så lenge. Altså jeg trodde seriøst at det må være sånn tulle oppringing. Men nei de mente på alvor at den diagnosen med rumpehullet mitt ikke ga sykemelding. 🤣🤣🤣.

Jeg måtte få legen til å sende de en Mail om at jeg var høygravid og skulle ut i permisjon.

Anonymkode: 21157...3d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ikke nå lenger. Kun pass eller nasjonalt id kort.

Skrevet

Ikke nå lenger. Kun pass eller nasjonalt id kort.

Jeg legitimerte meg kun med førerkort i DNB.

Skrevet

Jeg legitimerte meg kun med førerkort i DNB.

Når dette er nye regler gjeldende fra i sommer tror jeg. 

Skrevet

Jeg skulle bestille pass til barnet mitt, men hadde mistet mitt eget pass så hadde bare bankkort. Det var ikke gyldig legitimasjon. Jeg måtte melde mitt pass tapt først, før jeg kunne bestille til mitt barn. Da jeg meldte mitt pass tapt måtte jeg bruke…. Taddaaaa, bankkort som legitimasjon 🙏

Anonymkode: 5ce5b...b5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når dette er nye regler gjeldende fra i sommer tror jeg. 

Hvis man skal gjøre det gjennom appen, så må man ha pass eller id-kort. Hvis ikke så er førerkort med gyldig bilde, gyldig legitimasjon, det står på nettsidene deres.

Skrevet

Mange morsomme eksempel på hvor latterlig det byråkratiske Norge er blitt. I tillegg utvikler byråkratene et eget språk med en intern terminologi som kun likesinnede kontorrotter skjønner. Selv om de forsøker å informere befolkningen med sine tekster og brev bruker de sitt håpløse spesialistspråk for byråkrater. Vi har en ungdom som søkte om støtte til pc nylig. Første møte med trygdenorge, søke...støtte... altså, hvorfor kan vi ikke få beholde pengene våre selv å betale, uten all denne tiggingen til det offentlige?? Listen over de som hadde rett til å søke passet ikke til noe av det vår sønn var, en vanlig norsk gutt. Til slutt fant vi ut at han hørte hjemme i kategorien en "Vg1-elev med ungdomsrett" Hæ? Vår sønn har altså blitt innvilget en ungdomsrett av myndighetene...en ungdomsrett til å søke støtte om tilskudd til skole-pc. Pc var billig, kostet bare 3 tusen kroner. Men så var det det med at norsk skole alltid har vært GRATIS i følge de som roper halleluja til Norge verdens beste land i følge myndighetene og avisene som styres av myndighetene. Hvor mye koster egentlig det som er gratis, i Norge? Det er jo ingen ting som virkelig er gratis. Egenandeler og søknad om støtte for at noe skal være gratis er det nye "gratis". Hva blir det neste, reklamesnutter på Altinn?

Anonymkode: eb709...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hjelpes. Blir ekstra ironisk når det på andre siden lures så veldig på hvordan man kan kutte ned utgiftene til byråkrati. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hjelpes. Blir ekstra ironisk når det på andre siden lures så veldig på hvordan man kan kutte ned utgiftene til byråkrati. 

Jeg hørte om noen som har mistet en arm i arbeidsulykke, og måtte sende bekreftelse på dette hvert år. De regner altså med at armen vokser ut igjen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skulle bestille pass til barnet mitt, men hadde mistet mitt eget pass så hadde bare bankkort. Det var ikke gyldig legitimasjon. Jeg måtte melde mitt pass tapt først, før jeg kunne bestille til mitt barn. Da jeg meldte mitt pass tapt måtte jeg bruke…. Taddaaaa, bankkort som legitimasjon 🙏

😂😂 Sikkert ikke mye å le av akkurat der og da, men altså…. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

😂😂 Sikkert ikke mye å le av akkurat der og da, men altså…. 

Nei akkurat da var jeg ganske sur. Men det er jo komisk hele greia. Det dumme med det var at jeg fikk beskjed om å melde det tapt hos politiet, altså ikke på passkontoret. Så jeg dro til politiet, som sa jeg måtte melde det tapt på passkontoret! Fordi de hadde ikke samme skjema, det på passkontoret var nemlig mer utfyllende. Da hadde jeg lyst å gi opp 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Downs vokser man ikke av seg, men funksjonsnivået og behovet for hjelpemidler kan endre seg. Vi må riktignok bare dokumentere hvert tredje år for vårt barn med PU, men behovet til barnet har gjerne endret seg fra gang til gang. 

Anonymkode: e39f1...7b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

At førerkort utstedt før 1998 er gyldig som førerkort, men ikke som legimitasjon, pga for gammelt bilde. Mens bankkortet mitt med bilde tatt i 1995 er gyldig som legitimasjon.

Førerkort utstedt før 1998 er jo bare gyldig ut året som førerkort og da. 
Hvor finner du forresten at det ikke er gyldig som legitimasjon?

Anonymkode: a373c...a6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Førerkort utstedt før 1998 er jo bare gyldig ut året som førerkort og da. 
Hvor finner du forresten at det ikke er gyldig som legitimasjon?

Anonymkode: a373c...a6a

Med gyldig legitimasjon menes:

• norsk eller utenlandsk pass
  • norsk utlendingspass
  • norsk reisebevis for flykninger
  • norsk nasjonalt ID-kort og ID kort fra EU/EØS land
  • norsk førerkort utstedt etter 01.01.98.
  • norsk bankkort med bilde, fra en annen bank

https://www.dnb.no/hjelp-og-veiledning/opplysninger-kundeforhold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...