Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Dattera i 8. Klasse går til kjeveortoped. Vi bor slik til at det blir en hel dagsfravær. (To timer kvar veg)m Trodde at det var greit med bekreftelse fra tannlege og så var det greit. Men alt blir ført som fravær 🤔, vi kan på slutten av året søke om ti dagers gyldig fravær ved legeerklæring. Vil fravær i 8. Klasse stå på vitnemål? Anonymkode: 7a158...c50
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dattera i 8. Klasse går til kjeveortoped. Vi bor slik til at det blir en hel dagsfravær. (To timer kvar veg)m Trodde at det var greit med bekreftelse fra tannlege og så var det greit. Men alt blir ført som fravær 🤔, vi kan på slutten av året søke om ti dagers gyldig fravær ved legeerklæring. Vil fravær i 8. Klasse stå på vitnemål? Anonymkode: 7a158...c50 Det er ingen som noen gang kommer til å bry seg om vitnemålet fra 8. klasse, så det trenger du ikke å tenke på Anonymkode: bf332...4ac
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Ja, det vil stå på vitnemålet i 10.klasse hvis det ikke strykes. Anonymkode: 2d45e...db8
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Dattera i 8. Klasse går til kjeveortoped. Vi bor slik til at det blir en hel dagsfravær. (To timer kvar veg)m Trodde at det var greit med bekreftelse fra tannlege og så var det greit. Men alt blir ført som fravær 🤔, vi kan på slutten av året søke om ti dagers gyldig fravær ved legeerklæring. Vil fravær i 8. Klasse stå på vitnemål? Anonymkode: 7a158...c50 Prøv å få siste time hos tannlegen, det går fint bare en planlegger. Her hadde reguleringstannlegen oppe fra 8-17, så blir mindre fravær da. Og jeg fikk satt opp timer på planleggingsdager og ferie når vi var hjemme. Anonymkode: 6d318...2ad
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 Sønnen sine timer hos kjeveortoped står ikke på fraværsoversikten, men kanskje anderledes når det er en hel dag? Anonymkode: 9e921...0a8
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 Jeg ga tlf nr til ungene hos leger, tannleger osv slik at påminnelses meldingen kom på deres mobil. Når ungene viste denne til lærer ble fraværet gyldig. Jeg syns det var ekstremt tungtvint å gå inn og registrere fravær,sjekke at det ble ført opp som gyldig osv. Når ungene viste dette ble det fikset med en gang og ungene fikk det opp med en gang, for når jeg registrerte vistes det ikke hos ungene. Jeg husker ikke hva som sto på vitnemålet, men jeg husker jeg stusset over hvor lite fravær begge hadde hatt. Begge to hadde endel legetimer langt unna i den alderen. Vi hadde leger som tydligvis hadde hatt unger selv og bestemte at de tok den tidkrevene behandlingen på starten av ungdomskolen istede for i 10kl. Jeg hadde ikke selv tenkt over det. Anonymkode: e6cae...4b7
Anonym bruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 Denne type fravær skal ikke stå på vitnemålet. Det skal unntas opptelling. Hvis skolen ikke praktiserer dette, så klag dem inn! Anonymkode: 089a5...396
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Denne type fravær skal ikke stå på vitnemålet. Det skal unntas opptelling. Hvis skolen ikke praktiserer dette, så klag dem inn! Anonymkode: 089a5...396 Hvor finner du den regelen. Fravær er fravær uansett om det er gyldig eller ikke Anonymkode: d56ed...faa
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Denne type fravær skal ikke stå på vitnemålet. Det skal unntas opptelling. Hvis skolen ikke praktiserer dette, så klag dem inn! Anonymkode: 089a5...396 Man må aktivt be om å få det strøket, hvis ikke står det på vitnemålet. Alt fravær kommer på vitnemålet, med mindre man får strøket det, uavhengig av om det er gyldig fravær eller ei. Anonymkode: 2d45e...db8
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Ved kronisk skade eller sykdom kan man søke om å få strøket opptil 10 dager hvert år fra vitnemålet. Dette må da dokumenteres og være relatert til sykdommen/skaden. Det er mulig kjeveortoped går inn under dette. Annet fravær f.eks. sykdom med feber, vondt i magen etc. kommer på vitnemålet selv om det er dokumentert. Anonymkode: d84b7...d0c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man må aktivt be om å få det strøket, hvis ikke står det på vitnemålet. Alt fravær kommer på vitnemålet, med mindre man får strøket det, uavhengig av om det er gyldig fravær eller ei. Anonymkode: 2d45e...db8 Hva så om det kommer på vitnemålet, det betyr jo ingenting for videre utdanning. Anonymkode: 0ea70...8cf
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hva så om det kommer på vitnemålet, det betyr jo ingenting for videre utdanning. Anonymkode: 0ea70...8cf Det kommer litt an på. Jeg har en som ønsker å søke TAF, og der er det bedrifter som velger ut elevene de ønsker (som har over et visst snitt) å ansette, og de ser definitivt på fraværet. Anonymkode: 2d45e...db8
Anonym bruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 Fekk dette svaret av skulen når eg spurte: Hei! Eg legg ved dei nasjonale reglane som me skal følgja: «Hovedregelen er at alt fravær på 8., 9. og 10. trinn skal føres på vitnemålet. Eleven eller foreldrene kan kreve at inntil 10 skoledager fravær per skoleår ikke skal føres på vitnemålet. Det er bare hele dager som kan strykes, ikke enkelttimer. Eleven kan også kreve at skolen legger ved en begrunnelse på fraværet til vitnemål. Elever kan kreve å få strøket dokumentert fravær som skyldes helsegrunner etter tredje dag kronisk sykdom eller funksjonshemming fra første dag innvilget permisjon fra første dag Dokumentert fravær vil si at eleven har fått innvilget permisjon eller leverer en legeerklæring». For at ein skal få fråvær på inntil 10 dagar sletta i eit skuleår, så må me altså ha legeerklæring. Skulen sender ut ei påminning om dette når me skal føra dette i systemet vårt. Anonymkode: 7a158...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå