Gå til innhold

Felles bursdag… litt rart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire bursdag for vår datter sammen med tre andre i klassen. Plutselig spør ene moren om hennes datter kan ha med en venninne 😳

Føler at dette blir helt feil, det er jo bare for jentene i klassen. Da vil kanskje de andre tre jentene også ha med seg en venninne. Har aldri opplevd denne settingen før…..

Hva hadde dere sagt/gjort?

Anonymkode: ee9f0...023

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal feire bursdag for vår datter sammen med tre andre i klassen. Plutselig spør ene moren om hennes datter kan ha med en venninne 😳

Føler at dette blir helt feil, det er jo bare for jentene i klassen. Da vil kanskje de andre tre jentene også ha med seg en venninne. Har aldri opplevd denne settingen før…..

Det hadde jeg tenkt var helt uproblematisk. En til klarer man og jeg tenker det er en grunn til at det ble spurt om å kunne ta med denne venninnen. Hva jeg hadde gjort og sagt; selvfølgelig kan hun det!

Skrevet

Felles bursdag er glimrende, men det er en forutsetning at alle bursdagsbarna får invitere de gjestene som er naturlige for dem. Dersom en av dem har sin bestevenn i en annen klasse, ville det være naturlig å be dem. Om de andre jentene også ville be noen utenfra betyr det totalt tre ekstra gjester.

Dersom gjestelistene avviker voldsomt og blir en greie er det nok ikke ideelt at disse slår sammen feiringen, men markerer hver for seg.

Skrevet

Hos oss endte det opp med å ha med noen utenfor klassen, men de gikk på trinnet da! Min sønn hadde med 2 søskenbarn fra 2 forskjellige klasser og de han feirte sammen med hadde og med seg 2 som holdt til i den fjerde klassen på trinnet.

så lenge antallet var det samme for alle, betalte vi likt. Andre ganger har den som har eventuelt hatt med en ekstra, betalt for dem utenom. Men har alltid vært et barn de andre og kjenner

Anonymkode: 57bc1...af6

Skrevet

Hvis det er meningen at dette skal være en klassebursdag hadde jeg sagt nei. Da får de ha egen bursdag.

Anonymkode: 65626...2e5

Skrevet

Uten betydning. 
Hun fyller år, la henne ha en venn der!

Anonymkode: 3f67d...758

Skrevet

Hi her

Poenget her er at dette er en klassebursdag, og denne venninnen går nok ikke på skolen heller…. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hi her

Poenget her er at dette er en klassebursdag, og denne venninnen går nok ikke på skolen heller…. 

Likevel… ER det egentlig et problem med en ekstra liten gjest? Er det der man lager problemet eller åpner man døren for en ekstra? Hun får det sikkert hyggelig selv om hun ikke kjenner andre enn venninnen. 

Skrevet

Hi her

De som skal feire sammen er 4 jenter, og de har invitert alle jentene fra klassen, som vi alltid har gjort. ALLE kjenner hverandre godt. Dette må vel de 3 andre bursdagsbarna være enige i, og evt få ha med en venninne de også…??? Ellers blir det vel urettferdig

Skrevet

Felles bursdag er ikke bursdag uansett.

Anonymkode: 80b5d...326

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du mener det er urettferdig at bursdagsbarnet får invitere vennen sin i sin egen bursdagsfeiring?  Hvorfor er dette et problem for deg?

Anonymkode: 0155c...a8a

Skrevet

Her har dette vært helt vanlig å ha med andre enn bare venninnene fra klassen. De færreste har råd og ønske om to barnebursdager. Da inviterer man med venner utenom. Det gjelder selvsagt alle bursdagsbarna. De som er utenom klassen betales for av det bursdagsbarnet de tilhører. Da betyr det ikke noe om de har med noen utenom. Noen har f.eks. kommet flyttende hit fra en annen bydel og holdt kontakten eller de har en vennegjeng i en aktivitet de er med i der vennene enten er i en annen alder eller fra en annen klasse eller skole. Sønnen min har alle vennene i sin klasse mens kameraten han skulle feire med har tette bånd til sine søskenbarn.  To av disse var på samme alder og ble invitert selv om de bor i en annen bydel. 

Om det blir slik at et flertall er utenfor klasse så passer det gjerne best å ikke ha felles bursdag, men 1-3 venner ekstra pr. bursdagsbarn går jo helt fint. Foreldrene til bursdagsbarnet og bursdagsbarnet med venner utenom må passe på at disse ikke faller utenfor. 

Anonymkode: f24b5...18a

Skrevet

Jeg ville tenkt at det var rart. 

Det rettferdige er jo da at hver av de fire bursdagsbarna får velge en «ekstern gjest» i tillegg til jentene i klassen. 
Da kommer det fire barn som ikke kjenner de andre, og det gjør noe med dynamikken i gruppa. For ikke å snakke om at det er utrolig rart å bli invitert i bursdag (og gi gave til) en du kjenner og tre du ikke kjenner. 

Mitt forslag ville vært at vi holder oss til klassen, og så kan man markere på annen måte med venner man har utenom, men om jeg ble nedstemt hadde det vært helt ok. Da hadde mitt barn også fått invitere en ekstra gjest. 

Anonymkode: aa201...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men er ikke dette vanlig da? Mine unger hadde aldri kun klassen i bursdagene sine, det var ofte nabo-barn og andre som også ble invitert. Barna har jo venner utenom bare de i klassen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hi her

De som skal feire sammen er 4 jenter, og de har invitert alle jentene fra klassen, som vi alltid har gjort. ALLE kjenner hverandre godt. Dette må vel de 3 andre bursdagsbarna være enige i, og evt få ha med en venninne de også…??? Ellers blir det vel urettferdig

Får kløe av alt som kan bli urettferdig. Det er en bursdag! Ingen krise med en ekstra gjest

Anonymkode: 071ff...06a

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hi her

Ja men da kan jo alle tre få med en venninne ekstra utenom klassen. Helt uproblematisk. 

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du mener det er urettferdig at bursdagsbarnet får invitere vennen sin i sin egen bursdagsfeiring?  Hvorfor er dette et problem for deg?

Det er 4 bursdagsbarn!!!! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror rett og slett ditt barn bør feire dagen sin alene når dette byr på så mye problemer og urettferdighet … 

Anonymkode: 071ff...06a

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hadde svart at det er helt greit, men også informert de andre bursdagsbarna om det, sånn at de også kan ha med en ekstra hvis de vil. Regner med at det er plass til fire ekstra? 

Skrevet

Her er det iallefall helt vanlig å ha rene klassebursdager. Min fjerdeklassing har ennå ikke vært i en eneste bursdag til noen i klassen hvor det var andre til stede. Hvis man vil invitere eksterne venner, har man bare en ekstra bursdag. Slik var det da jeg var liten også, hadde alltid to barnebursdager og en familiebursdag. Jeg tenker at et eksternt barn kan være problematisk i en setting hvor alle andre kjenner hverandre. Jeg hadde svart helst ikke.

Anonymkode: 65626...2e5

Skrevet

Ja, har skjønt at det er fire burdagsbarn. Forstår fortsatt ikke hvorfor du mener det er urettferdig?  Kan ikke alle fire invitere en en ekstra gjest om de ønsker det?

Mitt barn har både arrangert og vært gjest i slike bursdager, altså klassebursdag med "noen attåt". Vi bor i et område som har blitt flyttet inn og ut av ulike skolekrets, så der vi bor går flere barn i samme årskull på ulike skoler. Altså har barnet gode venner utenfor klassen som har blitt invitert i "klassebursdager" og vice versa. Det er bare hyggelig, og jeg klarer ikke forstå hvorfor du mener dette er et problem?

Skrevet

Det er i utgangspunktet helt idiotisk å kalle det bursdagsfeiring for fire «bursdagsbarn». De som inviteres må da ut med fire gaver og får èn feiring. Snakk om dårlig avkastning. Feirer man alene velger man gjester selv og slipper å irritere seg. I dette tilfellet ville jeg ikke sagt nei når du først har sagt ja til felles feiring. Da virker du bra smålig. 

Skrevet

Jeg synes det er litt rart, da må de andre jentene også få lov til å invitere en ekstra venn, det kan fort bli mange . Gutten vår blir snart 6 år, på dagen har han invitert 2 venner som går på en annen skole, vi skal  være hjemme, lage pizza, ha is og kake. Dagen etter blir det feiring med alle guttene i klassen på lekeland 😅

Anonymkode: c8563...4b9

Skrevet

Det har vi gjort flere ganger og da har vi ofte avtalt at hvert bursdagsbarn kan ivitere to hver som ikke er i klassen. Husker egentlig ikke hvor mange vi ble enige om, men vi var så enige om ant at det aldri ble en diskusjon. Ene ungen feiret med en veninne og de gikk på ulike fritidsinteresser så da hadde de noen derfra hver. Mitt sndre barn feiret med en som hun gikk på fotball med, de hadde med noen derfra. Så igrunnfelles venner alle sammen. 

Anonymkode: 6898f...deb

Skrevet

Jeg tenker litt på denne venninne. Skal hun i selskap hvor hun da kjenner bare 1 barn og skal hun da kjøpe gave til alle de andre bursdagsbarna også. 

Anonymkode: 83c61...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...