Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #26 Skrevet 24. august 2022 the amazing spidermamma skrev (4 timer siden): 5, 10, 14,15,16 var ukjente for meg. Kanskje du kunne tenke deg å forklare den? Jeg tenkte det engelske elbow grease da jeg leste knokefett, og det stemmer visst. At man må legge inn et ekstra gir for å få gjennomført noe. De andre fire tror jeg ikke jeg vært borti. Kanskje mer regionale? Ikke så ofte jeg hører uttrykk jeg aldri har hørt før, i hvert fall en variant av. Er fra Hedmark/Oslo, iblandet litt nordlending. Anonymkode: 8722e...148
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #27 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Forklaring kommer! Anonymkode: 386f1...8c4 Når da? Anonymkode: e7069...7bf
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #28 Skrevet 24. august 2022 the amazing spidermamma skrev (13 timer siden): 5, 10, 14,15,16 var ukjente for meg. Kanskje du kunne tenke deg å forklare den? Samme her. Trønder på 43. Kjenner ikke opphavet til alle de andre uttrykkene da, men forstår betydningen. Anonymkode: 89d2a...0f8
Himmel og hav Skrevet 24. august 2022 #29 Skrevet 24. august 2022 Kjenner til alle bortsett fra 5, 15 og 16. 9 og 14 skjønner jeg betydningen av, men har ikke hørt det brukt.
Gjest NotNaomi Skrevet 24. august 2022 #30 Skrevet 24. august 2022 Himmel og hav skrev (14 minutter siden): Kjenner til alle bortsett fra 5, 15 og 16. 9 og 14 skjønner jeg betydningen av, men har ikke hørt det brukt. Hva er betydningen av 9? Spør fordi jeg gjettet.
Himmel og hav Skrevet 24. august 2022 #31 Skrevet 24. august 2022 NotNaomi skrev (14 minutter siden): Hva er betydningen av 9? Spør fordi jeg gjettet. Tvisyn er jo evnen til å se ting fra flere/ begge sider, det er i hvert fall den betydningen jeg kjenner av ordet.
Gjest NotNaomi Skrevet 24. august 2022 #32 Skrevet 24. august 2022 Himmel og hav skrev (7 minutter siden): Tvisyn er jo evnen til å se ting fra flere/ begge sider, det er i hvert fall den betydningen jeg kjenner av ordet. Ok. Da tok jeg feil.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #33 Skrevet 24. august 2022 Ok, da kommer opphavet og innholdet til disse uttrykkene. 1) Jeg sto med skjegget i postkassa - jeg sto igjen skuffet, snytt eller slukøret 2) Det går som en rød tråd gjennom det hele - ett og samme tema er gjennomgående. Uttrykket er hentet fra en rød tråd som var innvevd i den britiske marines tauverk, sånn at det alltid var gjenkjennelig 3) De to er som Knoll og Tott - uatskillelige og gjerne "partners in crime", fra tegneserien om de rampete brødrene Max und Moritz, eller Katzenjammer Kids. 4) Vi ble tilbudt knapper og glansbilder - vi ble tilbudt lite penger. Spiller på barns hang til å samle på fine knapper og glansbilder som egentlig verdiløse "skatter". 5) Den ble endelig funnet mellom skeiene - funnet et sted der den ikke skulle være. Hentet fra Zapffe/Aas: "Vett og uvett"; en samling komiske anekdoter/ folkelivsskildringer fra nord. En savnet foldekniv dukker opp mellom skeiene i skuffen, men ikke før eieren har rukket å skrive til skolemester Aas at han er mistenkt for å ha knabba den. 6) De ville gjennomføre på tørre møkka - kompromissløst. Å ikke gjennomføre er utenkelig. 7) Jeg måtte være hans lille lerkefugl - være en ubekymret og underholdende partner. Hentet fra Ibsens "Et dukkehjem"; der Nora ikke får lov å bry hodet sitt med Torvalds alvorlige ting, som økonomi eller helse. 8 ) Der har vi den gamle ørn! - en gammel kjenning eller en som er kjent i bygda. Hentet fra "Terje Vigen": "Til pigerne havde han skjemtsomme ord, han spøgte med byens børn, han svinged sydvesten og sprang ombord; så hejste han fokken, og hjem han foer i solskin, den gamle ørn." 9) Jeg har tvisyn i saken - Ordet er oppfunnet av dikteren Aasmund Olavson Vinje. Han legger i det at man prøver å se begge sider i en sak og ikke bli kategorisk. 10) De fikk delta på kjøtt og flesk - gratis, eller på nåde, som noen nevner her. 11) På tide å reise kjerringa - henta fra skisport. Har du ramla i unnabakken, må du "reise kjerringa"; dvs klare den feilfritt etterpå. Det er å ta revansj eller å endelig lykkes etter å ha mislyktes. 12) Hun ga meg en kald skulder - kjent fra mange språk: hun var avvisende. Når folk snur seg vekk, ser man bare skulderen, og må man se den bakfra, oppleves den kald! 13) I morgen kommer selve eldprøva - norrønt, å settes på en vanskelig prøve som blir avgjørende for utfallet, der det kan bære eller briste. Eldprøva var å gå på glødende kull eller glødende jern for å bevise sin uskyld eller bevise kongelig byrd. 14) Du klarer det ikke uten masser av knokefett - som noen har regnet ut, elbow grease. Mye hardt arbeid. Gjerne om fysisk arbeid. Brukt blandt håndverkere for å tøyse med lærlingen, som blir bedt om å gå og kjøpe knokefett. 15) Han hadde hele skuffen ute - underleppa ut når man furter 16) De er som skjorta og trusa - som Knoll og Tott: de er uatskillelige. Litt avhengig av dialekt, dette er etter en nordlending. Skjorta og trusa er undertrøya og underbuksa. 17) Man betaler det hvite ut av øynene - betaler en høy pris, urimelig høy pris 18) Det låt som det reneste kaudervelsk - et uforståelig språk, "kråkemål" eller røverspråk. 19) Kok ikke mer suppe på den spikeren - fra folkeeventyret "Fanten og kjerringa". Suppe på en spiker blir bare vann, men dersom man fantaserer videre kan suppa bli mer rikholdig. Om noen som prøver å få mye ut av lite. 20) Det var som å møte et trehodet troll - fra folkeeventyret om guttene som møtte trollet på Hedalsskogen. Det hadde tre hoder, men delte på å bruke ett øye. Hvis man blir stående alene mot tre andre som er veldig unisone og holder med hverandre, kan de oppleves som et trehodet troll. I eventyrene fins også seks- og nihodete troll! Så den mangehodete motparten kan være hvor stor som helst. Anonymkode: 386f1...8c4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #34 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Akkurat det samme her. Og jeg lurer på om nr. 10, delta på kjøtt og flesk, tvert imot er typisk for vestlandet? Har i hvert ikke møtte noen i Oslo ennå som skjønner den. Anonymkode: 8d582...b4d Lærte den av ei fra Hedmark, så det tror jeg ikke. Anonymkode: 386f1...8c4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2022 #35 Skrevet 25. august 2022 5, 14, 16, 18 har jeg aldri hørt om. Anonymkode: 71eea...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå