Gå til innhold

Hva er greia med kaffeforbud på videregående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig innført som regel ved skolen her 🤔

Kan forstå krav til lokk i nærheten av elektronisk utstyr, men totalforbud i timene? 

Anonymkode: f8052...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du kødder?? Hva søren skal de sitte å drikke kaffe i timene etter?

Anonymkode: f8ebc...56d

Skrevet

Spesielt med et slikt forbud på videregående 

Anonymkode: 77f6c...db2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du det?
Dersom vi voksne er på kurs, sitter i møter eller sitter ned å jobber har de fleste av oss en kopp med kaffe med oss.
Hvorfor skal ikke ungdommen få lov til det samme?

Anonymkode: 88e15...626

Skrevet

På vår skole er det ikke forbudt. Ene klassen min har til og med kaffetrakter i klasserommet 😅 Jeg foretrekker ærlig talt elever med en kaffekopp i timene som kvikner til, enn de trøtte som halvsover. 

Anonymkode: 299f7...c88

Skrevet

Enten så ønsker de å irritere ungdommene ved å lage et unødvendig forbud eller så opplever de at kaffekopper forstyrrer fordi de søler,  bråker med koppene el...

Anonymkode: 8eb04...181

Skrevet

Merkelig, det var aldri noe problem da jeg fikk på vgs. Som in all fairness var ca 76 år siden. 😭 Men er det forbud mot å ta med seg en liten kaffekopp fra kantina, eller er det en reaksjon på sånne giga frappekonstruksjoner i plastbeger som lokk og sugerør og krem på toppen, kanskje?

Anonymkode: 2c17b...8da

Skrevet

Jeg vil tro at det har vært et problem med noen, sånne forbud kommer sjelden ut av det blå.

Anonymkode: 80e6b...e23

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Spesielt med et slikt forbud på videregående 

Anonymkode: 77f6c...db2

Nettopp. Om ett eller to år er de studenter og kan bøtte nedpå med kaffe så mye de vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil tro at det har vært et problem med noen, sånne forbud kommer sjelden ut av det blå.

Nettopp. Jeg har jobbet på ulike skoler, og vært borti de merkeligste forbud - alle med utgangspunkt i at elevene gjør det tvingende nødvendig. Forbudet oppheves som regel når elevene som gjorde det tvingende nødvendig med et forbud er ferdige på skolen.

Jeg vil tro at studenter på universiteter, høyskoler og fagskoler blir kastet ut på ubestemt tid om de oppfører seg på en måte som gjør det nødvendig med å innføre forbud. Elever på ungdomsskole og videregående skole kan ikke kastes ut, så da blir innføring av forbud verktøyet skolen har.

Anonymkode: c69f8...cb7

Skrevet

Det har alltid vært forbud mot kaffe på den videregående skolen her. Mat og drikke likeledes. Det eneste elevene får ha tilgjengelig i timen, er en flaske med vann. 

Elevene på idrettslinja kan ha med ekstra mat og spise den i timen i visse tilfeller. Det gjelder på noen dager når timeplanen gir dem for kort spisepause innimellom for mange aktive timer. 

Anonymkode: a08da...178

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Merkelig, det var aldri noe problem da jeg fikk på vgs. Som in all fairness var ca 76 år siden. 😭 Men er det forbud mot å ta med seg en liten kaffekopp fra kantina, eller er det en reaksjon på sånne giga frappekonstruksjoner i plastbeger som lokk og sugerør og krem på toppen, kanskje?

Anonymkode: 2c17b...8da

Hos oss gjelder det all mat og drikke i timene. Det har flere årsaker. Det tar fokus fra læringsarbeidet, det skaper rot og søl for rengjøringspersonalet (og for den neste klassen som skal bruke rommet) og det fører til at kantinas kopper kommer på avveie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var lov i fjor, googlet, men der stod det kun om energidrikk i mesteparten. Kun en artikkel, der var det henvist til at skolen var miljøfyrtårn. 

Nei, altså, jeg lurte oppriktig på hva årsaken kan være. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nettopp. Jeg har jobbet på ulike skoler, og vært borti de merkeligste forbud - alle med utgangspunkt i at elevene gjør det tvingende nødvendig. Forbudet oppheves som regel når elevene som gjorde det tvingende nødvendig med et forbud er ferdige på skolen.

Jeg vil tro at studenter på universiteter, høyskoler og fagskoler blir kastet ut på ubestemt tid om de oppfører seg på en måte som gjør det nødvendig med å innføre forbud. Elever på ungdomsskole og videregående skole kan ikke kastes ut, så da blir innføring av forbud verktøyet skolen har.

Anonymkode: c69f8...cb7

Ja, kanskje det er noe som har skjedd som er årsaken, det ble ikke oppgitt noen grunn. 

Skrevet
VeslePesle skrev (40 minutter siden):

Nettopp. Om ett eller to år er de studenter og kan bøtte nedpå med kaffe så mye de vil. 

