Gå til innhold

Bør jeg dra til legen med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har målt blodtrykket mitt på jobb, og da har det blitt målt til undertrykk på mellom 95-105, og overtrykk på rundt 150. 

Bør jeg dra til lege å få sjekket det opp?

Anonymkode: b7c91...508

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville konsultert med legen, ja. Han vil nok utstyre deg med en 24-timersmåling i første omgang. Hvor gammel er du? Overvektig? Normalvektig?

Anonymkode: 39142...395

Skrevet

Du bør ikke stille medisinske spørsmål her – hvis du lurer, bør du ringe legen din. Ingen her kjenner din sykehistorie.

Når det er sagt, står tallene du skriver her, definert som mild til moderat hypertensjon her på lommelegen.no: 

Mild hypertensjon 140 – 159 90 – 99
Moderat hypertensjon 160 – 179 100 – 109

Overtrykk til venstre, undertrykk til høyre.

https://www.lommelegen.no/hjerte-og-kar/blodtrykk/artikkel/blodtrykk--hva-er-normalt/68997906

Anonymkode: c6997...2e3

Skrevet

Hvis du måler det på jobb, så jobber du vel i helsevesenet og har tilgang til å spørre mer kyndig personell enn folk her inne vel?

Anonymkode: 1a5d8...5eb

Skrevet

Jeg spør om akkurat det jeg ønsker her inne. Og det ene utelukker ikke det andre. 

hi

Anonymkode: b7c91...508

Skrevet

Det regnes som høyt blodtrykk ja, men en enkeltmåling forteller deg egentlig ikke så mye. Mål igjen neste uke og uka etter og hvis alle tre målingene er høye burde du ta det opp med lege. 

Skrevet

Hvis du er gravid bør du oppsøke lege umiddelbart for en ny måling. Om du ikke er gravid så ville jeg forsøkt å måle på nytt selv først etter å ha vært i ro i minst 15 minutter, og om det fortsatt er høyt ville jeg kontaktet lege.

Anonymkode: c579a...327

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...