Virket som lærerne også var litt misfornøyd med regelen 😅 Noe jeg kan forstå, ville blitt dårlig stemning på kontoret vårt om kaffen ble fjernet 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På vår skole er det ikke forbudt. Ene klassen min har til og med kaffetrakter i klasserommet 😅 Jeg foretrekker ærlig talt elever med en kaffekopp i timene som kvikner til, enn de trøtte som halvsover. 

Anonymkode: 299f7...c88

Hvis de er så trøtte at de halvsover i timen, er det kanskje noe med kostholdet og søvnbehovet som burde revurderes? En 15-åring bør ikke trenge kaffe for å klare å holde seg våken på skolen altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det har alltid vært forbud mot kaffe på den videregående skolen her. Mat og drikke likeledes. Det eneste elevene får ha tilgjengelig i timen, er en flaske med vann. 

Elevene på idrettslinja kan ha med ekstra mat og spise den i timen i visse tilfeller. Det gjelder på noen dager når timeplanen gir dem for kort spisepause innimellom for mange aktive timer. 

Jesus, for et rigid opplegg. I mine klasser oppfører vi oss som folk. Vi tar hensyn til hverandre, vi rydder opp etter oss, og ingen gnåler om forbud hvis noen trenger litt frokost eller en kopp kaffe. En gang i blant er det til og med jeg som trakter en kanne til gjengen.

Hilsen vg3-lærer

Anonymkode: 1b7df...47a

Skrevet

Der jeg jobber er det nødvendig av hygieniske årsaker! Elevene greier rett og slett ikke håndtere mat og drikke i timene. Kaffe/brus-søl på bord, stoler, bøker og PC'er. Kopper velter, eller så er kaffen plutselig "våpen" som kastes på medelever. Mat blir liggende og råtne i vinduskarmer, på pulter etc. Videregående er veldig, VELDIG forandret på 20 år....

Anonymkode: e2a03...785

Skrevet
Ekspatt skrev (19 minutter siden):

Hvis de er så trøtte at de halvsover i timen, er det kanskje noe med kostholdet og søvnbehovet som burde revurderes? En 15-åring bør ikke trenge kaffe for å klare å holde seg våken på skolen altså.

Da jeg var tenåring, ville jeg sove døgnet rundt. Det er ganske vanlig for tenåringen å ha stort søvnbehov. Med all undervisningen, leksene, idretten osv er det ikke mulig for dem å være uthvilt hele tiden. Ungdom trenger mer søvn, men sover mindre (forskning.no)

Anonymkode: 33c76...463

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Virket som lærerne også var litt misfornøyd med regelen 😅 Noe jeg kan forstå, ville blitt dårlig stemning på kontoret vårt om kaffen ble fjernet 😂

Vi har ikke lov til å drikke kaffe annet enn i pausene, man venner seg fort til det altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg var tenåring, ville jeg sove døgnet rundt. Det er ganske vanlig for tenåringen å ha stort søvnbehov. Med all undervisningen, leksene, idretten osv er det ikke mulig for dem å være uthvilt hele tiden. Ungdom trenger mer søvn, men sover mindre (forskning.no)

Anonymkode: 33c76...463

Joda, kjent med det, men at kaffe skal være løsningen da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo bare å drikke den kaffen i pausene, da. Lærerne får heller ikke ta med kaffe inn i undervisningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jesus, for et rigid opplegg. I mine klasser oppfører vi oss som folk. Vi tar hensyn til hverandre, vi rydder opp etter oss, og ingen gnåler om forbud hvis noen trenger litt frokost eller en kopp kaffe. En gang i blant er det til og med jeg som trakter en kanne til gjengen.

Hilsen vg3-lærer

Da jobber du sikkert på en mye mindre skole. 

Ingen her var i hvert fall interessert i å bruke friminuttet på å henge over elever for å mase dem til å rydde. Hvis 400 ungdommer skulle fått frislipp på sånt, ville vi blitt oppassere og ikke lærere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo bare å drikke den kaffen i pausene, da. Lærerne får heller ikke ta med kaffe inn i undervisningen.

Den dagen rektor eller andre kommer for å sjekke om jeg har vann eller kaffe i drikkeflaska/-koppen min ... Det blir ingen god dag, for å si det slik. Får jeg ikke nok kaffe, så blir jeg en regelrett dårlig lærer. 

De kan ha hva slags regler de bare gidder, det gir jeg jevnt blaffen i.  Det samme gjelder elevene mine, så lenge jeg slipper den ufattelig kvalme lukta av energidrikk. 

*jatilsivilulydighet*

Anonymkode: 0bfe9...30e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da jobber du sikkert på en mye mindre skole. 

Ingen her var i hvert fall interessert i å bruke friminuttet på å henge over elever for å mase dem til å rydde. Hvis 400 ungdommer skulle fått frislipp på sånt, ville vi blitt oppassere og ikke lærere. 

Er rundt 600 elever på min skole, og jeg treffer ca. 90 av dem hver uke. Alle kan oppføre seg. Mulig det skyldes at vi er en ren studiespesialiserende skole? Ingen som kaster noe på noen, altså. Ærlig talt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...